Avea cineva dubii cu privire la refresh-ul de 240 Hz? E logic sa vedem o evolutie in aceasta directie, de crestere a ratei de improspatare si LG vin pe piata cu un monitor mai mare ce ofera acest refresh rate.

Monitorul care tocmai a sosit la review este LG 27GK750F-B si nu cred ca ii voi folosi numele de model in acest material cand ma voi referi al el deoarece imi este imposibil sa il retin. Nu are nicio logica:).

Asa cum era de asteptat, acest model este compatibil cu tehnologia Freesync. Ma rog, nu ca ar fi fost prea multe variante. Ori era cu Freesync, ori cu G-SYNC. Nu stiu daca ati observat dar nimeni nu mai scoate pe piata monitoare de gmaing fara vreunul dintre aceste feluri speciale de sincronizare.

Partea trista, insa, este ca ponderea de modele de monitoare cu Freesync este la fel de mare ca cea de placi video Nvidia care suporta G-SYNC. Si in realitate sunt putini utilizatori care chiar folosesc aceste tehnologii.

LG 27GK750F-B review - 27 inci si 240 Hz | WASD

Si va spun foarte sincer ca dupa ultimele experiente cu driverii extrem de prosti de la Nvidia eu am ajuns sa schimb placile video astfel incat sa fiu sigur ca nu mi se activeaza din greseala sincronizarea speciala. Adica atunci cand am un monitor cu Freesync folosesc placa video Nvidia, si cand am monitor cu G-SYNC folosesc Vega 64.

Bine, eu fac asta strict pentru ca trebuie sa masor input lag-ul monitoarelor si aceste tehnologii adauga niscaiva input lag.

 

Ce este LG 27GK750F-B?

Scurt si simplu, este un monitor cu nume ciudat cu o diagonala de 27 inci si o rata de improspatare de 240 Hz. Este unul dintre acele cateva monitoare de 27 inci capabile sa improspateze panoul de 240 de ori pe secunda si desi pare un monitor pentru pro gaming, eu tind sa cred ca este destinat altei clase de jucatori. Semi pro.

Jucatorii profesionisti nu pot folosi monitoare mari, de 27 inci, dintr-un simplu motiv. Nu isi pot permite sa se acomodeze cu o dimensiune ca apoi la un LAN sa joace pe un monitor mai mic. Toate LAN-urile sunt organizate cu monitoare de ~24 inci.

Dar cei ce nu mai joaca la nivel profesionist din varii motive inca mai au pretentii de la monitoare. Si aceste pretentii combinate cu confortul pe care il ofera un ecran mai mare… rezulta logica de mai sus.

Panoul suporta 8 biti si asta inseamna ca ar trebui sa ofere culori ceva mai bune decat monitoarele de 24 inci capabile de 240 Hz care suporta doar 6+FRC.

In ceea ce priveste conectivitatea, monitorul LG sta foarte bine. Permite conectarea prin DisplayPort sau cu ajutorul a doua HDMI. Este super util acest lucru mai ales pentru gamerii multiplatform.

Chiar daca nu are un buton dedicat pentru schimbarea sursei de semnal, trecerea se face destul de simplu, fiind nevoie de selectarea a doua optiuni din meniul principal.

Spre deosebire de alte monitoare, este destul de clar ca acesta se adreseaza exclusiv gamerilor, si nu tocmai celor ce folosesc monitorul si pentru altceva. In primul rand nu exista un profil sRGB si nici nu este calibrat astfel incat sa ofere cele mai bune culori out of the box.

In al doilea rand, toate optiunile din meniu au rolul de a face viata mai usoara a unui gamer.

Exista si Black Stabilizer, caracteristica care lumineaza zonele umbroase si intunecate ale imaginii si de asemenea au inclus si crosshairs (tinte) pentru jocurile care nu au asa ceva (vezi COD Hardcore mode)

Este prezenta si optiunea 1ms Motion Blur Reduction care nu reprezinta altceva decat strobbing. Bineinteles, rezultatul este o iluminare mai slaba a panoului. Dar macar este redus blur-ul rezultat in scenenele ce includ contrast puternic si imagini in miscare rapida.

 

Meniul monitorului LG 27GK750F-B

 

Metodologie de testare

Input lag

A sosit acel moment in care modificam metodologia de testare. E anul 2018 si drept urmare am decis sa trecem la testarea folosind un joc super nou si unul super popular. Gata cu Unreal Torunament 3. Ma rog, voi continua sa rulez testele, pentru a avea rezultatele la indemana in cazul in care voi observa vreun comportament anume, dar nu le voi mai publica decat in cazuri speciale.

Cel mai important joc din noua metodologie de testare este Counter Strike Global Offensive.

Stiu ca este o vechitura, dar pentru pro gameri este super important timpul de raspuns in acest joc si Unreal Tournament 3 nu se comporta la fel ca acesta din urma.

Pe langa asta, am schimbat si abordarea. Nu voi mai folosi flama armei dupa un foc pe post de reper vizual pentru ca la CS:GO fiecare foc de arma are o animatie diferita si timpul poate varia in functie de aceasta.

In schimb, am ales sa folosesc strafe, bineinteles tot cu ajutorul mouse-ului modificat care aprinde un LED in momentul in care apas click-ul stanga. Stiu ca ati mai vazut prin alta parte o procedura similara, dar abordarea mea nu aduce niciun fel de lag. Nu exista un sistem de operare care sa decida cand sa aprinda LED-ul ca in cazul celor care folosesc Arduino.

Asadar, cand apas click-ul se aprinde LED-ul si dupa ce totul este procesat de catre PC este trimis spre afisare. Si la primul indiciu vizual notez timpul care s-a scurs intre momentul apasarii click-ului (aprinderea LED-ului) pana in momentul afisarii pe ecran.

Fiind vorba de acelasi PC, singura variabila este monitorul si modul selectat pe acesta.

Intotdeauna cand testez un monitor de gaming, aleg cel mai rapid mod de afisare, chiar daca inseamna sa imi afiseze folosind culori ireale ca in cazul modurilor de operare FPS ale majoritatii monitoarelor.

Daca are overdrive, acesta este trecut pe Extreme. Daca are FreeSync sau G-SYNC, acestea sunt dezactivate. Daca are Motion Blur reduction, la fel. Il dezactivez deoarece adauga lag. Am verificat asta cand am testat pentru prima oara G-SYNC care permite utilizatorului sa foloseasca fie G-SYNC, fie ULMB (ultra low motion blur).

Pe absolut toate inregistrarile facute la 1000 fps se observa ca LED-ului ii ia pana in 1ms sa se aprinda. Asadar, acesta nu influenteaza in niciun fel interpretarea timpului de raspuns.

Pentru inregistrare am folosit o camera Sony RX10 II capabila sa inregistreze 3 secunde la 1000 fps.

Pentru Quake Champions folosesc rezolutia nativa cu limitare de 300 fps. Acest framerate este suficient pentru monitoarele la 240 Hz si este super dificil de mentinut. Adica este imposibil cu detaliile altfel decat low. Si chiar si asa, pentru monitoarele 4K inca este imposibil la rezolutie nativa. Framerate-ul cu un GTX 1080 Ti este de 210 fps.

Asadar, cand va fi vorba de un monitor 4K, voi specifica exact la ce rezolutie am facut inregistrarile.

Folosesc un custom match de 30 minute pe Ruins of Sarnath.

Cadrul 216 este cel mai important. Acolo se observa miscarea pe ecran in urma executarii comenzii de strafe stanga. Timpul total scurs de la apasarea click-ului pana la afisarea pe ecran este de 18ms.

Counter Strike Global Offensive este redat in rezolutia 1280*1024 streched pe tot ecranul. Bineinteles, folosesc comanda „-freq” care face jocul sa comunice cu monitorul la rata de imporospatare dorita. De asemenea, folosesc si raw input, iar limita de cadre pe secunda este de 300.

Desi competitiv nu exista o limita superioara, nu putem trage o concluzie despre un monitor daca framerate-ul este ba 350, ba 400, ba 200. La fiecare dintre aceste framerate-uri engine-ul jocului are un lag diferit. Si din acest motiv este obligatoriu ca framerate-ul sa fie fix.

Pentru acest joc folosesc harta Cobblestone in modul offline, dar fara boti. Nu de alta, dar nu vreau sa ma trezesc cu vreun bot ca vine sa ma intrebe ce fac langa un perete:).

 

Color accuracy

Pentru masurarea culorilor am folosit un X-Rite i1 Display Pro. M-a interesat in mod special reproducerea culorilor si mai bine zis abaterea de la o reproducere ideala. Adica Delta E. Asadar, am masurat toti parametrii cu monitorul setat pe default, adica asa cum este el cand il scoti din cutie, dar si folosind profilul sRGB (acolo unde exista) sau dupa o calibrare dupa un white point apropiat display-ului de testat.

Unele sunt cu white point 7500K, altele cu 6500K. Si va imaginati ca daca as fi calibrat la 6500K un display de 7500K, ar fi aparut niste aberatii foarte mari.

De asemenea, am inregistrat si valoarea maxima a luminantei, dar si contrastul maximum afisat vreodata pe perioada testelor. Ambele valori sunt foarte importante. Mai ales luminanta deoarece cu cat este mai mare cu atat ai mai multa flexibilitate in setarea culorilor pentru gaming.

In ceea ce priveste delta E-ul, nu am notat doar valoarea maxima asa cum am observat ca se practica. O sa gasiti delta E maxim alaturi de delta E average. Pana la urma, impreuna va ofera o privire de ansamblu mai buna. Media este facuta pe un patch de 24 de culori, iar maxima este valoarea maxima inregistrata pe o singura culoare. Mi se pare logic sa conteze si media. Cu cat este mai mica media pe 24 de valori, cu atat mai bine.

Veti vedea in tabelul cu rezultate la ce ma refer exact.

 

60 Hz VS 120 Hz VS 144 Hz VS 240 Hz

 

Teste input lag

Counter Strike: Global Offensive

 

Quake Champions

 

Comparativ cu alte monitoare

In ceea ce priveste comportamentul in Counter Strike Global Offensive, nu se poate spune ca monitorul LG este cel mai rapid dintre cele pe care le-am testat pana acum. Totusi, se mentine in zona buna de rezultate si nu e foarte departe de cele ce pot fi considerate bune pentur mediul competitiv.

In Quake Champions observam ca este total schimbat clasamentul si monitorul LG ofera cel mai bun timp de raspuns. Asa cum am mai spus si cu alte ocazii, aceasta diferenta este data de natura total diferita a jocurilor si de felul in care „trimit” cadre catre monitor.

 

Color accuracy

Masuratori luminanta & contrast

La capitolul iluminare se vede ca sta super bine si ca profilul default este unul foarte luminos. Asa cuym am mai zis si cu alte ocazii, este bine sa ai posibilitatea sa cresti atat de mult luminozitatea pentru ca iti foera flexibilitate in a ajusta culorile in jocuri.

 

Chiar daca este cel mai mic contrast dintre cele pe care le-am masurat, nu va ganditi ca este grav. Asa cum am mai zis si in review-ul monitorului cu un contrast doar putin mai bun, calitatea imaginii este buna. Chiar mai buna decat a monitorului Benq XL2720T. Asadar, luati valorile si procesati-le impreuna cu cele de la capitolul Delta E.

 

Delta E

Monitorul LG la 240 Hz afiseaza culorile foarte bine pentru un TN. Dupa cum se observa, nu este cu mult mai departe PG258Q care este un monitor mai mic dar si mai scump. Per total sta chiar bine al capitolul reproducere de culori.

 

Verdict

Va spun cat se poate de sincer ca habar n-aveam cat ar putea costa acest monitor atunci cand a venit al review. Ma asteptam sa fie mai scump decat PG258Q sau XL2540. In definitiv este vorba de un monitor cu rata de improspatare de 240 Hz, dar cu diagonala mai mare.

In sfarsit un picior suficient de inalt

Totusi, pretul m-a surprins. Costa aproximativ 2000 Lei (redus de la 2399). Si abia atunci cand am vazut pretul am inteles de ce nu iese in evidenta la capitolul timp de raspuns. In general monitoarele mai accesibile nu au cele mai rapide procesoare de semnal.

Daca esti in cautarea unui upgrade la crema cremelor in materie de cursivitate, dar nici nu vrei sa renunti la ideea de diagonala mare pentru confort sporit, LG 27GK750F-B este alegerea perfecta. Combina perfect o performanta buna, cu un pret super bun.

Noi vi-l recomandam.

  • Daca vrei sa cumperi monitorul LG 27GK750F-B, o poti face de la PC Garage la pretul de 1949 Lei (redus de la 2399 Lei)

Review overview
Summary Chiar daca nu are LED-uri RGB si nu este curbat, LG 27GK750F-B este un monitor super echilibrat pentru pretul pe care il are.
4.5
Tagged

Similar Articles

2 thoughts on “LG 27GK750F-B review – 27 inci si 240 Hz

  1. Regarding the csgo, input lag test – why wasn’t the test made on native resolution 1080P? instead of the 4:3 stretched.

    I would have liked to see 1080P in csgo also, could be that its just a tad bit slower in non native resolutions.

    Great review though 🙂

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.