Si uite asa am ajuns la cel de-al 5-lea expansion pentru World of Warcraft. Intre timp, la gatul acestei francize s-au aruncat zeci de alte MMO-uri AAA ce au vrut o bucatica din popularitatea mamutului, insa toate s-au perindat intr-un mod penibil.

De ce? Haideti sa exploram acest nou expansion si sa vedem motivul pentru care World of Warcraft este inca relevant pe piata MMORPG-urilor.

ORCogeneza

Warlords of Draenor Universul World of Warcraft intotdeauna a fost locul unde multe povesti scrise bine (sau prost) au luat loc. Incepand cu primii ani cand Azeroth-ul era amenintat de catre antagonistii clasici precum Ragnaros, Nefarian, Illidan Stormrage sau Arthas Menethil a.k.a The Lich King si culminand cu evenimente epice ale catastrofei provocate de catre Deathwing, WoW intotdeauna a avut parte de o poveste grandioasa a unei lumi puse intr-un pericol constant.

Ei bine, lucrurile s-au schimbat nitel odata cu Mists of Pandaria, un expansion domol, unde singurul rau important era orcul Garrosh Hellscream, tiranul Hoardei. Ultima oara cand am auzit de acest personaj a fost in raidul Siege of Orgrimmar, unde toate crimele sale au fost expuse, acesta fiind vanat, infrant si pus la judecata.

Dupa cum bine vedeti, Blizzard Entertainment intotdeauna gaseste cate-o metoda de a dezgropa trecutul, insa nimeni nu se astepta sa se mearga atat de departe in termeni de storytelling.

Warlords of Draenor Garrosh, impreuna cu un dragon de bronz numit Kairozdormu au nascocit un plan de a readuce trecutul inapoi in prezent, asa ca acestia, in special siretul orc, au redeschis The Dark Portal pentru a schimba un eveniment pivotal in cronologia universului, anume coruperea orcilor prin sangele demonic al Pit Lord-ului Mannoroth. Inarmat cu toate cunostintele trecutului, Garrosh a reusit sa il convinga pe propriul tata sa NU bea din sangele demonului, ci in schimb sa faureasca o noua Hoarda, the Iron one, o forta unificata a rasei orcesti, fara interventii demonice, ci una bazata pe tehnologie bruta, disciplina si credinta in puritatea rasei.

Dam un mic fast forward in prezent unde noi, eroii aia ce-au salvat planeta de mii de ori, sunt trimisi inapoi in aceasta dimensiune alternativa a Draenor-ului sa dejucam planurile familiei Hellscream si sa dezasamblam armatele Iron Horde.

Cu toate ca Mists of Pandaria a fost expansion-ul cu cel mai slab fir epic de pana acum, Warlords of Draenor, cel putin dupa umila parere a unui jucator vechi de World of Warcraft, a reusit sa spele o buna parte din pacatele trecutului printr-un storyline epic, plin de evenimente grandioase, personaje bine conturate, mai ales prin faptul ca Draenor-ul din trecut este o planeta mult mai bine construita, decat Outland-ul din 2006.

Warlords of Draenor Fiecare zona isi are propria poveste, fiecare poveste se leaga intr-un mod foarte logic de ideea principala a expansion-ului, iar cu fiecare quest chiar simti ca incerci sa duci la bun sfarsit un razboi ca pe vremurile RTS-urilor Warcraft. De fapt, cam tot expansion-ul bate moneda pe ideea ca tu esti comandantul factiunii tale si ca numai tu poti sa salvezi Azeroth-ul de la invazia Iron Horde. Evident, ai mult backstory de devorat, multe alte lucruri de invatat despre Gorian Empire (Ogrii), despre fiecare Warlord al Iron Horde-ului, despre Draenei, despre razboiul civil al rasei Arakkoa si multe, multe alte factiuni pe care mai bine ar fi sa le explorati impreuna cu prietenii (sau solo), caci sunt multe de digerat.

Un alt lucru demn de mentionat este ca de data aceasta, fiecare zona duce povestea mai departe, iar la sfarsitul fiecarui questline poti asista la moartea unui personaj indragit (nu am sa dau spoilere prea multe) sau la infrangerea unui antagonist pe care nu-l suferi. E sentimentul ala placut al unui storyline personal si singurul expansion ce a mai facut asta a fost Wrath of the Lich King, drept pentru care a fost cel mai bine vandut expansion al seriei si cel mai jucat dintre toate. Nu ma mir de ce 😀

Anyway, tot ce pot sa spun este ca fiecare element al acestui expansion este condus de catre o poveste si fiecare coltisor al Draenor-ului merita explorat pentru a afla mai multe despre napasta ce va veni, dar! World of Warcraft este un MMORPG, iar intr-un astfel de joc, cu atat cat acesta necesita un abonament lunar, trebuie sa existe si gameplay pe masura cu continut care sa te tina activ si interesat pana la urmatorul expansion, asa ca haideti sa vedem ce s-a schimbat (si alternativ, ce NU s-a schimbat) in Warlords of Draenor.

It’s NEVER Ogre

Warlords of Draenor Pentru inceput, Warlords of Draenor a adus niste schimbari pe care eu, personal, le consider a fi importante pentru viitorul acestui joc. Stats-urile vechi de tip (Expertise, Dodge, Hit etc) au fost eliminate in favoarea unora ce-ti ofera mult mai multa utilitate si putere personajului. Spre exemplu, Multistrike este un stat important ce-ti poate multiplica numarul de atacuri / vindecari cu un bonus de 30%, acesta fiind bun pe cam toate clasele. Alternativ, Versatility este un alt stat nou introdus ce-ti creste damage-ul sau healing-ul, plus ca-ti si reduce damage-ul cu 1% per punct, pana la o anume limita impusa de un soft/hard cap.

De asemenea, stat-uri precum Avoidance, Leech, Bonus Armor, Speed, Readiness etc au fost introduse pentru a oferi mai multe alegeri cu scop utilitar, facand un deliciu din evolutia personajului tau, mai ales ca Reforging-ul a fost eliminat complet, nefiind nevoia pentru a iti permuta alte statistici intr-un mod fortat.

Ce inseamna toate acestea? Inseamna ca acum simti ca poti contribui cu ceva intr-un party/raid si asta pana la urma este trasatura importanta a acestui expansion in termeni de gameplay, cu atat mai mult cat cifrele aberante de odinioara au fost acum aduse la un nivel acceptabil datorita unui Item Squish de mare angajament.

Warlords of Draenor Insa WoW este un MMORPG de tip Theme Park si este normal ca grind-ul sa existe acolo intr-o cantitate modica, asa ca majoritatea quest-urilor (cel putin in experienta de leveling) te trimit sa ucizi X mobi pentru a colectiona Y numar de chestii, ca dupa aia sa mai colectionezi inca Z numar de alte prostii si aici am fost FOARTE dezamagit de acest lucru, caci Mists of Pandaria sau Wrath of the Lich King mai introduceau cateva elemente fun cu fel si fel de batalii pe obiective, cu gadget-uri sau cu vehicule ce puteau fi controlate sau alte varii nebunii.

Ce-i drept, Warlords of Draenor se intoarce nitel la zilele de „glorie” ale World of Warcraft-ului vanilla si reintroduce questuri mai dificile amplasate in zone pline de mobi Elite, precum si obiective bonus plasate in fiecare zona pentru cei ce doresc sa obtina un mic xp bonus. Pacat ca sunt foarte multe locatii in regiunile Draenor-ului care ba nu exista, ba nu sunt inca 100% implementate cu quest hub-uri sau alte lucruri precum zborul de la bun inceput in Draenor, ceea ce-i trist avand in vedere ca Blizzard s-a obisnuit sa lanseze patch-uri cu content ce putea fi usor introdus in joc, inca de la lansare.

Si chit ca mecanica quest-urilor este foarte plictisitoare, jocul compenseaza FOARTE mult pe partea de poveste ce te tine interesat. Nu se compara cu questing-ul din Wrath of the Lich King, dar este un semn bun, mai ales ca Blizzard Entertainment au declarat in timpul unui panel la Blizzcon 2014 ca se va merge pe o astfel de ruta si-n viitor, asa ca nu am de ce sa ma plang, caci pana la urma un MMORPG cu o poveste atat de interesanta de la Star Wars: The Old Republic nu am mai jucat. Stiu ca unii imi vor mentiona de The Secret World, dar nu am avut inca ocazia sa-l butonez.

Warlords of Draenor Din nefericire si datorita unor prietenti, am fost oarecum fortat sa joc Alianta pentru a ma bucura de activitatile de nivel inalt, insa pentru Hoarda va promit ca va asteapta niste quest-uri geniale in prima zona de leveling a factiunii, numita Frostfire Ridge. Pentru inceput insa, veti merge putin prin Tanaan Jungle sa incercati sa opriti invazia Iron Horde, dar dupa aia Shadowmoon Valley este zona specifica Aliantei. Pentru Warlords of Draenor, capitalele raciale le puteti gasi pe insula Ashran, o zona de PvP / PvE high level unde puteti sa va luptati de nebuni pentru obiective, resurse si evident, gloria factiunii voastre, asta daca nu aveti un server care sa sufere de faction imbalance.

Leveling-ul este la fel de simplu ca si inainte, ba chiar pot spune ca acum exista mult mai multe ocazii pentru a va bucura de el, datorita Garrison-ului a.k.a baza ta de operatiuni pentru tot expansion-ul si mai ales hub-urilor de questing bine amplasate. In plus, pentru cei care vor sa exploreze mai mult, puteti gasi zonele de Bonus Objectives sau mobii rari imprastiati prin toate zonele ce in sfarsit ofera obiecte de valoare pentru cei interesati.

Per total, e pacat sa spamezi dungeon-uri in acest expansion si recomand sa curatati fiecare zona de quest-uri pentru a va bucura pe deplin in timpul leveling-ului.

Warlords of Draenor Ca tot vorbeam de Garrison, aceasta baza iti este oferita in Shadowmoon Valley si cam 30 – 40% din timpul petrecut in end game-ul expansion-ului va fi aici, deoarece aici totul la dispozitie. Si cand spun TOT, imaginati-va ca orice facilitate necesara poate fi construita in acest loc si multe obiecte din end game pot fi gasite aici sau un capitala factiunii voastre, dar aia-i alta mancare de peste. Anyway, Garrison-ul poate fi imbunatatit cu diverse cladiri ce pot oferi utilitati fun de tip Stables, unde iti poti gasi noi mount-uri si nu numai sau lucruri esentiale pentru profesii precum Alchemy Lab, Herb Garden s.a.m.d

Va recomand insa ca pentru inceput sa investiti primele doua slot-uri in Dwarven Bunker, Lumber Mill si cladirea specifica profesiei voastre pentru a beneficia de un inceput in care sa puteti strange resurse pentru garnizoana precum si extra loot pentru voi in timpul leveling-ului.

Warlords of Draenor Neexistand un metagame foarte complex in spatele garnizoanelor, acestea servesc drept o baza de operatii de unde iti poti lua un Daily Quest foarte important de la level 100, ingredientele pentru profesii si alte lucruri utile in functie de nevoile fiecaruia. De asemenea, garnizoanele sunt locurile unde iti poti tine o mica armata de NPCs numiti Followers, pe care ii poti trimite in misiuni cu fel si fel de bonus-uri dragute sau sa ii iei dupa tine drept companie pentru cand faci leveling sau explorare.

Warlords of Draenor Din pacate, in momentul de fata nu prea sunt mari lucruri de realizat cu aceste garnizoane din simplul fapt ca mecanica lor a interferat mult cu cea a profesiilor si aici cu siguranta nimeni nu va fi multumit de acest experiment din partea studio-ului Blizzard. Tot ce pot spune este ca profesiile necesita anumite retete ce pot fi accesate DOAR prin garnizoana, iar cei care au spre exemplu, Enchanting sau Alchemy, vor observa ca O SINGURA reteta iti va lua o saptamana sa o procuri, din cauza faptului ca vendorii din cladirile de profesii iti cer cateva tokene (6 in mare parte, 1 pentru prima reteta, 5 pentru cea avansata) pentru a putea cumpara o anume reteta. In cazul in care si asa gasesti anumite materiale foarte, foarte greu, mai ales pentru Enchanteri, e mare bataie de cap sa duci o profesie de productie pana la 700, insa pana la urma pentru cei care petrec mai mult de 5 ore pe zi in joc, nu cred ca-i asta o mare problema, insa pentru un casual player asta reprezinta o problema.

De fapt, am observat ca World of Warcraft mai nou te cam descurajeaza sa te joci foarte mult din simplul fapt ca tot ce trebuie sa faci este sa te loghezi zilnic, sa joci 2 ore facandu-ti dailies din garnizoana si cele de dungeon, asta in cazul in care nu ai vreun raid sau nu joci PvP pentru care sincer nu prea m-am omorat foarte mult…..inca!

Warlords of Draenor Revenind la PvE, progresia este la fel ca si-nainte, ba chiar as putea spune ca majoritatea instantelor sunt foarte simple, chiar si pe dificultatea Heroic. Tot ce trebuie sa faci este sa urmezi tacticile EXTREM de simple si in rest cam orice boss fight este un mare gear check (nu ca asta nu ar fi fost valabil si inainte), dar am inteles ca Blizzard vor sa mentina content-ul simplificat pentru toate tipurile de jucatori si respect asta….pana la un punct. Din nefericire, raid-urile Highmaul Ruins si Blackrock Foundry NU sunt inca disponibile, dar acestea vor fi lansate in viitor via patch-uri si am sa va mai tin la curent cand le voi face. Sunt ferm convins ca noua dificultate specifica raid-urilor, numita Mythic, ce poate fi accesata doar in variante speciale de 20 oameni, va oferi o abordare proaspata pentru ghilde de progresie la nivel inalt, insa eu nu sunt intr-o astfel de guilda.

Warlords of Draenor Cu toate acestea, Warlords of Draenor se simte diferit daca iei toate schimbarile in calcul, mai ales ca TOATE clasele au avut vraji scoase sau incorporate in alte abilitati. As fi vrut sa re-re-refaca sistemul de talente, caci cel introdus in Mists of Pandaria tot mi se pare o mare aberatie cu putine alegeri importante, dar poate intr-un alt expansion vom apuca sa vedem roadele unui class progression plin de optiuni, pana atunci, strang din dinti si merg mai departe.

Per total, Warlords of Draenor a adus multe schimbari pozitive la capitolul gameplay, insa se vede de la o posta ca MMORPG-ul asta batran incepe sa-si arate varsta, chit ca inca ramane singurul joc cu abonament lunar care inca se poate mandri cu 10 milioane de jucatori.

Acelasi engine, cu alt strat de vopsea

Engine-ul imbatranit nu a primit cine stie ce noi imbunatatiri, insa mai toate modelele raselor existente (minus Blood Elfi ce vor fi si ei retexturati in urmatorul patch) au fost imbunatatite cu animatii faciale si cu inca 2000 – 3000 poligoane in plus pentru a integra cat mai bine personajele in stilul artistic cartoony al jocului.

Performanta jocului este la fel, insa pentru cei cu calculatoare mai vechi, intotdeauna exista optiunea de a reveni la modelele vechi. Jocul inca are probleme ruland in peste 60 FPS in locuri aglomerate, dar in mare parte nu am sesizat vreo problema pana acum.

Ce-i drept, World of Warcraft inca arata dragut pentru un joc din 2004 pentru simplul fapt ca un desen animat niciodata nu isi poate pierde farmecul, spre deosebire de anumite jocuri ce-au incercat sa atinga o grafica foto-realista (vezi Age of Conan), dar care dupa cativa ani de existenta ar arata deplorabil.

Warlords of Draenor Singurele probleme tehnice au fost cele de conectivitate, care inca persista in anumite cazuri, mai ales cand vine vorba de garnizoane. Nu inteleg cum s-a putut ajunge la un crash in lant al serverelor, chiar si dupa atatea expansion-uri lansate, dar imi dau seama ca arhitectura serverelor Blizzard nu este inca 100% functionala. La fel ca si multi altii, nu am putut juca jocul pentru o saptamana din cauza serverelor instabile si a lag-ului aferent. Momentan, lucrurile par sa se fi calmat, insa numele de Warlag of Draenor NU va fi uitat.

In any case, World of Warcraft inca se prezinta bine, desi cred ca odata cu Warlords of Draenor, s-a cam terminat cu evolutia acestui engine.

Dimensiuni alternative şi alte dezastre

Si cu acestea fiind spuse, Warlords of Draenor este expansion-ul pe care NU trebuie sa-l ratezi, indiferent ca esti jucator avid al seriei sau nou-venit. Evident, intotdeauna recomand sa va jucati cu prietenii sau cu guildul vostru preferat, dar pentru cei care nu prea au timp sa stea pentru activitati in grup, atunci tot content-ul solo este decent si Draenor-ul alternativ merita explorat pe deplin.

Sunt sigur ca se va ajunge la aceeasi plictiseala generala pe la sfarsitul expansion-ului, insa sunt foarte curios in ce directie se va duce toata povestea, caci pana acum la acest capitol, Warlords of Draenor ofera o poveste de zile mari. Pentru cei care iubesc cifrele si theorycrafting-ul, sunt sigur ca noile atribute si class progression-ul existent va ofera cateva ore bune pentru a va „min-maximiza potentialul clasei”. Pentru restu’ cred ca e de-ajuns sa va spun ca Draenor-ul iti da o doza buna de fun, insa cu totii stim ca World of Warcraft face asta de ani buni. Nu?

Warlords of Draenor

p.s Blizzard ofera o reducere substantiala daca cumparati jocul de pe site-ul oficial, insa expansion-ul Warlords of Draenor poate fi cumparat de la varii retaileri locali la un pret decent.

Notele mai jos!