Tind sa cred ca Legend of Grimrock a mai inspirat putina speranta in ceea ce priveste incercarile de a revitaliza genul de RPG-uri dungeon crawler. Profitand de franciza Might and Magic, Ubisoft a angajat o echipa mica numita Limbic Entertainment si a pus-o sa dezvolte cel de-al zecelea titlu din seria venerabila de jocuri.

Este Might and Magic X Legacy mult dorita revenire a regelui RPG-urilor turn based?

Donjoane, creaturi si alte cele

In esenta, voi tine acest review foarte scurt din simplul fapt ca M&M X Legacy este un joc de buget construit pe un schelet deja existent. Cei care se considera veterani ai seriei pot sa isi dea seama ca intentia developerului a fost mai mult conditinata de catre publisher pentru a vedea daca astfel de jocuri se mai pot vinde.

Might and Magic X LegacySpre deosebire de jocuri ca Legend of Grimrock/Dungeon Master sau Etrian Odyssey (NDS) care abordeaza un sistem real time al luptelor, Might and Magic X Legacy goes back to basics si prezinta o formula turn based a intalnirilor cu monstrii.

Ca sa intelegeti bine, jocul nu este un open world sandbox Action RPG. Dimpotriva, actiunile tale sunt limitate la cateva nivele claustrofobice si multe dintre situatiile de lupta ale jocului se petrec in tot felul de donjoane care mai de care clasice precum Spider’s Lair, Elemental Tower s.a.m.d.

Evident, nu ar fi un RPG daca nu ti-ar pune la dispozitie un personaj pe care il poti personaliza dupa bunul plac, insa M&M X Legacy revine cu mult uitatul concept de party RPG in care iti alegi un grup de aventurieri dupa rasa, clasa si ii trimiti de nebuni in lume.

Cum jocului ii lipseste un mod 3rd person, majoritatea personajelor le poti vedea dintr-un artwork, asa ca nu va asteptati sa vedeti animatii de lupta avansate, seturi de armura care arata frumos din punct de vedere grafic sau orice altceva de genul. Defapt, nu exista nimic care sa iti arate statusul personajului in afara de un portret. Totul este redat la un nivel foarte simplu.

As putea spune insa ca asemenea jocuri isi au farmecul prin simplul fapt ca odata ce intrii in combat esti blocat in locatia de unde ai fost vazut de catre inamic, ramanand doar sa te aperi sau sa ataci cu ce ai la dispozitie.

Might and Magic X LegacyDe baza ar fi sa incepi cu un grup balansat. Reteta de succes in astfel de jocuri merge pe arhietipurile claselor care variaza in functie de rasa, insa varietatea abilitatilor pe care poti sa le atribui unei clase este inexistenta. Imi doream foarte mult sa imi creez un Paladin in pijamale care sa isi infranga inamicii doar cu magie, insa Might and Magic X Legacy nu prea stie cum sa iti ofere alegeri fiabile pentru a realiza asa ceva.

Poti foarte usor sa mergi pe o reteta clasica anume 2x Damage Dealers, 1x Tanc si 1x Healer pentru a avea rezultate optime. Un Human Mage, un Elf Druid sau Orc Shaman, un Dwarf Warrior si un Human Paladin pot fi un party bun pentru a juca primul mod de joc numit Adventurer. Pentru modul de joc avansat numit Warrior, recomand un grup mai bine pus la punct, insa acolo nu am ajuns inca, deci nu va pot da o recomandare documentata. Tot ce conteaza este sa investiti acele attribute and skill points in Vitality si ce foloseste clasa respectiva, de ex: un Mag foloseste Magic, un Druid Shaman foloseste Spirit etc.

Questing-ul este prezent insa nu va asteptati sa aveti un impact foarte mare asupra povestii din simplul fapt ca majoritatea questurilor sunt cat se poate de banale. Cred ca am fost rasfatat prea mult cu jocuri care imi ofera questuri complexe cu alegeri care sa imi ofere un alt gameplay. Insa trebuie sa intelegeti ca un dungeon crawler se rezuma la o simpla repetitie in a omori X monstrii.

Din Sci-Fi/Fantasy catre Just Fantasy

Might and Magic X LegacyNu suna prea fun, dar asta e realitatea. De multe ori combat-ul in M&M X iti ofera destule motive sa incerci noi strategii, mai ales ca odata ce ai intrat in combat tot ce poti face este sa te intorci stanga, dreapta pentru te apara. Insa pana si elementul de strategie se duce de rapa atunci cand iti dai seama ca esti la mana potiunilor pentru a putea trece de un anumit val de inamici. Am realizat ca armele de distanta precum arcurile/arbaletele sunt degeaba cand un mag imi ofera toata flexibilitatea de vraji cu efecte diferite, dar repet, jocul a fost construit pe un buget redus.

Marele avantaj al jocului este faptul ca va avea sustinere oficiala din partea developerului pentru a introduce mod-uri create de comunitate. Un mare bonus propagat de catre Legends of Grimrock care ofera acelasi lucru.

Ce mai, este nevoie de putina rabdare pentru a aprecia acest joc, mai ales daca nu esti veteran al seriei Might and Magic sau amator de dungeon crawlere. Dificultatea jocului are tendinta sa o ia razna in anumite puncte si nu e un lucru rau avand in vedere ca multe jocuri in ziua de astazi iti ofera tot felul de carje pentru a putea avansa la urmatorul nivel.

Might and Magic X LegacyCa tot vorbim despre nivele, design-ul lor este facut sa te duca de la punctul A la punctul B fara sa te pierzi, ceea ce este un mare dezavantaj avand in vedere ca acest gen de jocuri ar trebui sa te puna intr-un labirint plin de puzzle-uri, un feature aproape inexistent in Might and Magic X Legacy.

Nu mai e ca pe vremuri…

Per total, nu am avut mari asteptari de la acest titlu, mai ales ca a fost facut cu un buget redus si a mers pe baza unui Early Access pentru a se vinde. Faza este ca reteta nu este una tocmai proasta, ba dimpotriva! Daca Ubisoft ar avea curaj sa investeasca calumea intr-un nou titlu Might and Magic XI facut ca la carte ar avea numai de castigat, caci publicul consumator de dungeon crawlere este unul foarte dedicat.

Might and Magic X LegacyUltimele lucruri pe care le voi mentiona sunt grafica si sunetul care din pacate ajuta foarte putin la imersiune. As putea spune ca engine-ul arata de parca developerul a luat bucati de cod din engine-ul lui Heroes of Might and Magic VI si le-a scalat mai mare pentru a reda sentimentul de lume vie, insa din pacate majoritatea elementelor artistice sunt furate de acolo, desi nu inteleg de ce nu ar fi putut sa preia engine-ul Source folosit in Dark Messiah of Might and Magic pentru a reda nivele mai epice, demne de un generic fantasy RPG ca la carte. Sunetul este alta mancare de peste si nu ajuta la nimic. Din nou as fi preferat sa se foloseasca capturi originale si nu bucati inregistrate din HoMM VI, singurul lucru cu intr-adevar capturat in studio fiind voice acting-ul slab si muzica la fel de neimpresionanta.

Pentru un joc atat de limitat, ma mir ca jocul a fost optimizat asa de prost, dar aici toata treaba a stat in mana developerului care probabil ca nu a primit atata atentie de la publisher in a i se oferi un QA (Quality Assurance) dedicat.

Evident, nu vreau sa ma mint, dar Legends of Grimrock s-a descurcat mult mai bine la acest capitol si acela a fost un joc facut de un developer mai mic decat Limbic Entertainment.

Pe final, singurul motiv pro pe care vi-l pot oferi este tintit catre publicul care a mai jucat astfel de jocuri. Este un joc decent, un experiment indraznet, dar NU este tintit publicului crescut pe RPG-uri AAA. Per total, Might and Magic X Legacy poate sa traiasca mai mult daca sculele de modding si comunitatea isi face treaba, insa this is no waifu simulator precum The Elder Scrolls: Skyrim.

Notele mele le gasiti mai jos, insa nu uitati ca acestea reflecta propriile mele pareri. Nu este un review IGN, asa ca tineti minte.

• Gameplay: 8
  • Sunet: 5