In aceste vremuri, este foarte usor sa pierzi controlul, sa te ingrijoreze chestii care nu tin de propriile puteri si sa iti faci viata mai grea involuntar. Dar important e sa ne adaptam si sa scoatem cei mai bun din fiecare moment, oricat de mohorat pare la prima vedere.

Urmatorul joc m-a invatat ca, la cat de mici suntem ca oameni, cateodata nu poti merge impotriva curentului. Trebuie sa ai grija in ce sens o iei, sa culegi fiecare petala a vietii, si sa te bucuri din plin de directia in care te poarta vantul. Acesta este Flower.

Flower

POVESTE

Trebuie sa incep cu mentiunea ca jocul nu are o poveste definita concret, se bazeaza intru-totul pe simbolistica. Oricat de simpla pare povestea la prima vedere, ea are straturi peste straturi de idei si concepte, poate cateodata lasate „in aer” pentru o interpretare personala.

Cu un nume ca Flower, nu se cuvenea altfel decat ca tema centrala sa fie natura. La prima vedere este pasnic, insa in povestea jocului se regaseste si un conflict, si-anume cel dintre natura si industrializare. Taberele sunt destul de clar definite, calatoria te duce din luminisuri ce vibreaza in culori ravasitoare, pana in centre urbane anoste, iar experienta pe care o aduni pe parcurs este de necontestat.

Jocul incearca sa spuna povestea prin imagini, locatii, sunet si muzica, fara sa te intalnesti cu vreun cuvant spus sau scris. Oricat de supra-utilizata este expresia asta, ma simt nevoit sa apelez la ea: Jocul asta trebuie simtit, nu neaparat inteles.

Circuitul naturii

GAMEPLAY

L-am jucat pe PS3, platforma pentru care a fost conceput intial, insa este disponibil si pe Steam si AppStore. Cei de la thatgamecompany au incercat sa pofite la maxim de senzorii de miscare din DualShock 3 si au permis jucatorilor sa controleze un firicel de vant si petalele sale doar inclinand controller-ul.

Miscarea in orice directie a joystick-urilor nu face decat sa accelereze miscarea vijeliei de primavara, deci nu poti sa dai cu spatele sau sa te misti mai incet.  La inceputul fiecarui nivel nu ai de ales decat sa mergi in fata si sa misti controller-ul in directii aferente. Este unul din feature-urile despre care daca as fi citit la lansare, as fi fost sceptic in privinta functionarii, dar chiar m-am inteles bine cu sistemul.

Scopul, din punct de vedere al game design-ului, este sa infloresti celelalte flori intrand cu mica ta lance de vant in ele. Astfel, ti se alatura o petala pentru fiecare floare deschisa, actiunea fiind completata intotdeauna de cate un feedback sonor distinct si unul tactil. Sunt presarate si cateva secrete, iar cei ce vor vrea sa exploreze cel mai ascuns coltisor se vor bucura de descoperiri unice. Accelerarea se intampla la o viteza uluitoare, insa dupa primul nivel, lung de aproxiativ 15 min, incepi sa te obisnuiesti cu suflul lui Schumacher.

Poate ca ar fi plictisitor sa faci asta timp de 5 ore, cat mi-a luat mie sa termin Flower, insa fiecare nivel vine cu ceva nou. Intr-un moment te lasa sa pictezi pasunea, in altul sa iluminezi campii de tara sau sa te invarti in tandem pe elice eoliene. Marturisesc, al 5-lea nivel era cat pe ce sa ma frustreze, motivul fiind ca incercam sa il completez fara a lua damage pentru un achievement, dar chiar si-atunci, de fiecare data cand il reporneam, ma bucuram de usurinta cu care se controleaza jocul asta.

Apus eolian

GRAFICA SI SUNET

Jocul are un stil low-poly propriu. Pe de o parte, e extraordinar cum se da la o parte fiecare firicel de iarba din calea ta cand sufli cu putere, pe de alta, anumiti munti si anumite vai au texturi alungite si difuze, vazandu-se clar cum au fost contruite in game-engine. Creeaza o mica senzatie de nenaturalete, dar nimic nu m-ar fi putut scoate din pletora de bombe vizuale cu care te asalteaza Flower.

Nivelul initiatic face o treaba foarte buna in a-ti desfata ochii ca la un muzeu viu. Cerul este de un albastru intens, impreuna cu verdele aprins si mat al ierbii se contrasteaza perfect iar culorile florilor se disting imediat. Totul arata superb. Mai departe sunt prezentate si scene din ce in ce mai gri, chiar intunecate, insa contopirea luminii tale albastre fluorescente cu tacerea neagra a noptii din nivelul 3 este o priveliste de neuitat.

Sarpele de licurici

Cum am spus si mai sus, fiecare petala culeasa este insotita de un feedback sonor unic. In portiunile in care sunt asezate flori de-a randul, acestea creeaza o melodie simpatica prin notele succesive reprezentate de fiecare floare.

Linia melodica este orchestrala, cu tonuri de pian, vioara sau harpa. Pe alocuri chiar este asemanatoare cu cea din Journey. Aceasta seteaza atmosfera de la inceputul nivelelor si incapsuleaza tot ce se intampla pe ecran intr-un mod calm si linistit.

Unul din cele mai artistice feature-uri puse la dispozitie de dezvoltatori este ca poti apasa butonul SELECT pentru a porni un screensaver cu peisaje din joc pe fundalul carora canta aceasta linie melodica dulce. Acelasi screensaver apare si la finalul nivelelor pentru a-ti permite sa absorbi tot ce s-a intamplat, dar chiar foarte dragut sa poti lua din cand in cand pauza asta prin apasarea unui buton.

Tranquility

VERDICT

Clar nu este un joc pentru toata lumea. Mecanica este limitata, playtime-ul este in jur de 5 ore iar clasica poveste oferita cu lingurita este inexistenta. Cei ce cauta actiune, aventura, mize epice, puzzle-uri complexe sau orice alt element comun titlurilor AAA, nu vor regasi aici mai nimic. Insa, cred solemn ca nu poti uri jocul asta. Conceptual vorbind este absolut nevinovat; fundamental, incearca sa nu iasa in evidenta, insa da gres amarnic intr-o industrie dominata de explozii, impuscaturi si scene de actiune dupa fiecare colt.

Acestea fiind spuse, jocul este arta pura. Nu te poti abtine sa tresari la fiecare efect sonor al petalelor, sa simti in acelasi timp candoarea peisajelor luxuriante ale naturii si adrenalina pompata de viteza ametitoare cu care se misca camera in spatele tornadei colorate.

Review overview
Poveste - 8
Gameplay - 9
Grafica - 8.5
Sunet - 9
Summary In timp ce alte jocuri ingramadesc sisteme de crafting, peste sisteme de upgrade, peste gramezi de arme, incercand disperat sa tinteasca segmente generale de public, Flower face un lucru atat de simplu la baza, dar atat de magnific: Te lasa sa zbori.
8.63
Tagged

2 thoughts on “Flower Review – O gura de aer proaspat