Asus ROG Swift PG248Q review - lightning fast

Written by  // 08 October 2016 //
(3 votes)
    Asus ROG Swift PG248Q review - lightning fast
    Incepusem sa cred ca producatorii de monitoare incep sa isi concentreze eforturile pe rezolutii mari si ca nu vor mai acorda atentie celor de 24 inci Full HD. M-am cam inselat caci Asus au lansat un monitor de gaming a carui rezolutie nativa este Full HD.


    Am mai auzit texte ca "slab", "pff, doar fhd?", "daca era qhd era blana" si asa mai departe. Si faza e ca monitoarele Full HD pentru gaming pro sau semi-pro au toata logica din lume.

    In primul rand pentru ca poti rula jocul in care esti specializat la famerate-uri mari de nivel competitiv. Gen 300 fps in CS:GO.

    In al doilea rand, la 24 inci ai avea un PPI (pixelx per inch) prea mare ca sa il observi. Sa nu mai vorbim de faptul ca nu ai nevoie de claritate, ci de rapiditate si consistenta.

    Asus PG248Q aduce pe piata monitoarelor posibilitatea de a afisa imagini la 180 Hz, sau 180 fps daca iti suna tie mai fancy. S-ar putea sa iti para pur marketing sau bull shit elaborat, insa chiar s eobserva diferenta intre 144 Hz si 180 Hz.

    SI eu am ramas tablou cand am observat pentru ca, la fel ca voi, nu puteam sa cred ca se poate mai bine de 144 Hz.

    Se poate, insa diferenta dintre 144 si 180 Hz este atat de mica incat contrasteaza blatanat cu diferenta de pret dintre doua astfel de monitoare.

    Asus ROG Swift PG248Q

     

    Specificatii

    Specificatiile monitorului nu o sa va dea pe spate pentru ca nu iese in evidenta cu cine stie ce. La urma urmei este doa run alt monitor de gaming la 144 Hz, dar care poate functiona si la 180 Hz.

    • Dimensiune Panou: Ecran lat 24.0"(61cm) 16:9
    • Sistem de iluminare / Tip Panou : TN
    • Rezoluția reală : 1920x1080
    • Dimensiune pixel : 0.2768mm
    • Strălucire(Max) : 350 cd/㎡
    • Rată de contrast (Max) : 1000:1
    • Suprafaţă Ecran Mată
    • Unghi vizionare (CR≧10) : 170°(H)/160°(V)
    • Timp de răspuns : 1ms (Gray to Gray)
    • Culori afișate : 16.7M
    • Semnal intrare : HDMI, DisplayPort
    • Port(uri) USB :  3.0x2
    • Refresh rate: 144 Hz (overclocking to 180 Hz)
    • Dimensiuni fizice cu stand (WxHxD): 561.6x(418.2~538.2)x237.9 mm
    • Greutate netă (Esti.): 6.6 Kg

    In rest, totul este standard. De fapt seamana izbitor de tare cu celelalte monitoare Asus din gama de gaming.

    Bineinteles, este echipat doar cu HDMI si DisplayPort, iar pe acesta din urma ofera suport si pentru G-Sync. Bine, nu stiu de ce ai vrea sa folosesti G-Sync, cand cel mai mic timp de raspuns il ai daca jocul ruleaza liber la ce frame rate vrea el. Adica cel mai mare fps posibil.

    Daca nu ma crezi pe cuvant, citeste materialul meu despre tehnologia G-Sync in care am testat timpul de raspuns click-to-pixel la diferite framerate-uri.

     DSC0349

     

    Metodologie de test

    Intrucat intotdeauna ne-a interesat timpul real de raspuns al unui monitor de gaming, am facut pasi mari in aceasta directie si ne-am definitivat procedura de testare a acestor monitoare ultra-rapide.

    Pentru testare, am folosit platforma noastra de teste care este compusa dintr-un Skylake 6700K @4,5 GHz si un GTX 980 si o camera de filmat la 1200 fps (Nikon 1 J) plus un mouse Razer Abyssus modificat si multa rabdare.

    Pentru inceput, era nevoie de un indicator grafic care sa ne arate exact momentul in care click-ul a fost apasat. Am incercat filmand click-ul, insa este imposibil sa iti dai seama cand anume pe parcursul cursei se inregistreaza comanda data de apasarea click-ului.

    Drept urmare, am apelat la unul dintre amicii mei ce au cunostinte bogate in electronica si a adaugat un circuit integrat care aprinde un LED exact in momentul in care circuitul click-ului este inchis de apasare.

    maus-mod-monitor

    Pe absolut toate inregistrarile facute la 1200 fps se observa ca LED-ului ii ia pana in 1ms sa se aprinda. Asadar, acesta nu influenteaza in niciun fel interpretarea timpului de raspuns.

    Imaginile de mai jos va arata clar ceea ce se vede in filmarea cu o camera ce inregistreaza la 1200fps. In prima imagine vedem exact cadrul dinaintea apasarii click-ului. In al doilea cadru se vede aprinderea LED-ului, adica apasarea click-ului, iar in a 3-a imagine se vede deja inceputul animatiei afisate pe monitorul testat. Aceasta flacara a armei indica faptul ca apasarea click-ului a dus la procesarea comenzii si afisarii ei.

    hfps2

    In exemplul de deasupra avem 42 de cadre din momentul apasarii click-ului pana la afisarea primei imagini pe ecran. Aceste 42 de cadre filmate la 1200fps se traduc in 35 milisecunde. Asadar, in UT3 timpul de raspuns nu este de 1 milisecunda a mouse-ului plus 1 milisecunda a monitorului asa cum ai crede, ci este de fapt mult mai mare si variaza si in functie de PC, harta jucata, numar de combatanti pe harta si multe alte variabile, precum si functia "Present" din Direct3D care de obicei "mananca" cam 10ms.

    In cazul nostru, jocul rula 200 fps si nu se poate pune problema de lag din timpul procesarii comenzilor. Insa, daca jocul iti ruleaza sub 60 fps, si timpul de raspuns va creste considerabil.

    UT3 il folosim in modul "instant action" adica offline. Fiind offline jocul, ne-am asigurat ca nu masuram latenta dintre client si server.

    Intrucat monitorul pune la dispozitie un refresh rate mai mare decat de obicei, am vrut sa vedem daca se poate observa acest lucru folosind o camera high speed. Asadar, am intrat in Battlefield 4 pe harta Testing Range si am ales un punct prin care s epoate observa UAV-ul. Am setat jocul astfel incat sa obtinem un framerate de 200 fps si ne-am apucat sa filmam miscarea UAV-ului la diferite refersh-uri.

    Rezultatul il vedeti in capitolul dedicat refresh rate-urilor.

     

    60 Hz vs 120 Hz vs 144 Hz vs 180 Hz

    In clipul de deasupra am filmat o secventa repetitiva la 480 fps. As fi putut sa filmez la 1200 fps, insa, calitatea imaginii este groaznica la acea rezolutie si in plus, viteza nu ar fi ajutat la nimic si clipul tot ar fi trebuit accelerat.

    Ceea ce trebuie urmarit este cursivitatea miscarii. La 60 Hz lasa impresia ca se misca sacadat. Daca ar fi existat un obiect cu viteza mai mare, efectul ar fi fost accentuat si mai tare. Din pacate este singura scena repetitiva din BF4 care sa nu necesite prezenta unui al doilea jucator.

     

    Teste timp de raspuns

    asus pg248q

    Nu numai ca Asus PG248Q a trecut sub pragul de 20ms, dar este si departe de acest prag, oferind un timpd e raspuns cu 2,2ms mai mic.

    Chestia interesanta o reprezinta cea mai lenta valoare, adica acel 20,8 ms. Aceasta este mai mica decat minimul unor monitoare pe care le-am testat. 

     

    Comparativ cu alte monitoare

    centralizator pg248q

    Nu imi vine sa cred ce rezultate bune ofera. Nu mi-a venit sa cred nici in momentul in care am procesat inregistrarile video la 1200 fps si asa ca le-am reluat si e acelasi lucru.

    Atat de rapid e monitorul acesta.

     

    Experienta in timpul utilizarii

    E un lucru care ma deranjeaza tare mult la monitoarele super rapide. Faptul ca au panou TN si au unghiuri de vizualizare proaste. Totusi, partea buna este ca panoul poate fi reglat in orice unghi ai nevoie si astfel nu trebuie sa stai fixa intr-o anumita pozitie.

     DSC0339

    Activatul celor 180 Hz s-a dovedit a fi dificil. A fost nevoie sa ii dau 3 confirmari ca da, vreau 180 Hz. Asta este si motivul pentru care cred ca durata de viata a panoului scade mult atunci cand monitorul ruleaza la 180 Hz.

    Anyway, monitorul este nativ unul de 144 Hz. Si daca ai de gand sa il folosesti la 144 Hz mai bine nu ti-l iei pe acesta, ci unul normal, care nu merge overclock-at.

    Am simtit?! Well, cu greu. Si nu, atunci cand monitorul ruleaza la 144 Hz nu este net inferior modului la 180 Hz. Nici diferenta nu este atat de covarsitoare incat sa urlii la ceruri sa multumesti zeilor pentru aceasta inventie. Se simte diferente. E foarte putin mai smooth. Singurul moment in care am remarcat diferenta a fost la panning rapid stanga dreapta in Battlefield 4. Si in poza de deasupra se vede exact zona in care am observat diferenta dintre 144 si 180 Hz. Varfurile palmierilor se misca mai smooth atunci cand misti camera stanga dreapta.

    Dar este un contrast foarte puternic intre cer si palmieri si acesta este si motivul pentru care am putut observa. Altfel, intr-un meci normal de Battlefield 4 nu am vazut nimic diferit. Absolut nimic.

    Poate atunci cand atingi nivelul maxim de iscusinta pe un monitor cu 144 Hz, incepi sa simti limitarile tale. Poate atunci trebuie luat in considerare un astfel de monitor. Dar pana sa ajungi intr-un astfel de punct este cale lunga.

     DSC0342 DSC0344

    Hai sa luam un exemplu teoretic.

    Tu, ca jucator ai o anumita performanta pe un monitor de 144 Hz. Sa zicem 2 puncte de performanta si maximul sunt 3. Principala ta problema este consecventa. Adica de la o zi la alta sa menti acel punctaj 2. Sa nu ai zile in care scazi la 1,5. Daca vei juca pe monitorul asta nu te va ajuta in niciun fel sa progresezi spre acel nivel de performanta 3. Mai mult te va ajuta experienta in game.

    Daca cumva joci pe un monitor cu 60 Hz si ai skill de 2. Un monitor la 120 sau 144 Hz te-ar putea ajuta sa ajungi la 2,3 puncte doar schimband monitorul, fara sa acumulezi extra experienta in game.

    Castigul adus de un monitor la 180 Hz versus unul la 144 Hz este infim.

     DSC0341
    Frumosul crac de monitor marca ROG

     

    Concluzii

    Monitorul Asus ROG Swift PG248Q se potrivest eperfect celor care vor neaparat sa detina cel mai rapid monitor de pe piata. Bine, se potrivest si celor ce nu au nevoie, dar vor neaparat sa se dea mari, dar aceasta categorie este neglijabila.

    Cum spuneam si la experienta, castigul versus un monitor la 144 Hz este mic in comparatie cu diferenta de pret. In fond, cred ca Asus au vrut sa se asigure ca pot scoate pe piata monitoare ce se vor intoarce la garantie. Sunt super cunoscuti pentru primele monitoare Swift care au avut probleme grave cu panourile. Am cumva dubii ca panourile folosite la 180 Hz ar putea rezista la fel de bine ca unul la 144 Hz pentru cativa ani.

     DSC0345

    Dar pana una alta, este cel mai rapid monitor. Si chiar vi-l recomand daca simtiti nevoia de ceva mai cursiv decat 144 Hz. Sa nu credeti ca aruncati banii degeaba, e o diferenta. Doar ca foarte mica si in general romanii nu prea sunt dispusi sa plateasca extra pentru premium stuff.

    • Monitorul Asus PG248Q poate fi cumparat de aici la pretul de 2500 Lei

     

    Plusuri si minusuri

    top pick

    + Cel mai mic timp de raspuns
    + Aspect
    + Butoane
    + Reglare unghiuri panou

    Last modified on Saturday, 08 October 2016 17:31

    Octavian Fulger

    Cândva eram pasionat de IT, apoi m-am plictisit, apoi la PC Mag mi-am redescoperit pasiunea şi am continuat sa fac ceea ce imi place la WASD.

    Google+

    You are here: HomeHardware reviews3D & VGA Cards Asus ROG Swift PG248Q review - lightning fast