Nvidia GeForce GTX 980 review

Written by  // 19 September 2014 //
(28 votes)
    Nvidia GeForce GTX 980 review
    Ei dragii mosului... nu este Craciunul, dar in mod clar v-ati fi dorit sa fie. Poate-poate primeati cadou o placa video noua de la Nvidia, plina de tehnologii interesante. Da, ati ghicit. A sosit acel moment minunat in care Nvidia isi dezvaluie cea mai nou creatie.

    Aceasta noua creatie poarta numele de GTX 980 si desi pare ciudat faptul ca Nvidia a decis sa sara peste seria 800 pentru desktop-uri, totul are o explicatie cat se poate de logica. Seria 800 pentru laptop-uri a aparut cand pentru desktop-uri Nvidia lansa GTX 750 Ti. Este perfect normal ca din cand in cand sa vrei sa le mai si sincronizezi pietele, mai ales in momentele in care aduci pe piata niste cipuri eficiente care chiar isi au rostul intr-un laptop. Iar pentru desktop-uri vor aduce un potential de overclocking mai mare.

    Arhitectura Maxwell am mai vazut-o in actiune in review-ul dedicat placii video GTX 750 Ti. De asemenea, cu acea ocazie am observat si scalabilitatea performantei cu overclocking-ul. Oare GTX 980 aducea aceasi eficienta si acelasi potential de overclocking? Ramane de vazut. Pana una-alta hai sa vedem specificatiile oficiale.

    NVIDIA GeForce GTX 980

     

    Specificatii tehnice

    Desi specificatiile tot circula pe internet de ceva vreme, momentul adevarului vine, bineinteles, o data cu aparitia review-urilor ce sunt publicate la NDA si contin informatiile oficiale. Acestea sunt bizare. Unele cifre sunt mai mici decat cele din generatia anterioara.

    Dar daca va mai aduceti aminte si GTX 750Ti avea cifre mai mici decat GTX 650 Ti si cu toate acestea oferea o performanta cu mult mai mare. Acest comportament este perfect normal cand arhitectura se modifica. Pana la urma creste complexitatea opratiilor ce pot fi executate de fiecare share, numarul de operatii per ciclu si multe alte caracteristici ce nu au alt rol decat acela de a creste performanta per watt consumat.

    specs

    Da, Nvidia a lansat astazi si o variata mai timida, adica GTX 970. Pretul acesteia este de 1499 Lei si daca se comporta cel putin ca un GTX 780 atunci s-ar putea dovedi un best-buy. Numarul de DisplayPort-uri este atat de mare pentru a putea realiza configuratii Surround capabile sa functioneze in modul G-Sync.

    De asemenea, Fata de GTX 780Ti, varful de gama al seriei trecute, GTX 980 trebuie alimentat cu 2 conectori de 6 pini fata de 1 de 8 pini + 1 de sase pini. Asta inseamna ca avem un consum de curent electric redus si cine stie, poate performanta la fel. vom vedea in teste.

    gpuz-980Numarul shaderelor este intr-adevar mai mic decat la GTX 780Ti si GTX 780. Dar daca va aduceti aminte de la GTX 750Ti, acest lucru este specific arhitecturii Maxwell.

    Stiu ca toata lumea este preocupata de acea magistrala a memoriei pe doar 256 biti. Rezultatul la GTX 980 este o latime de banda de aproximativ 224GB/s in vreme ce la GTX 780Ti avem 336GB/s, iar la GTX 780 vedem 288,4GB/s. Ei bine, aceasta latime de banda ingusta este utilizata intr-un mod mult mai eficient. Odata cu lansarea acestui GPU, Nvidia au implementat si o compresie a culorii mult mai buna care nu face altceva decat sa utilizeze mai putina latime de banda. Rezultatul il veti vedea in teste. Este uluitor.

    compresie

    grid2-1- grid2-2

     

    Caracteristici noi

    Evident, era momentul sa aduca si tehnologii software. Degeaba faci hardware daca nu ai si software. Drept urmare, Nvidia a venit cu o serie de caracteristici menite sa imbunatateasca calitatea vizuala a jocurilor. Desi au prezentat mai multe tehnologii, noi ne vom limita la a va prezenta doar cele pe care le puteti utiliza imediat din momentul in care achizitionati un GTX 980, fara sa mai asteptati sa implementeze cineva VXGI sau pana puneti mana pe un Oculus Rift.

     

    Dynamic Super Resolution (DSR) - sau calitate 4K pe un ecran FullHD. Asa ii mai zic Nvidia acestei tehnologii. Practic, GPU-ul randeaza totul la 4K si inghesuie tot in rezolutia 1920x1080. Rezultatul este o calitate ridicata a imaginii, insa doar in anumite cazuri ca de exemplu iarba din DarkSouls II sau frunzele de palmier din Battlefield 4.

    ds2vs

    Evident, performanta va avea de suferit. Caci asa cum stim, randarea unui joc in rezolutie 4K se face cu o penalizare de performanta enorma. Insa, daca nu mai suporti sa vezi frunze cu forme ciudate sau fire de iarba care parca tremura caracteristica se poate dovedi utila.

     

    DarkSouls II cu DSR si normal

    ds2-dsr ds2-normal

     

    Battlefield 4 cu DSR si normal

    BF4-DSR4xMSAAUltra scaled BF4-4xMSAAUltra

     

     

    Multi-Frame Sampled AA (MFAA) - Este un mod de AntiAliasing foarte interesant. Practic ofera calitatea 4X MSAA la nivelul de performanta al 2X MSAA. Noul mod de AntiAliasing vine s aintampine scaderea drastica de performanta adusa de aplicarea de AntiAliasing la rezolutie 4K. MFAA se obtine prin combinarea de sample-uri alternative de AA. Combinarea se efectueaza folosind un filtru special conceput pentru asta iar rezultatul este identic cu utilizarea a 4 sample-uri de AA.

    Partea interesanta este ca MFAA se poate combina cu DSR si astfel impactul asupra performantei nu va fi atat de dramatic ca in cazul cu 4X MSAA. Veti vedea ca majoritatea testelor noastre arata framerate-uri ce nu permit un gameplay prea cursiv cu rezolutie 4K si 4X sau 8X MSAA.

    mfaa

    mfaa3

     

    Platforma de test

    Desi ar fi avut sens sa schimbam procesorul cu un mai actual 4790K, diferenta minuscula dintre acesta si 4770K ne-a determinat sa coninuam cu acesta din urma. Celelalte componente sunt neschimbate, exceptie facand SSD-ul, insa acesta este irelevant. Driver-ul AMD este 14.4 dintr-un simplu motiv: este cel mai nou driver WHQL lansat de catre AMD.

    Pregatiti-va sufleteste caci urmeaza foarte multe teste!

     Placa de baza:Gigabyte G1 Sniper M5
     Procesor:Intel Core i7 4770K@default
     Cooler:Noctua NH-U12S
     Memorie RAM:2x4 GB DDR3 Kingston HyperX Beast @2400 MHz
     Stocare:ADATA Premiere Pro SP610 512 GB
     Sursa:Sapphire Pure 950W
     Placi video:Nvidia GeForce GTX 780
    Nvidia GeForce GTX 780Ti
    Nvidia GeForce GTX 980
    Gigabyte GTX 980 SOC
    AMD Radeon R9 290
    AMD Radeon R9 290X
     Driveri video:344.07 Beta14.4 WHQL
     Display:Asus ROG Swift PG278Q
    Dell UP2414Q

     

    NVIDIA GeFOrce GTX 780, 780Ti & 980

     

    Galerie foto

     

    Temperaturi si consum

    In ceea ce priveste temperaturile nu pot sa spun decat ca, cel putin in cazul cu ventilatorul setat pe auto, ma asteptam la aceasta valoare. Majoritatea placilor video Nvidia de referinta din utlima vreme au oferit o temperatura in jurul valorii de 80°C pentru a mentine un balans cat mai bun intre zgomot produs de catre sistemul de racire si caldura degajata.

    Intrucat power managementul placilor Nvidia face posibila incalzirea pana la aproximativ 80°C am decis sa mai introducem un scenariu care oricum va oferi o idee despre eficienta sistemului de racire "at it's best".

    980-term

    Daca aveti nelamuriri vis-a-vis de imaginea de deasupra puteti sa puneti intrebari folosindu-va de comentarii.

     

    Temperatura in regim load - ventilator auto

    temp-load-vent-auto-1

    Dupa cum spunea, toate placile Nvidia de referinta se invart in jurul valorii de 80°C. Totusi, este foarte interesanta temperatura atinsa de implementarea Gigabyte. Chiar daca nivelul de zgomot este foarte putin mai ridicat, temperatura este excelenta.

     

    Temperatura in regim load - ventilator 100%

    temp-load-vent-100-1

    Desi ruleaza la o frecventa foarte mare, implementarea Gigabyte e capabila sa ruleze la o temperatura foarte mica atunci cand ventilatorul este setat pe putere maxima. Nici implementarea de referinta nu sta rau, ruland la aceasi temperatura ca GTX 780.

     

    Consum curent electric

    consum

    Desi placile video Nvidia consumau oricum mai putin comparativ cu cele AMD, iata ca noua serie a venit cu un consum si mai mic. Culmea este ca si performanta este incomparabila.

     

    Teste performanta

    3D Mark

    3dmark

    Configuratiile dual-GPU exista in graficul de mai sus doar pentru a putea compara cu ceva mai bun. In urmatoarele teste, rezultatele dual-GPU sunt excluse din grafice pentru a face citirea lor cat mai facila.

    Rezultatul modelului Gigabyte este chiar interesant. Rezultatul este un pic mai mare decat al unei placi cu doua GPU-uri puternice.

     

    Batman Arkham Asylum

    1920*1080 - FullHD

    01-batman-fhd-noaa

    01-batman-fhd-8xmsaa

     

    2560*1440 - WQHD

    01-batman-wqhd-noaa

    01-batman-wqhd-8xmsaa

     

    3840*2160 - UHD/4K

    01-batman-uhd-noaa

    01-batman-uhd-8xmsaa

    Rezultatele obtinute in Batman Arkham Asylum sunt foarte variate. Ba GTX 980 este foarte buna in FullHD, ba 290X isi arata coltii la rezolutie mare cu AA. Comportamentul este perfect normal avand in vedere ca la rezolutie foarte mare cu AA este nevoie de o latime de banda a memoriei cat mai mare. La acest capitol 290X a stat si sta in continuare foarte bine.

     

    Bioshock Infinte

    1920*1080 - FullHD

    02-bioshock-fhd-ultra

    02-bioshock-fhd-ddof

     

    2560*1440 - WQHD

    02-bioshock-wqhd-ultra

    02-bioshock-wqhd-ddof

     

    3840*2160 - UHD/4K

    02-bioshock-uhd-ultra

    02-bioshock-uhd-ddof

    Desi Bioshock Infinite este un joc optimizat, cel putin teoretic, pentru placile video AMD, noile GeForce-uri ofera niste rezultate mult mai bune.

     

    DiRT Showdown

    1920*1080 - FullHD

    03-dirts-fhd-noaa

    03-dirts-fhd-8xmsaa

     

    2560*1440 - WQHD

    03-dirts-wqhd-noaa

    03-dirts-wqhd-8xmsaa

     

    3840*2160 - UHD/4K

    03-dirts-uhd-noaa

    03-dirts-uhd-8xmsaa

    Singurul test in care 290X si 290 se comporta bine este cel la rezolutie UHD cu AA. Doar acolo se observa plusul de latime de banda al memoriei.

     

    GRID 2

    1920*1080 - FullHD

    06-grid2-fhd

     

    2560*1440 - WQHD

    06-grid2-wqhd

     

    3840*2160 - UHD/4K

    06-grid2-uhd

    GRID 2 este genul de joc care ofera rezultate bune chiar si cu un nivel crescut de AA. GTX 980 SOC ofera niste rezultate exagerat de bune pentru rezolutia 4K, mai ales ca este vorba si de AA

     

    Hitman: Absolution

    1920*1080 - FullHD

    07-hitman-noaa-fhd

    07-hitman-8x-fhd

     

    2560*1440 - WQHD

    07-hitman-noaa-wqhd

    07-hitman-8x-wqhd

     

    3840*2160 - UHD/4K

    07-hitman-noaa-uhd

    07-hitman-8x-uhd

    In Hitman: Absolution comportamentul este cat se poate de normal. Acolo unde nu este rezolutie mare cu AA, GTX 980 se descurca excelent.

     

    Metro Last Light

    1920*1080 - FullHD

    04-metro-fhd

     

    2560*1440 - WQHD

    04-metro-wqhd

     

    3840*2160 - UHD/4K

    04-metro-uhd

    Indiferent de rezolutia la care a fost rulat Metro Last Light, clasamentul placilor testate este acelasi. Varianta SOC de la Gigabyte ofera niste cifre chiar foarte bune avand in vedere cate resurse necesita acest joc...degeaba.

     

    Thief

    1920*1080 - FullHD

    05-thief-fhd

     

    2560*1440 - WQHD

    05-thief-wqhd

     

    3840*2160 - UHD/4K

    05-thief-uhd

    Imi plac la nebunie jocurile dezvoltate in colaborare cu AMD care ruleaza mai bine ep placile video Nvidia. Oricum exista si cazuri exact invers asa ca nu e nevoie sa strigam ca un producator sau altul a facut cine stie ce optimizari secrete la care celalalt nu a avut acces. Desi testele au fost rulate cu SSAA, placile video AMD nu au mai dat niciun semn sa aiba avantaje datorita latimii de banda a memoriei.

     

    Tomb Raider

    1920*1080 - FullHD

    08-tomb-noaa-fhd

    08-tomb-4xssaa-fhd

     

    2560*1440 - WQHD

    08-tomb-noaa-wqhd

    08-tomb-4xssaa-wqhd

     

    3840*2160 - UHD/4K

    08-tomb-noaa-uhd

    08-tomb-4xssaa-uhd

    Cum ar spune un forumist care sparge seminte in lighean: GTX 980 rupe tot, aproape. Tomb Raider arata niste diferente foarte mici intre GTX 980 si R9 290X si asta pentru ca benchmark-ul nu prea solicita magistrala de memorie.

     

    Sleeping Dogs

    1920*1080 - FullHD

    06-sdogs-normal-fhd

    06-sdogs-ex-fhd

     

    2560*1440 - WQHD

    06-sdogs-normal-wqhd

    06-sdogs-ex-wqhd

     

    3840*2160 - UHD/4K

    06-sdogs-normal-uhd

    06-sdogs-ex-uhd

    Desi Sleeping Dogs nu il mai joaca nimeni, rezultatele obtinute in el ne arata faptul ca 290X este mult mai performanta atunci cand este nevoie de latime de banda mai mare a memoriei. In rezolutia 4K, 290X s-a descurcat mult mai bine decat GTX 980, desi acesta din urma beneficiaza de optimizari precum color compression.

     

    Concluzii

    Este destul de clar ca GTX 980 este singurul adevarat rege...la rezolutie FullHD, sau fara AA. Bine, acum cand revad graficele imi dau seama ca de fapt GTX 980 ar fi putut oferi rezultate mai bune la WQHD cu AA sau UHD cu AA, insa doar daca foloseam MFAA si comparam cu 4x MSAA pe placile AMD. Dar scenariile de test sunt batute in cuie si nu ar fi avut rost sa le modific pentru a dovedi ca ruleaza cu 30 fps in loc de 22 fps, de exemplu. Adica rezultatul este oricum sub orice critica si arata clar faptul ca este imposibil sa te joci cursiv.

    Este foarte evident ca compresia culorilor ajuta incredibil de mult la eficientizarea utilizarii magistralei de memorie. Se vede acest lucru comparand direct cu GTX 780 Ti care ofera rezultate mai bune decat GTX 980 doar in cateva teste cu Bioshock si cateva cu Batman.

    Desi pare ciudata aceasta abordare, Nvidia a adus o placa al dracului de buna pentru tehnologia de afisare actuala. GTX 980 nu ofera rezultate fenomenale in UHD, dar nici nu e nevoie. La cum ruleaza jocurile pe single GPU la acea rezolutie, zau daca are vreun rost sa iei in considerare un astfel de monitor.

    Pretul recomandat de catre Nvidia este de 2499 Lei si daca va aduceti aminte seamana cu unul de acum 2 ani. Da, cu cel al lui GTX 680. Oricum, performanta mai buna decat varful de gama din seria apusa, pret mai mic decat varful de gama din seria apusa. Ce vrei mai mult?

    NVIDIA GeForce GTX 980

    Bravo Nvidia ca ai adus o placa a caror optimizari se observa in tehnologia de afisare folosita azi (FullHD), nu ca AMD care s-au gandit ca 4K este viitorul desi framerate-urile la acea rezolutie sunt dezastruoase.

    La ora la care scriu aceste randuri modelele custom de GTX 980 nu sunt listate la comerciantii romani. Vom reveni cu un update in momentul in care o vor face.

    Nu uitati ca "as we speak" se desfasoara mega-evenimentul Game24. Ai extra info aici.

     

    *Fotografiile din acest articol au fost realizate cu un aparat foto Sony Alpha77 II

     

    UPDATE preturi

    Primele modele de GeForce GTX 980 au ajuns in magazine deja. Deocamdata sunt disponibile numai modele care respecta intocmai design-ul de referinta Nvidia. Preturile sunt cuprinse in intervalul 2479 - 2670 RON si desi asta inseamna ca unele placi sunt comercializate la preturi mai mari decat cel recomandat de Nvidia, tot ofera un raport performanta/pret mai bun decat orice model high end din generatia precedenta. Deocamdata comerciantii romani au listat urmatoarele modele:

    Zotac GeForce GTX 980 la 2479 RON de aici.

    Gainward GeForce GTX 980 la 2544 RON de aici.

    Gigabyte GeForce GTX 980 la 2554 RON de aici.

    Asus GeForce GTX 980 la 2599 RON de aici.

    Last modified on Monday, 02 March 2015 06:59

    Octavian Fulger

    Cândva eram pasionat de IT, apoi m-am plictisit, apoi la PC Mag mi-am redescoperit pasiunea şi am continuat sa fac ceea ce imi place la WASD.

    Google+

    You are here: HomeHardware reviews3D & VGA Cards Nvidia GeForce GTX 980 review