De ceva vreme, Nvidia ne tot tease-uieste cu tehnologia lor care revolutioneaza felul de afisare a cadrelor randate de catre GPU. Am vazut-o in actiune acum mai bine de jumatate de an si de atunci tot stau si ma gandesc la aceasta zi, in care scriu review-ul si expun testele noastre.

Cand am scris despre 144Hz am descoperit ca este groaznic de greu sa expui in cuvinte ceva ce putini observa, sa nu mai vorbesc si de faptul ca majoritatea iti vor pune la indoiala rationamentul, ba mai mult, te vor acuza ca ai inghitit galusca trimisa de catre departamentul de marketing.

Inca de pe atunci ma tot gandeam sa realizez un video review, in speranta ca va fi mai usor de ilustrat ceea ce face aceasta tehnologie minunata. Totusi, am decis sa ma rezum la scris si demonstratii statice si animate realizate in singurul mod posibil in care se poate observa diferenta: filmare la high framerate. Vom discuta mai tarziu despre metodologia de testare.

Citeste si partea a 2-a in care analizam timpul de raspuns

 

Ce este G-Sync?

G-Sync este o tehnologie ce permite sincronizarea monitorului cu placa video. Seamana foarte mult cu VSync, dar are hardware dedicat care se ocupa de partea de sinconizare si, drept urmare, nu exista lag.

Hardware dedicat inseamna ca in monitoarele compatibile cu aceasta tehnologie exista o placuta construita de catre Nvidia. Principalul dezavantaj al acestei tehnologii este ca functioneaza doar cu standardul DisplayPort si nici nu permite redarea sunetului trimis de catre placa video prin intermediul acestui port.

Redarea sunetului nu este o problema, mai ales in cazul gamerilor pasionati, deoarece ei oricum folosesc casti si placi de sunet sau adaptoare USB. Iar in ceea ce priveste conectarea doar prin DisplayPort, well, acesta nu este neaparat un dezavantaj. Adica sa fim seriosi, ce placi video high end nu au acest tip de conector?!

Sunt convins ca va intrebati de ce era nevoie de o tehnologie care pe hartie nu face altceva decat sa limiteze numarul de mufe de pe monitor. Ce bine ar fi fost daca era vorba doar de atat, nu mai era nevoie sa va explic prea multe.

Hai sa incepem introducerea in inima tehnologiei explicand un pic modul de lucru clasic, al monitoarelor la 60 Hz. Va voi povesti doar despre acestea, deoarece sunt cele mai utilizate si veti intelege imediat despre ce este vorba.

Principala problema a jocurilor 3D o reprezinta tearing-ul. Daca faceti un pic apel la memorie si va aduceti aminte de shooter-ele pe care le-ati jucat prin tinerete, va veti aminti si de momentele in care te invarteai in joc cate 90, 180 sau 360° si observai cum o bucata de imagine se rupea si parca ramanea in urma.

Acel efect este cauzat de lipsa sincronizarii intre placa video si monitor. Stiu ca esti tentat sa zici ca „mare chestie, nu ma deranjeaza ca ramane in urma un pic”, dar in momentul in care aspiri la o cariera pro in gaming, trebuie sa te asiguri ca vezi tot si ma refer la absolut tot ce iti randeaza GPU-ul. Nu iti poti permite sa iti dispara inamicul 10ms intr-o frantura de cadre. Pana la urma tearing-ul este cauzat de inconsistenta cadrelor. Ca sa va explic si mai usor, un cadru pleaca incomplet din buffer catre ecran si ecranul se grabeste sa il afiseze, ignorand total faptul ca nu este o imagine intreaga. Evident, in urmatorul ciclu vine spre ecran si cealalta parte a cadrului si astfel ai acelasi cadru afisat doua treimi in primul ciclu si a treia treime in urmatorul ciclu.

Nvidia G-Sync review: part 1 - teste pe Asus ROG Swift PG278Q

G-Sync asta vrea sa faca si reuseste: afiseaza absolut tot ce randeaza GPU-ul. Evident, totul se va intampla in limita posibilitatilor, adica refresh-ul monitorului. Daca ai un monitor de 144 Hz cu G-Sync, nu vei putea depasi niciodata 144 fps pentru ca nu iti va permite monitorul. Iar daca ai monitor la 144 Hz si GPU-ul iti randeaza 3000 fps, ochiul tau nu va primi mai mult de 144 cadre pentru ca iar te va limita monitorul.

Spuneam ca G-Sync rezolva aceasta problema cu tearing-ul. Ce inseamna asta? Ca toate cadrele afisate de catre monitor sunt intregi. Fiind vorba de hardware-ul Nvidia din monitor si din placa video, este destul de logic ca au putut sa umble cum au vrut ei la modul de sincronizare astfel incat sa il faca atat de rapid. Dezavantajul este ca vorbim de o tehnologie closed la care nu vei avea acces daca nu esti deja client Nvidia si esti posesorul unei placi video compatibile cu G-Sync.

M-am gandit ca poate vi se pare un pic „biased” aplicatia cu pendulul de la Nvidia si am decis sa folosesc o aplicatie special conceputa de catre un prieten. Mai jos aveti 3 fotografii realizate la f5.6 cu expunere 1/160 cu un Sony Alpha77 II. E posibil ca cea cu G-Sync sa para blurred, insa va garantez ca asta se intampla doar pentru ca am prins in fotografie exact tranzitia. In realitate nu este nimic blurry sau laggy. Imaginea se misca dinspre centrul monitorului spre extremitatea dreapta.

 

Asus ROG Swift PG278Q

Swift PG278Q de la Asus este de fapt primul monitor cu G-Sync care a ajuns in Romania. Asadar, daca veti vrea o asemenea tehnologie nu veti avea de unde alege. Oricum, vestea buna este ca poate fi considerat un monitor premium, desi are panou TN.

Pana la urma singurul lucru care poate defini un produs ca fiind premium este acel „wow factor” si PG278Q il are. Sincer va spun ca am ramas surprins de cat de relaxant este un bezel atat de subtire.

Dupa ce vazusem la „ang” monitorul Aoc care este ceva mai dotat in ale grosimii bezel-ului, monitorul de la Asus a venit ca un soc.

Desi este un monitor foarte mare, am ramas placut impresionat de cat de confortabil s-a dovedit. Sincer va spun ca pana la acest monitor mi s-a parut imposibil de utilizat o asemenea namila pentru gaming, insa combinatia dintre bezel subtire si luminozitate buna mi-au permis sa stau la o distanta potrivita astfel incat sa nu fie nevoie sa misc capul pentru a vedea colturile ecranului, ci doar ochii.

 

 

Metodologie de testare

PC-ul pe care am rulat toate testele este dotat cu un procesor i5 4670K, 2x4GB DDR3@1866 si placa video Nvidia GeForce GTX 780. Sistemul de operare folosit a fost Windows 8.1 X64. Pentru fotografiere am folosit un aparat foto Sony Alpha77 II, iar pentru filmarile la 1200 fps am utilizat un Nikon 1 cu obiectiv 18-105mm. Stiu ca ofera o calitate groaznica la filmarea cu 1200 fps, dar macar se poate observa perfect efectul.

Inainte de a continua periplul prin teste trebuie sa precizez faptul ca a fost nevoie de conceperea unei aplicatii speciale ce avea rolul afisarii unei imagini pentru un anume timp. Pentru a putea beneficia de capabilitatile G-Sync, aplicatia a fost conceputa sa ruleze prin API-ul DirectX11. Primul scenariu in care am utilizat-o l-am numit blink test si aceasta afisa o imagine pret de 10ms. Am decis sa folosesc acest timp de afisare atat de mic deoarece efectul tearing-ului se observa mai bine. De asemenea, se observa si lipsa sincronizarii de orice fel intre monitor si buffer.

Al doilea test in care am utilizat aceasta aplicatie l-am numit simplu: animation test si imaginea selectata se misca spre partea dreapta a monitorului. In acest test am realizat si fotografiile cu Fiora din League of Legends de mai sus. In filmarea cu 1200 cadre pe secunda veti observa fiecare pas de avansare al imaginii si faptul ca la 144 Hz pasii sunt mai fini.

Veti putea citi explicatii extra in dreptul fiecarui test.

 

 

Blink test

Ceea ce trebuie sa observi in clipul de deasupra este proasta functionare a afisarii nesicronizate. Pentru afisari de 10ms, ca in cazul testului nostru, monitorul nu este capabil sa redea toata imaginea. Este de-a dreptul interesant faptul ca in blink-ul imediat urmator, monitorul afiseaza restul de imagine. Singurul fel in care poate fi reparat acest lucru pe un monitor de 60 Hz este cu VSync, dar asta aduce stutter.

In cazul in care nu intelegeti nimic din clipul de mai sus, puteti sa modificati viteza de playback din Youtube si astfel sa aveti o incetinire totala de aproximativ 80 de ori.

 

Animation test

Daca va uitati foarte atenti la clipul de deasupra veti remarca faptul ca fiecare imagine se misca intr-un anumit ritm, dar la aceeasi viteza cu celelalte. Ei bine, fiecare bataie a ritmului reprezinta reimprospatarea imaginii afisate si cel la 60 Hz de exemplu, se misca in batai mai lungi pentru ca este mai lent. Batai similare, dar un pic mai rapide, se observa si la 144 Hz, iar la 144 Hz + G-Sync se observa batai sau pasi uniformi cu acelasi timp intre ei.

De asemenea, la cele doua moduri fara G-Sync se observa si tearing-ul imaginii. Nu uitati ca puteti vizualiza clipul in 1080P si puteti modifica si viteza de playback pentru a putea observa si mai bine tot efectul.

 

Concluzii

Nu este foarte greu sa iei o decizie cand vine vorba de G-Sync. E o tehnologie foarte tare. Afiseaza totul perfect, iar lag-ul nu exista asa cum se intampla in cazul VSync. Totusi, display-urile ce integreaza aceasta tehnologie au pret prohibitiv. Intr-un fel mi se pare normal sa fie integrata doar in solutii high-end, insa adevarata nevoie se simte la 60Hz unde tearing-ul este pur si simplu oribil. La 144 Hz, de bine de rau, totul se afiseaza atat de repede incat cu greu poti rata cadre importante.

Implementarea de la Asus in ROG Swift PG278Q este excelenta. Este de departe cel mai interesant monitor de gaming pe care l-am vazut pana acum. Totusi, are un defect. Suma la care poate fi achizitionat este exagerat de mare. El nu este scump pentru ceea ce ofera, ci doar puterea de cumparare de la noi din tara nu va permite multor oameni sa se bucure de o asa minune tehnologica. E pacat ca in tara lu’ Papura Voda, un om oarecare isi cumpara un sistem pe care el il considera de gaming cu banii pe care i-ar da pe acest monitor.

Daca cumva spargeti o banca sau va donati un organ si vreti sa investiti intr-o piesa de PC, monitorul PG278Q ar trebui sa fie cap de lista. Evident, daca vreti sa scapati de tearing si sa aveti un monitor al dracului de aratos.

 

Similar Articles

One thought on “Nvidia G-Sync review: part 1 – teste pe Asus ROG Swift PG278Q

  1. Asta este ghid-ul perfect pentru necunoscatorul de G-Sync/Freesync sa inteleaga exact ce face technologia si daca lui i-ar placea sa aibe o forma dinamica de Vsync.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.