Dintre toate update-urile la care se asteptau fanii Minecraft, RTX-ul era probabil ultimul pe lista. Asta nu inseamna insa ca nu este o aditie bine primita, ba chiar reprezinta exact reimprospatarea de care avea nevoie Minecraft dupa 11 ani de existenta.

Ce este RTX?

RTX-ul este inca foarte dezbatut in lumea gaming-ului. Sunt foarte putine jocuri care suporta noua tehnologie Nvidia, printre care reamintesc Battlefield V, CoD: Modern Warfare 2019, Control si Metro Exodus. Toate aceste jocuri se bazeaza pe grafica foto-realista, incercand sa simuleze cat mai bine iluminarea din lumea reala.

Caci despre asta e vorba la RTX, aka Ray-Tracing. Raze de lumina ce provin dintr-o sursa clara, care si ea poate fi mutata in diferite pozitii. In teorie, aceste raze simulate se reflecta de pe texturi ca sticla, metalul sau alte suprafete lucioase exact ca in realitate. Diferenta fata de vechile metode de iluminare din motoarele jocurilor este ca aici iluminarea este dinamica, se adapteaza le mediu, materiale, conditii de vreme sau alti factori.

Minecraft RTX
Mozaic de lumini colorate datorita sticlei

Acestea fiind spuse, batranul Minecraft, un joc atat de simplu incat poate fi consumat la orice varsta, ar avea nevoie de un asemenea upgrade? Personal, nu cred, deoarece nimeni nu s-a indepartat de Minecraft pentru ca avea grafica proasta. Gameplay-ul de baza este atat de captivant incat este extrem de usor sa treci cu vederea partea estetica, ba chiar esti incurajat sa o imbratisezi.

Dar arata Minecraft RTX mai bine decat cel normal? Clar. Arata Minecraft RTX realist? Categoric! Are un viitor? Cu foarte multa munca pe partea de optimizare, da. Insa si rezultatele provizorii sunt multumitoare.

Medieval RTX map

De ce e nevoie pentru Minecraft RTX?

  • GPU: NVIDIA GeForce RTX 2060 sau o versiune mai noua
  • CPU: Intel Core i5, un procesor echivalent sau o versiune mai noua
  • RAM: cel putin 8 GB
  • Stocare: 2GB (jocul, plus toate lumile si resursele)
  • Sistem de operare: Windows 10 x64
  • Minecraft Bedrock Edition Beta

Cerintele de mai sus sunt luat direct de la Nvidia, pagina de pe care m-am ghidat si eu in instalarea jocului.

Astfel m-am lovit de primul lucru pe care nu il cunosteam despre Minecraft RTX: ca am nevoie de Bedrock Edition. Simplu si la obiect, aceasta este versiunea oficiala de la Microsoft care poate fi achizitionata si pe store-ul lor. Fata de Java Edition (versiunea considerata OG), Bedrock include moduri, texturi si skin-uri care pot fi cumparate cu bani reali. Java e mai open-source si community friendly, Bedrock e mai corporate, mai ingrijita.

Mai apoi am aflat ca e nevoie sa intru in Beta, iar aici pagina Nvidia mentionata mai sus m-a ajutat cu brio.

Totusi, esenta pentru Minecraft RTX este chiar in nume: ai nevoie de o placa video RTX. Special pentru acest test, am folosit  un laptop Asus ROG Strix SCAR III G531GW.

  • GPU: GeForce RTX 2070 8GB
  • CPU:  Intel® Core™ i9-9880H
  • RAM: 16GB DDR4

Deci laptopul e o masina de razboi gata de taiat si de spanzurat. Insa RTX-ul lui Minecraft i-a cam dat batai de cap, dar asta puteti vedea in graficele de la final.

O noua lume

De 5 ani nu am mai intrat personal in Minecraft. Stiam cum arata, cum se joaca, iar prietenii ma tineau la curent cu toate update-urile. Am vazut zeci de video-uri pe YouTube cu primele reactii la Minecraft RTX de cand a fost lansat in mai. Totusi, extazul simtit cand am pornit prima oara una din hartile cu RTX a fost de nedescris.

Tot ce imi trecea prin cap e ca in acest review nu pot decat sa palavragesc in 10 mii de moduri cat de frumos e. Primul impact cu razele de lumina care trec vizibil prin geam si direct pe block-uri, reflexia si refractia ei in apa, noile texturi ale materialelor, toate au fost acaparante pentru mintea mea fragila.

Mentionez totusi si ca Minecraft RTX a fost primul joc unde mi-am clatit prima oara ochii cu Ray-Tracing-ul. Si, cum se intampla de obicei, poti stii toata teoria din lume, ca tot vei fi surprins macar putin la practica.

Reflexii pe diamant si fier

Nu toate block-urile au primit text-uri noi, insa diamantul, fierul, sticla sau caramida sunt vizibil schimbate. Lumina tine cont de texturile mate, grunjoase si face diferenta intre celelalte metalice, care reflecta in mod normal razele de lumina.

Galerie foto

Si cum o poza face cat o mie de cuvinte, na poze!

Benchmark

Am facut testele de mai jos pe cea mai solicitanta si reprezentativa harta RTX din cele pe care le-a pus Nvidia la dispozitie: Neon District. Se vrea a fi un Neo Tokyo, o metropola plina de neoane si capitalism. Si, dupa cum puteti vedea din imagini, este exact aventura psihedelica de care s-ar indragosti orice copil.

Pentru benchmark am creat un traseu cu minecart-ul prin aproape toata harta pentru a pune jocul in cat mai multe ipostaze de iluminare si grafica. Am ales un punct de plecare pe traseu de unde am inceput testul si fix in spate am pus un block pentru a avea un reper de oprire a inregistrarii cand isi termina minecart-ul traseul. Ma rog, el da bounce-back, dar am nimerit in 90% din cazuri momentul oportun.

Pentru necunoscatori, printre care ma numaram si eu pana sa fac stirea despre recreerea planetei in Minecraft, chunk-urile sunt o unitate de masura de 16×16 block-uri pe care se randeaza jocul.

Pentru RTX ON, setarile de rendering erau 8, 12, 16, 20 si 24 de chunk-uri. Jocul era setat implicit pe 8 chunk-uri, insa nu vedeam decat la vreo 50 de metri in fata, chiar daca se misca bine FPS-wise.

Pentru RTX OFF, setarile de rendering erau 16, 32, 48, 64, 80, 96, 112, 128 chunk-uri. Pe 128, harta avea intr-un anumt unghi un frame-drop imens, ceea ce explica rezultatele mici de mai jos. Asta nu inseamna ca Minecraft cu RTX OFF merge prost pe o placa video 2070, poate ca Neon District a fost conceputa in mod special pentru testele cu RTX, ceea ce a facut-o sa se dezechilibreze putin cand i-am dat OFF.

Nvidia spune ca e nevoie de minim RTX 2060 pentru a rula noul mod. Eu am facut testul pe cea mai solicitanta mapa din pachetul lor. Pe hartile mai simple, unde sunt prezentate sate sau castele, media de FPS era pe la 45 cu render-distance pe 16 chunk-uri. Deci, daca nu are nimeni in gand se creeze orase Cyberpunk sau Bladerunner, eu zic ca e o medie multumitoare.

Evident, daca vreti 60 de FPS-uri constante si un render-distance decent pe o harta care prezinta toate conditiile de iluminare, chiar recomand o placa video mai performanta decat un RTX 2070.

Va las sa trageti singuri concluzii din graficele de mai jos.

Verdict

Concluzia la care am ajuns este ca, oricat de bine ar arata Minecraft cu Ray-Tracing, datorita optimizarii care lasa de dorit nu merita inca achizitionarea unei placi RTX special pentru acest mod. Doar daca esti un fanatic Minecraft, pentru ca sunt extrem de constient ca exista o buna bucata a comunitatii in aceasta categorie.

Oricat de superba e grafica, si screenshot-urile arata clar asta, eu as prefera sa ma joc Minecraft RTX pe un render-distance maxim, iar asta nu e posibil din pacate fara o placa varf de gama. Dar recunosc, primul impact cu Ray-Tracing-ul nu se uita prea repede.

Deci, RTX pe Minecraft afecteaza perfomanta, iar intr-un joc care se vrea accesibil pentru o patura cat mai larga de consumatori, este un factor deranjant. Prefer sa descopar noul Nether Update si fara tehnologia Nvidia daca inseamna ca voi putea juca la minim 60 fps constante. Sau, de ce nu, sa incerc moduri de grafica deja aparute care fac deja mai bine ceea ce vrea RTX-ul sa atinga.

Similar Articles

One thought on “Review: Minecraft RTX

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.