Era destul de clar ca Nvidia nu poate lasa acest segment doar pentru AMD. Aici se vand cele mai multe placi video pentru ca nu toti utiliatorii au bani de 1070-uri sau 1080-uri. RX 480 a facut o figura interesanta si acesta este si motivul pentru care Nvidia a grabit lansarea lui GTX 1060. Adica alt motiv pentru un anunt cu o saptamana in avans de lansarea adevarata nu aveau.
06 1060Voiau sa fie siguri ca toata lumea care vrea sa isi cumpere o placa video din acest segment de pret se gandeste de doua ori inainte sa isi cumpere un RX 480. Intotdeauna mi-au placut intrecerile de acest fel intre doua companii pentru ca rezultatul este un pret bun. Nu stiu sa va zic de acum care are un pret mai bun pentru ce performanta ofera, daca RX 480 sau GTX 1060, insa vom afla. Si vom si analiza preturile pe procente asa cum am facut-o la GTX 1080.

Partea trista este ca vedeta acestui articol nu va putea fi cumparata din Romania. Nu o veti vedea la tejghea asa cum se intampla cu 1070/80 Founders Edition cu sticker Asus, Gigabyte, EVGA sau whatever brand. 1060 va putea fi cumparata doar de pe site-ul Nvidia sub forma Founders Edition. Iar la noi nu, sau cu greu. Totul depinde de alocarea placilor.

Articolul acesta va fi o comparatie intre doua modele de referinta, RX 480 si GTX 1060. Si va fi super interesanta aceasta comparatie pentru ca sunt cele doua placi pe care le astepta majoritatea poporului.

 DSC8521
Nvidia parca o are un pic mai mare

 

Specificatii

Asa cum era de asteptat, GTX 1060 reprezinta fix jumatate de GTX 1080. Bine, este o mica diferenta in sensul ca pe GTX 1060 sunt active 6 controller-e de memorie, iar pe GTX 1080 sunt 8. Logic ar fi fost sa fie si ele impartite la 2, adica sa existe doar 4. Dar, magistrala ar fi fost pe 128 biti si chiar ar fi oferit o latime de banda pentru memorie mult prea mica. Si asa este cam mica. Dar fie. E 1060.

01 1060

Daca ar fi avut o magistrala pe 256 biti cu siguranta s-ar fi luptat cot la cot cu GTX 980. Insa, asa este un pic handicapata cu doar 192 de biti.

Ma rog, vom vedea la capitolul performanta cam pe unde se claseaza comparativ cu GTX 980.

In ceea ce priveste shaderele, acestea sunt in numar de 1280. Stiu ca pare ciudat sa comparam un GPU cu asa putine shadere cu un GTX 980 care are 2048. Insa GTX 1060 ruleaza la o frecventa mult mai mare si performanta este logic sa ajunga prin acelasi loc cu cea mai devreme amintita.

specs 1060

La die size este vorba de mm². Se vede foarte clar si din specificatii ca GTX 1060 ii este inferor lui GTX 980. Bine, la capitolul frecvente stau lucrurile diferit, insa veti vedea in teste ce efect au acestea.

Diagrama GTX 1060

GeForce GTX 1060 Block Diagram FINAL 1467926505

 

Diagrama GTX 1080

diag 1080

 

Caracteristici noi

In ceea ce priveste caracteristicile, GTX 1060 inculde aproape tot ceea ce includ fratii mai mari, GTX 1080 si 1070. Singurul lucru care lipseste cu desavarsire este posibilitatea de folosi doua placi video pentru SLI. Da, GTX 1060 nu suporta SLI. E trist, dar va spun eu ca de fapt e mai bine asa. Nu o sa va mai provoace dureri de cap visand la nenumarate placi video si alte avioane la care nu vei ajunge niciodata.

02 1060

 

Fast Sync

Personal, aceasta caracteristica ma intereseaza extrem de mult. Le-am studiat tehnologia GSYNC si am vazut unde nu e ok, dar si unde se descurca bine. Are si avantaje, dar si dezavantaje. In esenta, Fast Sync a fost dezvoltat in jurul latentei reduse si reprezinta o alternativa la traditionalul VSync, eliminand tearing-ul, dar mentinand si o latenta scazuta. Puteti consulta efectul VSync asupra timpului de raspuns din acest articol. Urmariti dunga albastra si cea rosie in grafic.

Problema cu VSync este ca pune presiune pe engine-ul jocului pentru a se incetini astfel incat sa se sincronizeze cu monitorul si cu cele doua buffer-e (Front buffer si Back buffer). Practic, engine-ul asteapta ca monitorul sa zica: “hai Gogule, trimite frame-uri”. Daca Vsync este oprit, presiunea dispare si engine-ul este capabil sa redea liber si la 500fps. Evident, un monitor de 144 Hz va afisa doar 144 de cadre si restul se vor pierde, insa engine-ul jocului nu va fi incetinit pentru a se sincroniza cu monitorul. Rezultatul este un timp de raspuns cat mai mic posibil, insa numarul mare de cadre face ca bufferele de afisare sa se desincronizeze si cadrele sa se rupa (apare tearing).

Explicatia tehnica este prea complexa si ma voi rezuma la cateva propozitii pe intelesul tuturor. In mod normal GPU-ul “scuipa” cadrele catre Back buffer, in vreme ce Front buffer-ul “scuipa” catre monitor. In tot acest proces bufferele asteapta unul dupa altul si mai ales, asteapta semnalul de la monitor ca a terminat de scanat toate cadrele. Din acest motiv si apar latente incredibil de mari cand este folosit VSync.

Fast Sync este o abordare cu totul noua. Practic, partea de randare este decuplata de cea care se ocupa de afisare. Nu mai exista “nimic” care sa spuna ca trebuie asteptat semnalul monitorului si incetinit la 60 Hz, sau 144 Hz sau ce refresh are monitorul.

Bine, asta se intampla daca este folosit modul de afisare Fast Sync. Altfel, Pascal este perfect capabil sa induca tearing si sa produca timpi de raspuns mari, la fel ca orice placa video incetinita de VSync la un framerate mare.

Au reusit sa faca asta inserand un al treilea buffer. Nu are nicio legatura cu metoda de afisare triple buffering care presupune inserarea unui al doilea Back buffer. Nvidia de fapt a introdus un al treilea buffer numit Last Rendered buffer care va mentine intotdeauna informatia trimisa din Back buffer. Seamana cu un chinez mic care ia de acolo si pune acolo. Insa, pentru a eficientiza procesul si a nu copia data fara rost dintr-un buffer in altul, Nvidia redenumeste bufferele constant si astfel monitorul crede ca ia mereu cadre din acelasi buffer.

Procesul arata cam asa:

  1. Scanare din FB
  2. Randare catre BB
  3. Cand randarea a luat sfarsit:
    1. BB devine LRB
    2. LRB devine BB si randarea continua
  4. Cand randarea a luat sfarsit:
    1. BB devine LRB
    2. LRB devine BB si randarea continua
  5. Cand randarea a luat sfarsit:
    1. BB devine LRB
    2. LRB devine BB si randarea continua
  6. Cand scanarea a luat sfarsit:
    1. LRB devine FB
  7. Incepe scanarea din noul FB

fast sync

Masuratorile de mai jos sunt realizate de catre Nvidia si arata clar o imbunatatire a timpului de raspuns. Daca e sa ma iau strict dupa rezultatele obtinute cu VSync On, as spune ca au folosit un monitor FHD cu panou de 5ms. Din pacate nu au specificat aceste detalii.

Si desi pare o tehnologie misto, reduce doar o parte din problema, pentru ca cea mai mare problema o reprezinta procesoarele de semnal ale monitoarelor. Voi publica un material pe tema asta in scurt timp.

fast sync 2

 

Ansel

Caracteristica asta este super misto pentru creatorii de continut. E misto atat pentru reviewer-ii de jocuri cat si pentru Youtuber-i si pasionatii de screenshot-uri si MOD-uri in Skyrim si alte astfel de jocuri. Hai sa va explic si de ce.

ansel2

In primul rand aduce posibilitatea de a realiza screenshot-uri la 360° ce pot fi randate in browser folosind player-ul Unity.

In al doilea rand aduce Super Resolution Pictures care iti va permite sa capturezi imagini gigant in care vei putea face zoom ca in filme:). Suna stupid, dar cand dai actual size pe o astfel de imagine poti vedea cele mai interesante detalii fara sa fie nevoie sa faci tu cate un screenshot intr-o scena pentru fiecare punct de interes.

ansel

In al treilea rand va permite inregistrarea de screenshot-uri RAW sau EXR si asta inseamna ca vei putea modifica parametrii la fel cum faci si cu RAW-urile capturate cu aparatele foto.

ansel3

Si nu in ultimul rand ofera si Post Process Shader care iti va permite sa modifici imaginea in diferite feluri folosind color aberation, film grain, distorsiune etc.

 

Enhanced Memory Compression

La fel cum au folosit si in trecut si la Pascal folosesc o tehnologie ce are rolul eficientizarii utilizarii latimii de banda a memoriei. Mai precis, este vorba de a 4-a generatie de Delta color compression si are un factor de compresie de 8:1, unde la Maxwell era vorba de 4:1.

mem comp

Dupa compresie rezulta o imagine pe care noi nu o putem intelege, insa GPU-ul stie foarte bine ce a fost compresat si cum ca d-aia avem pe monitor pixeli colorati.

mem comp2

 

 

Constructie

Personal nu imi place absolut deloc cum este construita GTX 1060. Are un PCB scurt si prelungitor si un aspect asemanator lui GTX 108070. Mi-ar fi placut sa renunte la aspectul de “Founders Edition” si sa foloseasca un sistem de racire asemanator cu cel de pe Fury Nano. Ar fi iesit o placa video mai mica si oricum racita mai bine. Chiar daca o parte din aerul cald ar fi fost impins in carcasa.

 DSC8522

Nici plasticul negru de deasupra radiatorului nu ii ofera un aspect prea placut fata de cel transparent de pe 1080/70.

Oricum, astea sunt preferintele mele. Daca nu sunteti de aceasi parere nu imi pasa:).

03 constr 160

04 1060 constr

 

Pentru a vedea ce se afla sub carapace voi folosi pozele furnizate de catre Nvidia. Ma bucura cand producatorii pun la dispozitie poze cu placile lor desfacute deoarece vreau sa ajunga si la alti redactori placa in acelasi stadiu in care a fost si la mine. Chiar daca pasta termica pe car eo aplic eu dupa ce desfac un produs este net superioara celei folosite de catre producatorii de placi video, ma intereseaza ca toata lumea sa vada comportamentul real, nu unul imbunatatit.

GeForce GTX 1060 Front 1467823016

GeForce GTX 1060 Front Thermal 1467926618

In cazul in care v-ati intrebat cum de placa este scurta si mufa de alimentare este pe prelungire. Ei bine, mai sus puteti vedea cum au facut asta….au tras cabluri. Au facut o romaneasca mica:).

GeForce GTX 1060 Front PCB 1467894362

Stiu ca va intrebati daca merg lipite cele doua cipuri de memorie care lipsesc. Ei bine, puteti sa le lipiti. Nu va opreste nimeni, insa nu vor functiona deoarece cipul are doar 6 controller-e de memorie. Motivul pentru care exista acele cipuri este simplu. Acest design de PCB a fost folosit pentru dezvoltarea placii. Din motive economice nu au redesenat un PCB pe care sa exista trasee doar pentru 6 cipuri de memorie. A da, plus ca dureaza si foarte mult timp din momentul in care este redesenata o placa pana in momentul in care este si bagata in productie. Si cum AMD deja a lansat RX 480, nu puteau sa mai astepte.

Acelasi lucru este valabil si pentru VRM. Mai bine sa ai unde sa scoti mosfeti si bobine decat sa nu ai unde sa mai pui pentru a face fata consumului cipului.

 

Galerie foto

 

Platforma de test si metodologie

Pentru testarea noii placi video am folosit urmatoarele componente:

  • Placa de baza: Asus Z170 Deluxe
  • Procesor: Intel Core i7 6700K @4,5 GHz
  • Cooler: Noctua NH-D15
  • RAM: 4x4GB Corsair Vengance @ 3200 MHz
  • Stocare: mSATA 240 GB Kingston Hyperx Predator + Kingston HyperX Savage 480 GB
  • Sursa: Phanteks Evolv ATX Glass
  • Display: Asus PG27AQ

platforma 1060

 

Jocurile folosite pentru testele placilor video sunt:

  • Bioshock Infinite
  • Thief
  • Dragon Age Inquisition
  • DiRT Rally
  • GTA V
  • Middle-Earth: Shadow of Mordor
  • Rainbow 6 Siege
  • FarCry Primal
  • The Division
  • Ashes of the Singularity
  • HITMAN 2016
  • Rise of the Tomb Raider

Bineinteles, pentru fiecare dintre jocuri am ales o serie de setari care vor ramane batute in cuie de acum incolo. In unele cazuri am avut in vedere si posibilitatea ca acele jocuri sa ramana in procedura noastra de test peste cativa ani si din acest motiv am ales sa rulam si folosind AntiAliasing la rezolutii mari precum 4K. Rezultatele pe care le veti vedea pot parea stupide. Sunt foarte mici. Dar, odata cu progresul tehnologic veti vedea si scalarea acestora.

Singurul test sintetic pe care il rulam este 3D Mark in modul Firestrike Extrem, dar si Ultra. Acest mod din urma l-am rulat doar pe cele mai noi placi, insa in Extreme avem o colectie frumoasa de rezultate obtinute de-a lungul timpului. Mai exact de cand am schimbat platforma de test, adica la lansarea lui Skylake.

Acelasi lucru este valabil si pentru temperatura si consum. Fiind aceeasi platforma de test, ne permitem sa va servim mult mai multe rezultate decat subiectii principali ai acestui articol

La capitolul jocuri ne vom rezuma la a testa urmatoarele placi video:

  • AMD Radeon RX 480 8GB @ default and Overclocked
  • AMD Radeon Fury X @ default and Overclocked
  • Asus GeForce GTX 970 DC Mini OC @ default and Overclocked
  • Nvidia GeForce GTX 980 Reference @ default and Overclocked
  • Nvidia GeForce GTX 1060 Founders Edition @ default & Overclcoked

Pentru RX 480 am folosit cel mai nou driver, 16.7.2 pentru  rula din nou o parte din teste. In general acest nou driver nu modifica foarte mult performanta. Cel putin in cazul benchmark-urilor noastre.

Sistemul de operare este Windows 10, deoarece o serie dintre jocuri sunt compatibile DirectX 12 si acest API este disponibil doar pentru Windows 10.

 

Temperatura si consum

Temperaturi

Load 100% cu ventilatorul setat pe auto

load default 1060 auto

Nu impresioneaza in niciun fel sistemul de racire. Daca va mai aduceti aminte, la GTX 1070 aveam 79°C si la GTX 1080 82°C. 75°C pentru GTX 1060 este o temperatura la care ne asteptam avand in vedere ca cipul este mult mai mic si implicit si mai rece.

In modul auto, turatia ventilatorului a ramas in jurul valorii de 200 rpm. Undeva cam la fel ca in cazul fratilor mai mari. Turatia este in general dictata de temperatura GPU-ului si aceasta fiind mai mic aun pic, e normal ca si numarul de rpm sa fie putin mai mic comparativ cu GTX 1070 si 1080.

 

Load 100% cu ventilatorul setat la putere maxima

load default 1060 100

Temperatura a scazut destul de mult atunci cand am setat puterea maxima a venitlatorului. 63°C este o valoare destul de buna, insa veti vedea ca atunci cand se overclock-eaza GPU-ul, aceasta va fi undeva mai sus chair daca ventilatorul ramane la 100%. Ventilatorul nu este la fel ca cele folosite pentru GTX 1080 si 1070.

Mai jos aveti lista cu modelele de referinta si cu turatia lor. Aceste placi le-am testat in trecut si am notat numarul maxim de rotatii doar pentru a stii care ce ventilator are. Desi GTX 1060, 1070 si 1080 par ca ar avea ventilatorul la fel, GTX 1060 foloseste unul de turatie mai mica atunci cand functioneaza la putere maxima.

Dar poate sunteti curiosi de valori.

  • GTX 980 – 4200 rpm
  • GTX 980 Ti – 4800 rpm
  • Titan X – 4800 rpm
  • GTX 1080 – 4000 rpm
  • GTX 1070 – 4000 rpm
  • GTX 1060 – 3200 rpm
  • AMD Radeon RX 480 – 5050 rpm

 

Consum

consum

Tineti minte, consumul este cel al intregii platforme de test. GTX 1060 consuma exact asa cum ne asteptam: putin.

 

Overclocking

load oc 1060 100

Pentru overclocking am folosit MSI Afterburner si am reusit sa adaugam 225 MHz la frecventa reala. Daca out of the box GPU-ul rula la 1835 MHz, dupa overclocking acesta s-a stabilizat la 2050 MHz. Este o valoare destul de mica si ne putem astepta ca modelele custom sa atinge si 2150 MHz intrucat vor fi dotate cu un VRM mai solid.

In ceea ce priveste memoria, si aceasta se overclock-eaza foarte bine. De la 4007 MHz am reusit sa ii crestem frecventa la 4709 MHz. In termeni de latime de banda se traduce printr-o crestere de 34 GB/s. Adica de la 192,2 GB/s la 224,2 GB/s. Este foarte importanta cresterea pentru ca ajuta in scenariile in care este folosit AntiAliasing.

 

Teste de performanta – detaliat

Inainte de a va aventura in grafice vreau sa va fac o singura precizare. Toate placile video au valorile in interiorul barelor din grafice, Singurele exceptii sunt GTX 1060 la frecvente implicite si GTX 1060 overclocked.

 

3D Mark Firestrike

Nvidia GeForce GTX 1060 review

Dupa cum era de asteptat, se apropie de GTX 980, iar 1060 overclocked intrece un Fury Nano. Punctaje chiar bune.

 

Nvidia GeForce GTX 1060 review

La frecvente implicite, atat GTX 980 cat si GTX 1060 sunt foarte apropiate. Totusi, cand sunt overclock-ate la maxim, GTX 980 se distanteaza c aperformanta foarte mult.

 

Teste FHD – 1080P

Nvidia GeForce GTX 1060 review

Nvidia GeForce GTX 1060 review

Nvidia GeForce GTX 1060 review

Nvidia GeForce GTX 1060 review

Nvidia GeForce GTX 1060 review

Nvidia GeForce GTX 1060 review

Nvidia GeForce GTX 1060 review

Nvidia GeForce GTX 1060 review

Nvidia GeForce GTX 1060 review

Nvidia GeForce GTX 1060 review

Nvidia GeForce GTX 1060 review

Nvidia GeForce GTX 1060 review

 

 

Teste de performanta – simplificat

Nu am mai inclus grafice detaliate pentru QHD si FHD pentru ca oricum sunt doua rezolutii prea mari pentru a putea folosi aceasta placa sau GTX 970 sau RX 480. Totusi, v-am inclus graficele simplificate deoarece am rulat oricum testele.

Atat pentru QHD cat si pentru UHD am rulat exact aceleasi teste ca pentru FHD. Hitman are in continuare o problema atuncic and se activeaza AntiAliasing pe RX 480 chiar daca AMD au scos driver nou.

Daca va mai aduceti aminte, in revie-wul lui RX 480 semnalam o problema cu Ashes of the Singularity. Am reparat-o si de data aceasta am inclus rezolutatele normale.

Overall Average

01 avg

 

Media pe rezolutii cu tot cu AntiAliasing

image073

image074

image076

 

Media pe rezolutii fara AntiAliasing

image079

image081

image082

 

Concluzii

Sa sara Nvidia cu placi cat mai ieftine, eventual gratis. Asta vreti. Ei bine, nu. GTX 1060 este mai scumpa decat a fost GTX 960. Aceasta din urma avea un MSRP de 999 Lei la lansare, iar GTX 1060 are MSRP-ul de 1279 Lei. Vedeti? Este vorba de o scumpire si pentru acest segment. Nu doar GTX 1080 si 1070 au iesit mai scumpe decat GTX 970 si 980, ci si aceasta.

06 1060

Partea buna este ca nu se observa la fel de tare ca la cele doua din segmentul superior.

Oricum, oferind o performanta comparabila cu GTX 980 Nvidia reuseste sa aduca la un pret foarte bun o placa video pentru VR. La fel cum au facut si AMD cu RX 480. Acum sariti pe casti. A. Sunt prea scumpe. Nu-i nimic.

Partea proasta este ca in Romania se vor vinde doar modele custom care implicit au si un pret mai mare. De exemplu, Gaming X de la MSI este listata la aproximativ 1450 Lei. Exact acolo unde este si RX 480. E greu sa alegi nu? Adica uite-te pe grafice si vei intelege care merita sa iti goleasca portofelul

Daca Nvidia ar fi reusit sa scoata pe piata chiar la pretul pe care ei il recomanda m-as fi dat de trei ori peste cap si le-as fi compus si o poezie. Dar nici de data asta. Poate data viitoare.

Oricum, GTX 1060 ofera exact ceea ce banuiam. O performanta foarte apropiata de GTX 980 si un pret competitiv. Nu mic, ci competitiv. Adica exact cat sa te faca sa te gandesti de doua ori inainte sa iti cumperi un RX 480.

In curand ne vom juca si cu implementarea MSI si vom vedea atunci ce stie sa faca acest GPU in materie de overclocking. Ma rog, pana atunci probabil voi face o incercare cu alt sistem de racire pe placa asta de referinta.

Leave a Reply