In fiecare an, in luna noiembrie, Internetul se infierbanta putin fiind cuprins de febra lansarii noului episod din „telenovela” Call of Duty. Lansarea asta regulata este la fel de sigura ca o gripa pe care o prinzi la inceputul iernii, alocatiile elevilor sau taxele care trebuiesc platite la ANAF.

Alaturi de FIFA este, de fiecare data, in topul vanzarilor. In principiu, lucurul asta este posibil pentru ca jucatorii cauta in continuare metode de lupte „ritualistice” prin care sa isi demonstreze indemanarea in fata „tribului”.

Fiind vorba de o franciza care a evoluat (sau involuat – depinde cum priviti problema) sub trei studiouri, seria CoD nu a o oferit mereu o experienta consistenta. Cum ziceam, discutam de trei viziuni diferite. Treyarch, spre deosebire de Infinity Ward si Sledgehammer Games care au mers pe abordari de tipul „Hollywood Blockbuster”, au ales sa ne incurce putinii neuroni cu povesti cat mai incalcite. Sledgehammer incearca sa condimenteze actiunea cu pasaje psihologice si ca sa intelegi intriga e nevoie totusi de un IQ putin mai dezvoltat.

Storyline

Cum ziceam mai sus, Treyarch au un stil aparte si jocul te plaseaza intr-un univers care este o combinatie intre „Soldat Universal”, „Terminator” si putin din „Battlestar Galactica”. La final, totul este condimentat cu putin „Deus Ex” si un strop de „Crysis”.

Povestea din Black Ops 3 este plasata la 40 de ani dupa evenimentele din Black Ops II, imediat dupa asaltul dronelor lui Menendez. Ca urmare, majoritaeta tarilor au implementat un sistem de aparare anti-aeriana – Directed Energy Air Defense sau D.E.A.D. Astfel, luptele se duc cu infanteria, iar soldatii sunt „augmentati” cu proteze cibernetice si un sistem de interconectare neuronala ( DNI – Direct Neuronal Interface).

De aici totul devine simplu si previzibil. Povestea urmareste un fir epic similar cu jocurile precedente. Baieti buni, baieti rai, lupte sangeroase, experimente psihologice si vorbarie din plin. Chiar daca intriga este destul de incalcita si iti ia ceva timp sa o intelegi, BO3 esueaza apoi lamentabil . Finalul este previzibil de prin a treia misiune. Si vai, in ce fel se taraganeaza povestea chiar daca avem parte doar de vreo sase ore de gameplay. Cu alte cuvinte e un joc extrem de linear care nu prea tine cont de traditia seriei „Black Ops”.

Call of Duty: Black Ops III

 

Gameplay – Single Player

Primul lucru despre care vreau sa vorbesc si care este printre cele mai bune elemente introduse in BO3 este faptul ca acum se poate juca in Co-Op campania single-player. Daca nu sunteti antisociali si mai aveti inca trei prieteni e totul ok. Puteti alerga ca bezmeticii prin fiecare nivel urland unii la altii la fel ca in filmele de categoria B de la TV. Daca nu aveti prieteni puteti incerca sa gasiti cativa online. Se poate si acest lucru, dar va trebuie putin mai multa rabdare. Rusii, polonezii sau francezii percep diferit ideea de razbel, fie el si virtual.

Eu sunt genul care joaca de obicei single player de unul singur(see what I did there?) pentru ca imi place sa „savurez” jocul in ritmul meu si mai ales ca urasc speed-run-urile.

Pentru baietii care se joaca in Co-Op, Treyarch au introdus un element interesant – Safehouse. Aici jucatorii se pot aduna intre misiuni si pot discuta strategii (haha, strategii!), se pot lauda cu personalizarea armelor cat si cu obiectele colectionate pe parcursul misiunilor.

La fel ca in multiplayer, pe parcursul campaniei acumulezi XP pe care apoi il folosesti sa deblochezi arme, atasamente, wildcard-uri sau Cyber Cores si Cyber Rigs. Ultimele doua sunt noi tehnologii introduse care ajuta jucatorii sa „hackuiasca” robotii inamici sau augmentarea personajului cu care jucati. Adica devii mai rezistent, mai rapid, mai ofensiv sau mai defensiv, in functie de cum iti place sa joci un nivel. Da, exact ca in Deus Ex. Aceste abilitati sunt impartite in 3 categorii, fiecare cu skill-tree-ul aferent. Aici intra in ecuatie si DNI-ul de care vorbeam mai devreme. HUD-ul din joc permite acum sa evaluezi amenintarile (T-mode) si astfel poti determina modul in care tu si coechipierii veti aborda lupta.

Call of Duty: Black Ops III

Un alt element care face BO3 un joc destul de interesant este AI-ul. Nu de multe ori mi s-a intamplat sa mor atunci cand am fost atacat din spate. In cele mai multe jocuri din seria CoD inamicii exista doar in fata jucatorilor. Ei bine, in BO3 te poti trezi cu un robot care iti sare in spate in orice moment. Acest lucru este definit in principiu si de dificultatea pe care jucati. BO3 a introdus un nou nivel de dificultate care se numeste „realistic”. Pe scurt – one shot, one kill. Daca te loveste un glont esti inapoi la checkpoint.

Si daca tot am deschis discutia despre checkpoint-uri trebuie sa spunem ceva si despre acest lucru. BO3 mi-a dat un feeling de joc din vremurile de aur. Spun asta pentru ca checkpoint-urile sunt destul de rare pe parcursul unui nivel si mi-aduce aminte de vremea cand ne stricam tastaurile cu „save&load” sau injuram ca am salvat cu doar 25Hp. Va aduceti aminte de „Blood”? 🙂 Partea proasta e ca uneori se intampla sa trebuiasca sa va uitati de vreo trei ori la acelasi cutscene pentru ca nu puteti sari peste unele dintre ele (cele esentiale pentru story).

Ultimul element care mi-a atras atentia si care trebuie neaparat mentionat este faptul ca personajul tau are acum VOCE. Are chiar si o vaga personalitate fie ea si de cyborg. Da, Intr-un final avem un caracter complet intr-un joc din seria CoD, un caracter care poate fi personalizat dupa bunul plac, de la infatisare pana la echipament. Bine, nu sunt primii care fac acest lucru insa personajul tau va aparea si in cutscene-uri purtand dupa el armele si echipamentul ales de voi. Punctele in plus pentru atentia la detalii merg la Treyarch.

Grafica si sunet

Motorul grafic al jocului este, ati ghicit, tot IW Engine desi Treyarch se lauda ca l-ar fi modificat din greu si cu sudoare.

Multe lucruri nu ar fi de spus aici. Tinand cont de faptul ca avem parte de un joc care a fost portat de pe consola putem spune ca arata foarte bine. Desi framerate-ul este limitat la 60FPS cursivitatea jocului nu este foarte afectata. Bineinteles ca am scos limita insa am experimentat un neplacut efect de tearing care devine suparator.

Alt lucru care m-a facut sa zambesc a fost faptul ca aplicarea de AA nu a schimbat foarte mult framerate-ul. Intradevar, Treyarch au declarat in ziua lansarii ca lucreaza la un patch care sa rezolve problemele de performanta care includ, printre altele, si un bug care nu permite jocului sa scaleze pe toate core-urile procesorului.
Platforma pe care am rulat jocul a fost compusa dintr-un Intel Core i7 3770K @5Ghz, 8GB Ram Kingston HyperX Beast@2133Mhz si doua placi video. Prima este un Radeon HD7970 Ghz edition si un NVIDIA GTX980Ti. De ce doua placi video? Ei bine, nu poate fi vorba despre specificatii cat despre drivere. Radeon-ul nostru a inceput sa ne fericeasca cu ecrane negre si freeze-uri in timpul cutscene-urilor asa a ca a trebuit sa o inlocuim cu NVIDIA.

Din nefericire, jocul nu poate fi considerat, cel putin pana nu apar cateva patch-uri, benchmark. Dar jocul arata foarte bine. Desi se putea lucra putin mai mult la level design, efectele, exploziile si ragdoll-ul sunt realizate foarte artistic.

Ce m-a amuzat si m-a incantat in acelasi timp a fost faptul ca producatorii au folosit si in BO3 (ca si in BO2 si Advanced Warfare) fete de actori din seriale de succes. Daca in Advanced Warfare am putut sa ii tabacim mutra lui Kevin Spacey, in BO3 luptam alaturi de Kara Thrace – Starbuck – din Battlestar Galactica si de Christopher Meloni din Law and Order.

Partea de sunet este incompleta. Nu stiu cum au putut Treyarch si Raven sa scoata pe piata un joc care la sectiunea „soundtrack” sa apara „coming soon”. Dezamagitor.

Sunetele de arma, comunicatiile, sunetul exploziilor acompaniaza cum trebuie actiunea din joc si completeaza din plin atmosfera. Vocile coechipierilor, injuraturile, strigatele pe diferite tonalitati si pana si vocea personajului sunt bine realizate.

Multiplayer

Sectiunea asta face din Black Ops 3 un alt joc. Desi se bazeaza pe acelasi fundamente ca si jocurile precedente – dinamism, violenta virtuala si verbala cat si un sistem de level up care da dependenta foarte repede – BO3 introduce si un nou element: clasele de specialisti.

Specialistii sunt noua caractere, fiecare cu doua abilitati speciale  si pot fi personalizati pana la nivel de gest. In ordinea in care pot fi deblocati au urmatoarele nume de cod: Ruin, Seraph, Outrider, Reaper, Prophet, Nomad, Battery, Spectre, Firebreak.

Fiecare abilitate poate fi folosita pe baza unor indici care in principiu se bazeaza pe performantele jucatorului din meci – KDR  – dar sunt independente de kill streak-uri care au ramas aproape neschimbate: de la UAV-uri si care packages pana la raiduri aeriene.

Call of Duty: Black Ops III

Din punct de vedere al hartilor jocul nu exceleaza dar din punctul meu de vedere depaseste Modern Warfare 3 si Ghosts. Ideea pe care s-a mers a fost inspirata din hartile de moba. Trei culoare, fiecare culoar cu doua niveluri superioare. Adaugati la acest lucru posibilitatea de a face un double-jump sau sa mergeti pe pereti si distractia e garantata. Da, ca in Titanfall.
Fulger s-a plans in Beta (ca si mine de altfel) de decizia producatorilor de a verticaliza jocul. E destul de greu sa nimeresti ceva cand toata lumea topaie pe harta. In varianta finala, din fericire, sariturile si abilitatile de cascador au fost reduse si nu mai devine frustrant pentru un profan. Acest lucru nu mai deranjeaza asa de tare si mie, personal, mi-a adus un sentiment de familiaritate si ma gandesc cu nostalgie la vremurile in care pierdeam noptile in Modern Warfare.

Inca un lucru nou in multiplayer mai este si „Gunsmith”. Cu alte cuvinte personalizarea nu se opreste aici. Aceasta sectiune va permite sa va colorati atat armele cat si atasamentele.

Modurile de joc nu s-au schimbat foarte mult. Avem clasicele DeathMatch, Team DeathMatch, Seek and Destroy, Kill Confirmed, Capture the flag dar si moduri noi ca Uplink (care seamana destul de mult cu vechiul Sabotage)sau Safeguard (aproape acelasi lucru doar ca trebuie sa escortati un robot din punctul A in punctul B).

Per ansamblu tot sistemul foloseste regulile deja stabilite de jocurile precedente folosind aceleasi reguli pentru Score Streaks si Perks.

Call of Duty: Black Ops III

Un lucru extrem de imbucurator este decizia celor de la Treyarch sa permita modificarea FOV-ului dar si implementarea de servere dedicate pentru meciurile ranked.

O alta veste buna este anuntul facut in urma cu doua saptamani pe blogul celor de la Treyarch care confirma unui set de modding tools in 2016. Cu alte cuvinte, cu putin noroc vom vedea pe la mijlocul anului viitor un ProMod de Black Ops 3.

Concluzii

La final nu pot spune foarte multe lucruri. Daca nu esti un fan Call of Duty sau un fan al jocurilor de genul „run and gun” atunci probabil Black Ops 3 nu te va entuziasma foarte tare.

Desi nu aduce un aer de schimbare sau o senzatie de prospetime prin elementele „imprumutate”” din jocuri ca Deus Ex: Human Revolution, Crysis sau din filme ca „Terminator” (da, m-am gandit la Skynet), jocul ofera totusi o senzatie de individualism pe care nu l-am prea intalnit in jocurile din seria CoD.

Este de apreciat multitudinea de optiuni oferite jucatorilor din punct de vedere al personalizarii, al mecanicii jocului dar si prin atentia la detalii pe care nu am mai intalnit-o decat in Modern Warfare.

Merita cumparat? Da, dar doar daca planuiti sa va jucati multiplayer.

 

Note

  • Gameplay: 8
  • Sunet: 8
  • Grafica: 9
  • Story: 7
  • Performanta: 8
  • Overall: 8

Similar Articles

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.