La numai cativa ani dupa, Diablo III iese din Closed BETA cu expansion-ul Patch 2.0.1, cunoscut sub numele de Reaper of Souls. Evident, patch-ul costa $40 USD, insa haideti sa vedem daca experienta de joc a ajuns la un nivel comparativ cu predecesorii din serie.

Reuniune de coasa

Diablo III - Reaper of Souls PCMoartea este the name of the game, iar de data aceasta povestea jocului merge in directia tipica Blizzard de a ne introduce unui nou antagonist. Cliseul demonic este acum inversat cu unul angelic, unde domnul Malthael, un fel de inger suprem ce s-a auto exilat din Rai se intoarce in lumea muritorilor pentru a isi indeplini planul malefic in stilul Fu Man Chu.

Misiunea avatarului tau, marele Nephalem este una evidenta, insa sincer pe la jumatatea povestii am adormit putin asa ca nu pot sa va spun ca exista vreo diferenta notabila sau chiar si una subtila fata de povestea din jocul original. Cu siguranta, revin personaje vechi precum Tyrael sau Adria cu rolurile lor „simbolice”, insa tot acest simbolism este dus pe apa sambetei pentru ca la finalul jocului veti afla niste lucruri care deja arata in directia unor noi expansion-uri pentru acest joc.

Nu imi place sa vad ca Blizzard se tot foloseste de chestia asta cu „This is the evil guy. Kill him.”, dar acum HEI! De unde altundeva iti mai poti lua obiectele virtuale favorite?

Early Access 2.0

Diablo III - Reaper of Souls PCPe scurt, tot ce stiati dinainte de lansarea acestui expansion despre Diablo 3 este acum nul. Pana si review-ul pe care l-am scris acum doi ani este complet irelevant pentru ca in mare parte Blizzard a luat cateva lectii de la jocurile vechi, inclusiv de la cativa competitori precum Torchlight 2 sau Path of Exile, rezultand intr-o dezvoltare ca la carte conform standardelor Blizzard care pot fi foarte bine comparate cu standardele de dezvoltare ale companiei Apple.

In orice caz, marea suferinta a celor 40h pe zi pierdute pe Auction House a disparut, pentru ca aceasta componenta a fost scoasa din joc complet. Acum insa, schimbarea a venit sub forma unui nou mod de gameplay numit Adventure Mode ce consta in a explora zonele jocului, tocmai pentru a omori creaturi ad nauseam cu scopul de a mai plusa cateva cifre virtuale, provocatoare de pagube monumentale.

Diablo III - Reaper of Souls PCPe langa acest Adventure Mode, vad si eu in sfarsit niste nivele generate aleatoriu prin noile Nephalem Rifts, niste dungeon-uri separate de joc unde iti este garantata doza de loot si omorat creaturi cu nemiluta.

Apoteoza acestui nou expansion s-a realizat prin simplul fapt s-au facut cateva modificari drastice pentru a croi un joc pentru cei care sunt die hard farmers si cu toate acestea, ceva ce colcaie prin acest game design bastardizat isi mai scormoneste ghearele in subconstientul fiecarui jucator. Ce este acel lucru?

Am sa va las sa va ganditi putin la acest lucru si daca nu v-ati prins inca am sa va las raspunsul pe la sfarsitul acestei sectiuni. Promit ca va merita citirea.

Anyway, care au fost schimbarile drastice mai exact?

Diablo III - Reaper of Souls PCIn primul si in primul rand, tot sistemul de barbut al obiectelor magice este mult mai corect fata de jucator prin simplul fapt ca statisticile prin care iti masori forta sunt mult mai lizibile. Cu toate aceastea, nu subestimati puterea RNG-ului!

Multe dintre aceste statistici (sau affix-uri dupa cum vor unii sa le numeasca) irelevante din vechiul joc au fost scoase si in locul lor au ramas cele folositoare (Attack Speed, Critical Chance, Resistances etc.) care acum au o sansa mai mare sa se ataseze loot-ului din joc. Per total, joci si stii ca ai o sansa mai mare sa primesti chestii care iti pot fi folositoare pe termen lung.

Cel mai important de notat este faptul ca Magic Find, un affix foarte important in Diablo II si in oarecare masura si Diablo III pre-expansion este acum irelevant, caci calitatea loot-ului aferent (inclusiv obiectele de tip Legendary, Set) a fost sporita, desi stat-ul in sine NU ofera decat o mica sansa sa iti pice o legendara, hai doua in plus. Dificultatea dicteaza acest stat, asa ca orice gear cu Magic Find ca Set Bonus sau affix portocaliu este irelevant. De ce? Pentru ca 0 logica.

Un alt motiv pentru disparitia Magic Find-ului este (re)inventarea NPC-ului de gambling din Diablo II sub forma Kadalei, fiica lui Gheed care este fericita sa va ia niste pietricele numite Blood Shards in schimbul oferirii unor obiecte magice generate aleatorii.

Diablo III - Reaper of Souls PCBanii din joc sunt acum resursa #1 de a iti evolua personajul, caci acestia iti ofera acces la imbunatatirea nestematelor (Gems) sau mai nou pentru a te folosi de „NOUL” Artisan numit Mystic. Tiganca sireata iti ofera sansa sa iti schimbi un affix de pe un obiect magic cu alt affix generat aleatoriu, plus multe altele. Ma bucura ca s-au preluat idei din World of Warcraft (vezi Reforging, ce va fi scos din acel joc in curand odata cu Warlords of Draenor), ma bucura ca aceste noi concepte ofera un gameplay mult mai intens si mai riscant pentru user, insa din ce observ si in mare parte tot exista o lipsa de diversitate in a iti construi personajul.

„De ce?” Ma veti intreba. Va spun un secret: Studio-ul Blizzard NU mai stie sa faca jocuri. Defapt si de drept, Blizzard nu prea poate sa mai iasa din aceasta rutina pentru ca ii este literalmente frica sa incerce ceva nou si credeti-ma pe cuvant ca astfel de decizii se iau cu buna constiinta. Nu ca acel nou ar fi facut bine, nu dom’le, ci pentru ca nimeni nu ar cumpara un joc Blizzard care s-ar indeparta de acest sablon.

Am sa va raspund la ce ziceam mai sus cu un exemplu foarte banal:

Diablo III - Reaper of Souls PCCand va jucati Diablo III, veti observa ca majoritatea obiectelor magice se vor potrivi clasei voastre. Din start, Blizzard descurajeaza interactiunea intre jucatori (la fel cum au facut si cu Group Finder/Cross Realm BG in WoW), iar pentru un joc online, asta reprezinta o problema pe termen lung. Numai ca aceasta companie mamut vrea interactiune intre membrii comunitatii, insa o vrea restrictionata. Blizzard nu mai are chef sa te puna sa te duci la omul de langa tine pe care de abia l-ai cunoscut sa il intrebi daca are 10x bucati de crafting material, mai ales cand componenta de Crafting a jocului iti ofera affix-uri aleatorii. Nu are nici o logica.

Blizzard vrea sa te tina ca pe un copil intr-un mic loc de joaca unde poate sa te monitorizeze fara sa te enerveze sau sa te puna sa muncesti foarte mult. Bastardizarea este modus operandi-ul acestei firme de la World of Warcraft incoace. Aceeasi piesa repetata odata la cativa ani cu mult marketing de calitate care le asigura lor existenta pentru inca cateva sute de ani. In mare parte joci un joc care te forteaza sa te joci online cu altii, doar ca Blizzard acum realizeaza ca la un moment dat vei creste si vei incepe sa pui intrebari. And they don’t want that. Orice nou feature este un bastard al unui feature vechi. Trenul reciclarii nu se va opri pentru ca oamenii sunt fericiti cu rutina in general sau dupa cum zicea un MC foarte destept: „I am the Beast I worship.”

Diablo III - Reaper of Souls PCCa sa revin la ce spuneam despre gameplay-ul jocului, da, lucrurile au devenit mult mai bune, insa DOAR pentru cei care de abia intra in tarcul de joaca.

Reaper of Souls adauga un act nou, un mod nou de joc si o clasa noua la pretul de $40 USD. Cum sa poti rezista unei astfel de tentatii?

Ca tot vorbeam de clase, sunt foarte fericit sa vad noul Paladin in alte haine. Insa Paladinul nou nu are nicio treaba cu fratele lui mai mare din Diablo II pentru simplul fapt ca acesta este castrat de la bun inceput din cauza faptului ca Diablo III este un joc unde damage-ul face legea. Crusaderul nu prea stie lege decat cu un singur build, in rest, clasa stie sa stea pe loc si sa isi ia gheare to the face pana cand Blizzard ii va ridica putin cifrele de damage ca sa ajunga la nivelul claselor din primul joc.

Cred ca singurul „FUN” ce poate fi cuantificat este faptul ca datorita Artisan-ului nou poti sa te distrezi mai mult cu personajele de nivel mic la dificultatile noi. Nightmare, Hell, Inferno si Monster Power sunt acum date uitarii si in locul lor au aparut Hard, Expert, Master si cele 6 nivele de Torment. Din acest switcheroo rezulta un gameplay mult mai alert si mult mai dificil pentru jucatorii hardcore si aici pot spune cu siguranta ca noii jucatori se vor distra de minune.

No Hells, No Heavens, Only This.

Diablo III - Reaper of Souls PCVoiam sa vorbesc putin despre partea tehnica a jocului, dar nu prea am ce sa spun pentru ca lucrurile sunt la fel ca inainte cu exceptia unor mici efecte adaugate. Per ansamblu, jocul are mult eye candy si asta este trasatura campion a studio-ului din orasul Irvine, California. Ce va pot recomanda in schimb este achizitionarea unui SSD pentru ca Diablo III are prostul obicei de a iti incarca efecte, obiecte, sunete etc. in timp ce te joci, asa ca mare grija. In fine, am sa sar direct la concluzie.

Din pacate pentru cei care au cumparat jocul initial, Reaper of Souls este un release in adevaratul sens, caci pana acum dragii mei fratiori am fost pacaliti in a plati un Closed BETA / Early Access cu stampila AAA. Din fericire pentru cei care de abia acum descopera Diablo III, aveti un joc complet ce va tine blocati in scaun pentru mai mult de 30 ore si asta-i bine. Nu vreau sa va stric petrecerea, dar eu unul mai mult de atat nu pot suporta. Suntem totusi in anul 2014, ar trebui sa intram tiptil tiptil in next gen….nu?

Diablo III - Reaper of Souls PCPana la urmatorul expansion, ne mai auzim. Sincer, nu am mare lucru de spus in privinta acestui joc pentru simplul fapt ca nu mai pot sa sufar hack and slash-urile facute alandala. In cazul lui Diablo III poate viitoare patch-uri facute cu cap il vor face mai placut, insa pana atunci acest gen de jocuri trebuie revolutionat cumva pentru ca momentan nu le vad rostul in favoarea MMORPG-urilor. Which reminds me, trebuie sa ma intorc sa ma joc The Elder Scrolls Online.

Notele mai jos.

• Gameplay: 6
    • Grafica: 8