Ţin minte bine că acum 3 ani chiar îmi doream la un moment dat să apuc vremea în care să mă pot juca continuarea licenţei extrem de populare ce a propulasat noţiunea de aruncat în lături. Ei iată, totul a mers conform planurilor, căci a venit timpul să mă joc jocul generaţiei mele. Jocul care a îmbinat mitologia nordică cu un noir story şi a adăugat o grămadă de satiră americană în formula senzaţională a timpului ce încetineşte.

Ba chiar mai mult, acest joc a fost atât de cumsecade, încât mi-a făcut cinste prima oară la sala de calculatoare pe banii unui om care habar nu avea să joace, se făcea de râs, aşa că a apelat la grasul sălii bun la Quake 2 să i-l termine. Culmea, istoria se repeta, iar împreună cu GIGABYTE vom intra în măruntaiele jocului a cărui predecesor este Top 5 pick. Vă rog însă să vă daţi seama că tot respectul cuvenit vine studioului finlandez Remedy, care sunt nişte băieţi cu bun simţ, dar oare „au făcut ei o mare greşeală că au lăsat frumuseţe de joc pe mâna unor violatori de mâna a 2-a ca Rockstar Games”? Zic unii „critici”…..

În orice caz, vă rog rămâneţi pe scaune şi turnaţi o bere pentru Angoasă Extraordinară 3.

Max Payne 3

Din nou, evit pe cât se poate să vă dau spoilere celor care încă nu l-au jucat. Chit că până acum probabil unii deja l-au terminat de 120321039203 ori, dar noi suntem aici să discutăm despre o latură nouă, explicată cu multă agresivitate în milioanele de minute peterecute în cutscene-urile jocului. Cu siguranţă, Max Payne a fost întotdeauna un erou menit să pice într-un cerc vicios de întâmplări exagerat de tragice, însă noua formulă este Drei Wetter Taft-ul cu care Rockstar Games speră să mai adauge puţină culoare. Ştim cu toţii că de la Max Payne 1 la 2 tranziţia a fost ca de la cer la pământ, mai ales în comportamentul lui. De la un poliţist impertinent, fudul, glumeţ şi pus pe răzbunare, treci în partea 2 unde iarna se opreşte subit şi în locul ei apare ploaia apăsătoare care îl pune pe Max în imaginea clasicului detectiv american, deprimat, întristat, ce gândeşte cu penisul în loc de creier şi este aproape omorât din cauza unei femei amărâte. Totul a fost bine ţesut până acum mă înţelegeţi? Unde seria Max Payne a avut un umor negru atipic bine punctat în anume locuri, noul Payne este sec, lipsit de chef şi mai ales, foarte beat. De unde şi până unde? Ca să nu mai spun milioanele de punchline-uri trase la secundă care nu numai că obosesc urechea, dar majoritatea sunt fie copiate din notiţele lui Mike Ward, fie copiate şi modificate direct din celelalte două jocuri.

Păi în mare parte, Max Payne 3 fuge din New York şi numai acest fapt a fost îndeajuns să bubuie forumurile Rockstar. Unii ar spune că e ca şi cum ai lua portoricanele cu funduri mari şi le-ai muta în Islanda sau că e şi cum l-ai pune pe Chino Moreno să facă remix cu David Guetta. Însă sincer, am fost foarte, foarte surpins să aflu că orice decizie de story a fost 100% făcută sub supravegherea lui Sam Lake şi se vede de la o poştă că deşi culoarea adăugată de Rockstar a schimbat complet tonul întunecat al jocului, dar angoasa pe care o simţi jucându-te cu acest personaj tot a rămas 100% marca celor de la Remedy. Aşa că subita fugă din New York este destul de decentă din punct de vedere al scenariului. Cu acestea fiind zise, Max Payne pleacă de acasă pentru motive destul de întemeiate şi reuşeşte să ajungă taman într-un oraş care este antiteza perfectă pentru gri-ul predominant şi sumbru al marelui măr. Este vorba despre Sao Paulo, un oraş la fel de mare ca şi New York-ul, locul unde majoritatea aruncăturilor pe burtă vor avea loc.

Exagerez puţin, doar e normal, însă Max Payne 3 a reuşit să introducă o varietate destul de bună în ceea ce priveşte locaţiile, culmea! Una fiind chiar New York-ul acoperit de zăpadă prezent în primul titlu. Asta ca să vedeţi că Rockstar sunt nişte cocalari cu bun simţ. Revenind la poveste însă. Al nostru Payne este acum câinele de pază al unei familii de bogătani afacerişti şi ca orice familie bogată de afacerişti dubioşi, şefului i se fură concubina, brazilienii se pricep la fotbal, iar Emincio este cel mai şmecher rapper portughez…pardon, brazilian. De aici, pregătiţi-vă să intraţi în cel mai banal scenariu de acţiune de la Die Hard încoace. Serios vă spun. Îmi e foarte dor de situaţiile întortocheate în care eroul se băga cu atâta naivitate în primele două titluri, ce se întâmplă acum este fix acel fetiş clasic Rockstar cu eroi lipsiţi de motivaţie.

Şi aici devine exasperant, că deşi îţi este milă de Max când îl vezi de mai bine de juma din joc plângându-se ca un hipster, atitudinea pe care o adoptă nu are nici o legătură cu premiza întregului scenariu. Max al nostru este târât de colo colo, din locaţie în locaţie pentru nimicuri care nici măcar nu-l ajută deloc. Nu prea înţeleg ce anume a vrut să facă Rockstar cu scenariul jocului. Nu zic că mă supără enorm de mult noua direcţie mai lipsită de griji a celor de la Rockstar, dar am impresia că pe undeva pe drum Rockstar şi-a pierdut răbdarea, căci anumite nivele au potenţial foarte mare pentru a spune o poveste, dar nu se întâmplă.

Gameplay mechanics

Este pentru a prima oară când văd un scenariu scris destul de neîndemănatic din partea lui Rockstar. Am sentimente împărţite şi deşi ar trebui să îl critic dur pentru simplu fapt că Rockstar a ales altă formulă care nu prea se încadrează în tema noir a seriei, nu o voi face. De ce? Până la urmă, îţi trebuie o doză de nebunie şi curaj să scoţi ceva atât de banal ca scenariul lui Max Payne 3 şi să îl faci interesant chiar şi pentru câteva momente.

Adevăratul motiv pentru care Max Payne este Max Payne îl ştim cu toţii. Săritul pe burtă şi Bullet Time-ul.

Păi ce pot să vă spun. Într-adevăr, Rockstar au rafinat puţintel formula în sensul că spam-ul de sărituri este oareşcum este rezolvat prin implementarea faimosului engine RAGE (Rockstar Advanced Game Engine). Interacţiunea cu mediul trebuie atent gândită în sensul că orice obiect de care te poţi lovi în timpul săriturii, nu numai că îţi va opri subit toată schema, dar vei lua şi damage şi vei fi incapacitat timp de 3 secunde, aşa că planificarea Bullet Time-ului, cel puţin pe dificultăţi mari este crucială pentru a scoate o situaţie cu minim de pagube. Acţiunea devine ceva mai intensă din perspectiva asta şi chiar adaugă puţină tactică, aşa că totul e ok. De asemenea, clasicele pastile au primit şi ele o modificare destul de interesantă şi anume oferă un fel de Last Stand când primeşti o lovitură care dealtminteri te-ar ucide.

Chit că nu pare ceva foarte important, dar de multe ori eşti încurajat să joci agresiv, ceea ce pentru un joc Rockstar este foarte ok. Din păcate, mecanica prezentată vine cu un mare dezavantaj, deoarece în majoritatea situaţiilor poţi fi împuşcat chiar şi printr-o bucată de acoperire şi atunci devine imposibil să poţi să îţi omori potenţialul ucigaş datorită engine-ului de fizică Euphoria care ia în calcul şi modul în care personajul tău ţine arma, direcţia în care te aflii sau obiectul după care te ascunzi. În orice caz, feriţi-vă de stâlpi sau de colţuri, căci coliziunile în acest joc nu sunt prietenoase.

Max Payne 3 revine cu aceleaşi moduri Arcade implementate şi în variantele precedente, anume New York Minute din primul joc şi Score Attack din cel de-al doilea joc. Nimic surprinzător la acest capitol, însă New York Minute îţi va seta anumite recorduri pe care va trebui să le baţi, iar odată ce ai completat timpul alocat cu brio vei putea debloca personaje pe care le poţi folosi drept avatar în modul DM din multiplayer. Restul pachetului de singleplayer este standardizat cu achievement-uri peste achievement-uri, indicii ce mai dezvăluie puţin din poveste şi mici chestii pentru colecţionari cum ar fi armele de aur, care pot fi găsite pe bucăţi de-a lungul unui capitol pentru a fi folosite şi în multiplayer. Dar dacă vorbim de multiplayer, aici vom intra într-o nouă pagină scrisă de Rockstar în această serie.

Multiplayer

Punctul forte al lui Max Payne 3 trebuia să fie multiplayer-ul şi din câte observ, a fost mai mult un experiment decât o componentă bine finisată. Cel puţin pe platforma PC.

Practic, componenta de multiplayer vine cu câteva moduri destul de comune ca TDM, DM, Gang Wars (care este un fel de DOM) şi variantele sale Hardcore, însă pe departe cel mai distractiv mod este Payne Killer care te poate pune în pantofii domnului Max Payne împotriva a 6 oameni ce vor fi obligaţi să te vâneze pentru a face cât mai multe puncte, cel care te va ucide devenind următorul Max Payne ş.a.m.d.

Este fun să te plimbi într-un survival mode împotriva jucătorilor, iar Payne Killer este pe departe cel mai bun mod din toată gama. Problemele vin însă şiroi, iar aici echipa Rockstar a cărei misiune a fost să se ocupe de platforma PC a fost foarte neatentă cu întreaga structură a jocului. În primul rând, Max Payne 3 nu are servere dedicate şi foloseşte acelaşi sistem obosit şi consolizat în genul Call of Duty: Modern Warfare 2.

Lipsa unui server dedicat se vede de la o poştă într-un meci de multiplayer unde host-ul meciului poate provoca multe probleme din simplul fapt că internetul lui poate bloca întregi meciuri, deconecta oameni şi câte odată, poate forţa jocul să crape. Sunt dezamăgit că o firmă de calibru ca Rockstar nu au fost în stare să creeze o arhitectură mai de doamne ajută, căci la banii lor, sunt sigur că puteau de 3 ori până acum. Şi problemele încă persistă grav, mai ales că lipsa unui sistem de securitate ca PunkBuster sau VAC (pentru varianta de Steam) strică rău jocului când vezi sute de jucători care folosesc hack-uri de invincibilitate, adrenalină infintă sau mai rău, aimbot.

Soluţia celor de la Rockstar a fost inedită pentru simplul fapt că orice trişor raportat este mutat într-o categorie separată de servere creată numai pentru trişori, orice access la modurile normale de joc fiind interzise. O mişcare destul de îndrăzneaţă, dar nu este îndeajuns încât nu ai cum să îi prinzi pe toţi sau să raportezi atâţia trişori fără un sistem de pază. Ce-i drept, această mişcare a mai oprit din cheateri pentru simplul fapt că un hacker deobicei este încurajat să îţi injecteze un program de cheat într-un joc dacă există vreun sistem de securitate pe care îl poate sparge, indiferent de puterea siguranţei.

Dar chiar şi dacă treci peste sistemul prost de matchmaking, lipsa serverlor dedicate, hackerii şi lipsa securităţii, tot vei da de balansarea din topor a echipamentului folosit. Singurele alegeri fiabile sunt pistoalele, două SMG-uri şi o singură armă de rază lungă şi cam atât, restul armelor fiind de umplutură, mai ales shotgun-urile, săracele de ele. Desigur, aceste lucruri vor fi echilibrate cândva, dar momentan suntem la mila engine-ului care suferă de hitbox-uri 50% funcţionale ala Battlefield: Bad Company 2 sau la mila designerilor. Nu mă credeţi? Nu-i problemă atunci, căci vă invit să vă uitaţi la clipul de mai jos să trageţi conluziile necesare.

Şi cu toate acestea, Max Payne 3 deţine un mod de multiplayer destul de distractiv, un sistem de progresie unde îţi poţi personaliza personajul după bunul tău plac, abilităţi tipice ca Perk-urile din seria CoD şi multe alte gadget-uri care nu numai că adaugă puţină savoare, ci şi un grad de tactică. Dacă nu ar fi fost problemele de mai sus, Max Payne 3 ar fi primit cu siguranţă o stea de aur pentru anul acesta la categoria de online.

Grafica si sunet

Însă Max Payne nu a fost o serie care a avut vreo mecanică interesantă în afară de bullet time, nu a fost o serie care a ţinut musai să prezinte un gameplay ieşit din comun în adevăratul sens al cuvântului. Max Payne a fost o serie care a investit foarte mult în detaliul vizual şi auditiv, căci ştim cu toţii câtă atenţie s-a acordat nivelelor, personajelor, arsenalului şi sunetul produs de toate acestea. Ei bine, vă spun cu cea mai mare sinceritate că Rockstar au preluat ştacheta şi au la capitolul de grafică şi sunet, au dus cu brio.

Pe un ton sarcastic vă voi spune că datorită unui engine bătrân (Rockstar Advanced Game Engine, 2007) după standardele platformei PC, Max Payne 3 oferă în momentul de faţă cea mai bună variantă de PC a acestui an. Fără glumă. Mulţi spun că e un console port bine lucrat, eu spun că ei mănâncă porcării şi că majoritatea lucrului grafic a fost făcut pe PC şi nu pe vreo arhitectura XNA sau eu mai ştiu ce.

Jocul arată bine, rulează la un 60 FPS constant fără probleme de stutter sau graphical clutter. Imaginea este curată, texturile sunt clare, mă scuzaţi, dar un port de consolă ar trebui să arată mult mai rău, iar Max Payne 3 arată fenomenal şi se mişcă pe un sistem cu cerinţe standard fără nici un fel de problemă cu totul activat, inclusiv HBAO şi FSAA plus umbre dinamice activate. Dacă nu mă credeţi, sper ca screenshot-urile plasate prin articol să vă convingă.

Să nu vă mai povestesc şi despre faptul că NVIDIA şi-a băgat coada şi aici şi i-a ajutat pe Rockstar cu ceva suport tehnic în schimbul câtorva optimizări pentru GeForce-uri. E evident de altfel ca un studio să îl ajute pe cel ce oferă o mână de ajutor.

Toate aceste lucruri se reflectă în faptul că Max Payne 3 oferă supăort pentru cele mai noi tehnologi şi dealtfel şi pentur cele mai noi caracterisjtici DX11. A oferi suport pentur 3 monitoare a devenit deşa un subiect tabu în zilele noastre şi NVIDIA ne-a promis că Max Payne 3 funcţionează cu al lor Surround Display. Din păcate nu am avut atâta spaţiu pe birou pentru a monta celelalte două monitoare din debara, însă îi cred pe cuvânt.

Îmi este peste mână să vă povestesc despre toate detaliile tehnice deoarece timpul este scurt şi nu am bullet time precum Max, aşa că vă voi da şi vouă o scurtă listă de la NVIDIA cu diferite detalii ce pe majoritatea nu prea îi interesează.

• Compute Shaders: Accurate High Definition Ambient Occlusion and Blur.
  • Hull, Tessellation, and Domain Shaders: Adding curvature to the character and vehicle models.
  • DirectX 11 asynchronous resource creation results in faster performance compared to DirectX 10 renderer.
  • DirectX 11 ‘self-managed resources’ provide system memory savings.
  • Alpha Transparency Coverage Masks: When MSAA Anti-Aliasing is enabled, ATCMs improve the look of semi-transparent objects.
  • Gather4: Optimized Shadow Sampling and enhanced FXAA Anti-Aliasing.
  • Geometry Shader & Stream Output: Bokeh depth of field effects.
  • Multisample Anti-Aliasing color and depth sub-pixel sampling, to further increase the quality of MSAA anti-aliasing.
  • DirectX 11 texture samplers.

De sunet nu am ce să îi reproşez, de la arme, până la voice acting, foley şi soundtrack, îi dau nota enşpe, căci la capitolul acesta Rockstar este şef de promoţie. Mai mult de atât, vocea actorului original James McAffey este tot acolo, ba chiar mai mult, mai toţi actorii ce au participat chiar şi în celelalte două jocuri şi-au împrumutat vocile pentru nişte simple avatare de multiplayer. Cât despre soundtrack, gândiţi-vă că orice situaţie îşi are o piesă bine plasată graţie formaţiei Health care nu numai că au reuşit cumva să reproducă tema seriei, dar au facut-o şi mai apăsătoare. Mulţi critici spuneau înainte de lansare că o să auzim vreun remix infect în genul Pitbull presents Max Payne 3 theme, dar nu este aşa.

Aşa că bine tu mă Rockstar!

Singura concluzie pe care o poţi trage după ce joci acest joc este că pastilele de durere şi whiskey-ul merg bine combinate, rap-ul brazilian este genial, cămeşa hawaiană este un lucru bad ass şi nu-i rău să-ţi laşi o barbă şi să te tunzi chel.

Chit că are un multiplayer puţin defect şi câteva momente în poveste care nu prea fac mare logică cu restul seriei, Max Payne 3 este exact aşa cum ar trebui să fie. Este loc şi de continuare pe undeva pe acolo, aşa că eu, personal, o să aştept cu răbdare alţi 8 ani să văd următoarea minunăţie introdusă în serie.

Merită din plin şi nu ar trebui să vă intereseze altceva, fanii seriei primesc un Max Payne mai supărat, o poveste cu poliţişti americani exotică (chit că nu prea a fost pe placul meu, dar am învăţat să iert) şi multe ore petrecute în multiplayer. Săriţi cu burta înainte că jocul acesta este 100% câştig.

Storyline: 8

Grafică: 10

Sunet: 10