A existat odinioară o firmă mică, mică pe nume Gearbox Software, a cărui singur scop era să facă outsourcing pentru firmele mai cunoscute din industria jocurilor (vezi Valve şi Half Life: Opposing Force).

Normal, la vremea aia, nimeni nu se aştepta ca această mică firmă condusă de un fost programator de la 3D Realms, al său nume Randy Pitchford, să ajungă la o apreciere atât de mare în 2009 cu Borderlands, un cvasi RPG FPS concentrat pe tema post apocaliptică, piperată cu puţin umor american cu glume de genul „Pârţ….ahahahaha” erau la mare  şi cu un sistem de looting care aproape că rivaliza francize din alte genuri ca Diablo.

Ei iată, suntem în 2012, iar Randy Pitchford revine în forţă cu un Gearbox Software mai mare, mai puternic şi determinat să scoată jocuri mai bune ca shaorma de la Genin. Mai ales cu un titlu ca Borderlands 2. Esenţa acestui review însă se va rezuma la un singur cuvânt: PĂCĂNELE!

Borderlands 2

Pentru cei care au experienţă cu primul Borderlands, povestea se prezenta sub o formă destul de….simplistă. Cele patru clase anume Siren, Hunter, Soldier şi Brick pornesc într-o aventură de zile mari prin pustiul gri şi maroniu al planetei gunoi a.k.a Pandora. La sfârşitul drumului, aceştia reuşesc să oprească un doctor nebun pus pe cucerirea planetei cu o invazie de zombii, omoară un general puternic şi aduc la genunchi întreaga sa armată de soldaţi specialişti, ba chiar reuşesc cumva să oprească o revoluţie întreagă a roboţilor autonomi inspiraţi din popularul film A Hitchhiker’s Guide to the Galaxy, numiţi Claptraps.

Cu toate acestea, adevăratul sfârşit al jocului ne lasă cu gura căscată….căci a fost atât de abrupt încât nimeni nu a reuşit să înţeleagă nimic. Cei patru Vault Hunters reuşesc să deschidă legendarul cavou…..şi….acolo s-a cam oprit totul. Ei bine, Borderlands 2 continuă povestea într-un mod exploziv unde toate lacunele şi tot scrisul penibil din primul joc este absolvit de toate păcatele.

Borderlands 2

 Borderlands 2

 Borderlands 2

Totul începe de la Handsome Jack, antagonistul care ţine musai să ne sâcâie pe tot parcursul jocului, este mogulul mega corporaţiei numite Hyperion, cărui scop este iniţierea unei cruciade sângeroase menită să radă orice formă de rezistenţă de pe întreaga planetă. Nu voi da spoilere, căci de la un anumit punct al jocului, aflăm că acest megaloman şiret îşi ascunde bine adevăratele motive. De aici, cei patru Vault Hunters din Borderlands 1 vor organiza o rezistenţă locală, iar tu, unul din cei patru noi Vault Hunters anume Commando, Siren, Assassin (sau cifră, după preferinţe) şi Gunzerker, vei fi lancea rezistenţei ce va pătrunde inima corporaţiei rele puse pe dominare completă.

Vă zic eu o chestie şi aici cred că Gearbox au reuşit să se lege de ceva interesant. Handsome Jack este un antagonist atât de snob, atât de încrezut, atât de enervant, dar în acelaşi timp este un personaj cu şarm, ce foloseşte sarcasmul foarte bine spre avantajul său.

Borderlands 2

Mie, personal, mi s-a părut că acest personaj poate fi un antagonist foarte bun pentru serii viitoare, însă dacă va muri în Borderlands 2 sau dacă va trăi, voi să aflaţi. Eu încă nu am reuşit să aflu. În orice caz, avem oare de a face cu un Best Video Game Villain of 2012? Eu cred că da.

Că tot vorbim de referinţe amuzante şi sarcasm, v-am spus cumva că Borderlands 2 îţi bagă pe gât toate astea? Pe bune! Nu vă mint! Jocul e plin de referinţe ale culturii pop ca Batman, Albă ca Zăpada şi cei Şapte Pitici, referinţe la seria Alien (al cărei fan numero uno este însăşi Randy Pitchford) şi multe altele.

Borderlands 2

Sigur, glume drăguţe, dar de multe ori simţi că unele au fost forţate şi am impresia că anumite lucruri au fost puse acolo ca să mai ocupe din timpul jucătorului, însă umorul trebuie folosit inteligent în situaţia potrivtă, iar Borderlands 2 are momentele sale unde mai dă asemenea rateuri comice mai ceva ca Adam Sandler.

Aşa că pentru cei interesaţi de universul Borderlands, vă asigur, povestea este de 3 ori mai bună şi aici se vede clar că Borderlands 2 a fost construit cu ajutorul unei liste ce lustruieşte nu numai povestea, ci toate aspectele jocului. Să trecem însă la ce ne interesează mai mult de la un joc ca Borderlands 2 şi anume gameplay-ul.

 

Catralioane de arme

După cum se ştie, seria Borderlands a pornit de la o simplă premiză de gameplay şi anume, arme cu statistici şi look complet aleatoriu, acesta fiind factorul numero uno pentru care jocul este atât de fun. Ei iată, Borderlands 2 îşi măreşte gama de arme plus statisticile ataşate cu un număr impresionant. Fiecare armă va aparţine unei firme la fel ca în primul, însă de data asta, fiecare firmă va veni cu anumite lucruri specifice pentru armele ce o reprezintă.

Borderlands 2

De exemplu, toate armele de foc de la producătorul TEDIORE acţionează un mecanism interesant de încărcare unde arma nu va fi încărcată normal, ci aruncată în inamic pe post de grenadă unde o altă copie ale acesteia va apărea în mâinile tale. De asemenea, armele producătorului JAKOBS sunt arme de precizie cu damage foarte mare, însă statistici speciale ca muniţie incendiară, muniţie cu acid coroziv sau orice altă bălărie elementală nu va fi prezentă în arsenalul JAKOBS.

Cât despre varietatea armelor, ce pot spune…..îs destule încât să îţi înfiinţezi un cartel de arme. În plus, armele se pot găsi în varietate mai mare, iar drop rate-ul armelor mai puternice a fost scăzut pentru a nu îţi oferi totul mură în gură. Bun. Armament ca armament, însă dom’le, care-i schema cu clasele noi?

Borderlands 2

Borderlands 2

Borderlands 2

Sincer să fiu, noile clase sunt o oareşcare simulare a claselor din primul joc, cu abilităţi semnătură diferite şi nişte alegeri prin skill tree-uri puţin mai schimbate…..oglinzi sparte le zic eu. De exemplu, Soldier-ul Roland din Borderlands 1 cu a sa turetă Scorpio este înlocuit de către Commando-ul Axton care vine cu o turetă Sabre. Nu-i mare lucru, nu? Ei bine, de data asta skill tree-ul din Borderlands 2 îi va permite lui Axton să îşi asume mai multe roluri decât cel de turret whore.

De Sirena Maya nu mai spun nimic, căci este surioara mai mică a Sirenei Lilith din primul Borderlands (la figurat doar). Singurele chestii care le diferenţiază sunt faptul că Lilith genera o explozie în jurul ei în timp ce se făcea invizibilă, iar surioara ei Maya va prinde anumiţi inamici într-o levitare, însă fără să se facă invizibilă.

Gunzerker-ul Salvador se diferenţiază de Berserker-ul Brick prin simplul fapt că abilitatea semnătură a sa diferă cu mult faţă de cea a lui Brick. Cum anume? Păi în timp ce Brick intra într-un Rage mode în care putea să îşi folosească doar pumnii ca arme, Salvador intră într-un mod numit Gunzerking unde poate căra două arme de un anumit tip şi poate trage cu ele în acelaşi timp. Ceea ce e foarte, foarte, foarte fun.

În sfârşit, Hunter-ul Mordecai din primul Borderlands este bunicul noului asasin (sau cifră, după cum vă place) cu fetiş pentru haiku-uri, Zer0. Însă spre deosebire de Mordecai a cărei abilităţi principale era chemarea unei păsări sălbatice destul de puternice pentru a face ravagii prin inamici (mai ales dacă toate punctele erau turnate în a împuternici acea pasăre), Zer0 se face invizibil şi îşi creează o iluzie în locul ţintit care atrage atenţia inamicilor. În plus, Zer0 deţine un skill tree unic care se bazează doar pe atacurile de tip melee în care acesta taie şi spintecă cu a sa katana.

Eu, unul, am mers pe drumul cifrei şi am ales să bat bine cu Zer0, care ţine musai să îmi reciteze haiku-uri la fiecare abilitate folosită plus mini holograma care spamează câte un emoticon sau acronim în genul WTF, <3 etc. la fiecare acţiune. Am mers pe skill tree-ul de Sniper, căci momentan loot-ul nu prea e unul bun, iar scuturile şi modurile de viaţă nu îmi oferă îndestul încât să merg pe calea înjunghiatului pe la spate.

UPDATE: Gaige este acum disponibilă pentru toţi entuziasmaţii de steampunk lolitas. Din câte observăm, gagica vine cu trei specializări ce sunt axate pe un anumit nivel de cunoştinţe ale jucătorului. Primul Skill Tree se numeşte Best Friends Forever şi include multe pasive şi talente care sunt menite să ajute jucătorii mai novice cu efecte gen recul care automat lovesc ţinte, regenerare rapidă ş.a.m.d. pe când celelalte două specializări anume Little Big Trouble (care combină atacuri de tip elemental zap zap şi tot felul de nebunii ce ard bine) şi Ordered Chaos (care cumva vrea să simuleze stilul de joc al unui profesionist în Quake 3 cu efecte care dublează eficacitatea atacului în mijlocul unui salt şi combinaţii skill based) se adresează jucătorilor mai cu moţ. Foarte fun şi cumva emulează abilitatea lui Mordecai cu a sa pasăre foarte puternică, însă hei, cine suntem noi să zicem nu unui personaj nou?

Borderlands 2

 Borderlands 2

 Borderlands 2

 

Combinaţi toate aceste clase şi vă garantez că o să jucaţi cu patos în componenta de co-op, care a rămas la fel de bună ca înainte, minus serviciul online Gamespy care făcea viaţa amară celor care îşi căutau grupuri online. Acum că varianta de PC rulează exclusiv pe platforma Steam, matchmaking-ul este ceva mai răsărit şi nu suferă de conexiuni pierdute în momente cheie, datorită serviciului Steamworks.

Borderlands 2

Defapt, nu vă recomand deloc să jucaţi Borderlands 2 singuri….sau măcar nu îl terminaţi singuri, căci nu are nici un farmec. Toată magia jocului este concentrată pe componenta cooperativă care îmbunătăţeşte nu numai loot-ul şi inamicii, dar vă va îmbunătăţi şi pe voi, cei care lucrează în echipă. Fraieri cei care joacă solo, pentru că vă spune tata Paul că Gearbox a uitat să menţioneze acest fapt. Serios, co-op sau mai bine vă opriţi de pe acum să jucaţi solo şi să vă convingeţi încă 3 amici să vi se alăture. Ca să nu uit, inamicii se scalează în funcţie de nivel aşa că staţi liniştiţi cei amatori de o provocare, căci cu siguranţă vă veţi găsi în călătorii spre zonele vechi unde monştrii vor fi la fel de puternici ca şi la primul nivel.

Că tot zic de nivele, sunt 50 la număr în care veţi primi 45 de skill points de alocat pentru fiecare clasă. Însă nu disperaţi, căci achievement-ul de level maxim obţinut se numeşte „Capped….for Now.”, ceea ce înseamnă că viitoarele DLC-uri vor mai creşte limita de nivel. Şi cum Borderlands 2 este la extrem, noul sistem de BadAss Ranks vă permite să vă duceţi toate caracterele la…….culme, prin simplul fapt că aceste nivele speciale sunt infinite. Cum adică infinite? Exact ce am spus, infinite. Fiecare level up pentru rangul de BadAss vă va oferi un punct care poate fi investit în a îmbuntăţi o statistică anume. Un bun exemplu ar fi, un punct de BadAss rank vă va oferi posibilitatea să vă creşteţi Critical Hit Damage cu 0.30% până când îl veţi duce la 100% şi aici nu vorbim despre singura statistică că-s multe.

Borderlands 2

 Borderlands 2

 Borderlands 2

Menţiune specială modului de PVP care momentan, se poate realiza sub forma duelurilor clasice. Arena rămânând a fi lansată într-un DLC mai încolo. Că tot am zis de DLC, momentan, Borderlands 2 are pe ţeavă 5 DLC-uri care pot fi obţinute în viitor, fie individual, fie sunt oferite celor care au făcut pre-comandă sau care şi-au luat pachetul Season Pass care costa 29.00 EUR pentru 4 DLC-uri, al 5-lea fiind mini DLC ce va introduce o clasă complet nouă şi anume o fătucă ce poate controla roboţi, pe care o cheamă Gaige, The Mechromancer. Prevăd încărcare cu lolite, dar hei, măcar e prima clasă originală. Nu ştiu dacă Season Pass este un pachet avantajos pentru cei cu buzunarele mai strâmte, însă dacă DLC-urile viitoare vor trece prin focul purificator al reducerilor de sezon Steam, atunci na, cost modic, distracţie….la ex….maximă.

Borderlands 2

În rest, gameplay-ul se menţine la fel. Mai ales sistemul de questuri, care cumva reuşeşte să te dispere la fel de mult ca cel din primul Borderlands. De ce? Păi e simplu. Ca să ajute jucătorii ce joacă singuri, nivelul şi răsplata questurilor scad dramatic dacă cumva îndrăzneşti să pui piciorul într-o partidă cooperativă. De puţine ori am stat să îmi întreb co-echipierii dacă stăm să mai facem questurile opţionale care deja erau inutile, datorită leveling-ului rapid de care ai parte în coop. Nu cred că asta a fost intenţia celor de la Gearbox, însă momentan, questing-ul şi explorarea sunt cam de prisos pentru partidele de co-op, dar sunt aproape necesare pentru cei care joacă solo. Haos complet.

Alte elemente precum tonomatele de echipament şi cuferele cu surprize rămân împrăştiate prin lume, majoritatea mediului înconjurător fiind similar cu cel din primul Borderlands cu excepţia faptului că Borderlands 2 mai schimbă peisajul cu noi locaţii. Însă ce face Borderlands 2 cu adevărat şmecher sunt şi v-aş ruga să vă ţineţi de ce aveţi la îndemână, sunt PĂCĂNELELE. Păi îmi veţi spune, măi Paul, păcănele bagă Bujor a.k.a melteanul mioritic, nu noi, gameri cinistiţi ce suntem. Corect. Numai că Borderlands 2 introduce faimoasele slot machines a.k.a păcănele care riscă să vă ocupe mult din timpul jocului. De ce? Pentru că Borderlands 2 nu are un sistem economic pus la punct, banii obţinuţi fiind folositori doar pentru anumite chestii ca respawn-urile de după moarte şi procurarea de muniţie. Aşa că ce să faci când ai atâţia bani încât dai pe afară? Păcănele meet Credits. Credits, meet Păcănele. Am ajuns să bag sume mamut de peste 200k credite în slot machines şi până acum nu am avut nici o armă legendară, dar voi ajunge eu în acel moment…..asta dacă nu voi fi sărac lipit până la sfârşitul jocului. Vă spun, distracţie garantată şi dovada clară vi-o ofer în clipul de mai jos. Păcănele….la extrem.

Borderlands 2

 Borderlands 2

 Borderlands 2

Pe lângă activităţile ce implică păcăneaua, v-aş avertiza să nu folosiţi Golden Key-ul pe care îl primiţi dacă v-aţi făcut pre-comandă sau dacă sunteţi abonaţi la serviciul Gearbox Shift. Cheia aurie îţi deschide cufărul auriu pe care îl puteţi găsi în mijlocul oraşului Sanctuary, iar orice loot obţinut de acolo este de calitate mov/roz care se scalează cu level-ul vostru, aşa că mare grijă.

Mici schimbări, mici reparări pe aici pe acolo, lustruire la ext…..pardon….lustruire excesivă, ce mai. Vorbeam chiar după lansarea jocului cu un prieten şi el mi-a zis că e cel mai „Non Shooter, Shooter” a tuturor timpurilor. Îi dau completă dreptate domnului, fiindcă simplul fapt că Borderlands 2 nu se bazează pe mecanici tradiţionale de shooter, ci mai degrabă pe sistem scos din d20 cu statistici aletorii pentru a determina puterea unei arme, te scoate la un moment dat din imersiune şi îţi dă o palmă peste faţă, amintindu-ţi că nu ai de a face cu un Call of Duty. Dacă acest lucru este bun sau rău, nu pot să îmi dau seama de pe acum, dar Borderlands 2 nu poate fi comparat cu shooterele în genul Bioshock sau Deus Ex, căci se vrea a fi cu totul altă mămăligă.

În orice caz, aveţi cu ce să vă ocupaţi vremea, mai bine jucaţi Borderlands 2, decât Diablo III. Ce mi-a fost 3 ani să aştept Borderlands 2, dar aşteptări am avut la aproape 7 ani de development real de la Diablo III. Chit că aceste două jocuri au doar loot-ul random în comun, dar măcar mai poţi mulge puţină distracţie din Borderlands 2. Părerea mea….la extrem.

 

Texturi sterse HD

O să vină o vreme când nepoţii sau copii noştrii se vor certa între ei ca nişte hipsteri spunând, băi eu sunt singurul om care se joacă jocuri cu grafică cell shaded, căci Borderlands 2 încă ţine cu disperare să îţi vâre în ochi acel stil artistic poligonal şi după umila mea părere, enervant. Da, mă disperă Cell Shading-ul când este folosit prost, iar Borderlands 2 este kitsch la ex….mă scuzaţi, kitsch dus la ridicol.

Băi, nu înţeleg cum să poţi să stai mai mult de 3 ore în faţa monitorului fără să îţi vină să îţi scoţi retina cu un bisturiu de la câte poligoane, contururi îngroşate şi efecte prost animate ţi se oferă pe kilometru pătrat. Desigur, după gustul fiecăruia, dar atâta timp cât Borderlands 2 nu merge pe drumul mers de către XIII (un shooter artsy produs de Ubisoft cu tentă de bandă desenată) şi nu include text bombastic pe ecran în genul KAPOW, VROOSH, BOOM, atunci mă scuzi, dar las-o frate baltă. Se vede că Gearbox au mers pe mentalitatea aia de „hai să mulţumim tot poporul ala Dan Diaconescu”, însă nu te ajută cu nimc când jocul tău arată de parcă ar fi fost scos din anul 2007.

Mai ales că cei pasionaţi de grafică, vor şti că seria Borderlands se foloseşte de mirificul engine Unreal 3 ce include legendara textură spălată de 5 secunde după o încărcare copioasă….LA EXTREM!

Borderlands 2

Borderlands 2

 Borderlands 2

Revenind, la extrem, căci WASD.ro trăieşte la extrem şi este cam şmecher la extrem, la extrem vă vom spune că optimizarea jocului este prezentă. Se vede că pipeline-ul randărilor este ceva mai ok, texturile sunt mai clare, volumul de particule este mai bogat, inamici mai mulţi pe ecran ş.a.m.d, iar dacă ierţi bug-ul menţionat mai sus o să observaţi că jocul are acum nişte cutscene-uri drăguţe realizate cu plugin-ul Unreal Matinee care oferă cadre potrivite scenelor de acţiune şi intrigă duse unde? La extrem. Păi nu?

Borderlands 2

Vă recomand să încercaţi să rulaţi jocul chiar şi sub un Dual Core cu condiţia să aveţi minim 4GB de RAM, căci volumul de inamici, mai ales când jucaţi în co-op, mai ales efectele şi animaţiile vă vor rupe configuraţia în două. Este haos, se randează multe pe ecran, însă 60 FPS garantat şi fără probleme cu o placă NVIDIA cum am folosit eu. 60 de FPS? Păi tocmai am zis că jocul vă rupe în două configuraţia!

Vă voi explica şi vă rog să fiţi atenţi: NU recomand să rulaţi jocul în SLI sau chiar şi Crossfire deoarece engine-ul Unreal nu se împacă prea bine cu aşa ceva, mai ales când vorbim de faptul că Borderlands 2 foloseşte NVIDIA PhysX care papă memorie video mai ceva ca Haplea. Serios, mi-a murit săraca rablă când am crezut că Shadows, PhysX şi AA pe setări mari vor fi mici inconvenienţe. Aşa că na, testaţi cu grijă înainte să vă aruncaţi în luptă…..defapt, nu prea aveţi cum căci iată!

Borderlands 2 nu vine cu un sistem de Benchmark inteligent, aşa că multă baftă celor care s-au apucat să facă teste pe acest joc, dar dacă vreţi să mă credeţi eu zic că engine-ul Unreal 3 nu se potriveşte deloc cu imensitatea jocului şi asta îi va da note mici la acest capitol.

Pe partea sonoră, totul e bine şi frumos. Sunetul e cristalin, armele au fiecare un sunet de foc distinct în funcţie de efectele aplicate, iar coloana sonoră nu deranjează foarte mult, dar nici nu te ţine într-o erecţie auditivă constantă, căci compozitorii au încercat să introducă nişte dubstep „wub wub wub” şi se vede că nu e dubstep care să curgă din boxe, ci doar o imitaţie ieftină ala Skrillex. Per total, singurul lucru pe care îl voi ridica în slăvi sunt actorii de voce, mai ales actorul care îl interpretează pe Handsome Jack. Acel om ar trebui să fie cinstit cu toate berile, toate femeile şi toţi laurii pentru munca finuţă pe care a realizat-o.

 

Pe final

Cu siguranţă că Borderlands 2 va fi nominalizat la nişte premii pentru cel mai bun shooter al anului sau ceva de genul, însă nu cred că Gearbox Software a meritat atâta de multă atenţie pentru simplul fapt că un joc cu mult hype, creşte aşteptările, iar aşteptările au fost destul de mari pentru această continuare.

Simt că Randy Pitchford s-a cam dat în stambă pentru faptul că a angajat un om creativ ca Anthony Burch (responsabil pentru serialul online Hey Ash Watcha Playin’?, fost redactor pentru Destructoid ş.a.m.d) şi că nu prea s-a văzut mare lucru.

Nu zic că jocul este prost, dimpotrivă, Gearbox a reuşit să îmi distragă atenţia de la titluri (şi genuri) mai interesante ca DOTA 2, LoL, X-COM: Enemy Unknown sau Guild Wars 2 cu nişte păcănele amărâte, ceea ce pentru mine cel puţin, înseamnă ceva. Fir-ar ele de păcănele păcătoase.

În esenţă, toată lumea e de acord că Borderlands 2 a fost un alt test al capacităţilor celor de la Gearbox, iar cu atâta atenţie pentru detaliu şi cu mult conţinut pe ţeavă, eu zic că ar fi bine să aşteptaţi niţel până încep vânzările cu reduceri de pe Steam în Decembrie sau dacă îl găsiţi la un preţ modic în genul maxim 20 euro cu TOT cu pachetul Season Pass atunci e foarte bine.

 

UPDATE: Cu publicarea acestui review am avut marele noroc să încercăm şi noua clasă Mechromancer care a fost lansată pe 9 Octombrie. Detalii la fata de la pagina 2! Căci WASD vă bagă ceva mai mult decât un singur text scris în Word, nu-i aşa?

Borderlands 2

P.S: Vehiculele din joc se controlează ceva mai bine, însă cred că trebuie să ai un mouse cumpărat de la LIDL ca să depunctezi acest joc pentru schema de control, asta sau poate ar trebui să îi spunem lui Randy Pitchford să facă un Borderlands 3: Gran Turismo Edition….nu?

Storyline: 9

Grafică: 6

Sunet: 10

Gameplay: 9

Multiplayer: 9

Overall: 8.6

Similar Articles

One thought on “Borderlands 2, păcănele la extrem

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.