Cautati sa faceti o calatorie, sa vedeti (sau vanati) animale exotice si sa intalniti oameni deosebiti? Opriti-va din cautat, a ajuns oferta de iarna Metro Exodus, care va ofera toate cele de mai sus, intr-un singur pachet.

Da, simulatorul de claustrofobie a revenit cu un nou titlu in serie, dupa o perioada lunga de asteptat. Metro mereu l-am considerat un joc realistic. Call of Duty e Need for Speed-ul FPS-urilor, Metro este Gran Turismo. Nu sunt fan al jocurilor stealth sau survival, unde trebuie sa ai grija de amunitie si resurse, dar in seria Metro mi-a placut treaba asta. Te face sa scoti ce e mai bun din tine, sa tintesti cu grija fiecare inamic, sa explorezi fiecare colt dupa un medkit sau munitie.

Ce a facut Metro Exodus, a luat formula de mai sus si a facut-o mai mare si mai diversa. Daca le-a iesit, vom vedea mai jos.

Story

Povestea nu a fost punctul forte al niciunui joc Metro, iar acesta nu face exceptie. Nu este rea, dar nu te tine lipit si cu respiratia la gura cum o fac alte jocuri, cum ar fi Uncharted. Pot spune ca este la acelasi nivel cu restu titlurilor din serie, it works. Au fost momente interesante, unde mi-ar fi placut sa aud si vocea protagonistului (Artyom) si reactiile si trairile lui. Au pastrat acelasi stil de a avea un protagonist mut, sa lase jucatorul sa aibe propriile pareri si reactii. Asta e o chestie de gust, mie mi-ar fi placut sa aud si vocea lui, mai ales ca in loading screens este prezenta.

Nu m-am putut atasa de personaje prea mult, nici macar de sotia lui. Ocazional mai trebuie sa o salvezi dintr-o situatie sau alta, dar nu pot sa zic ca m-am grabit sa fac asta. M-am plimbat linistit si am scormonit fiecare colt dupa resurse in drum spre ea. La fel si de anturajul care te insoteste, sunt oameni ok dar nu o sa le retineti numele prea mult. Mai apar pe drum personaje interesante, care te ajuta si pe care le poti influenta cu deciziile tale morale. O aditie interesanta este coborirea armei. Daca te apropii de un NPC si ai arma lasata (nu este indreptata catre fata lui), exista sansa sa nu fie violenta. Vorbesc cu tine si te lasa in pace. Nu merge la toti, dar uneori si inamicii se predau (daca din 10, 8 sunt neutralizati, e posibil ca ultimii doi sa se predea).

In functie de situatie, cand te furisezi spre un inamic il poti lichida cu cutitul sau adormi cu cativa pumni bine plasati. Efectul este acelasi, el fiind neutralizat. Impactul moral insa, e altul: poti fi un macelar sau un om cu suflet care vrea doar sa isi atinga obiectivele fara sa lase un munte  de cadavre. Si asa omenirea e pe cale de disparitie dupa razboiul nuclear.

Au revenit si obiectele de colectie (reviste, diferite obiecte pentru personajele friendly) care sunt imprastiate peste tot. Orice lucru gasesti si returnezi, contribuie catre finalul bun. La fel si violenta cat mai putina. So your choices matter, ca si in jocurile precedente. Sunt doua finaluri, iar pe parcursul jocului ecranul mai flash-uie, ceea se semnifica un eveniment moral.

De departe cea mai buna parte din joc. S-a batut cu sunetul pentru primul loc, dar pentru mine a iesit cu un pas inainte. Fanii seriei se vor bucura de imbunatatiri, iar celor noi li se va parea mai accesibil. Fata de celelalte, dificultatea jocului a fost coborata, la fel ca in 99% din jocurile din ziua de azi. Daca ati mai jucat Metro si vreti o provocare, poate vi se va parea un pic mai putin challenging. Formula veche functiona cam asa: trebuia sa ai grija la fiecare glont tras, sa dramuiesti munitia. Am patit de destule ori sa raman fara gloante sau medkits in momente nu tocmai placute. Acestea se gaseau pe cadavre sau prin cutii ascunse prin nivel, care nu erau foarte dese. Ocazional mai gaseai cate un shop in orasele mari din Metro, unde puteai face plinul la tot daca aveai bani. Si armele puteau fi modificate cu atasamente utile, dar tot de la vendori.

Acum, au disparut toti vendorii, toata grija. Au introdus crafting-ul si modificarile armelor pe loc. Crafting-ul este basic, dar satisfacator. Ai doua tipuri de resurse din care poti face aproape orice pe loc. Nu mai ai medkit? No problem, craft some. Poti face chiar si amunitie pe loc (pentru arma cu bile) dar tot se pune; nu mai e tensiunea de mai demult. Jucatorii carora le place sa exploreze (inclusiv eu), gasesc resurse peste tot, asa ca va incurajez sa explorati cat mai mult. E un sistem bine facut, chiar daca face un pic mai usor jocul si scade din tensiune. Nu se poate face risipia, totusi trebuie putina grija.

Armele

Da, armele. Ador armele din Metro Exodus. Acum, poti modifica pe loc atasamentele lor, lucru care face sens. Ai gasit un incarcator mai mare? Deschizi rucsacul si il montezi. Ai un inamic la departare? Montezi scope-ul si teava de distanta, si tot asa. Very nice. Nu are rost sa zic ca e spoiler, a fost si in trailer arbaleta. Este excelenta pentru sniping, silentioasa si mortala.

Vendorii au fost inlocuiti cu mese de lucru, care iti ofera ceva mai multe optiuni de crafting pentru munitie si modificari la arme si costum. Si alt lucru important, curatarea armelor si repararea mastii de gaz. Am patit de cateva ori sa mi se blocheze arma cand trageam fanatic spre 6  mutanti ce fugeau spre mine in grup. Si se bloca des.

Not so open world

Developerii au zis de open world. Nu e chiar open world. Alterneaza nivele lineare cu nivele mai mari. O zona mai extinsa cu cateva obiective si puncte de interes raspandite prin ea. O gura de aer proaspat la propriu, dupa atatea tuneluri de metrou. Exista si un sistem zi-noapte, iar intre ele se poate sari prin intermediul dormitului pe culcusurile raspandite prin lume (sau in baza). Zonele sunt destul de diverse, dupa cum ne-au aratat si developerii. Calatoria este pe anotimpuri, trece prin toate cele patru si apoi revine la iarna.

Zonele mari sunt in mlastina, desert si padure. In rest prin tuneluri sau cladiri liniare. Punctele de interes nu sunt puse degeaba, iar exploratorii indarjiti sunt rasplatiti cu atasamente noi pentru arme si costum, pe langa resurse. Aveti grija la capcane doar. Inamicii sunt vechi si noi, dar modele mi se par repetitive, mai ales la oameni. La mutanti nu ma asteptam la altceva, dar sunt cam putine modele pentru oameni. Sunt si cateva boss fights interesante, nu vreau sa va dau spoilere, mai ales ca o sa va terorizeze bosii de cateva ori pana la lupta finala.

Sunet si grafica

Sunet

Am ramas cu sechele dupa atmosfera din jocurile precedente, cu tunelurile lor inghesuite si pline de locuri intunecate de unde se auzeau zgomote ciudate si neprietenoase. Pot sa zic ca partea asta a ramas la fel (pentru zonele claustrofobe) dar in cele extinse e de asteptat sa nu fie chiar asa intens (mai putin cand se lasa noaptea). Dar face o treaba buna. Armele suna la fel de bine, nu am nimic de reprosat. Cand descarci un shotgun direct in fata unui mutant ce alearga spre tine, ramai cu un mic zambet satisfacut. Si ecoul de Kalashnikov in spatiile stramte face urechile sa tiuie.

Voice acting-ul nu e atat de reusit, uneori nu merge bine sincronizarea cu buzele, iar vocile nu sunt cele mai bine alese. Si cutscenes sunt destul de lungi unele, iar pe unii poate ii va deranja acest voice acting. Arytom da mici semne cand nu se simte bine. Daca fugi prea mult va rasufla greu si se aud batai de inima, iar cand e pe terminate filtrul mastii de gaz, el respira mai greu. Sunt mici atingeri ce dau mai multa savoare jocului.

Am rejucat Metro Last Light (redux) anul trecut, si imi e destul de proaspata grafica in memorie. Si acel joc arata excelent, dar nu era prea bine optimizat. Au mai lucrat la engine, l-au optimizat ceva mai bine si e aratos in Metro Exodus. Peisajele sunt excelente, se apropie de Tomb Raider unde iti taiau respiratia.

Am intalnit cateva bug-uri grafice, ma mai blocam in mediu iar monstrii uneori m-au mai lovit prin pereti mai subtiri (peretele unui camion in care ma ascundeam de ei). Nu a fost nimic ce sa deranjeze pe termen lung, la unele chiar m-am distrat.

Si chiar daca nu ai un RTX 2080 Ti ca sa activezi ray tracing, jocul tot arata super bine. Apropos, daca vreti sa vedeti niste comparatii legate de ray tracing verificati articolul lui Fulger.

Partea buna este ca sunt foarte putine momente in care ai nevoie de Hairworks. Cativa iepuri si foarte putini monstri pe care sa observi blana. Asa ca poti juca linistit si daca nu ai placa video Nvidia.

Verdict

Metro Exodus este o calatorie print-o lume postapocaliptica, care te umple de groaza si uimire. Toate sistemele sunt bine implementate si lucrurile noi adaugate sunt binevenite. M-am speriat din trailer ca va fi mult mai survival ca restu, iar cautatul de resurse va fi o povara. Cat de mult m-am inselat. E o placere sa te plimbi peste tot si sa explorezi zonele, mai ales ca nu sunt atat de mari incat sa te plictisesti.

Ocazional mai sunt puzzle-uri pentru a debloca o camera cu resure, nu foarte dificile, dar te mai fac sa te gandesti si la altceva.

Sistemul moral mi se pare o idee buna, deoarece difera abordarea. O data il poti parcurge omorand tot ce iese in cale si sa lasi in urma munti de cadavre, iar a doua oara intr-un mod pacifist, evitand lupta si uciderile pe cat posibil, doar incapacitand inamicii umani. Astfel se poate juca de doua ori jocul fara sa se simta prea repetitiv.

Va recomand sa il jucati, dar de dragul story-ului, jucati-le si pe primele doua.

Review overview
Poveste - 8