Dupa hype-ul imens creeat in cadrul conferintei E3 2013, Respawn Entertainment si-a lasat amprenta in mintile oricarui gamer. Acum ca titanul a cazut, ia sa vedem daca acest joc este doar o cutie ruginita sau FPS-ul pe care toti il dorim, dar nu il meritam.

Revolutie mecanizata

TitanfallTitanfall nu are singleplayer. Multi se simt foarte lezati din cauza asta, insa va pot spune cu mana pe inima ca toata structura campaniei co-op & multiplayer livreaza o experienta fantastica. Fantastica in sensul ca Respawn Entertainment au facut tot posibilul sa iti serveasca un story care sa nu fie foarte detasat de actiunea Player vs Player.

Which is fine, pentru ca povestea jocului este una destul de atipica unui near future science fiction.

Corporatia rautacioasa IMC porneste o expansiune agresiva prin toata galaxia, iar singurii care pot opri aceasta exploatare sistematica a planetelor sunt o banda de mercenari/freedom fighters numiti Militia. Nu va excitati prea rau, caci storyline-ul este pus in joc doar pentru a oferi un fel de background check pentru jucator.

Cu acestea fiind spuse, campania poate fi jucata cu ambele factiuni, fiecare factiune avand anumite cutscene-uri care au loc la inceput si la sfarisitul unui meci and that’s it. Dealtminteri, nivelele sunt aceleasi pe care le gasesti si in multiplayer-ul clasic, asa ca nu pot sa comentez mai mult despre aceasta fateta fiindca obiectivul celor de la Respawn a fost sa forjeze o componenta de multiplayer care sa ofere o „experienta noua” jucatorilor impatimiti dupa asa ceva.

David vs Goliat

TitanfallTot game design-ul acestui joc se invarte in jurul mitului religios. Fiecare jucator controleaza un specialist de razboi numit Pilot care are capacitatea sa controleze niste bestii mecanice numite Titans, nimic mai simplu de atat.

Scopul jocului este sa te faca sa te gandesti atent si sa fii constient de ceea ce se intampla pe campul de lupta. De exemplu, un Titan are puterea de foc sa mature o legiune intreaga de piloti insa mobilitatea Pilotului este factorul care de multe ori decide soarta unei lupte de acest fel.

Daca ar fi sa pun degetul pe cel mai important factor al acestui joc, acela ar fi movement-ul care favorizeaza jucatorii de twitch shootere cu double jump a la Unreal Tournament sau Quake. Ca Pilot detii o mobilitate iesita din comun, fiind capabil sa te cateri sau sa fugi pe ziduri, sa te misti rapid din cladire in cladire sau sa pacalesti alti Piloti sau Titani prin capacitatea ta de a iti manevra lupta in favoarea ta.

TitanfallTot macazul se schimba odata ce ai intrat in posesia unui Titan. Pe langa faptul ca detii un arsenal foarte puternic si trei clase distincte de roboti cu diverse roluri de umplut, Titanul este arma suprema care poate intoarce complet soarta unui meci, cel putin in maiinile unui jucator capabil.

Cu acestea fiind spuse insa, jocul are cateva trasaturi care nu se potrivesc intr-un mediu multiplayer competitiv. Spre exemplu, limita de jucatori este de 6v6, insa hartile sunt populate cu soldatei controlati de un AI. De multe ori, orice nu e jucator si este un AI intr-un joc de acest tip este o distragere de atentie, iar AI-ul controlat din Titanfall are tendinta sa iti vare 5 – 6 soldati in fata care de multe ori iti pot intrerupe joaca prin simplul fapt ca exista.

Nu de multe ori am picat in mijlocul unei echipe de soldati AI fiind provocat sa ma ocup de ei in loc sa ma concentrez pe pilotii sau titanii inamici. Evident, lucrurile nu stau asa de rau daca esti un jucator experimentat de FPS-uri, mai ales ca NPC-urile ofera un punctaj semnificativ cand le omori sau cand le ajuti sa omoare. Cu toate acestea, nu consider ca era necesara introducerea unui acumulator de puncte intr-un joc in care trebuie sa te concentrezi sa fii cu un pas in fata jucatorului inamic.

Per total, experienta Titan vs Pilot este bine cizelata si pot spune cu mana pe inima se pot inventa/adapta fel si fel de tactici intersante, e doar pacat ca ai un AI care sa iti ia atentia din cand in cand.

TitanfallHartile sunt variate si ofera spatii imense in care sa te poti misca, mai ales ca o harta de Titanfall este mult mai bine construita decat una de Call of Duty. De ce mentionez Call of Duty cand Titanfall se aseamana mai mult cu Unreal/Quake? Pentru ca jocul este construit pe acelasi schelet ca si CoD. Este un shooter cu verticalitate sporita bazat pe un sistem de progres si cand vine vorba de acest aspect aici imi scapa pe jos spaghetele si dau cu bidonul de bere de pereti.

Am avut ieri o discutie cu Vlad Zotta de la Gamaganda.net care era foarte indecis daca sa isi procure jocul sau nu. Dupa umila mea parere eu i-am spus ca Titanfall este destul de obositor dupa cateva meciuri de joc pentru ca iti ofera posibilitatea de iti personaliza clasele de lupta dupa bunul plac, insa continutul oferit vine in pachete foarte mici.

Problema mare a lui Titanfall este lipsa de variatie. Putin echipament cu care poti sa te joci, mai ales pentru un shooter asa de usurel. Un jucator impatimit va devora tot jocul in cateva ore. Revin la problema shooter-ului bazat pe progres, unde normal ar fi sa ti se ofere continut odata pe luna, mai ales ca e la moda acum sa vinzi un Season Pass ce contine doar un pachet de harti, fara nimic altcea.

TitanfallPersonal, nu ii vad pe cei de la Respawn sa ofere clase noi de Titani, arme noi sau perk-uri noi in DLC-uri, pentru ca de multe ori developeri de FPS-uri (in afara de DICE) evita asa ceva din motive de balansare. Si totusi, Respawn au luat un risc foarte mare construind un joc ce vrea sa iti ofere alternativa suprema seriei CoD. E foarte ciudat, caci daca mergeau pe ruta clasicelor Unreal/Quake ar fi avut parte de o critica foarte dura din partea jucatorilor veterani, insa acum primesc critici si mai dure din partea jucatorilor impatimiti de Call of Duty. So how exactly do you balance this?

Well, spre deosebire de Perk-urile din Call of Duty, Titanfall are un feature numit Burn Cards care sunt esential niste upgrade-uri temporare care dureaza pana cand mori. Ce face acest feature interesant este faptul ca ai multa varietate in a iti configura un fel de loadout temporar pentru fiecare situatie sau stil de joc.

TitanfallPer total, Titanfall ofera un pachet bun de multiplayer pentru incepatori sau veterani pentru simplul fapt ca primesti puncte pentru orice actiune din joc. Nimic mai mult. Nici macar nu este un joc care poate fi pe viitor considerat un esport din simplul fapt ca ai hack-uri care sunt incluse in joc sub forma unor Burn Cards si cateva arme precum Smart Pistol MK3 care nu necesita nici un fel de skill pentru a il folosi, just point, wait 2 seconds and click.

Combat-ul intre Titani este repetitiv si neinteresant fata de alte jocuri cu mechs (vezi HAWKEN), insa lupta in bocancii unui Pilot este ingredientul secret. Totul se rezuma la ce poate sa faca fiecare jucator in parte. Exista un loc pentru fiecare aici si sunt impresionat ca echipa lui Vince Zampella a fost in stare sa creeze un proiect care sa mai schimbe putin perspectiva in piata shooterelor, mai ales ca jocul se preteaza bine si jucatorului de weekend.

Source se pricepe la Sci-Fi

Marea realizarea a studio-ului Respawn Entertainment cu Titanfall este implementarea cu succes a engine-ului Source. Proprietatea Valve demonstreaza inca odata ca Source este capabil sa ofere o experienta vizuala de calitate, precum si o performanta decenta.

platformaPC-paul

Din pacate, portul este unul relativ slab fata de altele. Se vede de la o posta ca engine-ul Source a fost mai bine proiectat pentru console in ceea ce priveste proiectul Titanfall. Pentru PC lipsesc multe lucruri esentiale precum:

– Mouse input 1 pe 1. Jocul neavand raw mouse input. Asa ca trebuie sa modificati mouse lag-ul din config-ul jocului.

– FOV limitat la 90.

– Framerate blocat la 60 fps cu v-sync OFF. Doar cei cu monitoare cu refresh rate peste 60hz pot sa intreaca aceasta limita prin a activa v-sync-ul.

– Servere dedicate doar pe platformele developerului. Nu exista sustinere pentru firme de server hosting, asa ca asteptati-va la cateva sesiuni de joc sa vina cu lag spike-uri frustrante.

Sunt perfect constient ca target-ul lui Respawn a fost sa creeze un produs care sa vanda unitati Microsoft Xbox 360 si Xbox One. Nu stiu daca Respawn planuieste sa ofere sustinere pentru PC prin patch-uri, insa cunoscand bine istoria fostului Infinity Ward, ma astept la foarte putine patch-uri pentru optimizarea de pe PC, chit ca studio-ul a facut promisiuni in aceasta directie, mai ales prin posibila implementare a unui SDK pentru mod-uri. We shall see.

La capitolul vizual si stil artistic, Titanfall reda un viitor apropiat foarte credibil, multe dintre hartile jocului amintindu-mi de recentul film numit Elysium. Doar uitati-va la screenshot-urile de mai jos, dupa care uitati-va la scena asta. You’ll see.

Pe partea auditiva lucrurile stau la fel de bine. Armele au sunete de foc diferite, fiecare clasa de titani are alarme diferite, AI-ul are un battle chatter destul de dragut asemanator cu cel din Call of Duty, singurul lucru deranjant fiind muzica prezenta si in multiplayer, insa aceasta poate fi usor anulata din meniu.

Sper sa ma intelegeti cand va voi spune ca Titanfall nu este cine stie ce din punct de vedere al engine-ului. Respawn a incercat sa creeze o experienta similara cu cea din Crysis, insa la nivelul executiei jocul nu prea face parte din generatia next-gen. E pacat ca un asemenea joc a trebuit sa fie lansat pentru PC pe platforma Origin, pentru ca de multe ori sunt probleme de la Origin cand incerci sa te conectezi la un server sau sa intrii in joc.

Remember the Titans

Cred ca era nevoie de o schimbare de atitudine, iar Respawn Enterinment a venit la ţanc cu al lor Titanfall. Desi este un shooter cu progresie si cu putin continut, cel mai mare atuu al jocului este faptul ca ofera viteza si optiuni tactice pentru toate tipurile de jucatori.

Este cu siguranta o gura proaspata de aer binevenita, insa aceasta formula necesita modificari drastice pe viitor ca sa poata sa mai garanteze o asemenea experienta. Totul depinde de Respawn Entertainment daca Titanfall va fi o franciza care sa ofere ceva nou de fiecare data sau daca va pica in plasa developmentului obosit al lui Call of Duty.

In orice caz, nu exista o scuza sa nu te joci Titanfall, indiferent daca te joci pe PC sau Xbox One. Nu este un joc super competitiv si hardcore si nici nu vrea sa fie asa ceva. Open your mind and standby for Titanfall.

Titanfall

Notele le gasiti mai jos, insa nu uitati ca review-ul este super subiectiv.

• Gameplay: 8