Nu e ca si cand nu ar fi suficienti producatori de monitoare pe piata. Dar stiti ce lipseste realmente? Varietate. Sunt nenumarate modele ce se aseamana intre ele si extrem de putine ce difera prin caracteristici si performanta.

Stiu ca esti tentat sa spui ca un gamer nu are nevoie de altceva in afara de refresh rate.

Dar gandeste-te la atat: gaming-ul nu este doar un mod de viata pentru unii, este entertainment.

Si daca un gamer este pretentios pentru ca asta este natura lui, de ce ar trebui sa aleaga un monitor “praf”?

Dintre toate monitoarele pe care le-am testat de-a lungul anilor un singur model a fost aproape de definitia monitorului ideal. Nu perfect. Nu exista asa ceva. Nu in lumea asta in care vrem sa progresam. In momentul in care consideram ceva perfect…ne plafonam si ne oprim. Din cautari, din cercetari, din orice.

Ei bine, acel monitor despre care zic ca era super mega misto este Asus ROG PG27UQ.

Dar problema lui, cel putin din perspectiva mea, este ca nu poate fi utilizat la potentialul lui maxim. Si asta se intampla din doua motive: 1. 4K la 144 Hz este un vis umed si indepartat pentru gameri si 2. Latimea de banda pusa la dispozitie de DisplayPort este insuficienta pentru a folosi la maxim panoul monitorului si culorile sunt sacrificate.

Dar monitorul pe care il testam azi trece de ambele bariere pentru ca are o rezolutie mai mica, iar panoul este un IPS ceva mai rapid decat media.

GIGABYTE AORUS AD27QD 27 inch 144 Hz display review | WASD

 

Ce este Aorus AD27QD?

Pe scurt este un IPS de 27 inci cu refresh rate de 144 Hz. Insa printre randuri vei vedea ca are un panou IPS cu timp de raspuns GTG de 1ms.

Asta in conditiile in care aproape toate IPS-urile au 4ms.

In ce se traduce acest timp de raspuns? In mod clar nu in lag, ci in motion blur. Cu cat dureaza mai mult ca un pixel sa ajunga la pozitia initiala, cu atat raman urme ale obiectelor in miscare pe ecran. Cel mai bun exemplu este cursorul mouse-ului in Windows.

Totusi, ca sa atinga acest timp de 1ms, GIGABYTE s-au folosit de o tehnologie de motion blur reduction pe care ei o numesc AIM Stabilizer.

Rezultatul este clasic, luminanta intregului monitor este mai scazuta, dar imaginea arata mult mai curata atunci cand sunt foarte multe elemente grafice in miscare.

Despre panou nu se pot spune asa multe la nivel de specificatii. Este pe 8 biti + FRC, iar procesarea semnalului se face in 10 biti pentru a putea fi certificat cu VESA HDR.

Luminanta maxima este de 400 cd/m2 si asta inseamna ca certificarea este HDR400.

In ceea ce priveste caracteristicile sa stiti ca sunt super multe de spus. Aorus AD27QD este PLIIIIN de caracteristici si foarte multe dintre ele sunt realmente utile.

Stiti ce dotare mi s-a parut aproape intotdeauna inutila? Jack-ul pentru casti. Si strict pentru ca nu puteai folosi microfonul castilor. Adica nu prea aveai cum sa tragi un prelungitor pana la placa de baza pentru microfon si castile sa le conectezi la monitor. Este stupid.

Dar GIGABYTE au venit cu o solutie chiar eleganta. Monitorul pune la dispozitie si iesire de casti, dar si intrare pentru microfon.

Si evident ca atunci cand folosesti placa video pentru iesire audio nu vei putea folosi microfonul. Dar vei ptuea face asta daca iti conectezi monitorul la port-ul USB pentru ca are integrat un codec audio.

Pare atat de stupida aceasta caracteristica si atat de simplu de integrat. Si cu toate astea sunt atatea monitoare ce se conecteaza pe USB la PC si niciunul (din cunostintele mele) nu integreaza un codec audio.

Si cireasa de pe tort o reprezinta ANC (active noise canceling).

Una dintre cele mai importante facilitati pe care le pune la dispozitie, cel putin din punctul meu de vedere, este posibilitatea de a programa joystick-ul. Si poti alege orice optiune pentru fiecare dintre cele 4 directii.

Ma incanta pentru ca pot alege sursa de semnal super simplu. Este o caracteristica foarte importanta pentru mine.

Bineinteles, ca orice monitor de gaming, si AD27QD vine cu functia ce permite iluminarea zonelor intunecate. Numele ei este Black Equalizer si nu functioneaza asa cum ne-au obisnuit Benq. In cazul monitorului Aorus, aceasta functie ilumineaza intreaga scena, nu doar zonele intunecate. Va recomand sa nu o folositi.

Tot la capitolul caracteristici interesante se incadreaza si OSD Sidekick. In esenta este o aplicatie pe care o poti utiliza pe PC pentru a configura monitorul. Partea cea mai misto este ca poti sa ii actualizezi firmware-ul cu ea. Si nu este nevoie de a-l trimite in service sau alte aberatii de genul.

Tot in categoria meniu si facilitati se incadreaza si GameAssist impreuna cu AORUS Dashboard. GameAssist iti permite sa afisezi un crosshair sau un cronometru. Si asta poate fi util in jocurile care nu afiseaza tinta. Gen modul Hardcore din Call of Duty.

AORUS Dashboard iti poate afisa diferite informatii ce pot fi utile pentru o parte din utilizatori. Insa, majoritatea pot juca si fara a avea afisati diversi parametri al componentelor din PC.

Si desi AD27QD este un monitor clasic 16:9, acesta permite PIP si PBP si asta iti da niste extra flexibilitate pentru momentele in care vrei sa faci mai multe lucruri simultan. Partea buna este ca poate fi folosit si acelasi PC pentru doua surse de semnal. Ce am remarcat si mi-a si placut este faptul ca monitorul poate fi folosit la 120 Hz in modul PBP si 144 Hz in modul PIP. Si asta vine ca o surpriza dupa ce am vazut ca Samsung CHG90, acel monstru de 49 inci nu este capabil sa ruleze decat la 60 Hz atunci cand sunt folosite mai multe surse simultan.

 

Meniul monitorului AORUS AD27QD

Este atat de stufos meniul incat a fost nevoie de 30 de fotografii pentru galeria de mai jos. Si tot nu sunt incluse toate optiunile. Oricum, pe cele mai importante le vedeti mai jos.

 

Galerie foto AORUS AD27QD

 

Metodologie de testare

Input lag

Gata cu Unreal Tournament 3. Ma rog, voi continua sa rulez testele, pentru a avea rezultatele la indemana in cazul in care voi observa vreun comportament anume, dar nu le voi mai publica decat in cazuri speciale.

Cel mai important joc din noua metodologie de testare este Counter Strike Global Offensive.

Stiu ca este o vechitura, dar pentru pro gameri este super important timpul de raspuns in acest joc si Unreal Tournament 3 nu se comporta la fel ca acesta din urma.

Pe langa asta, am schimbat si abordarea. Nu voi mai folosi flama armei dupa un foc pe post de reper vizual pentru ca la CS:GO fiecare foc de arma are o animatie diferita si timpul poate varia in functie de aceasta.

In schimb, am ales sa folosesc strafe, bineinteles tot cu ajutorul mouse-ului modificat care aprinde un LED in momentul in care apas click-ul stanga. Stiu ca ati mai vazut prin alta parte o procedura similara, dar abordarea mea nu aduce niciun fel de lag. Nu exista un sistem de operare care sa decida cand sa aprinda LED-ul ca in cazul celor care folosesc Arduino.

Asadar, cand apas click-ul se aprinde LED-ul si dupa ce totul este procesat de catre PC este trimis spre afisare. Si la primul indiciu vizual notez timpul care s-a scurs intre momentul apasarii click-ului (aprinderea LED-ului) pana in momentul afisarii pe ecran.

Fiind vorba de acelasi PC, singura variabila este monitorul si modul selectat pe acesta.

Intotdeauna cand testez un monitor de gaming, aleg cel mai rapid mod de afisare, chiar daca inseamna sa imi afiseze folosind culori ireale ca in cazul modurilor de operare FPS ale majoritatii monitoarelor.

Daca are overdrive, acesta este trecut pe Extreme. Daca are FreeSync sau G-SYNC, acestea sunt dezactivate. Daca are Motion Blur reduction, la fel. Il dezactivez deoarece adauga lag. Am verificat asta cand am testat pentru prima oara G-SYNC care permite utilizatorului sa foloseasca fie G-SYNC, fie ULMB (ultra low motion blur).

Pe absolut toate inregistrarile facute la 1000 fps se observa ca LED-ului ii ia pana in 1ms sa se aprinda. Asadar, acesta nu influenteaza in niciun fel interpretarea timpului de raspuns.

Pentru inregistrare am folosit o camera Sony RX100 Va care este capabila sa inregistreze la 1000 fps.

Pentru Quake Champions folosesc rezolutia nativa cu limitare de 300 fps. Acest framerate este suficient pentru monitoarele la 240 Hz si este super dificil de mentinut. Adica este imposibil cu detaliile altfel decat low. Si chiar si asa, pentru monitoarele 4K inca este imposibil la rezolutie nativa. Framerate-ul cu un GTX 1080 Ti este de 210 fps.

Asadar, cand va fi vorba de un monitor 4K, voi specifica exact la ce rezolutie am facut inregistrarile.

Folosesc un custom match de 30 minute pe Ruins of Sarnath.

Cadrul 216 este cel mai important. Acolo se observa miscarea pe ecran in urma executarii comenzii de strafe stanga. Timpul total scurs de la apasarea click-ului pana la afisarea pe ecran este de 18ms.

Counter Strike Global Offensive este redat in rezolutia 1280*1024 streched pe tot ecranul. Bineinteles, folosesc comanda „-freq” care face jocul sa comunice cu monitorul la rata de improspatare dorita. De asemenea, folosesc si raw input, iar limita de cadre pe secunda este de 300.

Desi competitiv nu exista o limita superioara, nu putem trage o concluzie despre un monitor daca framerate-ul este ba 350, ba 400, ba 200. La fiecare dintre aceste framerate-uri engine-ul jocului are un lag diferit. Si din acest motiv este obligatoriu ca framerate-ul sa fie fix.

Pentru acest joc folosesc harta Cobblestone in modul offline, dar fara boti. Nu de alta, dar nu vreau sa ma trezesc ca vreun bot ca vine sa ma intrebe ce fac langa un perete:).

 

Color accuracy

Pentru masurarea culorilor am folosit un X-Rite i1 Display Pro. M-a interesat in mod special reproducerea culorilor si mai bine zis abaterea de la o reproducere ideala. Adica Delta E. Asadar, am masurat toti parametrii cu monitorul setat pe default, adica asa cum este el cand il scoti din cutie, dar si folosind profilul sRGB (acolo unde exista) sau dupa o calibrare dupa un white point apropiat display-ului de testat.

Unele sunt cu white point 7500K, altele cu 6500K. Si va imaginati ca daca as fi calibrat la 6500K un display de 7500K, ar fi aparut niste aberatii foarte mari.

De asemenea, am inregistrat si valoarea maxima a luminantei, dar si contrastul maximum afisat vreodata pe perioada testelor. Ambele valori sunt foarte importante. Mai ales luminanta deoarece cu cat este mai mare cu atat ai mai multa flexibilitate in setarea culorilor pentru gaming.

In ceea ce priveste delta E-ul, nu am notat doar valoarea maxima asa cum am observat ca se practica. O sa gasiti delta E maxim alaturi de delta E average. Pana la urma, impreuna va ofera o privire de ansamblu mai buna. Media este facuta pe un patch de 24 de culori, iar maxima este valoarea maxima inregistrata pe o singura culoare. Mi se pare logic sa conteze si media. Cu cat este mai mica media pe 24 de valori, cu atat mai bine.

Veti vedea in tabelul cu rezultate la ce ma refer exact.

Teste input lag

Counter Strike: Global Offensive

 

Quake Champions

 

Comparativ cu alte monitoare

Desi am spus ca rulez si Unreal Tournament 3 si ca nu il trec in articol decat la nevoie, am sa va anunt ca si acolo este cel mai rapid monitor. Este destul de clar si din Quake Champions si CS:GO ca avem de-a face un monitor extrem de rapid. Si m-am prins de asta inca de cand ii testam caracteristicile. Nu orice monitor este capabil sa ruleze PIP sau PBP la peste 120 Hz.

 

Color accuracy

Masuratori luminanta & contrast

In mod evident, luminanta maxima este mai mare decat cea specificata. Am observat ca devine un trend ca toti producatorii sa faca asta. Nu este un lucru rau.

 

Iar la capitolul contrst sta taman bine, adica un pic peste 1000:1 cat specifica ei.

 

Delta E

Ceea ce vedeti mai jos este a doua cireasa de pe tort. Valorile sunt atat de mici incat poate fi utilizat fara niciun fel de problema la editare foto. Eu am ramas surprins cand am vazut rezultatele. Adica observasem ca se vede foarte bine in timp ce ma jucam, dar nu editasem nicio poza. Nu imi ajustasem asteptarile, care erau mici, ca na, e un monitor de gaming. Dar bai baiatule?! Asa Delta E? La acest pret?

 

Verdict

Din prima pot spune ca este cel mai bun monitor pe care mi-am aruncat ochii si sculele de masuratori. Nu aveam mari asteptari pentru ca este un monitor de gaming. Ma rog, in ceea ce priveste caracteristicile da, eram destul de entuziasmat sa le incerc pentru ca are de toate. Dar in ceea ce priveste panoul…asteptari mici.

Pana la urma, am testat si acel monitor Asus la 4K si 144 Hz si primesti culori bune, dar si platesti de te ustura. Era cam imposibil sa concep ca poate fi atat de bun la cat costa acest Aorus.

Dar da. Excelent nu este un termen care sa descrie suficient de bine Aorus AD27QD.

Si nu pot sa nu ma gandesc. Daca era Asus acest monitor, oare cat ar fi costat. Ganditi-va ca Asus vand TN-uri la preturi mai mari, fara HDR si alte chestii.

Da, Gigabyte au facut o figura foarte misto. Primul lor monitor este absolut superb si are un pret super bun. Si e si foarte bine balansat. Pana la urma QHD e cam cea mai buna rezolutie in acest moment pentru ca poti juca la un framerate decent orice cu un RTX 2080 Ti.

Nu stiu daca au facut un efort foarte mare pentru a-l aduce la 2800 Lei in Romania, dar cert este ca isi merita toti banii.

Doar gandeste-te, decat sa cumperi un 4K@144 Hz, mai bine cumperi 3 monitoare AD27QD si iti mai raman bani si de un RTX 2080 Ti.

Similar Articles

11 thoughts on “Gigabyte Aorus AD27QD review – primul monitor bun la toate

      1. Mersi frumos. O mica intrebare, nu vad nimic in review legat de IPS glow sau backlight bleed. Cum s-a prezentat la capitolele astea?

  1. Salutare. Doar ce am cumparat monitorul si caut pe Google insa nu am gasit cum as putea sa ii fac setari pentru a obtine o imagine cat mai buna. Eu acum il tin pe modul Standard care mi se pare ca se vede cel mai bine.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.