Asus ROG Swift PG258Q este varful de lance al monitoarelor Asus cand vine vorba de gaming la un numar mare de cadre pe secunda. Este singurul monitor din line-up-ul lor foarte vast capabil sa afiseze la 240 Hz.

Bineinteles, este vorba de un ecran TN si cu acest review am sa va si raspund la intrebarea „de ce sa iti cumperi un TN in 2018?”.

Mai ales in conditiile in care panourile IPS si VA au avansat in termeni de timp de raspuns.

Dar stiti ce alte panouri au mai avansat si doar impresia generala a publicului a ramas in urma? TN-urile.

Cand am testat primul TN de generatie noua, adica de 240 Hz, am fost socat. Eram obisnuit cu ideea a TN-urile sunt bune doar pentru joaca. Folosisem pentru multa vreme un TN la 120 Hz si imi era imposibil sa editez o fotografie folosindu-l. Totusi, noile TN-uri sunt total diferite de modelele anterioare si, intamplator, am aflat ca afiseaza culorile suficient de bine incat sa si pot edita fotografii.

Am remarcat diferente in materie de reproducere a culorilor si atunci cand am testat aceste doua LG-uri. Parea ca singura diferenta este modulul G-Sync in prima faza, dar dupa ce le-am folosit, am vazut cu ochiul liber ca panoul modelului cu FreeSync este de o calitate super proasta. Atat ca timp de raspuns, cat si ca reproducere a culorilor.

Apoi, dupa ce am reconsultat specificatiile producatorului m-a „lovit”. Acel panou IPS ieftin era capabil sa reproduca 72% din spatiu de culoare NTSC. De ce sa treaca acea specificatie cand aproape toate monitoarele stiu sa reproduca 72% NTSC. Ei bine, pentru ca nu era in zona 100% sRGB ca orice IPS care se respecta.

Adica un TN de 240 Hz stie sa reproduca culorile precum un IPS? Hai sa vedem daca asa stau lucrurile. Pentru ca subiectiv, mie asa mi s-a parut. Ma rog, ma refer la IPS-urile ieftine.

Asus ROG Swift PG258Q 240 Hz Gaming Display Review | WASD

 

Ce este Asus ROG PG258?

Este un monitor capabil sa afiseze imaginile cu o rata de improspatare de 240 Hz. Adica de 240 de ori pe secunda.

Deja acest standard a devenit popular si exista destul de multe modele disponibile. Pana si in Romania poti alege la PC Garage, de exemplu, dintre 8 monitoare.

Acum, problema este ce sa alegi.

Dar vom ajunge si acolo in foarte scurt timp.

Asus ROG PG258 este echipat cu panou AU Optronics Q250HTA00. Acest panou este capabil sa afiseze un pseudo 8 biti care este de fapt 6 biti + FRC (frame rate control).

FRC este o metoda de a afisa mai multe tonuri de culoare, desi panoul fizic nu poate. Acest lucru se intampla prin schimbarea foarte rapida intre anumite tonuri de culoare rezultand o iluzie optica ce afiseaza un ton de culoare imposibil de afisat altfel de catre panou. Ca si cum ai combina doua culori primare pentru a rezulta o a treia culoare. Doar ca fiind vorba de pixeli, aici culoarea nu este permanenta.

Fiind vorba de un monitor cu G-Sync, este posibila conectarea lui la PC prin HDMI 1.4 si DisplayPort 1.2.

De asemenea, dispune si de 2 port-uri USB 3.0 si o iesire pentru casti in cazul in care vrei sa folosesti sunetul transmis de PC prin port-ul DisplayPort.

In cazul jucatorilor multiplatform, aceasta iesire de casti este super importanta pentru ca iti ofera ceva mai multa flexibilitate.

Si o alta caracteristica ce merita mentionata este acea lumina de sub piciorul monitorului. Nu numai ca arata bine, dar acel desen poate fi modificat. De exemplu, pot pune WASD. Ma rog, daca as avea rabdarea necesara sa execut un sablon in oglinda.

 

Meniul monitorului PG258Q

 

Metodologie de testare

Input lag

A sosit acel moment in care modificam metodologia de testare. E anul 2018 si drept urmare am decis sa trecem la testarea folosind un joc super nou si unul super popular. Gata cu Unreal Torunament 3. Ma rog, voi continua sa rulez testele, pentru a avea rezultatele la indemana in cazul in care voi observa vreun comportament anume, dar nu le voi mai publica decat in cazuri speciale.

Cel mai important joc din noua metodologie de testare este Counter Strike Global Offensive.

Stiu ca este o vechitura, dar pentru pro gameri este super important timpul de raspuns in acest joc si Unreal Tournament 3 nu se comporta la fel ca acesta din urma.

Pe langa asta, am schimbat si abordarea. Nu voi mai folosi flama armei dupa un foc pe post de reper vizual pentru ca la CS:GO fiecare foc de arma are o animatie diferita si timpul poate varia in functie de aceasta.

In schimb, am ales sa folosesc strafe, bineinteles tot cu ajutorul mouse-ului modificat care aprinde un LED in momentul in care apas click-ul stanga. Stiu ca ati mai vazut prin alta parte o procedura similara, dar abordarea mea nu aduce niciun fel de lag. Nu exista un sistem de operare care sa decida cand sa aprinda LED-ul ca in cazul celor care folosesc Arduino.

Asadar, cand apas click-ul se aprinde LED-ul si dupa ce totul este procesat de catre PC este trimis spre afisare. Si la primul indiciu vizual notez timpul care s-a scurs intre momentul apasarii click-ului (aprinderea LED-ului) pana in momentul afisarii pe ecran.

Fiind vorba de acelasi PC, singura variabila este monitorul si modul selectat pe acesta.

Intotdeauna cand testez un monitor de gaming, aleg cel mai rapid mod de afisare, chiar daca inseamna sa imi afiseze folosind culori ireale ca in cazul modurilor de operare FPS ale majoritatii monitoarelor.

Daca are overdrive, acesta este trecut pe Extreme. Daca are FreeSync sau G-SYNC, acestea sunt dezactivate. Daca are Motion Blur reduction, la fel. Il dezactivez deoarece adauga lag. Am verificat asta cand am testat pentru prima oara G-SYNC care permite utilizatorului sa foloseasca fie G-SYNC, fie ULMB (ultra low motion blur).

Pe absolut toate inregistrarile facute la 1000 fps se observa ca LED-ului ii ia pana in 1ms sa se aprinda. Asadar, acesta nu influenteaza in niciun fel interpretarea timpului de raspuns.

Pentru inregistrare am folosit o camera Sony RX10 II capabila sa inregistreze 3 secunde la 1000 fps.

Pentru Quake Champions folosesc rezolutia nativa cu limitare de 300 fps. Acest framerate este suficient pentru monitoarele la 240 Hz si este super dificil de mentinut. Adica este imposibil cu detaliile altfel decat low. Si chiar si asa, pentru monitoarele 4K inca este imposibil la rezolutie nativa. Framerate-ul cu un GTX 1080 Ti este de 210 fps.

Asadar, cand va fi vorba de un monitor 4K, voi specifica exact la ce rezolutie am facut inregistrarile.

Folosesc un custom match de 30 minute pe Ruins of Sarnath.

Cadrul 216 este cel mai important. Acolo se observa miscarea pe ecran in urma executarii comenzii de strafe stanga. Timpul total scurs de la apasarea click-ului pana la afisarea pe ecran este de 18ms.

Counter Strike Global Offensive este redat in rezolutia 1280*1024 streched pe tot ecranul. Bineinteles, folosesc comanda „-freq” care face jocul sa comunice cu monitorul la rata de imporospatare dorita. De asemenea, folosesc si raw input, iar limita de cadre pe secunda este de 300.

Desi competitiv nu exista o limita superioara, nu putem trage o concluzie despre un monitor daca framerate-ul este ba 350, ba 400, ba 200. La fiecare dintre aceste framerate-uri engine-ul jocului are un lag diferit. Si din acest motiv este obligatoriu ca framerate-ul sa fie fix.

Pentru acest joc folosesc harta Cobblestone in modul offline, dar fara boti. Nu de alta, dar nu vreau sa ma trezesc cu vreun bot ca vine sa ma intrebe ce fac langa un perete:).

 

Color accuracy

Pentru masurarea culorilor am folosit un X-Rite i1 Display Pro. M-a interesat in mod special reproducerea culorilor si mai bine zis abaterea de la o reproducere ideala. Adica Delta E. Asadar, am masurat toti parametrii cu monitorul setat pe default, adica asa cum este el cand il scoti din cutie, dar si folosind profilul sRGB (acolo unde exista) sau dupa o calibrare dupa un white point apropiat display-ului de testat.

Unele sunt cu white point 7500K, altele cu 6500K. Si va imaginati ca daca as fi calibrat la 6500K un display de 7500K, ar fi aparut niste aberatii foarte mari.

De asemenea, am inregistrat si valoarea maxima a luminantei, dar si contrastul maximum afisat vreodata pe perioada testelor. Ambele valori sunt foarte importante. Mai ales luminanta deoarece cu cat este mai mare cu atat ai mai multa flexibilitate in setarea culorilor pentru gaming.

In ceea ce priveste delta E-ul, nu am notat doar valoarea maxima asa cum am observat ca se practica. O sa gasiti delta E maxim alaturi de delta E average. Pana la urma, impreuna va ofera o privire de ansamblu mai buna. Media este facuta pe un patch de 24 de culori, iar maxima este valoarea maxima inregistrata pe o singura culoare. Mi se pare logic sa conteze si media. Cu cat este mai mica media pe 24 de valori, cu atat mai bine.

Veti vedea in tabelul cu rezultate la ce ma refer exact.

 

Teste input lag

Counter Strike: Global Offensive

 

Quake Champions

Bineinteles, desi este vorba de 300 cadre pe secunda in ambele jocuri, atunci cand traduci in timp tot ceea ce se intampla de cand dai click pana in momentul in care este afisat vezi ca exista diferente intre jocuri. Asadar, e normal sa fie diferente intre cele doua jocuri.

 

Comparativ cu alte monitoare

Stiu ca va intrebati de ce nu este mereu acelasi monitor cel mai rapid. Ei bine, datorita faptului ca au panouri diferite si procesoare diferite. De asemenea, diferenta dintre rezultate este data si de natura jocului. Scena din Quake Champions este diferita de cea din CS:GO si implicit si reactia pixelilor este diferita. Totusi, se observa ca cele doua monitoare de 240 Hz sunt cele mai rapide din toata gramada de monitoare pe care le-am retestat cu noua procedura.

 

Color accuracy

Subiectiv

Principalul competitor al monitorului Asus ROG Swift PG258Q este Benq Zowie XL2540. Acesta este si motivul pentru care am sa va sugerez sa stati cu ochii pe ele in tabelele de mai jos. Au panouri similare si totusi ofera rezultate diferite.

Inainte de toate hai sa vedeti cum arata, ochiometric, modurile de functionare default pentru amandoua si apoi tot default pe PG258Q si Normal pe XL2540. Abia pe modul normal afiseaza si XL2540 niste culori mai de doamne ajuta.

Mie unul nu imi place deloc modul in care se vede in Quake Champions monitorul XL2540 in modul FPS. E totul super spalacit la distanta mare si lipsa de contrast ma face sa vad cu greu inamicii.

 

Masuratori luminanta & contrast

Este important de stiut atat valorile default, cat si cele maxime posibile. Iluminarea puternica iti ofera foarte multa flexibilitate in a seta o gama de culori care sa te multumeasca in jocuri. PG258Q are o iluminare super puternica.

 

Majoritatea monitoarelor in zilele noastre ofera un contrast undeva in jurul valorii de 1000:1, cel putin declarativ. E bine de stiut cam in ce zona se invarte orice monitor pentru ca un contrast puternic al panoului iti „satisface” creierul si iti da senzatia de imagine placuta.

 

Delta E

Si aici incepe cea mai complicata poveste din tot articolul. In cazul unora dintre monitoare, dupa calibrare am observat o crestere Delta E-ului mediu si o scadere a celui maximum. Depinde de la monitor la monitor. In cazul celor LG, unde se observa asta, este bine ca ele sa fie tinute pe default pentru ca ofera cele mai bune rezultate.

In cazul celor doua monitoare la 240 Hz, care au panouri similare pe 6 biti cu FRC se observa ca Delta E-ul maxim poate fi mai mic decat al unui IPS, in speta LG 34UC79G. Si acum revenim la ce va spuneam la inceputul articolului. Iata ca IPS-urile nu sunt neaparat dumnezeiesti. Sunt si ele pe categorii si in sfarsit se poate observa de ce LG 34UC79G costa de doua ori mai putin decat modelul cu G-SYNC. Pentru ca este un IPS de o calitate super proasta.

Cel putin in cazul monitorului PG258Q se vede clar ca atunci cand este ales profilul sRGB poate oferi niste rezultate similare cu acelea ale acelui IPS. De modelul XL2540 nu am sa ma leg deoarece pe default este pur si simplu ireal in termeni de reproducere a culorilor. Si acelasi lucru se obvserva si la XL2720T. Totusi, in momentul in care sunt calibrate, lucrurile arata altfel.

Dar sa fie nevoie de un aparat de calibrat pentru a obtine niste culori decente mi se pare obscen mai ales in conditiile in care acesta costa aproximativ 1000 Lei. Adica chiar asa greu le era sa includa si un profil sRGB?

 

Verdict

Este ciudat felul in care sunt puse in categorii monitoarele in magazine. Cand te uiti la orice shop online, observi TN-urile de 240 Hz ca si cum nu ar fi diferente intre ele.

Si din pacate sunt diferente enorme.

Si cea mai mare diferenta apare de la modul in care sunt calibrate. sRGB-ul de la Asus ROG Swift PG258Q este chiar sRGB si nu il poti modifica de niciun fel. Nici macar iluminarea nu poate fi modificata.

Nu stiu cum sa va spun, dar este super important sa poti folosi monitorul si la altceva decat joaca.

Se poate intampla oricand sa vrei sa modifici o poza. Pai nu e mai simplu sa treci pur si simplu pe un mod care afiseaza cat mai corect posibil culorile?

PG258Q face asta si acesta este motivul pentru care a devenit noul meu favorit. Pentru ca pot lucra cu el, dar ma pot si juca corespunzator.

Nu ma intelegeti gresit, toate monitoarele de 240 Hz au panouri AU Optronics. Dar diferenta o face modul in care sunt implementate si calibrate pentru ca fiecare producator alege felul in care il livreaza clientului. Acesta este si motivul pentru care am masurat culorile in stadiul default, adica asa cum il scoti din cutie.

Sunt foarte multi oameni care nici nu ating butoanele monitorului. Pai nu e mai bine sa vada culorile cat mai bine din prima?

  • Poti cumpara Asus ROG PG258Q de la PC Garage la pretul de 2629 Lei

Review overview
Summary Asus au reusit sa imbine utilul cu placutul intr-un singur monitor. Este super bun pentru jocuri si la nevoie poate fi utilizat si pentru alte lucruri. Este un monitor TN foarte reusit.
5
Tagged

Similar Articles

One thought on “Asus ROG Swift PG258Q review

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.