De curand a aparut si primul monitor de la AOC cu G-Sync, tehnologia care a revolutionat metoda de sincronizare a monitorului cu placa video. E drept ca necesitatea de a utiliza o placa video Nvidia, pentru a beneficia de aceasta tehnologie, este un pic aiurea, dar acest minus este suplinit de rezultatul final.

AOC G2460PG review - primul G-Sync de la AOCSunt foarte multi oameni care nu ar vrea sa treaca de la o placa video AMD la Nvidia sau vice versa, insa in cateva cazuri, ca acesta, investitia chiar merita. Pana la urma nu pierzi mai nimic, ci doar castigi o experienta absolut incredibila.

Achizitionarea unui monitor reprezinta o investitie destul de mare, mai ales pentru un gamer tanar. In primul rand trebuie sa te gandesti in ce fel de categorie de gameri te incadrezi. Gamer care are aspiratii la pro gaming? sau un simplu gamer inrait? Acum probabil va intrebati care sunt diferentele. In primul rand, cel inrait este acela care se joaca Far Cry, Crysis etc. si apreciaza foarte mult smoothness-ul si chiar admira peisajele frumoase din joc, pe mine, unul ma lasa rece. Poate de aceea nu am jucat niciodata vreun joc Single Player. Eu ma incadrez in a doua varianta ,,aspirant la pro gaming” – pe mine ma intereseaza ca monitorul meu sa fie foarte rapid (timp de raspuns cat mai mic) si sa aiba anumite caracteristici esentiale – ULMB.

Probabil ca la sfarsitul paragrafului anterior va asteptati sa scriu G-Sync la caracteristicile esentiale, well, din punctul meu de vedere, pentru un gamer aspirant la pro gaming G-Sync nu este chiar cea mai importanta tehnologie. In schimb, G-Sync este una aproape esentiala pentru cealalta categorie de gameri, gamerii inraiti.

Insa, poate ma insel eu, vom vedea impreuna daca tehnologia G-Sync este intr-adevar una ,,adecvata” pentru un pro-gamer sau este buna doar pentru cei inratiti.

 

Caracteristici si specificatii

Cand am un monitor AOC la review, primul lucru pe care il fac este sa-mi descarc telefonul. Stiu ca esti confuz, insa cei de la AOC isi echipeaza monitorul cu un USB Fast Charge. In numai 23 de minute mi s-a incarcat telefonul (Sony Xperia Z2) fata de cele 2 ore la priza sau cele 3 ore jumatate la USB 2.0. Recunosc, nu e chiar cea mai important caracteristica la un monitor, dar 23 de minute de la 0-100%? Big up AOC.

Pe de alta parte, OSD-ul de la AOC este cel mai simplu si urat OSD pe care l-am vazut eu vreodata in viata mea. Am atasat si o poza sa va convingeti.. Like seriously AOC? Evident ca nu este chiar cel mai important lucru la un monitor, dar sincer, dupa ce mi-am facut setarile potrivite, nu mi-a mai venit sa intru in el cam… niciodata.

Revenind, pe langa USB-ul Fast Charge, langa el mai este unul 2.0 si in „spatele” monitorului mai gasim alte 2 USB-uri 3.0. Din pacate, nu exista jack-uri pentru Casti/Microfon.

ULMB sau Ultra Low Motion Blur functioneaza doar la 85/100/120 Hz si nu functioneaza in acelasi timp cu G-Sync-ul. Acum o sa va intrebati: ,,De ce sa-mi cumpar un monitor cu G-Sync si cu ULMB daca nu le pot folosii pe amandoua in acelasi timp ????”. E destul de simplu raspunsul la intrebarea pe care probabil v-ati pus-o. Daca nu ai 120 de frame-uri pe secunda constante si-ti scad, e mult mai bine sa folosesti G-Sync-ul, in schimb daca ai 120 de frame-uri pe secunda constante ULMB, cel putin momentan. Asta ar fi raspunsul meu pentru gamer-ul care e aspirant la pro-gaming. In schimb pentru gamer-ul inrait, raspunsul ar fi destul de simplu „G-Sync”.

O alta facilitate inutila introdusa de AOC, este on-screen-target, pe romaneste o tinta care iti ocupa destul de mult din ecran si care este aboslut inutila. Prima oara am vazut aceasta inutilitate la un monitor ASUS, iar acum vad ca a fost implementata si de AOC. Ar fi fost de-a dreptul util sa poti modifica acest crosshair si sa iti alegi tu un punct format din 4-8 pixeli daca te jeneaza tintele prin care nu vezi. Sa nu mai zic ca ar fi fost util chiar sa ii poti adauga un pic de transparenta. Eh, poate vine un firmware update care sa adauge aceste facilitati.

 

Metodologie de testare

Intrucat intotdeauna ne-a interesat timpul real de raspuns al unui monitor de gaming, am facut pasi mari in aceasta directie si ne-am definitivat procedura de testare a acestor monitoare ultra-rapide.

Pentru testare am folosit PC-ul nostru de stream a carui configuratie o gasiti mai jos, o camera de filmat la 1200 fps (Nikon 1 J), un mouse Razer Abyssus modificat si multa rabdare.

Componentele utilizate sunt urmatoarele:

  • Placa de baza: GIGABYTE G1.Assassin 2
  • Placa video: Nvidia GeForce GTX 780
  • Procesor: Intel Core i7 3970X @ default
  • Cooler: Noctua NH-D15
  • Memorii: 4x4GB Kingston HyperX Beast DDR3-1866
  • Stocare: SSD ADATA SP610 512GB
  • Sursa: Exenrmax Platimax 1500W
  • Carcasa: Enermax Fulmo
  • Sistem de operare: Windows 7 Ultimate x64 SP1

Pentru inceput, era nevoie de un indicator grafic care sa ne arate exact momentul in care click-ul a fost apasat. Am incercat filmand click-ul, insa este imposibil sa iti dai seama cand anume pe parcursul cursei se inregistreaza comanda data de apasarea click-ului.

Drept urmare, Fulger a apelat la unul din amicii lui ce au cunostinte bogate in electronica si a adaugat un circuit integrat care aprinde un LED exact in momentul in care circuitul click-ului este inchis de apasare.

Pe absolut toate inregistrarile facute la 1200 fps se observa ca LED-ului ii ia pana in 1ms sa se aprinda. Asadar, acesta nu influenteaza in niciun fel interpretarea timpului de raspuns.

Totusi, pe parcursul testelor efectuate de noi am observat ca un rol foarte important il joaca PC-ul pe care ruleaza jocul cu care testam. Drept urmare, vom folosi intotdeauna acelasi PC, chiar daca nu este cel mai rapid (ca timp de raspuns) pentru jocuri.

Imaginile de mai jos va arata clar ceea ce se vede in filmarea cu o camera ce inregistreaza la 1200fps. In prima imagine vedem exact cadrul dinaintea apasarii click-ului. In al doilea cadru se vede aprinderea LED-ului, adica apasarea click-ului, iar in a 3-a imagine se vede deja inceputul animatiei afisate pe monitorul testat. Aceasta flacara a armei indica faptul ca apasarea click-ului a dus la procesarea comenzii si afisarii ei.

In exemplul de deasupra avem 42 de cadre din momentul apasarii click-ului pana la afisarea primei imagini pe ecran. Aceste 42 de cadre filmate la 1200fps se traduc in 35 milisecunde. Asadar, in UT3 timpul de raspuns nu este de 1 milisecunda a mouse-ului plus 1 milisecunda a monitorului asa cum ai crede, ci este de fapt mult mai mare si variaza si in functie de PC, harta jucata, numar de combatanti pe harta si multe alte variabile.

In cazul nostru, jocul rula 200 fps si nu se poate pune problema de lag din timpul procesarii comenzilor. Insa, daca jocul iti ruleaza sub 60 fps, si timpul de raspuns va creste considerabil.

 

Teste

Am primit o groaza de sfaturi la partea de teste in legatura cu jocul testat. Multi m-au intrebat de ce nu am folosit un joc mai nou decat UT3, sau de ce nu am facut testul in League of Legends sau DoTA2 sau Counter Strike: Global Offensive. Asa ca cu o seara inainte sa fac testele chiar ma gandeam, ce ar fi daca as face testele in League of Legends.

Planul era destul de simplu, intram intr-un custom game, doar eu si creepii, insa daca ar fi sa fac testele m-as bate cap in cap cu ping-ul care mi-l ofera serverul de League of Legends. Asadar as calcula practic lag-ul serverului, in schimb daca ar fi un host local nu as avea nicio problema cu asta, asadar am ales un joc oldschool cu un engine bun – UT3.

 

Sync off 144Hz

Fara sincronizare avem un timp de raspuns similar modelului XL2411T de la BenQ, dar veti vedea asta in centralizatorul cu rezultate.

 

Teste amanuntite input lag

Dupa cum deja ar trebui sa stiti, am realizat o serie de teste foarte amanuntite pentru tehnologia G-Sync. Pentru teste am folosit monitorul AOC G2460PG si asa ca vom folosi aceste rezultate si pentru review-ul stand-alone. Daca aveti nevoie de explicatii suplimentare puteti merge in review-ul tehnologiei G-Sync si sa cititi acolo toate explicatiile.

 

Teste ULMB

Sync off 120Hz

Singurul motiv pentru care amr ealizat testul la 120Hz este pentru a putea evalua corect ULMB. Avand in vedere ca ULMB functioneaza la maxim 120Hz, era aberant sa comparam 144Hz fara ULMB cu 120Hz cu ULMB. Asadar testul de deasupra reprezinta baseline-ul pentru a stii exact cat lag adauga tehnologia Nvidia de reducere a blur-ului.

 

Sync off 120Hz + ULMB

In testul la 120Hz fara ULMB am observat ca timpul de raspuns este de 20,1 milisecunde. Daca adaugam ULMB timpul ajunge la 24,3 milisecunde. Aproximativ 4 milisecunde este o valoare pe care niciun utilizator nu o va percepe. Deci ULMB este mult mai ok in ceea ce priveste aditia de lag.

 

Centralizator rezultate

Graficul centralizator se va actualiza la fiecare review de monitor. Fii sigur ca verifici cel mai recent review in categoria dedicata.

Este de-a dreptul interesant faptul ca trecerea de la 120Hz la 144Hz nu modifica in niciun fel timpul de raspuns. Adevarul este ca ar fi cam dificil avand in vedere ca panoul acestui monitor este foarte rapid. Dupa cum se poate observa, ULMB adauga aproximativ 4 milisecunde in plus.

 

Experienta in timpul utilizarii

Desi OSD-ul este simplu el totusi TREBUIE customizat ca sa simti ca te joci, iar dat fiind ca am fost intrebat de absolut fiecare data ce setari folosesc iata-le:

Luminance

  • Contrast: 50
  • Brigthness: 56
  • Gamma: Gamma 2
  • Overdrive: Medium (l-as pune pe High dar cred ca ii scade viata panel-ului)

Color Temp.

  • Red: 61
  • Green: 60
  • Blue: 62

Extra

  • ULMB: ON

Cam simplu fata de BenQ si evident ca nu au acelasi rezultat, dat fiind faptul ca nu exista Black eQualizer, Counter Strike: Global Offensive-ul nu e chiar acelasi :). In schimb Gamma 2 isi face destul de bine treaba, insa nu la fel de bine.

De ce folosesc ULMB si nu G-Sync? E simplu, eu nu am tearing in Counter Strike: Global Offensive. Nu stiu prin ce miracol eu nu am, dar ma bucur. Overall, ULMB poate sa iti ofere mai multe detalii decat poate sa o faca G-Sync pentru ca te scapa de ghosting. Un adversar in miscare iti va aparea mult mai clar folosing aceasta tehnica de reducere a blur-ului. Da, ati citit bine, chiar si monitoarele la 144 Hz cu 1ms au ghosting. Este mult mai mic si adesea inperceptibil. Dar diferenta o vezi abia cand activezi ULMB.

 

Concluzii

Achizitia unui monitor cu G-Sync este risky si mare. Exista sanse enorme ca in jocul pe care il preferi sa nu ai nevoie de aceasta tehnologie tocmai pentru ca este „capped” in ceea ce priveste timpul de raspuns. Stiu ca este greu sa ajungi la 500 de cadre pe secunda, insa acolo poti obtine cea mai buna performanta tu ca jucator. In Call of Duty 4, de exemplu, diferenta dintre 125 fps si 250 fps consta in timpul de descarcare al pistolului Desert Eagle. Poate parea infima diferenta dintre 1,5 secunde si 1 secunda, dar asta face diferenta. Si in acest caz specific, G-Sync chiar nu poate sa ajute.

Totusi, daca te joci League of Legends, DotA 2, CS:GO sau alte jocuri mai recente, s-ar putea sa se potriveasca perfect tehnologia G-Sync atata vreme cat nu depasesti acel prag critic de 130 fps.

Probabil ca va asteptati la un pret imens la inca un monitor cu G-Sync proaspat aparut, in cazul ROG-ului pretul este inca de 3500 RON, un pret imens pentru Romania. In schimb monitorul de la AOC G2460PG nu este la fel de usturator la buzunar ROG PG278Q. Dar nici specificatiile nu sunt aceleasi. Oricum, pentru gaming semi-pro nu ai nevoie de specificatii ca ale monitorului Asus, ci mai degraba ca cele ale monitorului de fata. FullHD cu 144Hz e tot ceea ce ai nevoie pentru gaming la un nivel la care sa nu apara frustrare.

  • AOC G2460PG poate fi cumparat de aici la pretul de 1999 RON.

 

Plusuri si minusuri

+ Usor de reglat
+ Rotire panou
+ G-Sync si ULMB
+ USB Fast Charge

Similar Articles

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.