4K este un standard atat de nou incat daca il incerci intr-un mediu nepotrivit e posibil sa te faca sa il urasti pe vecie. Experienta mea cu acest standard, insa, mi-a trezit curiozitati si acesta este si motivul pentru care am acceptat la review un monitor care nu este dedicat de gaming.

De fapt, acest monitor, Philips BDM3275UP s-ar putea sa fie mai misto decat multe monitoare de gaming 4K deja existente pe piata.

Mi-a atras atentia, nu prin design-ul mai putin reusit, asa cum au facut-o toate Philips-urile pe care le-am vazut pana acum, ci prin refresh rate-ul de 75 Hz.

Am mai folosit monitoare si TV-uri mari pentru a ma juca si erau foarte misto din punct de vedere al imersiunii pentru ca iti acopereau aproape intregul camp vizual. Din pacate, intotdeauna aceasta imersiune a durat maxim 5 minute pana incepea sa ma deranjeze faptul ca ruleaza doar la 60 Hz.

A da, si niciunul dintre display-urile mari pe care le-am folosit nu erau 4K, ci Full HD.

Asadar, eram curios la maximum de ceea ce ar putea sa ofere. In plus, fiind un monitor 4K mare, mi-a starnit curiozitatea despre folosirea lui fara scalare din Windows.

Vedeti voi, Asus PG27AQ e un monitor misto, dar fiind de doar 27 inci nu il poti utiliza fara sa scalezi totul la 150%.

Dar oare Philips-ul acesta e mai misto, chiar daca e un mamut? Habar n-am. Vom vedea in curand si cum sta la capitolul timp de raspuns si pana atunci imi voi face si o parere despre cum se comporta in utilizarea zilnica.

Philips BDM3275

 

Specificatii

Lista cu specificatii este foarte mare, insa, ne vom limita la cele mai importante dintre ele.

  • Dimensiune Panou: Ecran lat 32″(81,3cm) 16:9
  • Saturația culorilor : 100%(sRGB)
  • Sistem de iluminare / Tip Panou : IPS-AHVA
  • Rezoluția reală : 3840×2160
  • Strălucire(Max) : 350 cd/㎡
  • Rată de contrast (Max) : 1000:1
  • Suprafaţă Ecran Mată
  • Unghi vizionare (CR≧10) : 178°(H)/178°(V)
  • Timp de răspuns : 4ms (Gray to Gray)
  • Culori afișate : 1073.7M (10bit)
  • Difuzoare Stereo : 3W x 2 Stereo
  • Semnal intrare : HDMI 2.0, DisplayPort 1.2, D-Sub, Dual Link DVI, 3.5mm audio in mini-Jack
  • Jack Căști : 3.5mm Mini-Jack
  • Port(uri) USB : 3.0×4
  • Frecventa de scanare: 30 – 83 kHz (H) / 56 – 76 Hz (V)
  • Dimensiuni fizice cu stand : 742 x 657 x 270 mm
  • Greutate cu stand: 10,9 Kg
  • Greutate fara stand: 7,94kg

Specificatiile de deasupra sunt extrase de pe site-ul Philips.

Cea mai importanta specificatie o reprezinta prezenta port-ului HDMI 2.0. pentru ca te scapa de dificultatea de a gasi un cablu bun DisplayPort 1.2. Am sa va povestesc la experienta despre cablurile DisplayPort.

Greutatea lui este foarte mare, insa, acest aspect este pozitiv deoarece vrei ca monitorul sa stea cat mai stabil posibil pe birou. Si monitorul Philips BDM3275UP nu se misca deloc, oricati pumni ai da in birou.

Desi nu scrie nimic in tabelul de mai sus, monitorul suporta Picture in Picture. Adica poti utiliza simultan doua dispozitive. E o chestie misto si daca ai decodor cu HDMI de la compania de cablu vei putea sa te uiti si la TV in timp ce pe intregul monitor lucrezi. Ai spatiu berechet.

Philips BDM3275

SmartResponse este o caracteristica care ar trebui in teorie sa reduca input lag-ul. Vom vedea daca chiar asta face. Sunt tare curios.

 

Galerie foto

 

Metodologie de test

Intrucat intotdeauna ne-a interesat timpul real de raspuns al unui monitor de gaming, am facut pasi mari in aceasta directie si ne-am definitivat procedura de testare a acestor monitoare ultra-rapide.

Pentru testare, am folosit platforma noastra de teste care este compusa dintr-un Skylake 6700K @4,5 GHz si un GTX 980 si o camera de filmat la 1200 fps (Nikon 1 J) plus un mouse Razer Abyssus modificat si multa rabdare.

Pentru inceput, era nevoie de un indicator grafic care sa ne arate exact momentul in care click-ul a fost apasat. Am incercat filmand click-ul, insa este imposibil sa iti dai seama cand anume pe parcursul cursei se inregistreaza comanda data de apasarea click-ului.

Drept urmare, am apelat la unul dintre amicii mei ce au cunostinte bogate in electronica si a adaugat un circuit integrat care aprinde un LED exact in momentul in care circuitul click-ului este inchis de apasare.

maus-mod-monitor

Pe absolut toate inregistrarile facute la 1200 fps se observa ca LED-ului ii ia pana in 1ms sa se aprinda. Asadar, acesta nu influenteaza in niciun fel interpretarea timpului de raspuns.

Imaginile de mai jos va arata clar ceea ce se vede in filmarea cu o camera ce inregistreaza la 1200fps. In prima imagine vedem exact cadrul dinaintea apasarii click-ului. In al doilea cadru se vede aprinderea LED-ului, adica apasarea click-ului, iar in a 3-a imagine se vede deja inceputul animatiei afisate pe monitorul testat. Aceasta flacara a armei indica faptul ca apasarea click-ului a dus la procesarea comenzii si afisarii ei.

hfps2

In exemplul de deasupra avem 42 de cadre din momentul apasarii click-ului pana la afisarea primei imagini pe ecran. Aceste 42 de cadre filmate la 1200fps se traduc in 35 milisecunde. Asadar, in UT3 timpul de raspuns nu este de 1 milisecunda a mouse-ului plus 1 milisecunda a monitorului asa cum ai crede, ci este de fapt mult mai mare si variaza si in functie de PC, harta jucata, numar de combatanti pe harta si multe alte variabile, precum si functia „Present” din Direct3D care de obicei „mananca” cam 10ms.

In cazul nostru, jocul rula 200 fps si nu se poate pune problema de lag din timpul procesarii comenzilor. Insa, daca jocul iti ruleaza sub 60 fps, si timpul de raspuns va creste considerabil.

UT3 il folosim in modul „instant action” adica offline. Fiind offline jocul, ne-am asigurat ca nu masuram latenta dintre client si server.

Intrucat monitorul are in meniu o optiune numita SmartResponse, am decis sa il testamc u aceasta optiune oprita, dar si setata pe fastest pentru a intelege daca modifica in vreun fel timpul de raspuns al monitorului.

 

Teste timp de raspuns

philips 3275 sr off

philips 3275 sr on

Comparativ cu alte monitoare

centralizator philips 3275

Diferenta dintre SmarResponse on si off nu este foarte mare atunci cand te uiti la valoarea medie. Totusi, daca te uiti la fiecare sample in parte observi ca diferenta dintre minima si maxima este mai mic. SI overall, pare mai stabil atunci cand este SMartResponse activat.

 

Experienta in timpul utilizarii

Jesus Christ. N-am cuvinte sa va explic cat de mind blowing e sa il ai la 40cm de moaca. Dupa ce am reusit sa il instalez, si e destul de greu sa reusesti la cat de greu este piciorul pe care trebuie sa il fixezi cu 4 suruburi, l-am pornit si am ramas uimit.

Asus ROG Swift PG27AQ mi se parea ok pentru lucrat cu scalare 150%. Dar Philips BDM3275UP i-a dat clasa direct. Am putut sa il tin pe 100% si, culmea, sa si vad ce scrie pe ecran.

Sincer sa fiu, pentru mine este overkill atat de mult spatiu de lucru cat iti pune la dispozitie un 4K in 100%. Pur si simplu nu am cu ce sa il umplu.

Iar la partea de jocuri e o experienta inedita. Iti umple tot campul vizual. Stiu ca te gandesti ca unul curbat  o face mai bine, insa nu si pe verticala asa cum o face monitorul acesta.

Va spuneam la metodologia de test ca m-am jucat si cu SmartResponse. Ei bine, eu nu am reusit sa simt nicio diferenta intre modurile de lucru ale monitorului. Insa, la 1200 fps s-au remarcat niste mici diferente.

Philips BDM3275
Ce crac frumos are

Philips specifica un refresh rate de 75 Hz pentru acest model. Totusi, eu nu am reusit sa ating acest refresh decat creand o rezolutie modificata din Nvidia Control Panel. Din pacate, au inceput sa apara artefacte pe ecran si nu am vreut sa il fortez prea mult pe perioada testelor. Mi-ar fi curs o lacrima daca s-ar fi defectat.

La modelul Asus ROG Swift PG27AQ nu apar artecfacte atunci cand este overclock-at la 75 Hz.

E un lucru care m-a deranjat destul de tare in timp ce l-am folosit. Butoanele touch. Le-am atins de nenumarate ori fara sa vreau in timp ce incercam sa apuc diverse chestii stocate chiar sub monitor. De fiecare data ma trezeam cu monitorul stins pentru ca butonul de power era cel pe care il apasam. Mi-ar fi placut sa fie butoane ca pe Asus ROG Swift PG27AQ.

 

Concluzii

Ma uitam la preturile celor doua monitoare despre care am tot vorbit, Philips BDM3275UP si Asus ROG Swift PG27AQ. Ambele costa cam la fel cu mici diferente in functie de magazin. Philips-ul de exemplu costa la eMAG 3599 Lei, iar la PC Garage 3943 Lei. Swift-ul in schimb, costa 4400 Lei la eMAG si 4100 Lei la PC Garage.

Avem practic 3600 Lei vs 4100 Lei, 32 inci vs 27 inci si 22,3 ms vs 21,8 ms. Cam cat de greu e sa alegi?

N-am vorbit deloc despre culori pentru ca in cel mai subiectiv mod posibil mi-a parut absolut la fel ca modelul Asus. Nu prea aveam cum sa imi dau seama ochiometric de diferente intre ele avand in vedere ca ambele sunt IPS.

Asadar, daca poti sa faci abstractie de faptul ca nu este de „gaming”, Philips BDM3275UP este o afacere mult mai buna decat Asus ROG Swift PG27AQ. A da, nu are G-Sync. Dar serios, chiar nu ai nevoie de G-Sync la 60 Hz.

top pick

+ Timp de raspuns
+ Intrari video
+ Multiview
+ Calitate imagine

Similar Articles

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.