Prima oară am pus mâna pe FIFA 14 la turneul Dolce Sport de pe 30 septembrie. Chiar dacă era o versiune de PS3, am putut să-mi dau seama că e total diferit față de FIFA 13.

Sigur, am jucat și demo-ul, însă e altceva când treci la versiunea finală și full.

EA Sports si manusa aruncata lui KONAMI

Toată lumea se plângea până acum că seria FIFA este prea arcade în comparație cu PES-ul celor de la KONAMI. Auzeam mereu critici că jocul nu e realist, că e tras de păr etc. Anul acesta, EA Sports a schimbat foaia. Drastic. Prima schimbare pe care o sesizezi atunci când joci un meci este controlul balonului. În ultimii ani, cei de la EA Sports au implementat schimbări în acest domeniu: jucătorii fără tehnică au probleme mai mari în a controla un balon, însă chiar și cei mai abili jucători pot greși preluări pe condiții vitrege de vreme.

FIFA 14În FIFA 14 lucrurile au mers și mai departe. Balonul nu mai se comportă de parcă ar fi legat de piciorul jucătorului cu o sfoară invizibilă sau de parcă ar avea un cip înăuntru prin care ascultă toate comenzile jucătorului. Trebuie să știi când și cât să sprintezi, când să te oprești și când să pasezi sau să șutezi. Altfel, există o foarte mare posibilitate să ieși cu balonul în afara terenului, să faci un luft de zile mari, să recupereze adversarul mingea și să pornească pe contraatac.

Schimbarea e un pic cam greu de digerat la început. Dacă erai bun în apărare poți recupera destul de ușor mingea, însă acum poți să o pierzi la fel de repede. Durează câteva zeci de meciuri până când te obișnuiești cu noua mecanică, însă sigur va merita. Era trist să vezi cum orice jucător controla balonul ca Ronaldinho. Era frustrant să fii bătut constant de echipe cu jucători infinit mai rapizi decât fundașii tăi. Nu o luați în nume de rău, e bine să ai jucători rapizi la dispoziție, însă dacă aceștia nu posedă și o tehnică bună, un fundaș cu un plasament bun și fizic impunător poate să-l facă pe Speedy Gonzalez inexistent.
Un fel de exploit va rămâne în FIFA 14 jocul bazat pe centrări. Cu niște atacanți masivi cu un Heading foarte bun și cu niște aripi rapide înzestrate cu un passing plin de acuratețe, aproape orice centrare se va termina în gol.

A mai fost introdus și un nou stil de a șuta la poartă: Pure Shot. Ce presupune acesta? În FIFA 14 vei putea să înscrii goluri spledide dacă sunt îndeplinite anumite condiții: pasa primită de la coechipier și preluarea să fie cât mai fine, distanța jucător – poartă să fie adecvată puterii șutului și traiectoria balonului să fie ideală.

Ovidiu Pătrașcu, căpitanul echipei naționalei a României la FIFA (campioană europeană en-titre), spunea că acest FIFA va fi mai captivant și mai greu. Am avut plăcerea să joc cu el un meci la turneul de FIFA și mi-a mărturisit că cine va bubui mingea în față și nu va încerca șă țină cât de cât de balon, nu va avea prea mari sorți de izbândă în această ediție.
Avantajul de a avea game-pad a rămas neschimbat: poți face diferite dribblinguri cu care să treci sau să-ți umilești adversarul, însă e important să știi cu cine să faci aceste încercări ca să nu pierzi inutil mingea.

Există și momente frustrante: de câteva ori pe meci pot exista caramboluri inutile, ciocniri între 3 jucători care să te facă să te enervezi. Înțeleg că toată această fizică newtoniană are un anumit scop, dar nici să fie wrestling în loc de fotbal. Probabil aceste lucruri se vor rări odată cu apariția unor patch-uri oficiale.

Lucruri noi si nu prea

Modurile de joc au rămas aproximativ aceleași cu cele din FIFA 13. Modul Career a primit o schimbare a modului de scouting prin adăugarea sistemului numit Global Transfer Network (poți selecta 6 scouteri pe care să-i trimiți în lume să îți găsească tinere talente). Seasons se reîntoarce cu 10 divizii de data asta pentru a crește nivelul de dificultate. Training-ul are și mai multe mini-jocuri prin care poți să-ți reglezi acuratețea loviturilor și potrivirea stilului de alergat. Dacă doriți să intrați în pielea unui singur fotbalist (fie el de câmp, fie el portar) pe durata unui meci, atunci Be a Pro va fi modul care vă va satisface această plăcere, chiar dacă nu vine cu nimic deosebit fată de edițiile trecute.

Însă modul cel mai interesant rămâne Ultimate Team. Cum am spus și anul trecut la FIFA 13, acest mod de joc online se desfășoară pe o combinație între albumele cu abțibilduri Panini și Fantasy Football. Jucătorii sunt împărțiți pe 3 categorii: bronze, silver și gold, după valoarea acestora. Rolul tău este să construiești o echipă cât mai solidă și sudată, un Dream Team personal pentru a promova până în Divizia 1. Jucând meciuri vei acumula coins pe care le vei putea cheltui pe pachete cu diverse item-uri, jucători aflați pe Transfer Market și mai nou Chemistry Styles. Acestea din urmă sunt ca un fel de tunări pentru jucători: în funcție de Chemistry Style-ul ales, câteva atribute ale jucătorilor vor fi upgradate. Mă bucur că s-a decis implementarea unui mod de căutare după nume al jucătorilor aflați pe Transfer Market, acest lucru crescând enorm eficiența găsirii fotbaliștilor preferați.

Dacă nu aveți chef să jucați decât un meci, există o veste bună: online single matches au revenit la cererea fanilor. Co-op Seasons pare încă o adiție interesantă, așa că dacă aveți vreun prieten foarte bun la fel de pasionat de FIFA veți putea juca în aceeași echipă pentru a ajunge in Divizia 1.

Virtual sau real?

Din nou îmi vin în cap comparațiile cu KONAMI. Mereu s-a dus o luptă surdă între cele două jocuri din punct de vedere al graficii și de multe ori PES a câștigat. Deși în acest domeniu EA nu a considerat că trebuie să facă îmbunătățiri majore, fotbaliștii, terenurile de joc, mingea și publicul arată bine. Echipele de top și jucătorii world class sunt conturați realistic și cel mai frumos se vede asta atunci când își manifestă bucuria la golurile marcate. De la clasicul „Calmo” al lui Cristiano Ronaldo la încordarea de mușchi gen Hulk a la Balotelli, toate acestea sunt redate într-un mod foarte realist.

Sigur că vor mai exista probleme: jucători care vor intra unul în altul (la propriu de data asta), umbre care nu-și au rostul, dar să recunoaștem: nu aici trebuie să fie punctul forte.

Fara Reghecampf si Stoican, dar cu Il Luce

Din punct de vedere al licențelor, campionatele de top din lume sunt prezente. Au mai fost adăugate primele ligi din țări mai exotice ca Chile, Columbia și Argentina.

Echipa antrenorului român Mircea Lucescu, Șahtior Donetsk, este și ea prezentă la pachet cu unul din cele mai frumoase stadioane din Europa: Donbass Arena.

Echipe românești nu avem nici anul acesta, dar naționala țării noastre este realizată destul de bine.

Ce auzim in difuzoare?

Știu că veți fi preocupați cu ceea ce se întamplă pe teren, însă e plăcut din când în când să faci o pauză, să te relaxezi și pe lângă comentatori, faulturi, șuturi, să auzi și publicul. Cu fiecare versiune de FIFA crește impactul pe care aceștia îl au. E frumos să auzi „You’ll never walk alone”, să-i simți mulțumiți când reușești un tiki-taka de toată frumusețea sau să auzi huiduieli când ești umilit de adversar.

Pe lângă comentariul clasic în limba engleză asigurat de perechile: Clive Tyldesley- Andy Townsend și Martin Tyler-Alan Smith, mai există câte un duo pentru fiecare limbă oficială sub care a apărut jocul.

Coloana sonoră e din variată, așa cum am fost obișnuiți în fiecare ediție de FIFA, și include nume ca: Nine Inch Nails, John Newman, Wyclef Jean, Empire of the Sun și alții.

Deși nu vine cu multe îmbunătățiri sau noutăți, FIFA 14 este un joc pe care nu-l poți rata dacă eşti fan fotbal sau pasionat al simulatoarelor de fotbal.

Va dura o vreme până te vei obișnui cu noul gameplay, dar va merita orice efort atunci când vei ajunge in Divizia 1 printre cei mai buni jucători de FIFA din lume.