Intel au lansat în mod oficial plăcile video Intel ARC pentru dispozitivele mobile, iar primele modele de laptop-uri dotate cu acestea vor fi disponibile în curând.

În urmă cu aproximativ un an Intel au anunțat seria Intel ARC de plăci video, fapt care a adus după sine mult entuziasm din partea publicului, alături de așteptări și mai ales speranța de a obține una. Acest eveniment nu a fost perceput ca orice lansare de placă video, din simplul motiv că un nou jucător a intrat în lobby pe piața plăcilor video… care de ceva vreme nu o duce prea bine, cererea fiind mult mai mare decât oferta lucru care a dus la o creștere masivă a prețurilor.

Pe 30 Martie 2022, a avut loc marea și mult-așteptata lansare a primelor modele ale familiei Intel ARC. Spre tristețea unora și poate bucuria altora, modelele anunțate sunt destinate dispozitivelor mobile, în special laptop-urilor și aparțin de seria Intel ARC A. Primele astfel de dispozitive vor fi disponibile în curând, urmând ca ulterior, tot anul acesta, să își facă apariția și modelele de desktop. Deci fiți fără griji, sperăm sa fie bune, cât de poate de ieftine… și suficiente :).

Dispozitivele Intel ARC sunt concepute cu ajutorul arhitecturii Xe HPG. Această nouă arhitectură a fost dezvoltată în jurul a trei principii de bază: eficiență, scalabilitate și compatibilitate.

Arhitectura Xe HPG

Xe Core

Intel ARC A Series | WASD.ro
Xe Core

Nucleele Xe sunt cele care stau la baza efectuării calculelor, fiind un concept oarecum similar cu nucleele CUDA ale celor de la Nvidia. Un nucleu Xe este alcătuit din 16 perechi de elemente de tip Vector Engine și XMX (Intel XeMX Engines), alături de motorul de Încărcare/Scriere și memoria Cache L1. Unitățile Vector Engine se ocupă cu efectuarea de calcule paralele care facilitează atribuirea de culori pentru pixelii ecranului și au lățimea de bandă a interfeței de 256 de biți. Unitățile XMX sunt specializate în operațiile de înmulțire a matricelor, interfața acestora fiind de 1024 de biți.

Intel au ales să dezvolte și să includă modulele XMX deoarece multiplicarea de matrice este operația fundamentală executată în antrenarea rețelelor neuronale. Antrenarea de sisteme AI a devenit una dintre cele mai mari nișe în care se utilizează la momentul actual plăcile video, după gaming, proiectare, crearea de conținut și desigur… minat. Există deja pe piață module și cipuri de la alți dezvoltatori specializate pe multiplicări matriceale, care sunt mai ieftine decât un GPU întreb și probabil au eficiența mai bună

Intel au reușit să pună la un loc mai multe nuclee Xe, alături de restul de subansamble necesare compatibilității și functionării optime, abținând un Render Slice. Render Slice-ul este unitatea ce stă la baza alcătuirii unui cip Intel ARC. Altfel zis, precum în cazul nucleelor Xe, și Render Slice-urile se pot lipi între ele pentru a alcătui un cip mai mare și mai puternic, de unde rezultă și diversele modele de plăci video din oferta acestora.

Render Slice

Diagrama unui Render Slice

Un Render Slice este compus din 4 nuclee Xe , 4 unități de Ray Tracing, 4 Samplere și restul de elemente necesare pentru diverse feature-uri precum Ray Tracing.

Intel au ales să meargă all-in pentru această lansare, integrând cele mai noi tehnologii disponibile și utilizate în procesoarele grafice din seria ARC. Pornind de la componenta de Ray Tracing, despre care sunt foarte curios mai ales ținând cont de faptul că până și plăcile de top Nvidia scârțâie la acest capitol, ajungând la compatibilitatea cu DirectX 12.1, Vulkan, OpenCL și chiar encodare completă AV1.

Astfel, seria de acceleratoare grafice Intel ARC promite foarte multe și așteptările formate în jurul ei vor fi pe măsură.

 

Intel Deep Link

Odată cu plăcile video Intel ARC ne este adusă și tehnologia Intel Deep Link. Similar cu AMD Infinity Cache, Deep Link facilitează comunicarea și schimbul de date rapid între procesor și GPU. Această tehnologie este disponibilă doar pentru procesoarele Intel din generația a 12-a alături de plăcile video Intel ARC.

Intel Deep Link

Intel Deep Link este o magistrala ce facilitează comunicarea dintre procesor și placa video, fiind adresată în special dispozitivelor mobile unde consumul și distribuirea puterii sunt relevante. Deep Link se ocupă cu oscilarea priorităților de alimentare dintre CPU și GPU în funcție de task-ul actual. Marja de activare a acestui switch se reduce la nivelul sutelor de milisecunde, actual acționând odată la aproximativ la 300 ms. Dezvoltatorii au speranțe că în viitorul apropiat vor putea efectua acest schimb de load la o perioadă de sub 100 ms. Sub această marjă intervin limitările impuse de capabilitățile componentelor fizice.

Tot cu ajutorul Deep Link-ului vei avea posibilitatea de a utiliza IGP-ul împreună cu GPU-ul, acestea putând să lucreze în tandem.

Cumva Intel încearcă să unifice platformele ce utilizează tehonologiile acestora. Aceștia susțin că Deep Link poate aduce un spor de performanță de până la 30% fără hardware auplimentar, sau gratuit după cum spune ei.

 

Graphics Clock

Graphics Clock este tehnologia cu care Intel măsoară frecvența procesorului grafic. După cum aceștia o descriu, este frecvența minimă a procesorului grafic în cele mai rele condiții, adică la temperaturi foarte înalte, probabil în thermal throttlong. Este un indicator destul de bun mai ales pentru dispozitivele mobile care tind adesea să se supraîncălzească. În mod normal nu putem compara Graphics Clock-ul plăcilor Intel cu frecvențele date de AMD sau Nvidia, cum nici comparația între celelalte două nu reflectă raportul de performanță.

 

Intel ARC A-Series

Pe baza tehnologiilor descrise anterior, Intel au reușit să scotă pe piață două cip-uri pe care se bazează seria ARC A. ACM-G10 este cipul mai mare și mai puternic ce poate susține până la 32 de nuclee Xe, având lățimea de bandă a memorie pe 256 de biți și utilizând interfața PCI-E 4.0 x16. Fratele mai mic al lui AMC-G10 este AMC-G11 care împărtășește doar o pătrime din numărul de nuclee al lui G10, are lățimea de bandă a memoriei de 96 de biți și folosește interfața PCI-E 4.0 x8.

Noile laptopuri vor fi dotate cu dispozitive Intel ARC pe trei categorii

  • Intel ARC 3 – consum redus pentru laptopuri subțiri, ușoare și portabile (A350M, A370M) – Max 35 W
  • Intel ARC 5 – seria de mijloc, atât din perspectiva performanței cât și a consumului (A550) – Max 80 W
  • Intel ARC 7 – cele mai performante modele (A730, A770) – Max 150 W

Specificațiile complete sunt disponibile pe pagina Intel, mai jos le veți găsi pe cele mai importante dintre ele:

Model A770M A730M A550M A370M A350M
Xe Cores 32 24 16 8 6
Capacitate VRAM GDDR6 16 GB 12 GB 8 GB 4 GB 4 GB
Nuclee RT 32 24 16 8 6
Render Slices 8 6 4 2 2
Intel XeMX Engines 512 384 256 128 96
Graphics Clock 1650 MHz 1100 MHz 900 MHz 1550 MHz 1150 MHz
Cip Grafic AMC-G10 AMC-G10 AMC-G10 AMC-G11 AMC-G11

Personal pot spune că sunt mai mult decât nerăbdător să testez aceste noi lansări ale lui Intel, dar mai ales abia aștept să se lanseze GPU-urile pentru desktop, tot anul acesta. Fiindcă presimt cumva că acolo se va da de fapt marea bătălie. Nu am așteptări la produse care să facă competiție actualelor modele high-end, precum RTX 3090 sau RX 6900 XT, însă orice adiție poate fi benefică în perioada asta, în care obții cu greu orice placă video.

Similar Articles

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.