Luna noiembrie reprezinta o adevarata fiesta pentru marii iubitori de simulatoare de fotbal din intreaga lume. Pe 2 noiembrie a avut lansarea Football Manager 2013 si se pare ca lunga asteptare a meritat.

Invazia de posturi de blog si podcasts in care Miles Jacobson, Studio Director la SI Games, ne-a facut sa salivam intensiv prin prezentarea noilor elemente ale editiei de anul acesta. Conceptul skin-ului introdus inca din FM 2012 este imbunatatit si continua ideea de a avea un ecran plin de informatii utile atat despre jucatori si echipa, cat si despre statisticile acestora. Rolul jocului este de a fi cat mai realist posibil, manager-ul avand sansa de a antrena in peste 50 de tari avand acces la o baza de date reinnoita de la an la an.

Footbal Manager 2013

Pentru a afla mai multe despre cum decurge research-ul jucatorilor si echipelor din Romania, va invitam sa cititi un interviu exclusiv pentru WASD cu Mihai Andries, HR-ul (Head-Researcher-ul) pentru Romania la FM.

 

Interviu

Vlad Dragoi: In primul rand, mi-ar placea sa spui niste vorbe despre munca ta ca HR (Head Researcher) pentru Romania in cadrul seriei Football Manager. Dupa schisma Eidos-SI Games, cea din urma a plecat cu baza de date. Odata cu FM 2005 a fost introdus si campionatul romanesc in joc. Poti spune ca fost un moment de cotitura pentru tara noastra?

Mihai Andries: Inainte de toate trebuie sa mentionez ca la momentul in care a avut loc schisma Eidos-SI Games eu nu eram HR, fiind in proces de revenire in echipa de research dupa un o pauza de un an.

VD: Sunt sigur ca au fost ani mai buni in care ai avut mai multi oameni dispusi sa te ajute, sa adune informatii si sa se ocupe atat de echipele din Liga 1, cat si cele din seriile inferioare, unde datele sunt mai dificil de colectat. Multa lume nu se gandeste la munca depusa de voi si se enerveaza ori de cate ori vede o inexactitate. Povesteste-ne un pic cum decurge un research.

MA: Din pacate, detaliile despre research pe care vi le pot furniza nu sunt prea multe din motive legate de SI Games, asa ca am sa ma rezum la ce se poate spune. Dupa o perioada in care se lucreaza pe o baza de date privata se face impartirea fisierelor de research catre cei care se ocupa de echipe şi cu ajutorul unor utilitare se completeaza datele despre jucatori si cluburi. Munca de research se desfasoara pe forumul FMRo si are doua parti: una publica, unde se cere parerea sau ajutorul membrilor obisnuiti ai forumului asupra a diverse detalii generale legate de echipe, campionat, jucatori, etc si una privata unde au acces doar cei care sunt researcheri si unde au loc discutiile cele mai importante despre echipe si jucatori legate de reputatii, atribute si multe alte elemente de acest gen.
Exista niste termene stricte de predare care nu pot fi depasite, majoritatea fiind raportate la fotbalul european. De aceea, anormalitatea campionatelor din Romania duc la inexactitati in baza de date. Un exemplu mai concret este cel al perioadelor de transfer. In Europa iarna se inchid transferurile pe 31 ianuarie, la noi de abia incep la sfarsitul lui ianuarie si se termina la sfarsitul lui februarie sau inceputul lui martie. Iar cand baza de date se inchide in primele zile ale lui februarie, e normal ca in Romania sa nu fie echipele actualizate la zi atunci cand apare update-ul oficial de la SI Games. Asta pentru ca de la inchiderea bazei de date pana la lansarea update-ului mai trec 2-3 saptamani de teste, in care nu se mai pot face modificari asupra datelor.

VD: Comunitatea romaneasca se plange ca exista anul asta niste discrepante intre jucatorii de la Steaua (vezi Rusescu) si cei de la restul echipelor. Din cate imi aduc eu aminte, in tarile nordice mereu au fost jucatori „imbunatatiti” desi valoarea lor nu se ridica la nivelul stats-urilor din joc. Ne poti oferi niste detalii?

MA: Problema lui Rusescu e una relativa, provenita in principal de la un betatesting care a durat prea putin, dar din pacate nu pot intra in mai multe detalii pe acest subiect din cauza SI Games. Insa felul in care a fost gandit el, nu este unul gresit. I s-a dat un finishing mare (poate mult prea mare, trebuie sa recunosc), dar a fost „taiat” in alte parti. Multa lume nu stie sau nu realizeaza ca au trecut vremurile cand un atribut-doua foarte mari nu mai definesc un jucator. Mijloacele pe care le are un researcher la dispozitie pentru a „face” un jucator ii permit sa contrabalanseze un plus sau mai multe cu niste minusuri care ii scad abilitatea generala. Degeaba ai un jucator care are finishing 18, daca el nu are consistenta si are composure mic, ca sa dau un exemplu.

VD: Alta problema este ca multi romani joaca acest simulator, insa un procent foarte redus isi permite sa cumpere cu adevarat jocul. Stiu de efortul tau anual de a precomanda jocul pentru oameni atat din Bucuresti, cat si din provincie. Romanul nu are bani sa dea pe FM sau pirateria e asa mare incat nici nu se pune problema de a-l achizitiona original?

MA: Legat de pret, eforturile facute de mine si de comunitate pentru a spori vanzarile sunt mai mari decat va dati seama, insa ele nu ar fi fost posibile fara ajutorul distribuitorului in Romania. Multi nu realizeaza ca pretul actual cu care se vinde FM in Romania este unul modic. In mod normal, jocul ar trebui sa se vanda cu 50 de euro si in versiunea DVD, nu doar cea de steam. Dar prin procesul de localizare, care presupune si traducerea manualului in romana, dar si a copertilor – traducere facuta an de an de comunitatea FMRo – s-a reusit scaderea pretului la aproape jumatate. La o rata a pirateriei de circa 95% pentru FM12, nu mai ai ce sa comentezi, insa masurile antipiraterie dezvoltate de SI Games pentru FM13 au fost un succes total. Dovada şi faptul ca unul dintre cei mai celebri crackeri (SKIDROW) a anunţat ca abandoneaza „munca” la spargerea FM13, ceea ce a dus la o uşoara creştere a vanzarilor.

VD: Incotro se va indrepta FM-ul? Tinta lui a fost intotdeauna realismul. Ce se anunta pentru noi si sistemul competitional din Romania, mai ales cel al ligilor inferioare?

MA: Unde se va indrepta FM-ul, e greu de spus in acest moment, insa gradul de complexitate devine din ce in ce mai mare. Din punct de vedere al Romaniei, lucrurile nu se vor schimba la nivel de ligi. Mai mult de Liga a II-a nu vom avea niciodata decat cu ajutorul editorului.

VD: Pentru prima oara dupa multi ani a fost schimbat match engine-ul. Vocile de pana acum sustin ca momentan are bug-uri si ca cel din FM 2010 a fost mult mai bun. Tu ce ai observat pana acum?

MA: Imi este greu sa dau un raspuns in ceea ce priveşte bugurile, din simplul motiv ca eu joc alta versiune decat cea standard, una beta in care se lucreaza continuu la rezolvarea acestora. Sunt multe plusuri şi multe minusuri, este un lucru inerent, insa din multe puncte de vedere, FM13 este mai bun.

VD: FM normal sau modul Classic?

MA: Din pacate, in ultima vreme am mers pe FM Classic din lipsa de prea mult timp liber. Stiu ca rapeşte multe din placerile unui joc normal, dar dupa aproape 20 de ani de jucat CM/FM, cred ca imi permit si eu unele rasfaturi.

VD:Care crezi ca e punctul forte al editiei de anul acesta?

MA: Nu exista doar un punct forte. S-au schimbat multe, s-au regandit multe, imi e greu sa spun doar unul singur, insa dupa cum spuneam si mai devreme, FM Classic este pe undeva o binecuvantare.

VD: Multiplayer-ul a fost regandit total. Va fi acum mai usor de realizat competitii online cu modurile de joc Knockout Cup sau League, pe langa deja clasicul Head-to-Head?

MA: Legat de multiplayer, nu pot sa ma pronunţ din simplul motiv ca nu am avut ocazia sa il testez. Complexitatea jocului in multiplayer si lipsa timpului liber m-au facut de mult timp sa ma rezum la modul cariera.

 

Game modes

Manager-ul nostru va avea de ales intre 5 moduri de joc: Football Manager, FM Classic, Challenge, Versus si Online Game. Sa le luam pe rand.

Football Manager reprezinta modul familiar de a juca FM, cel cu care am fost obisnuiti sa jucam inca de cand eram bebelusi: creezi un joc cu n tari si poti alege daca sa incepi sezonul la o echipa sau ca somerul disperat dupa orice post disponibil. E modul lung de joc, in care ai acces la toate aspectele complexe ale jocului: angajezi oameni care sa faca parte din staff-ul tau, cumperi jucatori, trimiti scouteri pentru a descoperi copii minune in Brazilia, Argentina etc. Staff Responsabilities a fost introdus pentru a face jocul mai simplu sau mai greu. De ce spun asta? Pentru ca in functie de conceptia fiecarui manager poti alege sa controlezi tot ce misca la club sau sa lasi pe altii sa hotarasca ce cred ei ca e mai bun pentru tine.

FM Classic este tipul de joc pentru cei care au nevasta, copil, catel, pisica. Este modul rapid de a trece printr-un sezon de FM, cam in 8-10 ore. Clasicul „Go on Holiday” cu care eram obisnuiti pana acum devine „Instant Result” si skin-ul de FM e inlocuit de unul mai arcade, care mie personal imi place mai mult. FM Classic este pentru momentele cand jucatorul nu are timp sau nu are chef decat sa joace (anumite) meciuri.

Al treilea tip de joc este Challenge care reprezinta exact ceea ce va imaginati. Manager-ul va fi supus unor provocari inedite, momentan in numar de 4, fiecare avand o durata de timp si un nivel de dificultate diferit. „The Savior Cometh” sau Salvatorul a sosit (pe romaneste) este momentul cand tu vii la o echipa care se afla in prapastie si trebuie sa o salvezi de la retrogradare. Injury Crisis sau unul din momentele din FM cand iti vine sa studiezi tu medicina, este cazul cand cei mai buni jucatori ai tai sunt in spital si tu trebuie sa te descurci cu ce ai la indemana, fie ca vorbim de rezervele pe care nu le-ai introduce niciodata, fie de pustii care sunt disperati dupa glorie. The Invincibles si nu The Expendables este modul in care echipa ta este neinvinsa de n meciuri (normal 1/2 de sezon) si tu trebuie sa faci tot posibilul ca sa termini sezonul fara infrangere. Ultimul challenge disponibil momentan este You can’t win anything with kids. Probabil este cel mai interesant challenge, inspirat dupa echipele care promoveaza intens jucatorii tineri (vezi Arsenalul lui Wenger sau Ajax) dar care nu prea castiga vreun trofeu din pricina acestei filozofii. Daca alegi aceasta provocare iti va fi repartizat un numar de 4-5 wonderkids (regeni bineinteles) care sa te ajute. Miles a promis ca in functie de popularitatea provocarilor exista sansa sa mai introduca 1-2 la iarna, insa nu se stie daca acestea vor veni gratis sau va trebui sa scoatem niste bani din buzunar.

Versus a venit din dorinta organizarii unor competitii online, ladders sau de a aduce inapoi nostalgia Football Manager Live. Are 3 posibilitati: Knockout Cup (2-32 echipe), League (2-6 echipe care joaca una impotriva celeilalte de 2 ori) si Head-to-Head League (2 echipe – 10 meciuri). Inovatia acestor moduri de joc este ca poti da import la orice echipa construita in single player. Astfel, Steaua lui X din 2026 proaspat castigatoare a Champions League va putea infrunta Barcelona lui Messi din 2013. Care echipa va fi mai buna? Ramane de vazut. Am avut ocazia sa-l testez si eu si in mare parte am fost multumit. De ce „in mare parte”? Pentru ca SI nu a folosit aceeasi abordare pre-match ca si in celelalte moduri de joc. Lipsesc: pre-match team talks si opposition instructions, doua din lucrurile care schimba mult evolutia unui meci.

Networking-ul a fost una din partile care pe care s-a insistat mult si faptul ca a fost integrata cu platforma Steam reprezinta un lucru foarte bun pentru toti managerii care in trecut sa plangeau de numeroasele probleme aparute cand era vorbat de hostat partide.

 

Cerinţe de sistem

SO: Windows XP/Vista/W7/W8
CPU: 1,6 GHz (XP) / 2,2 GHz (Vista/W7/W8)
Memorie (RAM): 1,0 GB
Memorie video: 128MB: NVIDIA FX 5900 Ultra; ATI Radeon 9800; Intel 82915G/82910GL
HDD: 2 GB

 

Modificări

Un alt segment al jocului unde s-au facut modificari esentiale este match engine-ul care este complet schimbat. Pentru prima oara de la FM 2010, jucatorii au ocazia sa experimenteze cu un match engine care momentan este destul de criticat. De ce? Nu pare asa de real precum SI ar fi vrut. Noroc cu ultimele update-uri care mai rezolva anumite bug-uri. Sa speram ca pana in februarie 2013 cand se va scoate ultimul major update ME-ul va fi unul „aproape” de perfectiune. Daca nu, exista mereu varianta clasica de 2D match engine cu care am fost obisnuiti din frageda pruncie.

Alte inovatii s-au petrecut la capitolul transferuri, unde contractele au devenit mult mai complexe, introducandu-se taxe si impozite corespunzatoare fiecarui campionat. Un jucator care evolueaza intr-o tara unde taxa este 10 % si este dorit de o echipa dintr-o tara cu impozitul de 25 % va cere un salariu mult mai ridicat pentru a-si acoperi pierderile.

Anul acesta avem parte si de un magazin virtual de unde manager-ul mai poate achizitiona un challenge (Top Division Underdog, unde orice echipa din esaloanele inferioare poate fi instant promovata in prima liga), bani virtuali pentru a suplimenta bugetul si FMC unlockables sau cum putem dribla un pic regulile renuntand la restrictiile de transferuri, imprumuturi, permise de munca etc. Asadar, daca aveti niste „maruntis” pe card si vreti ca lucrurile sa devina si mai usoare/interesante, Store-ul va sta la dispozitie.

Cel mai mult ador faptul ca FM 13 este mai rapid si acest lucru poate fi observat inca de la inceput: nu mai stai un secol pana ti se face un joc, nu mai astepti ore pana se joaca meciurile nationalelor sau cele din alte campionate etc. Bineinteles ca nu poti incarca un joc cu 100 de ligi daca nu ai un computer cat de cat performant, insa in comparatie cu predecesorii sai, FM 2013 este ultra rapid.

 

Concluzia

La final, nu-mi ramane decat sa va recomand un joc care are multe de oferit, chiar daca in momentul asta carcotasii ar zice ca are si multe lipsuri. SI Games incearca an de an sa ofere un produs din ce in ce mai complex si mai realist pentru orice tip de jucator: de la fanaticul care-si pierde nopti in sir incercand sa castige Champions League cu Wimbledon, la familistul care cauta sa se relaxeze si sa uite putin de problemele din real life.

Si acum, daca tot vine vacanta de iarna, aveti un motiv un plus sa stati sa leneviti la calculator alaturi de un vin fiert in timp ce echipa favorita iti castiga meci dupa meci.

  • Realism: 9
  • Gameplay: 9
  • Sunet: 5
  • Grafica: 7
  • Rejucabilitate: 10
  • Overall: 8

Similar Articles

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.