AMD parca au mai multa incredere in ei acum ca au scos pe piata Fury X, varful de gama al seriei actuale. Poate ii ajuta si HBM si succesul acestei tehnologii in a fi ceva mai increzatori. Cine stie?! Cert este ca presa a fost luata prin surprindere cu Fury-ul simplu, fara X in coada. Au zis ca il vor lansa, dar despre moment n-au dat detalii.

A venit acel moment. Iata ca venim si noi cu review-ul nostru top notch din care veti afla tot ce se poate afla despre Fury.

Stiam de la bun inceput ca avea sa fie o versiune castrata de Fury X. E normal. Nu are acel X in coada care sa ii dea alura de produs necastrat, viril. Dar asta nu inseamna ca este un lucru nasol. Deja stim ca are un pret care o forteaza sa se ia la tranta cu GTX 980, dar are si performanta necesara?

Partea buna este ca lupta dintre GTX 980 si Fury este una corecta, in care ambele modele dispun de aceeasi cantitate de memorie video, spre diferenta de razboiul dintre Fury X si 980 Ti, unde cea din urma beneficia de extra 2 GB.

Asus Strix Radeon R9 Fury review

Hai sa vedem ce bucati au zburat din Fury in procesul de castrare.

 

Specificatii

La prima vedere nu se vad altceva decat niste cifre mai mici decat ale lui Fury X. E logic, caci din acel cip s-a nascut cel despre care discutam astazi. Si la fel de logic este si faptul ca atunci cand tai din shadere, mai tai si altceva pe langa. Asadar, toate specificatiile, mai putin memoria, sunt ceva mai mici.

Fury fata de Fury X vine cu 3584 de shadere fata de 4096. De asemenea, si unitatile de texturare sunt intr-un numar mai mic si astfel avem o scadere atat la capitolul compute power, cat si texture fill-rate. Totusi, este foarte interesant de urmarit side-by-side specificatiile. Diferentele nu sunt chiar atat de mari incat sa ridice semne de intrebare asupra performantei placilor ce sunt dotate cu Fury.

Asadar, castrarea majora vine de la dezactivarea a 8 Compute Units care includ si acele shadere de la 3584 pana la 4096, adica 512.

Partea cea mai interesanta o reprezinta, de fapt, felul in care arhitectura le permite dezactivarea shaderelor defecte fara sa afecteze performanta intr-un mod aleator asa cum se intampla in cazul lui GTX 970. Practic, diagrama lui Fury arata la fel ca cea a lui Fury X, mai putin acele Compute Units dezactivate care pot fi oricare dintre cele existente in cip.

Oricare dintre cele doua diagrame de deasupra este la fel de corecta. Pana la urma, AMD nu a comunicat nimic in acest sens, deci este destul de clar ca aceasta castrare (dezactivare a shaderelor defecte) se face maximizand profitul.

 

Caracteristici

HBM (High Memory Bandiwdth)

Am sa includ in acest capitol si HBM. Este, in fond, o caracteristica. Poate cea mai importanta adusa de Fury X.

Dupa cum am mai zis, HBM vine de la High Bandwidth Memory si spre diferenta de clasicele memorii care sunt dispuse planar, HBM sunt dispuse pe toate 3 axele. Mai simplu, sunt turnulete cu cipuri de memorie, ca in poza de mai jos.

Stiu ca pare aceeasi Marie, dar cu alta palarie. Insa lucrurile nu sunt asa simple precum par. Controller-ele de memorie sunt si ele diferite si intr-o alta configuratie decat cea clasica din cazul gDDR3/5. Si nu numai ca sunt dispuse altfel pentru a oferi si o latime de banda mai mare, dar ocupa si mai putin spatiu, fiind astfel posibila integrarea pe PCB-uri semnificativ mai mici.

Si ce poti face cu tot spatiul pe care il economisesti? Pai poti instala un etaj de alimentare mai solid si poti gandi un design al placii astfel incat sa se integreze mai bine in PC-uri de mici dimensiuni. In teorie, HBM este a doua venire a lui Mesia. Nu prea exista niciun downside al acestei tehnologii si aduce 3 avantaje majore: 1 – ocupa extrem de putin spatiu, 2 – este de 3 ori mai eficient dpdv al curentului electric necesar, 3 – latime de banda obscen de mare.

 

FRTC (Frame Rate Targeting Control)

Aceasta caracteristica are rolul de a economisi curent electric. Sunt jocuri care ruleaza degeaba la 500 fps-uri pentru ca nu imbunatatesc timpul de raspuns. In aceste cazuri se poate seta o limita maxima de cadre pe secunda si astfel se reduce consumul de curent electric. In realitate mie mi se pare mai utila aceasta caracteristica pentru a fi utilizata in tandem cu FreeSync. Si am explicat acest lucru in articolele mele cu privire la timpul de raspuns al tehnologiei FreeSync sau G-Sync.

 

Virtual Super Resolution

Nu e greu de imaginat ce face aceasta caracteristica. Inventeaza o rezolutie virtuala la care sa fie jocurile redate si imaginea este rescalata la cat suporta monitorul pe care este afisata. Da, este acelasi lucru ca DSR de la Nvidia. Drept urmare, imaginea de mai jos se aplica in ambele cazuri si este de fapt realizata pe un GTX 960. Dar intelegeti voi ideea. Este vorba despre aceeasi caracteristica inventata sa manance resurse degeaba.

 

FreeSync

Despre FreeSync v-am tot povestit si, daca tot nu stiti ce face, puteti afla din cele doua articole ale mele in care tratez partea calitativa si input lag-ul acestei tehnologii. Desi este una dintre cele mai misto chestii aparute in ultima vreme, ma deprima sa vad faptul ca din toata seria 300 mai exista modele de placi video care nu ofera suport pentru FreeSync. In speta, ma refer la cele bazate pe GCN 1.0

 

0dB fan

Aceasta este o caracteristica specifica placilor video Asus. Practic, ventilatoarele se opresc atunci cand nu este load pe GPU. Rezultatul este o placa video silentioasa atunci cand sta degeaba.

 

Galerie foto

 

 

Platforma de test

Mai jos aveti componentele pe care le-am folosit pentru construirea platformei de test. Aceasta o vom mentine pe viitor pentru ca procesorul in jurul caruia este construita este unul dintre cele mai populare.

 

 Placa de baza: Gigabyte Z97X Gaming G1
 Procesor: Intel Core i7 4790K @ 4,4 GHz
 Cooler: Noctua NH-D15
 Memorie RAM: 2×4 GB DDR3 Kingston HyperX Savage @2400 MHz
 Stocare: ADATA Premiere Pro SP610 512 GB
 Sursa: Enermax Platimax 1500W
 Placi video: Nvidia GeForce GTX 980
Nvidia GeForce GTX 980Ti

AMD Radeon R9 290X
AMD Radeon R9 Fury X
Asus Strix Radeon R9 Fury

 Driveri video:  353.06 15.7
 Display: Dell UP2414Q

Temperatura

Load cu ventilatorul setat pe auto

Desi sistemul de racire folosit de Asus nu atinge pastila de siliciu in mod direct, ci prin intermediul unui pad termic, se descurca foarte bine. Temperatura de functionare este foarte buna.

 

Cel mai cald punct din imaginea de mai sus este de fapt chipset-ul placii de baza. Dar acest lucru este valabil doar din acest unghi. In poza de mai jos se vede ce se intampla pe partea dorsala a placii video.

 

Este foarte interesant faptul ca temperatura indicata de camera termica este aproape la fel ca cea indicata de MSI Afterburner. Caldura care trece prin spatele placii video este destul de mare si cu siguranta ar fi fost mai mica daca heatpipe-urile ar fi fost in contact direct cu pastila de siliciu si ar fi preluat mai bine caldura degajata de catre aceasta.

 

Load cu ventilatorul setat la 100%

Cand setezi ventilatorul la putere maxima, se dezlantiue iadul:). Zgomotul produs de catre cele 3 ventilatoare este infernal. Dar, in ciuda acestui fapt, temperatura scade la un nivel incredibil. Adica 51°C pentru un cip grafic atat de mare este o temperatura excelenta.

 

Singurul lucru cald din aceasta imagine sunt motoarele ventilatoarelor. Daca va uitati in poza de mai sus, veti vedea ca cel mai cald lucru din imagine era cipsetul. In cazul de fata nu mai se pune problema pentru ca ventilatoarele placii video il racesc si pe acesta.

 

Daca cu ventilatoarele pe auto spatele GPU-ului atingea 70°C la suprafata placii video, atunci cand ventilatoarele sunt setate la turatie maxima temperatura scade la 54,8°C.

 

Comparativ cu alte placi video

Stiam eu ca am mai vazut un comportament similar. La GTX 970 tot de la Asus si tot sub forma Strix.

 

Consum

Fury consuma ceva mai putin curent electric decat Fury X. E clar asta numai vazand diferenta de conectori de alimentare.

Consumul este ceva mai mare decat cel al lui GTX 980, insa nu cu foarte mult. Oricum, cea mai interesanta diferenta o reprezinta cea dintre Fury si Fury X. In general cipurile grafice „molestate” (cu shadere dezactivate) tind sa consume cam la fel ca varianta din care sunt derivate. In cazul de fata nu este chiar asa.

 

Teste compute

 

 

 

3D Mark

Desi ca pret se bate pe acelasi plan cu GTX 980, Fury reuseste sa obtina ceva mai multe puncte in 3D Mark Firestrike Extreme.

 

Diferenta dintre Fury si Fury X nu este foarte mare si asta ne poate indica, la un nivel prematur, ca performanta este undeva tot pe acolo.

 

 

Teste Full HD

Alien Isolation

 

Bioshock Infinite

 

Dragon Age Inquisition

 

DiRT Rally

 

GTA V

 

Hitman Absolution

 

Metro Last Light

 

Middle-Earth: Shadow of Mordor

 

Thief

 

Tomb Raider

Este foarte interesant faptul ca din 10 jocuri rulate la rezolutie Full HD, in 5 merge GTX 980 mai bine decat Fury, iar in celelalte 5 merge mai bine Fury. Am putea spune ca la acest nivel cele doua placi video mai mult lenevesc decat sa lucreze si intr-un final, rezultatele sunt similare. Totusi, daca ne uitam strict la testele cu AntiAliasing observam ca Fury ofere rezultate mai slabe doar in GTA V, un joc optimizat foarte mult pentru placile video Nvidia.

 

Teste WQHD

Alien Isolation

 

Bioshock Infinite

 

Dragon Age Inquisition

 

DiRT Rally

 

GTA V

 

Hitman Absolution

 

Metro Last Light

 

Middle-Earth: Shadow of Mordor

 

Thief

 

Tomb Raider

In afara de Tomb Raider, Fury ofera rezultate mai bune in absolut toate situatiile fara AntiAliasing. Daca adaugam AntiAliasing in ecuatie GTX 980 iese in fata tot in GTA V.

 

Teste UHD

Alien Isolation

 

Bioshock Infinite

 

Dragon Age Inquisition

 

DiRT Rally

 

GTA V

 

Hitman Absolution

 

Metro Last Light

 

Middle-Earth: Shadow of Mordor

 

Thief

 

Tomb Raider

Iar in 4K 980 reuseste sa ofere un framerate mai bun doar in GTA V cu AntiAliasing. In rest, in absolut toate testele Fury ofera rezultate mai bune. Dar, diferentele nu sunt exagerate.

 

Concluzii

Pretul recomandat pentru exact acest model este de 2790 Lei. Asta inseamna ca AMD au plasat-o in segmentul de pret in care se afla GTX 980. Totusi, din teste am vazut ca Fury este foarte aproape de GTX 980, insa atunci cand discutam de frecventele standard. Diferenta dintre GTX 980 si Fury o face potentialul de overclocking, unde Fury ramane foarte in urma, caci asta este si motivul pentru care nu am inclus acest capitol in acest articol. Pentru ca se overclockeaza prea putin ca sa conteze si si atunci este destul de instabila.

Evident, GTX 980 este o placa matura care are aproape un an de la lansare. Dar daca te pui in pielea unui utilizator care vrea sa arunce 2800 Lei pe o placa video vei vedea ca e destul de greu sa alegi intre o placa Asus Strix Radeon R9 Fury si un Gigabyte G1 Gaming GTX 980 care este destul de serios overclock-ata.

Fury in sine este un produs foarte misto, dar pretul lui parca nu e cel potrivit. Un GTX 980 cu frecventele specificate de catre Nvidia costa 2560 Lei, iar Fury la frecventele implicite ar fi trebuit sa fie pozitionat tot pe acolo.

Stati sa apara in magazine si sa si fie disponibila si vedem apoi daca se mentine la fel de interesanta aceasta noua placa video AMD.

Similar Articles

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.