Acum 5 ani, DotA era prezent în discuţiile a multor gameri prin România. De vreo 2 ani însă, DotA a încetat să mai fie menţionat aşa de des, în locul lui fiind clona spirituală numită League of Legends. Însă un număr minuscul, discută despre SMITE, un MOBA 3rd person, graţie celor de la Hi-Rez Studios.

Ce este SMITE vă veţi întreba?

Dacă e să fiu răutăcios l-aş numi o tentativă disperată de a introduce un joc cu iz de DoTA/LoL în perspectivă de 3rd person cu prea popularul model free to play. Dacă aşa se va adeveri, vom vedea, însă dacă cotrobăim prin măruntaiele lui SMITE găsim un joc cu mecanici care se pot găsi şi prin alte jocuri ca Rise of the Immortals (un alt MOBA generic produs de Petroglyph Studios, free to play pe Steam) sau Battle of the Immortals (un alt MOBA generic chinezesc produs de Perfect World Entertainment, iată, tot pay…pardon, free 2 play) sau orice alt joc ce face parte din genul Action RTS (MOBA sună foarte stupid).

SMITE

Dar să ajungem direct la informaţii. SMITE aduce mitologia de pe intregul mapamond într-o luptă epică, aşa că aşteptaţi-vă să vedeţi figuri mitologice din panteon ce se vor lupta acerb cu figuri din mitologia hindu, chinezească etc. Sună bine nu? Ei iată, aş fi fost mulţumit dacă ar fi ales să includă figuri din mitologia arabă purtând lupte epice cu figuri din mitologia creştină. Observaţi că spun, mitologie şi nu religie. Acum poate că o caut cu lumânarea de la vreun grup religios fanatic şi extremist şi nu mi-aş dori să merg mai departe pe tema asta.

Revenind la normal, cam asta ar fi ideea jocului SMITE. Toată prezentarea este fix aceeaşi idee de trei drumuri drepte în care soldaţi sau minioni sau creepi, după cum sunt ei porecliţi, se bat ca nişte chiori, iar tu ca mare erou eşti trimis să dai ultimele lovituri pentru a îţi umple buzunarele cu nişte bănuţi furaţi din salariul onest al acestora. Harta este măricică, fiind împresărată cu drumuri şi cotloane tip labirint unde luptele între jucători sau ambuscadele vor avea loc, exact ca într-un joc de genul care se respectă, cu atât mai mult cât în aceste cotloane se pot găsi tabere de monştrii ce vor oferi diverse bonus-uri eroilor care vor reuşi să îi înfrângă. Sună cunoscut nu? Asta ziceam şi eu.

Cât despre eroi, sunt ba zei, ba semizei, ba figuri legendare ş.a.m.d. Imaginaţi-vă că vă puteţi alege figuri ca Ra, zeul egiptean al Soarelui sau Artemis, zeiţa greacă a vânătorii care e foarte fain modelată dacă îmi pot permite. Defapt, mai toţi eroii prezentaţi sunt bine modelaţi ca acurateţe mitologică şi aici chiar dau o bombonică cu ciocolăţică departamentului de character design. Dar ca răul ce sunt eu, voi lua acea bombonică şi n-am să o mai dau înapoi, căci este a mea şi pentru simplul fapt că acest joc are cele mai plictisitoare animaţii pentru o asemenea temă este de-a dreptul trist. Serios acum, ori oamenii care lucrează cu aşa ceva sunt nişte lemne mergătoare sau habar nu au cum să îşi facă munca, naiba, până şi animaţiile din meniuri ale personajelor sunt mai bune decât cele din joc. Defapt, meniul jocului este singurul lucru bun pe care jocul îl deţine momentan. Restul e standard.

Itemizarea este simplistă şi vine cu o mecanică copiată direct din Rise of Immortals sau DoTA, în care fiecare item are un al doilea şi al treilea nivel de îmbunătăţire existent. Gândiţi-vă la ceva în genul Dagon fără combinaţia necesară de staff şi talisman. Cu atât mai mult, SMITE este un joc accesibil, iar banii acumulaţi nu pot fi pierduţi odată ce ai murit, lucru luat direct din League of Legends. Alte menţiuni ar fi faptul că jocul oferă flexibilitate 0 eroilor, fiecare erou fiind un arhietip în genul DPS, Support, Tank etc. fără căi alternative de a îl clădi, aşa că aşteptaţi-vă la build-uri de iteme copiate 100%.

Cam atât pentru moment, ar mai fi câteva lucruri de spus, însă sunt complet degeaba, căci jocul este o adunătură de idei prost sintetizate şi prost implementate (este normal totuşi, e doar în faza de Closed BETA) la care sper să vină cu câteva bugfix-uri şi mai ales modificări de design. Ce-i drept, Hi-Rez Studios sunt foarte, foarte serioşi în privinţa jocului şi oferă patch-uri aproape săptămânal, aşa că nu totul trebuie privit sumbru şi cu ură. Mai mult de atât, ca orice Free 2 Play ce se respectă, jocul oferă micrto tranzacţii în genul League of Legends unde poţi cumpăra diferite piei pentru fiecare erou (aş fi dat înapoi bombonica dacă ofereau suport pentru modderi cum fac cei de la Valve cu al lor Steam Workshop) şi diverse boost-uri ce măresc cantiatea de puncte câştigate cu fiecare meci.

Eu mă bucur enorm că Hi-Rez Studios încearcă ceva nou prin introducerea conceptului de WASD într-un joc care normal se joacă la click-uri pe secundă şi le urez multă, multă baftă în continuare. Poate cine ştie, vor scoate următorul „cel mai popular joc din lume” şi odată cu asta, impresiile de prima donna a celor de la RIOT Games din căpăţână.