Mama, mama am luat-o razna cu toate aceste console in ultima vreme, insa ce sa fac cand un joc din seria InFamous imi sare in cale? Ma distrez si eu cum pot. Serios vorbind, a doua venire a lui Iisus pe console s-a lansat, asa ca hai sa vedem daca Sfanta Scriptura a avut dreptate….sau nu.

N-ai nevoie de pipa, tu esti pipa

In mare parte, InFamous este un open world sandbox 3rd person action thinghy in care marea parte a jocului ti-o petreci intr-un mod de Free Roam foarte plictisitor. Ei bine si din pacate, Second Son preia aceasta moda once again, insa lucrurile s-au mai schimbat pe alocuri.

InFamous Second SonPovestea iti arata cum un tanar amerindian pe nume Delsin Rowe ajunge in situatia in care reuseste sa preia superputerile unui prizonier scapat dintr-o inchisoare pentru mutanti ca el. Evident, shit goes to Hell in momentul in care Delsin isi da seama ca noile puteri sunt ale lui pe veci, insa soarta tribului sau este pusa in pericol din cauza unei doamne mutant ce considera ca toti mutantii care sunt impotriva ei trebuie sa moara sau sa fie indoctrinati.

„Dar de unde si pana unde atata drama?” va veti intreba. Aparent o organizatie militara numita D.U.P (condusa de doamna mai sus mentionata) al carei scop este sa vaneze si sa incarcereze alti mutanti, ia inteligenta decizie de a plasa tot orasul Seattle sub un fel de lege martiala anti mutanti, unde din senin apare si Delsin al nostru to save the day. Am avut impresia la inceputul jocului ca ar fi mai important sa iti protejezi tribul, insa scenaristul responsabil a sarit putin calul si ne-a aruncat direct intr-o zona de razboi in care tu esti singura forta de rezistenta. La fel ca si in titlurile precedente, sunt anumite actiuni pe care le poti face pentru a deveni un om bun sau un criminal in serie, actiuni ce vor dicta anumite puncte cheie ale jocului, insa nu exista nici un fel de consecinta serioasa in ceea ce priveste finalul care este mai mult sau mai putin tipic unui astfel de scenariu.

Problema lui Second Son este ca iti prezinta un personaj obisnuit si ti-l arunca intr-un scenariu tipic Michael Bay fara nici un fel de dezvoltare. Nu stiu daca asta ar fi fost ideea, insa cu siguranta nu mai conteaza, caci la fel a fost si cazul jocurilor precedente. Fostul competitor serios si anume Prototype a suferit de aceeasi boala and look where that ended up. Nu zic ca ar fi rau, insa it’s all smoke and mirrors si tare mi-e teama ca se va tot repeta acest trend pana cand imi vor cadea boasele din pantaloni la batranete.

In orice caz, marea idee a jocului este sa te puna in pielea unui oarecare, sa iti serveasca o doza de Marvel super powers si sa te lase pe tine sa dai tonul muzicii. Eh, eh I guess.

Dupa 3 ore de joc mi-am dat seama ca marele tam-tam a fost in a promova puterea platformei Playstation 4 si credeti-ma pe cuvant ca InFamous face bine ce face.

Fum si neoane

Gameplay-ul jocului se invarte in jurul vechiului concept de simulator de eliberare a unui oras de sub jugul unei corporatii militare, acea corporatie in acest caz fiind D.U.P.

Pe scurt, puterile pe care le detii sunt modul prin care tu incepi „revolutia”. Fiind un tanar infumurat (la propriu si la figurat), Delsin are abilitatea de a traversa orasul Seattle cu usurinta datorita puterilor sale. Sa nu care cumva sa credeti ca this is some out of the ordinary shit, pentru ca in mare parte gameplay-ul este un act repetitiv foarte scurt.

InFamous Second SonDezamagirea cea mare vine din cauza faptului ca presupusa componenta de sandbox te limiteaza foarte mult, oferindu-ti iluzia ca tu esti in control. Guess what, you aren’t in control pentru ca nu ai voie sa traversezi anumite locatii, sa folosesti toata gama de puteri sau sa te joci un Free Roam linistit pana cand nu indeplinesti anumite conditii impuse de script-ul jocului, ceea ce pentru un joc din anul 2014 este foarte trist, mai ales ca sunt alte francize mai mari care reusesc cu brio sa iti ofere o curba a progresului mult mai avansata (vezi GTA V). Si desi Second Son iti cere maxim o ora pentru a te face sa intelegi rostul puterilor tale, pentru mine deja a fost prea tarziu fiindca mi-am petrecut mai bine de 4 ore in Free Roam facand acelasi rahat plictisitor, doar ca sa observ ca acest joc are in el trasaturi de gameplay care sunt nesatisfacatoare.

E vechea treaba cu morcovul pe bat si ma seaca toata chestia asta cu „du-te-n locatia X ca sa poti ajunge in locatia Y, altfel degeaba joci”.

Intr-un joc in care mi se explica faptul ca sunt o forta de neoprit sunt imediat blocat de un obiect ce nu poate fi miscat din cauza unui script plasat foarte prost. In anul 2014…..de ce?

In fine, exista un sistem de upgrade-uri care mai adauga un mic strop de complexitate puterilor, insa nici acesta nu este foarte relevant pentru ca anumite puteri pot fi deblocate doar daca indeplinesti anumite conditii „morale”. Pai bine, eu inteleg ca vrei sa pui omul sa se mai joace a doua oara ca sa vada reversul medaliei, insa de ce m-as mai juca cand puterile alternative necesita aceeasi executie si nu iti prezinta nimic spectaculos. Repet, suntem in anul 2014 si iara picam in aceeasi plasa domnilor developeri.

Asa ca da, Delsin are abilitatea de a trage cu fulgere (facute din neon chiar) din mana, sa se lanseze in aer pentru a isi preschimba inamicii in scrum la aterizare, sa se miste la viteze impresionante si sa se teleporteze oriunde vrea, numai ca senzatia de invincibilitate este una foarte scurta. Too bad.

Jocul are cateva misiuni optionale pentru a va ajuta sa intelegeti povestea, insa informatia oferita poate fi considerata un bagaj in plus de care nu cred ca aveti nevoie. Sunt ferm convins ca intelegerea a fost ca jocul sa straluceasca din alte puncte de vedere, asa ca va puteti simti liberi sa stoarceti din el cat puteti. Aveti la dispozitie 10 ore de Singleplayer, nefiind nici un fel de Multiplayer.

Simfonia electronica #9 a lui Delsin Rowe

InFamous Second SonBoring gameplay? Check. Boring story? Dublu check. Grafica si sunet urat? Nu.

Marele atu al lui Second Son este partea tehnica (vizual si audio), aici nu prea ai ce sa comentezi, indiferent ca esti „PC Mustard Race”. Second Son se mandreste cu cel mai impresionant spectacol de efecte si sunete de pe orice consola next gen.

Nu stiu ce mi-a placut mai mult, stilul artistic, engine-ul bine pus la punct, mocap-urile fenomenale, efectele de sunet sau muzica bine impachetata.

Imediat cum am pornit InFamous Second son mi-a sarit in cap coperta albumului American Idiot a formatiei Green Day. Ideea de tanar radical pus sa se lupte impotriva unei organizatii guvernamentale corupte este exact ceea ce orice fan al formatiei Green Day si-ar dori sa joace.

Este clar ca studio-ului Sucker Punch i s-au pus la dispozitie toate sculele necesare ale consolei Playstation 4 inca din fazele incipiente ale acesteia, caci Second Son este un joc cu capacitate tehnica demna de cuvantul first gen. Intregul Seattle a fost recreat la cele mai mici detalii cu modificarile aferente pentru a iti prezenta imaginea unui oras ordonat, in acelasi timp oferindu-ti posibilitatea pentru a crea putina dezordine. It’s great!

InFamous Second SonNu exista timpi de incarcare exagerati, jocul ruleaza (de multe ori) in 60 fps (capped din pacate) la o rezolutie 1080p fara nici un fel de problema si arata fenomenal, in special efectele de particule la care probabil s-a lucrat mult pentru a iti reda imaginea unui super erou care isi regenereaza puterile din elemente precum electricitate sau foc. Mai important este faptul ca jocul pare sa ruleze in full SMAA fara Depth of Field blur incarcat, insa din pacate am observat ca sunt multe obiecte din joc (mai ales civilii) ce sufera de boala „Bystander low polycount”. Micile sacrificii pentru un asemenea spectacol vizual sunt acceptate nowadays, asa ca nu-i bai.

In ceea ce priveste departamentul audio, totul este bine redat, mai putin voice acting-ul lui Troy Baker care incearca sa fie mult prea copilaros. Repet, nu conteaza, caci de multe ori vei auzi racnetele unei rachete din foc vajaind inspre inamic sau loop-urile grunge / electro ale soundtrack-ului bine realizat, so all’s well. Ce mi-a placut in schimb este faptul ca jocul are o piesa centrala care se schimba dinamic in functie de situatia districtului in care te afli si in functie de calea morala pe care ai ales-o. Nu se mai fac astfel de lucruri pentru ca de multe ori un studio de inregistrari are un timp foarte limitat in care sa isi faca productia.

Cu siguranta avem de a face cu singurul titlu next gen din punct de vedere tehnic al acestui an. Nu cred ca exista alt pretendent….pentru moment.

Siguranta libertatii

InFamous Second SonIn mare parte am inteles incercarea studio-ului Sucker Punch in a crea un joc video ce ofera imaginea unui oras in siguranta amenintat de consecintele anarhice ale unui protagonist care incearca din rasputeri sa isi duca la bun sfarsit propria lui metoda justitiara. Nu am nimic cu asemenea lucruri banale pentru ca jocul porneste de la o premiza foarte draguta, dar cu asemenea executie in ceea ce priveste povestea si gameplay-ul, tare imi e ca ambele trasaturi au fost facute in graba pana in ultimul moment.

InFamous Second Son este balada unui amerindian caruia i s-a oferit sansa de a lupta impotriva stereotipului de om alb care abuzeaza de putere. Este o imagine foarte bine realizata si din nou repet ca tot ce este considerat tehnic in acest joc a fost construit cu foarte mare atentie, dar cam asta e tot ce poti primi la pretul unui joc AAA ce nu face nimic decat sa repete greselile trecutului.

Un gest dragut din partea developerului ar fi fost sa lase jucatorul sa isi faca de cap fara sa fie blocat de ziduri invizibile, asa poate s-ar fi creeat impresia ca noi evoluam odata cu personajul ce de abia se obisnuieste cu noile sale puteri de mutant. Ar fi fost bine ca jocul sa dureze mai mult de 10 ore, dar asta ar fi insemnat inca un an de munca. Ar fi fost bine ca acest joc sa fie mai mult decat o parada tehnica pentru PlayStation 4, insa multi tot nu inteleg ca next gen nu inseamna ca jocul trebuie sa se rezume la rendering pipelines.

Ma mai repet inca odata: nu mai conteaza. Pana la urma existenta jocului InFamous Second Son este dovada ca jocurile pentru consolele next gen pot arata la fel de bine, ba chiar mult mai bine ca un titlu pentru PC. Ideea e una buna, dar unde-i gameplay-ul si povestea care sa te tina tintuit de scaun? Nu e dom’le.

Notele le puteti gasi mai jos.

InFamous Second Son

• Gameplay: 4