Un alt an trece si un alt titlu Call of Duty este lansat. Cam asta e ciclul vietii pentru o franciza, insa mentiunea numelui Call of Duty aduce multa ura (sau multa fericire) in inima multor gameri din cauza unor titluri precum Ghosts, insa nu am venit aici sa va povestesc despre acea porcarie.

Am sa va povestesc cate ceva despre Advanced Warfare, primul titlu Call of Duty standalone produs de catre studioul Sledgehammer Games.

ATLAS Rising

Call of Duty: Advanced WarfareSincer sa fiu, campania nu m-a impresionat asa de mult prin simplul fapt ca am fost obisnuit pana acum cu fel si fel de scenarii bombastice prezentate in titlurile precedente. Ei bine, lucrurile stau cat se poate de generic in ceea ce priveste povestea jocului.

Corporatia ATLAS este condusa de catre Johnathan Irons (interpretat de catre venerabilul Kevin Spacey), un magnat fara scrupule care doreste dizolvarea institutiilor guvernamentale pentru a avea control complet asupra unei lumi pe care numai el crede ca o poate conduce. Tu esti Mitchell, un soldat oarecare aruncat intr-un razboi de unde scapi cu viata pentru a fi ulterior angajat al corporatiei militare ATLAS.

Si cam asta ar fi, nu e nici un fel de plot twist, nu exista nici un fel de schimbare pe tot parcursul jocului, pur si simplu, campania este seaca. Povestea merge in continuare, intr-un mod foarte previzibil, fara pic de surpriza, ceea ce-i un lucru ciudat pentru generatia asta a francizei. Si cu toate acestea, universul lui Advanced Warfare imi aduce aminte de Black Ops 2, un alt joc plasat in viitorul apropiat, innecat in concepte tehnologice militare bombastice, insa acel joc a avut campanie cu finaluri diferite, cu elemente de poveste interesante, cu personaje colorate si cu un plot foarte cretin ce-a functionat. Aici? Not so much.

E scenariul ala tipic Call of Duty care incepe cu o invazie, ceva „tragic” se-ntampla pe la jumatatea jocului sau la inceput si se termina tot cu o invazie si cu un showdown intre protagonist si antagonist. Boooooooooooooooooring!

In fine, asteptarile mele au fost directionate catre stimabilul actor Kevin Spacey, pe care ma bazam sa-mi ofere un antagonist la fel de impunator ca si cei din trecut, insa din ce am observat, el doar si-a copiat personajul din House of Cards si l-a transpus putin cam lenes in joc. Nu mi se pare corect si cert este ca domnul Irons este cel mai neimpresionant antagonist dintr-un joc Call of Duty.

Hai sa fim realisti totusi, caci secretul seriei Call of Duty nu este povestea, ci multiplayer-ul pe care am sa vreau sa-l discut pe indelete, caci de acolo vine interesul si implicit, banii dati pe joc.

Jump and Gun

Dupa ani buni, Advanced Warfare imbratiseaza conceptul de verticalitate si introduce un movement inspirat din jocuri precum Crysis/Titanfall/Unreal Tournament/Quake. Soldatul tau poate acum sa sara de doua ori, sa se mute rapid de la stanga la dreapta sau inapoi si sa planeze ca o petala delicata in aer. Schimbarea radicala a miscarii a generat o oarecare controversa in comunitatea de gaming, insa pot spune cu mana pe inima ca eu sunt foarte multumit de acest tip de movement intr-un joc Call of Duty si am sa va si explic de ce, insa mai incolo nitel.

Fanii inraiti ai seriei vor da nas in nas cu sistemul de personalizare al soldatului din Black Ops 2, unde puteai cheltui puncte ca sa construiesti o clasa dupa bunul plac. Dealtiminteri, personalizarea soldatului tau consta in a iti investi cateva puncte in echipament, perk-uri, abilitati, etc , toate acestea fiind imprumutate din Black Ops 2 si Ghosts. Evident, ca si-n Ghosts poti sa-ti imbraci Rambo-ul virtual cu echipamentul futuristic de rigoare si cu fel si fel de zorzoane inutile pentru a iti arata e-Swag-ul si cam asta e.

Ce este nou in Advanced Warfare este loot-ul randomizat pe care il vei primi la aleatoriu. „Cum adica loot?”, ma veti intreba.

Dupa un anumit timp petrecut in multiplayer, vei primi notificari cum ca ai primit un Supply Drop. Acel Supply Drop iti va oferi gear pentru soldatul tau, insa tot ce vrei primi este generat aleatoriu, dar este amuzant ca au mers pe ruta World of Warcraft si toate obiectele acum au indicatori de calitate (verde, albastru, portocaliu), ceea ce-i amuzant, dar pentru a-ti mentine interesul poate era nevoie de asa ceva. Pe langa armele standard, s-a introdus o noua clase de arme cu laser, acestea fiind usor de folosit, cu rezultate satisfacatoare pentru cei care stiu sa le foloseasca eficient.

Ceea ce mi se pare ciudat cu privinta la arme este faptul ca majoritatea sunt copiate din Ghosts (ARX, AK12, Bulldog etc), pana si animatiile de incarcare par copiate din Ghosts si in afara de Assault Rifles si SMG-uri nu prea mai vezi altceva (cel putin pe PC) pentru ca jocul te ia la pas rapid unde nu prea ai loc de Sniper Rifles, LMG-uri sau chiar si Shotguns. Va recomand sa folositi prima arma din clasa Assault Rifles, anume BAL-27, mai ales ca majoritatea armelor din aceasta clasa nu par sa aiba recul….bine, Call of Duty in general nu stie ce e aia recul, el doar simuleaza reculul.

Revenind la movement-ul „nou”, acesta isi are loc pe PC, unde mouse-ul si tastatura iti ofera controlul necesar pentru a scoate rezultate bune. Pe varianta de Xbox One, mi s-a parut ca Advanced Warfare este o gluma si un slugfest foarte trist si lent, dar na, ala-i hardware-ul. Ce este aiurea pe PC, este schema de control si faptul ca nu poti sa iti modifici functia de Boost, fiind blocat la clasicul double tap ASD (Unreal Tournament) pentru a te arunca in directiile respective.

Ma scuzati, dar Call of Duty are arme care se incarca, abilitati ce trebuiesc activate, echipament si alte nebunii si de multe ori ma trezeam ca in mijlocul unei reincarcari sau retrageri „tactice”, eram aruncat intr-o directie ampulea din cauza faptului ca schema de control este de rahat. Sper sa apara un patch ceva sa ne lase si pe noi, astia de pe PC sa ne facem niste key binding-uri mai de doamne ajuta.

Cu toate acestea, m-am distrat destul de mult si Advanced Warfare ofera cel mai bun movement dintr-un Call of Duty de pana acum. No joke.

Ca urmare a movement-ului rapid, hartile au fost si ele construite pentru a acomoda lupte in aer sau la sol, iar impresia mea este ca jocul tinde sa fie mult prea rapid pentru ce ar insemna o experienta multiplayer Call of Duty. Nu ca ma plang, caci sunt foarte multumit de libertatea de miscare, insa de fiecare data ma trezeam inconjurat mult prea rapid de catre un val de inamici pe care d-abia ii omorasem. Locurile de spawn sunt decente, insa in anumite instante te poti trezi cu un inamicul pe care de abia l-ai frag-uit in spatele tau, ceea ce-i enervant, insa nu se intampla atat de des ca-n Ghosts.

La fel ca si-n Ghosts, hartile din Advanced Warfare au elemente „dinamice” care difera de la harta la harta, insa toate aceste lucruri au o functionalitate si ma bucur sa vad ca Sledgehammer Games au invatat din greselile studio-ului mizer Infinity Ward.

Cea mai noua aditie a seriei sunt Scorestreak-urile personalizabile si la acest capitol sunt foarte incantat de gama variata de builduri pe care le poti face, folosindu-te de atasamentele oferite. Fie ca-ti transformi un simplu UAV intr-un VSAT sau ca transformi un Care Package intr-o cutie de distractie, ai de unde sa alegi, insa trebuie sa intelegeti ca toate Scorestreak-urile au maxim 3 slot-uri pentru atasamente, iar fiecare atasament costa un anumit numar de puncte, in functie de rezultatul pe care-l vrei. Este printre primele Call of Duty-uri unde as putea spune ca mai toate Scorestreak-urile au bune si rele, neexistand unul suprem care sa-ti ofere totul pe plita.

Este de mentionat ca noul Pick 13 iti ofera cam tot de la bun inceput, iar atasamentele pentru arme se deblocheaza foarte, foarte rapid. Adica te poti juca, inca de la bun inceput cu ce-ti doresti, desi anumite arme sunt deblocate la nivelele mai avansate. Nu uit de Perk-uri care nu au suferit mari schimbari, unele fiind cam debalansate (Low Profile, Toughness, Fast Hands), insa sunt distribuite mai bine, asa ca nu ai acces la unele din ele din prima.

Si nu in ultimul rand, soldatul tau virtual poate beneficia acum de niste abilitati similare cu cele din Crysis 2, precum invizibilitate, viata mai multa, activarea unui scut balistic etc, acestea putand fi folosite doar O DATA pe spawn, deci e recomandat sa le folositi cu cap, de preferabil inainte sa incepeti o lupta sau in situatii in care stiti ca pozitia voastra este compromisa.

Per total, Call of Duty: Advanced Warfare aduce stropul necesar de culoare in ceea ce priveste componenta de multiplayer si intr-adevar se vede ca cei de la Sledgehammer Games au facut tot posibilul pentru a acomoda cat mai multe stiluri de joc pentru a-ti oferi si mentine doza aia de adrenalina specifica francizei. Pentru fanii inraiti, nu aveti cum sa ratati acest titlu, insa pentru ceilalti care inca stau pe bara……..ei bine, nu am vesti foarte bune, caci portul de PC al jocului este…..

Decent, dar nu prea

Cum sunt singurul din tara care va ofera un review la timp pe PC al acestui joc, sunt si singurul care trebuie sa va explice cate ceva despre portul aferent.

Din nou, nu imi dau seama cum un engine asa de batran poate sa fie atat de prost optimizat, insa cert este ca Advanced Warfare papa resurse ca un adevarat gurmand. Nu as spune ca portul este unul incompetent, acel titlu numai Ghosts il poate avea, insa daca nu aveti un calculator current gen, nu veti scoate prea multe din Advanced Warfare.

In primul rand, multiplayer-ul pentru Advanced Warfare este limitat la 91 FPS, ceea ce inseamna ca toti cei care doreau sa-si testeze monitoarele de 120/144 Hz (si noi inclusiv), nu vor primi aceasta ocazia.

All in all, Advanced Warfare necesita o placa video si un procesor overclock-ate pentru a iti oferi un 60 FPS fara micro stuttering si loading time prea mare. Pe PC-urile pe care am testat jocul, s-a observat ca doar generatia noua de placi video cu 2GB VRAM (desi 3GB VRAM ar fi recomandat) face fata, la fel, cei cu procesoare Dual Core sau Quad Core modele vechi ar fi bine sa uite de acest joc, fiindca performantele pe PC-ul meu, echipat cu un AMD Phenom ii X6 1090T, au fost jalnice.

In schimb, sistemul nostru de streaming a dus cu brio jocul pana in 60 – 70 FPS, dar acolo vorbim de un calculator current gen si cum majoritatea jucatorilor de PC din Romania sufera de sindromul „wooden PCs”, atunci Advanced Warfare nu este jocul pentru voi.

Si nici asa nu va pot garanta performante bune, mai ales ca pe GPU-urile AMD lucrurile sunt grave rau de tot de la crash-uri, harti care nu se incarca, stuttering masiv, optiuni grafice disfunctionale etc

FoV-ul poate fi schimbat, insa nu va recomand sa-l puneti pe 90 daca nu aveti un PC mai capabil.

Ce-i drept, nu exista nici o scuza pentru optimizarea proasta a jocului si pentru portul relativ slabut, insa macar putem obtine rezultate satisfacatoare din PC-urile generatiei actuale. Nu ma intelegeti gresit, Advanced Warfare pe PC detine cea mai mare lista de optiuni grafice si asta-i un pas inainte, numai ca multe din ele sunt….degeaba.

Ce m-a frapat a fost lipsa totala de comunicare din partea studio-ului Sledgehammer Games fata de audienta de PC, lucru pe care fratiorii lor de la Treyarch nu l-ar fi dat la o parte.

De asemenea, habar nu am daca au de gand sa sustina varianta de PC cu patch-uri de optimizare a performantei, fiindca SHG nu prea vorbeste cu fanii de pe PC. Inteleg ca PC-ul nu iti genereaza vanzari din motive evidente (aprox 40k copii vandute pe PC, iar pe console probabil deja s-a trecut de 5 milioane unitati vandute), iar Activision este un publisher renumit pentru nepasarea totala asupra audientei de pe PC, insa de ce ai strica o relatie cand cineva vrea sa-ti cumpare produsul si sa-ti faca reclama sau good press. Incep sa cred ca de acum incolo, doar Treyarch va fi singurul studio cu bun simt fata de PC si intentionez sa ii sustin prin a le da bani din buzunar cu cea mai mare placere. Cu Infinity Ward nu ma mai obosesc, iar cu Sledgehammer Games relatia de abia a inceput, asa ca voi astepta sa vad ce se-ntampla pe viitor.

In fine, puteti viziona screenshot-urile de mai jos pentru a va face o mica ideea, insa sa nu fiti mirati de texturile urate si de vechimea engine-ului. E irelevant in momentul de fata.

As dori sa va ofer doua sfaturi IMPORTANTE pentru a va bucura de joc:

• Puneti pe OFF optiunile de Cache Sun Shadow Maps si Cache Spot Shadow Maps, fiindca acestea afecteaza rezolutia texturilor, rezultand in efectul ala de textura spalacita, popularizata de catre engine-ul Unreal Engine 3.
  • Lansati jocul, intrati intr-un meci, iesiti din el, dupa care intrati in folderul acesta (Steam/SteamApps/common/Call of Duty Advanced Warfare/players2), deschideti acel config_mp.cfg cu un Wordpad, cautati cu linia de comanda „seta cl_maxPing” si schimbati cifra de la 800 la 150 pentru a va asigura ca NU picati intr-un lobby bombardat de lag.

P.S NVIDIA tocmai a lansat driverele 344.60 pentru Call of Duty: Advanced Warfare! Cei cu GPU-uri NVIDIA ar trebui sa le descarce cat mai rapid. Pentru userii AMD, o lacrima si o imbratisare de incurajare pentru voi, caci AMD sufera din nou la acest capitol.

Change is good

Recunosc, nu sunt foarte impresionat de Advanced Warfare la capitolul portarii de PC, dar sunt impresionat de gameplay-ul rapid care mi-a starnit interesul si probabil ca ma va tine in joc pentru cateva luni bune. Veti observa ca nu am scris nimic despre modul co-op al jocului (EXO Survival) pentru simplul fapt ca este similar modului de Spec Ops Survival din Modern Warfare 3, diferenta intre acestea fiind existenta unui plot twist la sfarsit (Wave 15), unde o bomba chimica este lansata pe harta, iar toti inamicii devin…..wait for it…..ZOMBIES!

Din cate am inteles, Sledgehammer Games vor adauga un fel de Zombie Mode in viitoarele DLC-uri, asa ca momentan nu prea avem ce discuta despre acest subiect.

Chit ca jocul este anormal de rapid pentru un simplu Call of Duty, dar spre deosebire de alte fosile care inca bocesc dupa „vremurile bune” ale lui CoD4 (desi eu cred ca vremurile bune erau in World at War / Black Ops), sunt foarte incantat de bebelusul familiei Sledgehammer Games si acum stiu cu siguranta ca titlurile Call of Duty produse de catre studio-ul Treyarch sunt cele pe care le voi cumpara/juca/sustine cu placere.

Repet, cei cu PC-uri de acum doi ani sau chiar mai mult, ar trebui sa se abtina de la acest titlu, insa pentru cei ce detin un PC capabil si current gen, atunci va recomand cu cea mai mare caldura sa incercati acest nou Call of Duty, este interesant, este proaspat si pare sa fi fost facut cu intentii oarecum bune. Evident, puteti oricand sa va procurati variantele de consola ale jocului si sa nu va bateti capul cu asemenea complicari, insa pentru cei care-si devoreaza FPS-urile cu devotament si skill, atunci vorba aia: KB + M or DIE!

Notele le gasiti mai jos, insa am fi foarte incantati sa va auzim parerile in sectiunea de comentarii sau pe pagina noastra de Facebook! Call of Duty: Advanced Warfare poate fi comandat de la retailer local de AICI.

• Gameplay: 8 (Neinspirat in singleplayer/co-op, dar revitalizeaza seria in multiplayer)
  • Sunet: 10 (Sound design bun, coloana sonoara buna, actori de voce buni)
  • Grafica: 6 (Copy+Paste lui Black Ops 2 cu un „nou” engine)