MMORPG-urile sunt de mult considerate un segment pe moarte de cand cresterea considerabila a pietei a permis ca jocurile de tip MOBA/FPS sa ofere satisfactii mai mari in timpi foarte scurti.
Cu toate acestea, World of Warcraft sta dezamagit pe tronul sau, fiind campionul incontestabil de 10 ani incoace. Ei bine, un alt MMORPG promite sa revina cu aceeasi formula, dar cu o abordare diferita. Acesta se numeste WildStar.
Planeta noastra, cuibusor de nebunii
WildStar ofera aceeasi premiza ca si World of Warcraft. Doua factiuni se lupta pentru suprematie sau supravietuire pe o planeta misterioasa numita Nexus.
WildStar reuseste sa emuleze perfect o poveste tipica universului World of Warcraft (good vs evil) numai ca de data aceasta Carbine Studios a ales sa aduca actiunea intr-un mediu sci-fi. Transmutarea actiunii aduce o gura de aer proaspat, dar si o oarecare familiaritate impatimitilor acestui gen de jocuri.
Evident, punctul de vedere al fiecarei factiuni difera, iar treaba ta ca reprezentant mandru al oricareia este sa explorezi toate coltisoarele acestei planete pentru a afla cat mai multe din motivatiile si telurile acestor factiuni, prin questing.
WoW 2.0 in Space!
Ca tot vorbim de asemanari cu marele mamut al lui Blizzard, WildStar nu numai ca preia elemente de acolo, ci si din alte MMORPG-uri precum Guild Wars, Warhammer Online si multe altele.
Din pacate, inca nu am reusit sa ajung cu un personaj la nivelul maxim, adica 50, fiindca am avut si alte lucruri de jucat pe langa WildStar, insa va pot povesti despre experienta pana la level 41, ramanand ca mai incolo sa incerc sa actualizez acest review dupa level 50. In fine, lucrurile sunt foarte simple in termeni de questing, iar aici oricine care a jucat vreodata un MMORPG (mai ales World of Warcraft) va intelege ce trebuie facut.
Sistemul de combat este punctul forte al jocului si despre acesta as dori sa vorbesc mai mult decat despre mecanicile specifice stilului PvE/PvP.
Fiecare abilitate poseda o anumita functie, dar in mare parte se urmareste pe reteta mecanica din World of Warcraft. Fiecare clasa are un tip de resursa pe care o poate folosi, aceasta incepand cu un atac care genereaza resursa si o serie de alte atacuri care o consuma. Spre exemplu, clasa Medic cu care m-am jucat are un atac care genereaza puncte numite Actuators, dupa care consumul acestor puncte se realizeaza prin legarea instantanee a altor atacuri.
Marea deosebire fata de World of Warcraft sunt modul in care atributele joaca un rol mult mai important. In WildStar, fiecare atribut are un sir de ranguri ce iti pot debloca bonusuri specifice ale acelui atribut prin gear-ul pe care il obtii. Exemplu: Medicul folosese atributul Tech pentru specializarea de DPS, asa ca fiecare punct pe care il investesti in Tech prin gear se va cumula, oferindu-ti un rang mai mare in progresia Tech pentru a oferi atacuri si mai devastatoare. Easy enough?
In orice caz, WildStar este o gura de aer proaspat in ceea ce priveste combat-ul prin simplul fapt ca fiecare inamic are o serie de atacuri similare prin telegrafii care necesita putina indemanare si coordonare din partea jucatorului pentru a putea evita o moarte subita. Este un tip de combat mai activ, similar cu TERA si prefer acest stil de combat bazat pe mai multe atacuri AoE/skillshots spre deosebire de tab targeting-ul invechit si folosit pana la refuz in World of Warcraft.
Restul jocului este foarte similar cu World of Warcraft, asa ca nu mai are rost sa va explic ce impact are gear-ul asupra ta sau ce alte elemente de gameplay necesita o explicatie din moment ce totul este impachetat intr-un stil familiar tuturor.
Din discutiile mele cu jucatori hardcore (poate va aduceti aminte de Nihilum?) jocul pune o importanta sporita muncii in echipa dupa level 50, asa ca WildStar nu este totusi o calatorie care poate fi parcursa si exclusiv solo precum cea din World of Warcraft, dar daca esti dispus DOAR sa faci questing ca sa iti gasesti un guild mai incolo, then why not? Singura problema momentan este faptul ca jocul favorizeaza clasele ranged (Esper, Spellsinger, Medic), din cauza faptului ca majoritatea problemelor in PvE se invart in jurul sistemului de telegrafie ce devine din ce in ce mai dificil pe masura ce progresezi in aceasta componenta. Sunt sigur ca toate aceste probleme de balans vor fi rezolvate prin intermediul unor patch-uri, asa ca nu am sa acord puncte in minus gameplay-ului din cauza acestui lucru.
Ca tot vorbim despre cladiri construite de catre jucatori, modul de joc Warplots este varianta PvP a raidurilor de 40 de oameni in care jucatorii trebuie sa construiasca o mega baza pentru a apara-o cu scopul de a distruge baza inamica. De multe ori acest mod mi-a adus aminte de harta Alterac Valley (cea veche) din World of Warcraft, ceea ce din nou, nu-i un lucru tocmai rau.
Ultimul lucru despre care voi discuta este controversatul subiect al jocurilor online care necesita plata unui abonament lunar. Acum nu va suparati, dar aceste jocuri trebuie sa existe din cateva motive:
- Incurajeaza developerii cinstiti sa isi rasplateasca abonatii prin livrarea continutului de calitate
- Incurajeaza gamerii sa fie atenti si rabdatori, inainte sa achizitioneze vreun joc
Pe scurt, daca tot sustineti ca aveti experienta in acest domeniu, atunci faceti bine sa stiti despre ce vorbiti, altfel o sa aratati ca nu sunteti decat niste dobitoci si sunt ferm sigur ca cititorii nostri sunt niste oameni cultivati care au un strop de personalitate si nu se iau dupa opinia populara a cocalaro-gamerilor alde SSIG or some other lowborn shit like that. Right?
WildStar ofera mult prea multe, asa ca nu am sa transform acest review intr-un eseu de 50 de pagini. Tot ce trebuie sa stiti este faptul ca gameplay-ul ofera ore intregi de distractie, in special pentru pasionatii dupa MMORPG-uri. Eram sigur ca ii voi acorda o nota de 10 acestui joc, insa Carbine Studios a si gresit in cel mai important departament, anume cel tehnic.
Silky Smooth 30 FPS
Marea problema a acestui joc este engine-ul si implicit clientul optimizat prost. Evident, exista si o cohorta intreaga de bug-uri de gameplay precum:
- Walkthrough stopper pentru quest-urile de tip World Story
- AMP-uri care nu merg asa cum trebuie
- Unele talente din Crafting nu pot fi deblocate sau nu merg cum trebuie, datorita faptului ca multe dintre profesii nu pot fi maximizate cum trebuie
- Sistemul de Runecrafting care iti strica tot end game-ul daca nu iti pica un stat specific clasei a.k.a randomization sucks
- Instantele de tip Adventures care pot fi foarte greu de terminat din cauza unor bug-uri de spawn
- Disconnect-uri aleatorii in PvP pentru intregul server and many more
Repet, tolerez bug-uri de gameplay intr-un MMORPG proaspat lansat pentru simplul fapt ca acest joc contine mult gameplay DISTRACTIV si sincer aceste probleme pot fi usor reparate prin patch-uri.
Ce NU inteleg este faptul ca acest joc a fost dezvoltat in aproximativ 7 ani fara ca developerul sa se concentreze catusi de putin pe optimizarea engine-ului.
Dupa ce ca jocul consuma cantitati astronomice din puterea procesorului, interfata acestui joc este bombardata cu fel si fel de erori LUA (erori provocate de catre API-ul bug-uit al jocului) ce iti ingreuneaza sistemul si nu in ultimul rand, WildStar este unul din acele jocuri ce nu se intelege prea bine cu AMD components & drivers.
Daca cerintele voastre sunt SUB cele afisate in imaginea de mai jos, atunci ar fi bine sa va linistiti si sa nu considerati o achizitie a acestui joc foarte curand. Mai puteti astepta.
Pentru cei cu cerinte similare, recomand sa inchideti AddOn-ul numit ChatLog ce este integrat in joc, sa inchideti orice alte procese care consuma mult din CPU (browsere etc) si sa incercati sa faceti un overclock, mai ales daca aveti un sistem de racire destul de bun.
Cand jocul detine unul din cele mai colorate si interesante stiluri artistice si un univers sci-fi stilizat ca un desen animat, e pacat sa vezi ca lumea virtuala bogata si plina de farmec ruleaza in acel „UNDER THE SILKY SMOOTH 30 FPS”.
Elder’s Game
Cu toate problemele de optimizare si cu toate bug-urile de interfata/gameplay si fara sa pup gaura fundului developerului Carbine Studios, WildStar este, fara dubii cel mai complet MMORPG aparut in ultimii ani. Chit ca e putin cam old school ca design, grindy, prea similar cu WoW si posibil mult prea neprietenos jucatorilor casual dupa level 50, WildStar este diamantul neslefuit al acestui an.
Este jocul care m-a impresionat prin simplul fapt ca imbina un gameplay familiar (sort of), o poveste de tip space opera, inspirata din seriale geniale precum Firefly si un univers colorat si plin de viata care nu se ia foarte in serios si care nu incearca sa te forteze sa ii dai bani doar pentru ca face parte dintr-o franciza consacrata. Pentru ca WildStar NU face parte dintr-o astfel de franciza, nu este o idee 100% originala, dar este o incercare cinstita in a-ti oferi o experienta unica intr-un MMORPG care are ceva ce multe jocuri din ziua de azi nu prea au si anume, personalitate.
Recomand acest joc pasionatilor care cauta un MMORPG bine structurat care detin un calculator conform standardelor anului 2014. Nu veti regreta, va promit ca la sfarsitul fiecarei sesiuni o sa va zboare mintea si o sa vreti sa mai gustati putin din aventurile de pe planeta Nexus. It’s hella fucking fun!
Notele, mai jos si nu uitati ca puteti sa va achizitionati jocul la un pret modic de AICI.
- Gameplay: 9 (Ofera content pentru orice tip de jucator)
- Sunet: 10 (Sound design cu tot cu o coloana sonora fenomenala)
- Grafica: 8 (Stil artistic cartoony Sci-Fi inspirat din benzi desenate)
- Story: 9 (opera spatiala inspirata din seriale ca Firefly)
- Performanta: 5 (prost optimizat cu multe bug-uri elementare)
- Overall: 8.2 (MMORPG-ul cu „de toate”)