Intortocheatul univers fictiv Far Cry se muta intr-o locatie friguroasa pentru a ne arata, din nou, frumusetea pitoreasca, disperarea omeneasca, foametea, saracia, razboiul si implicit natura la fel de intortocheata a unei societati din lumea a treia. Insa este acest nou capitol un succes la fel de rasunator ca si cel trecut? Vom vedea.
Maniacal mystic mountain trip
Lucrurile iau o intorsatura (as expected) sinistra, caci autobuzul in care tu te afli este oprit imediat dupa trecerea granitei, iar tu esti ridicat pe sus de catre armata regala a unui dictator flamboiant pe nume Pagan Min.
Fiind foarte incantat sa-ti aduca aminte ca mama ta i-a fost odinioara iubita si ca fiul ei, esti invitat drept oaspete de onoare la o cina cum alta nu s-ar mai face, dar din nou, lucrurile nu par asa cum sunt, caci se pare ca domnul Min are o problema cu o anume grupare numita The Golden Path, aceasta fiind o organizatie rebela fondata de tatal tau, Mohan Ghale.
„And from there on the shit goes down the drain!” s-ar zice, caci dupa cum era de asteptat, din nou esti chemat la datorie de catre rebeli sa scapi Kyrat-ul de sub jugul tiranic al acestui Pagan Min simpatic, dar sinistru.
Ideea campaniei este sa-ti arate cum o tara inradacinata in traditii si monarhie este distrusa sistematic de catre proprii locuitori din cauza ambitiilor mult prea marete. Ai spune ca Pagan Min este dictatorul cel rau, insa rapid iti dai seama ca nici liderii rebeliunii nu sunt mai presus de aceasta „onoare”, caci Amita vrea sa transforme Kyrat-ul intr-un regim la fel de fascist, finantat din productia drogurilor, iar Sabal doreste sa masacreze o buna parte din populatie pentru a „curata” natiunea de tradatori, intr-un efort de a mentine credinta in zei si-n traditii. Ambele alegeri vor determina soarta unei fetite de 14 ani, pe nume Bhadra, vazuta ca pe-o mireasa sfanta a zeilor. Si desi povestea rebelilor Golden Path este una interesanta, tot nu apuci sa aflii nimic concret despre rolul tau in aceasta rebeliune grandioasa.
Dealtminteri, o parte din joc interesanta si foarte dragut realizata o reprezinta calatoria fantastica a regelui Kalinag in a salva taramul paradis al Shangri-La-ului din ghearele demonului Rakshasa. Este un capitol bonus pe care va indemn sa-l jucati din simplul motiv ca-i foarte fun.
Dimpotriva, de multe ori traiesc cu impresia ca Pagan Min ar fi putut pus mai mult in lumina reflectoarelor, pentru ca actorul de voce isi face treaba cu brio, iar natura pasiv-agresiva si-n mare parte simpatica a sa este lasata balta in favoarea celor doi lideri ai factiunii Golden Path cu care interactionezi mult prea mult pe tot parcursul jocului. Cred ca cele mai interesante personaje au fost prajitii aia doi de Yogi si Reggie. Niste hipioti dependenti de spliff, ciuperci si injectii, ce-ti administreaza „tratamente naturiste” pentru a iti debloca niste seringi cu varii efecte benefice, iar misiunile lor desi sunt repetitive, dar macar au o mica doza de umor, culoare si personalitate pe ici, pe colo.
Vedeti voi, parte din Far Cry 3 s-a simtit neterminat pentru ca nu a fost executat tocmai ok, mai ales ca a doua jumatate a jocului a fost din topor executata, insa toata lumea a iertat acel joc si a sperat (unii inca spera) ca urmatoarele titluri sa bata mai mult moneda pe povestile personajelor principale, caci acelea sunt prezentate si discutate cel mai mult, chiar si inainte de lansarea propriu zisa. Ganditi-va doar cat hype s-a facut in jurul lui Vaas (Michael Mando) si cata lume vorbea ca isi procura jocul, doar ca sa vada ce-i cu nebunul ala si uitati-va care a fost rezultatul.
Apai Ubisoft are departamente de marketing, bugete pentru AAA, mari prezentari la E3/Gamescom si nu e in stare sa livreze? Ah, am uitat, vorbim despre industria jocurilor, unde orice fraierica cu bani e convins dintr-un trailer mock-up ca jocul respectiv este CEA MAI IMPORTANTA SI PIVOTALA experienta a anului. You know, it’s called „biting the big one”.
Anyway, revenind la gameplay……
Shambalabamboozled
Conform formulei Ubisoft, gameplay-ul din Far Cry 4 este ACELASI cu cel din 3, iar micile imbunatatiri nu iti fac cu nimic mai placuta experienta. Numai chestia asta bazata pe checklist-uri de design ma scoate din sarite, caci deja suntem la al PATRULEA titlu dintr-o serie si pana in momentul de fata, normal ar fi fost sa se invete ceva. Guess not!
Gameplay-ul din Far Cry 4 (inclusiv cel din alte francize AAA ale companiei) este un mare checklist. Sa vedem:
– Lume „deschisa”, dar segmentata, plina de rahaturi inutile? Check!
– Repetitie in orice, fie ca sunt side missions, collectibles, activitati etc ? Check!
Nu vreau sa fiu prea dur cu developerul din Montreal, deci sa nu va imaginati ca fac bashing de dragul actului. Dimpotriva, mi se pare ca Ubisoft Montreal a fost singurul studio ce a livrat cele mai bune experienta AAA ale publisherului, anume Assassin’s Creed II, Splinter Cell: Chaos Theory, Prince of Persia: Warrior Within sau Rainbow Six: Raven Shield.
Revenind la gameplay, Far Cry 4 aduce cateva elemente „noi” precum capturarea fortaretelor, care-n mare parte sunt niste Outpost-uri mai mari, ce pot fi atacate fie singur, fie cu partener-ul de co-op. Si ca tot vorbim de co-op, acesta este neglijabil din simplul fapt ca majoritatea activitatilor nu ofera nimic interesant pentru a necesita prezenta unui prieten.
Bine ca jocul nu-i plin de microtranzactii ca Assassin’s Creed: Unity ca asta ar fi fost cireasa de pe tort, insa ma astept ca urmatorul joc Far Cry sa includa o astfel de componenta.
La fel, modul in care jocul te indeamna sa progresezi in misiuni este foarte aiurea organizat. De exemplu, o anumita misiune, fie ca-i din campanie, fie ca e misiune secundara, nu se va debloca pana cand nu progresezi intr-un anume fel facand anumite lucruri care nu-ti sunt explicate tocmai clar. Nu te vei bloca, dar la inceput vei fi foarte confuz.
Per total, imi pare foarte rau ca gameplay-ul co-op/singleplayer din Far Cry 4 este jalnic, caci tot setting-ul ar fi avut mult potential pentru a genera o lume vie, plina de activitati interesante de facut.
Simulatorul de drumetii in 30fps
Apreciez ca Ubisoft isi da silinta sa angajeze cei mai talentati level designeri/gfx artists din industrie, pentru ca Far Cry 4 este un deliciu vizual in conditiile in care lumea construita de catre Ubisoft Montreal este veridica si bine reprezentata grafic, DAR!
Jocul sufera de o lansare cu nabadai, cel putin pe PC, unde stuttering-ul, ghosting-ul la monitor si multe alte probleme tehnice sunt la ordinea zilei, chiar si dupa ultimul patch.
Dupa cum bine vedeti mai jos, am rulat jocul pe sistemul listat AICI si in cazul in care portarea si dezvoltarea s-a facut pe PC via NVIDIA Gameworks, am descoperit ca optiunile „exclusive” precum Simulated Fur / Trees Relief sunt puse degeaba acolo doar ca sa iti scada din cadre, fara ca sa-ti ofere un feedback vizual semnificativ si ca rezultat al acestor minusuri tehnice cu siguranta pot spune ca este al 4-lea port de PC pe anul asta al companiei care nu are ce cauta in stadiu de produs gata pentru distributie. Inteleg ca vreti sa va pisati pe audienta de pe PC pentru care nu aveti respect, ceea ce-i de inteles pentru ca pirateria intr-adevar va ustura la buzunar, dar NU mai bine ar fi sa NU mai lansati jocuri portate prost ca sa nu simt ca-mi toc nervii cu voi timp de atatia ani?
Should I stay or should I go?
Depinde de cum privesti situatia, insa daca Far Cry 4 este primul titlu Far Cry de care te atingi, atunci merita sa treci granita si sa explorezi putin din culmile Kyrat-ului. In schimb, daca ai trecut o data prin Far Cry 3, atunci iti pot spune cu mana pe inima sa-ti pui inapoi gandurile in pasaport, pasaportul in portofel si sa mai astepti pana cand conditiile de calatorie sunt favorabile a.k.a un sale cu discount 40% sau mai mult.
Daca activitatile lipsite de scop, campania seaca, multiplayer-ul inutil si design-ul foarte neinspirat al jocului nu te vor indemna sa astepti, atunci poate problemele tehnice vor incheia povestea. Ce-i drept, Far Cry 4 NU este un joc prost, acesta fiind un port decent pe PC, insa lipseste finisarea si acel fun factor ce m-a luat prin surpindere in Far Cry 3. Poate m-am obisnuit eu cu aceasta formula de design, insa daca eram singurul nebun care ar fi sustinut ca m-am plictisit de am murit in timp ce m-am jucat acest joc…..atunci nu stiu ce sa mai zic.
Sincer sa fiu, acum chiar ma simt prost ca am stat sa ma joc acest joc cu cea mai mare sila posibila, in conditiile in care as fi putut termina jocul inca de la bun inceput, in 15 minute si tot ar fi fost o poveste mai captivanta, decat cea din campania de cateva ore unde nici macar nu am apucat sa petrec prea mult timp cu domnu Pagan, un alt antagonist interesant, la fel ca si Vaas Montenegro (Far Cry 3) sau ca The Jackal (Far Cry 2), care au disparut la fel de rapid cum au si aparut. Opportunity? MISSED! Pentru a 3-a oara!
Note
- Gameplay: 7 (Copy+Paste Far Cry 3 cu mici imbunatatiri, insa nu destule)
- Sunet: 10 (Sound design bun, coloana sonoara buna, actori de voce buni)
- Grafica: 10 (Maiestria Ubisoft cand vine vorba de level design/world building)
- Story: 7 (O poveste care se impiedica in propria morala)
- Performanta: 7.5 (Optimizari din pom, optiuni grafice exclusive irelevante)
- Overall: 8.3 (King Min is dead, long live the king!)