Maxwell e o arhitectura foarte apreciata si care a adus dupa sine niste produse atat performante cat si relativ reci. Daca va mai aduceti aminte de primul Maxwell, GTX 750Ti, acesta reusa sa ofere o performanta chiar buna pentru segmentul din care face parte si pe langa asta nici nu necesita o alimentare externa. Evident, au existat si modele ce necesitau conectarea unei alimentari PCIe, insa acele modele era super-overclocked.

GTX 950 nu este lansat cu scopul principal de a inlocui pe piata GTX 750Ti, ci mai degraba pentru a umple acel gol enorm dintre GTX 750Ti si GTX 960.

Desi initial parea ca GTX 950 ar fi un 750Ti foarte overclock-at, acesta este de fapt bazat pe un cu totul alt cip. La baza lui GTX 950 sta GM206 care are in componenta 768 shadere, fata de 640 cat are GM107 folosit pentru GTX 750Ti. SI evident, acest GM206 este acelasi folosit si pentru GTX 960, insa cu mai putine shadere.

Ma intreb daca chiar era nevoie de aceasta struto-camila. Adica GTX 750Ti este o placa de-a dreptul excelenta atat pentru MOBA-uri cat si pentru HTPC-uri. E mica cam cat un SoundBlaster ZxR si rece. Si mai presus de toate este de fapt prima aparitie a arhitecturii Maxwell, deci beneficiaza oricum de suport pentru G-Sync si toate caractersticile speciale aduse de aceasta arhitectura.

Un pic ciudata miscarea Nvidia cu acest GTX 950, dar pana la urma sunt oameni pe planeta asta care nu isi permit un GTX 960. De ce sa nu le ofere si lor posibilitatea de a cumpara o placa apropiata ca performanta dar cu pret mai mic?!

MSI R7 370 & GTX 950 Gaming 2G

In stanga imaginii de mai sus este un Radeon R7 370 de la MSI tot din seria Gaming 2G, iar in dreapta vedeta acestui articol. Partea cool este ca ambele folosesc exact acelasi cooler si astfel ne vom da seama foarte usor care cip grafic este mai rece si care ofera un transfer termic mai bun.

 

Specificatii

Desi Nvidia nu a facut publica vreo diagrama a acestui cip grafic, au anuntat faptul ca este vorba de acelasi GM206 folosit si in GTX 960. Asta inseamna ca GTX 950 este pentru GTX 960 acelasi lucru ca GTX 970 pentru GTX 980: un GPU cu shadere ciugulite.

Partea cool este ca spre diferenta de generatiile nu au dezactivat si din controller-ele de memorie. Ar fi fost stupid sa vedem o placa video Nvidia cu mai putin de 128 biti. Si asa este un pic ridicol faptul ca GTX 960 si 950 au o magistrala pe doar 128 biti. Mai putin ar fi fost….preistoric.

In ceea ce priveste consumul, Nvidia declara un TDP de 90W pentru GTX 950. Insa, acest TDP este valabil pentru frecventele de referinta, adica 1024 MHz base clock si 1188 MHz pentru boost clock.

Am dubii ca vor exista modele care sa ruleze la aceste frecvente. Este un GPU overclock-abil si dupa cum am vazut la GTX 960, este si rece.

Asadar, daca vor rula la frecvente mai mari, este clar ca nu vor respecta acest TDP de 90W.

Evident, toate placile video cu GTX 950 vor necesita o alimentare PCIe, slot-ul PCIe fiind capabil sa ofere un maxim de 75W.

Nvidia GeForce GTX 950 MSI GTX 950 Gamng 2G Nvidia GeForce GTX 960 Nvidia GeForce GTX 750Ti
Arhitectura Maxwell
CUDA Cores 768 768 1024 640
Frecventa de baza 1024 MHz 1127 MHz 1127 MHz 1020 MHz
Frecventa Boost 1188 MHz 1317 MHz 1178 MHz 1085 MHz
Data rate memorii 6.6 Gbps 6.6 Gbps 7.01 Gbps 5.4 Gbps
Magistrala memorie 128 biti 128 biti 128 biti 128 biti
Conectori alimentare 1x 6 pini 1x 6 pini 1x 6 pini
TDP 90 W >90 W 120 W 60 W
Iesiri video 1x DL-DVI
1x HDMI 2.0
3x DisplayPort 1.2
2x DL-DVI
1x HDMI 2.0
3x DisplayPort 1.2
2x DL DVI-D
1x miniHDMI 1.4
1x DisplayPort 1.2(opt)

Nvidia spun ca este a doua venire a lui Mesia pentru jucatorii de MOBA-uri si intr-adevar este ceva comparabil. Nu este un GPU insetat dupa curent electric si nu se va incinge foarte tare. Drept urmare gamer-ul va putea sa isi vada linistit de joc fara a-si face griji ca placa video se incinge tare de la prea mult praf acumulat in radiator.

Pretul de achizitie este relativ mic. Adica nu va fi prea departe de GTX 750Ti, insa nici fata de GTX 960. Vorba aia, aschia nu sare departe de trunchi. Si desi pretul este mic, performanta oferita in MOBA-uri este suficienta pentru a permite unui gamer sa se concentreze asupra skill-ului, nu asupra optimizarilor pentru a avea un framerate decent.

M-a amuzat un pic faptul ca au si facut niste teste de input lag pe care le-a prezentat in reviewer’s guide-ul acestui GPU. Amuzamentul meu are la baza faptul ca au folosit aceasi procedura de test pe care am folosit-o si noi atat pentru articolele in care am tratat G-Sync si FreeSync, dar si in review-urile monitoarelor de gaming si faptul ca mi-au criticat metodologia in discutiile pe care le-am avut cu ei dupa publicarea articolului tehnologiei G-Sync. Spuneau ca nu e la fel de precis ca FCAT. Asa e. Dar de ce nu au folosit doar FCAT acum?! Ce conteaza.

Cert este ca ei spun ca in cazul clar DotA 2 exista o imbunatatire de timp de raspuns de 35ms fata de GTX 650. Cica aceasta diferenta apare din felul in care au optimizat GeForce Experience.

 

Totusi, asta nu este adevarat. Ei compara GTX 650 si GTX 950 out of the box si in aceste conditii declara ca DotA 2 ruleaza pe GTX 650 cu 52 fps in medie, iar pe GTX 950 cu 138 fps. Really Sherlock?!

De ce sa spui ca timpul de raspuns e mai mic din pricina optimizarilor, cand de fapt este datorat numarului de cadre pe secunda mai mare. Adica, am studiat acest comportament al jocurilor cu metodologia asta de aproape 1 an. Este clar ca de fapt aceasta scadere a timpului de la click la ecran este cauzata de numarul mai mare de fps-uri. v-am atasat mai jos graficul cu comportamentului unui joc in functie de numarul de cadre pe secunda. este repetitiv pe toate jocurile pe care am testat: UT3, COD 4, Battlefield 4 si CS:GO. Singura diferenta o fac valorile absolute in sensul ca BF4 este mult mai laggy si la 100 fps are un timp de raspuns de 80ms, fata de 30ms in UT3.

Ignorati faptul ca exista FreeSync in acest grafic. Este de fapt graficul pe care l-am folosit in articolul pentru FreeSync. Daca va uitati la comportamentul jocului in conditii normale, adica Sync Off, se observa cum cu cresterea numarului de cadre pe secunda scade si input lag-ul.

Si mai este un lucru pe care nu l-am inteles din prezentarea lor. Declara ca DotA 2 ruleaza la 138 fps pe GTX 950, dar setarile optimizate pentru input lag mic arata ca VSync este activat si refrash rate-ul este 100 Hz. Media de cadre pe secunda trebuia sa fie sub 100, aceea fiind limita inpusa de VSync on.

Dar hey! Au folosit o procedura similara. Confirma faptul ca e buna procedura mea de test, doar a fost aplicata cam noobish.

 

Caracteristici

Ca si fratii lui mai mari, GTX 950 vine cu un set de caracteristici specifice Maxwell. Totusi, GTX 950 aduce ceva in plus fata de GTX 980/970. In definitiv aduce aceleasi caracteristici pe care le inglobeaza si GTX 960, doar ca la un pret mai mic.

HDMI 2.0 – OH DA! AMD nu au inclus suport pe Fury pentru acest tip de conexiune atat de necesara pentru TV-urile 4K, dar au inclus Nvidia pe o placa video care este incapabil sa ruleze la 4K altceva decat filme. De asemenea, din pozele cu placile partenerilor Nvidia nu am vazut niciuna de dimensiuni reduse, adica numai buna pentru HTPC-uri. O sa faca cineva HTPC-uri cu placi video full size? Ma indoiesc!

Encoder/decoder video nou – Ca si fratii ei mai mari, GTX 960 are un nou video engine capabil de rezolutii 5K pe pana la 4 monitoare simultan si include support pentru pana la 4 monitoare 4K pe conexiune MST(Multi Stream Transport). Cu noul procesor GM206 avem suport pentru H.265 (HEVC) atat pentru encoding cat si pentru decoding. Pe GTX 980/970 avem suport doar pentru encoding pe H.265 nu si decoding. GM206 mai vine si cu suport nativ pentru HDCP 2.2 pentru protectie de continut prin HDMI. Ideea din spatele implementarii unui decodor H.265 in GTX 960 si 950 are logica pentru ca astfel de placi se preteaza intr-o configuratie HTPC care sa fie silent si sa consume putin.

Dynamic Super Resolution (DSR) – Calitate 4K pe un ecran FullHD. Placa video poate produce o imagine cu pana la 4 ori mai mare decat cea nativa a monitorului. Dupa care ii va aplica down-sampling si un filtru ajustabil din Nvidia Control panel cu care se poate seta claritatea finala a imagini ce va aparea pe ecran.

Multi-Frame Sampled AA (MFAA) – Un Anti-Aliasing mai eficient printre multele alte modalitati deja create de Nvidia, MFAA reuseste sa ne aduca calitate identica cu MSAA dar cu performanta marita. Impactul asupra performantei fiind micsorat, arhitectura Maxwell ne permite lux-ul Anti-Aliasing pana si pe placile video cu o interfata de memorie redusa precum cea a GTX 960 si 950.

Voxel Global Illumination (VXGI) – O tehnologie cu totul noua facuta special pentru Maxwell, VXGI reuseste sa simuleze foarte bine lumina reala. In loc sa aiba un path pre-setat, lumina este complet dinamica si redata in timp real. Va vom tine la curent cu primele jocuri ce vor folosi VXGI.

Memory Compression – Este de fapt vorba de Delta Color Compression de a 3-a generatie ce ajuta bus-ul de 128 biti sa se comporte ca un bus de 192 biti. Practic procesorul vizual va prelua fiecare imagine si o va comprima cu o rata de 2:1, 4:1 si 8:1 inainte ca aceasta sa fie stocata in memoria placii video pentru o performanta imbunatatita per total.

 

 

Galerie foto

 

 

Platforma de test

Mai jos aveti componentele pe care le-am folosit pentru construirea platformei de test. Aceasta o vom mentine pe viitor pentru ca procesorul in jurul caruia este construita este unul dintre cele mai populare. Ar fi fost mai potrivit un i5 sau un i3, insa cand am facut acest lucru pentru placi video din acest segment, toata lumea s-a panicat ca de ce noi avem alte rezultate decat unele publicatii care foloseau i7 overclocked. E mai simplu asa.

 

 Placa de baza: Gigabyte Z97X Gaming G1
 Procesor: Intel Core i7 4790K @ 4,4 GHz
 Cooler: Noctua NH-D15
 Memorie RAM: 2×4 GB DDR3 Kingston HyperX Savage @2400 MHz
 Stocare: Kingston HyperX Savage 240GB + 480GB
 Sursa: Enermax Platimax 1500W
 Placi video: MSI GTX 950 Gaming 2G
Asus Strix GTX 960 OC Edition
EVGA GTX 750Ti SuperClocked

MSI R7 370 Gaming 2G
Asus Strix R9 380
Sapphire R9 285 ITX OC

 Driveri video:  355.65 15.7.1
 Display: Dell UP2414Q

 

 

 

Temperatura

Temperatura ambientala a fost mentinuta in jurul valorii de 30°C pentru toate modelele testate de-a lungul timpului.

 

Load cu ventilatorul setat pe auto

 

Load cu ventilatorul setat la 100%

 

Comparativ cu alte placi video

GTX 950 de la MSI este o placa destul de rece si era de asteptat avand in vedere ca are un radiator foarte mare plus doua ventilatoare.

 

Overclocking

M-ai crede daca ti-as spune ca am atins 1800 MHz? Ca nici eu nu ma cred. Verifica screenshot-ul de mai jos si vei vedea ce frecventa am atins de fapt.

Desi ar fi fost interesant sa crestem si voltajul pentru a atinge o frecventa mai mare a GPU-ului, acest lucru nu s-a putut. +157MHz este rezultatul la care aceasta implementare s-a dovedit stabila. Rezultatul final este o frecventa de 1549 MHz (boost) in Unigine Heaven precum si in toate jocurile pe care le-am rulat.

 

Consum

Nu ma mira absolut deloc faptul ca avem un consum aproape identic cu al modelului GTX 960 Strix de la Asus. Ambele placi in cauza au frecvente mai mari decat cele specificate de catre Nvidia si pana la urma este vorba de acelasi cip grafic, doar ca unul nu are functionale cateva shadere.

 

Teste performanta

3D Mark Firestrike Extreme

Rezultatele de mai sus sunt acumulate de la ultima schimbare a platformei de test. Din cnad in cand mai verificam scorurile pentru a vedea daca s-a schimbat ceva vis-a-vis de sporurile de performanta aduse de driveri noi. Pana acum nu a aparut nicio diferenta mai mare de 10 puncte in ultimul an. Interesant, nu?

Este foarte itneresant faptul ca GTX 950 overclock-at il intrece pe GTX 960 de referinta. Asta si trebuie sa se intample de fapt cu o placa video decenta din punct de vedere al overclocking-ului.

 

Alien Isolation

Diferenta dintre GTX 950 si R7 370 este destul de mare. In cazul lui GTX 950 overclocked observam iarasi ca se apropie de GTX 960. Not bad!

 

Bioshock Infinite

Deja incepe sa devina ceva normal ca 950 sa ofere performanta mai buna decat R7 370 si sa se apropie de GTX 960 atunci cand este crescuta frecventa.

 

In Dragon Age Inquisition nu se mai evidentiaza atat de mult diferenta de performanta.

 

DiRT Rally

Seria DiRT a favorizat mai tot timpul placile video Nvidia. Desi jocurile era optimizate, chipurile, pentru placile AMD acestea nu au fost mai niciodata capabile sa ofere o performanta mai buna decat concurentul direct de la Nvidia. Se observa acelasi lucru si in DiRT Rally.

 

GTA V

Desi GTA V este foarte bine optimizat pentru placile video cu GPU Nvidia, R7 370 se tine bine. Diferenta este foarte mica intre 950 si 370 si intr-un final ambele ofera o experienta decenta.

 

Hitman Absolution

Este normal ca R7 370 sa ofere un fps mai mare atunci cand se aplica AntiAliasing deoarece magistrala de memorie functioneaza pe 256 biti si ofera o latime de banda simtitor mai mare.

 

Metro Last Light

Si daca DiRT erau optimizate pentru AMD si mergeau bine pe Nvidia, acelasi lucru nu se poate spune si despre Metro Last Light. Acest joc este optimizat pentru placile video Nvidia si ele ofera in general o performanta mai buna decat concurentii directi.

 

Middle Earth: Shadow of Mordor

Se poate spune ca ambele placi video au mers la fel in Shadow of Mordor. Diferenta este atat de mica incat poate fi considerata marja de eroare.

 

Thief

Thief este un alt exemplu de joc in care GTX 950 overclocked ofera performanta similara cu GTX 960.

 

Tomb Raider

Diferenta dintre 950 si 370 este destul de mare in Tomb Raider. Oricum, umbland la setarile grafice ambele placi video pot oferi o experienta de joc placuta.

 

Concluzii

Si? Ne place GTX 950? Si da si nu. Performanta si pretul recomandat de catre Nvidia de 850 Lei sunt foarte atractive. Totusi, dimensiunile placii ma fac sa ma gandesc ca este buna strict pentru gaming si in niciun caz pentru HTPC-uri.

Chiar ma obisnuisem ca acest segment, al 50-urilor de la Nvidia, sa fie dedicat placilor de mici dimensiuni si cu performanta decenta. Au adus performanta decenta in raport cu restul seriei 900, dar au uitat total de dimensiuni. Bine, cred ca de fapt este vina integratorilor. Da mai bine o placa video cu 2 ventilatoare si un cooler mare fata de o placuta video care poate fi confundata cu placa de sunet:).

Sper ca in viitorul apropiat sa apara si variante mici ale acestei placi video, se potrivesc mai bine in HTPC-uri sau PC-uri de mici dimensiuni decat huidumele precum acest MSI.

Tot ce mai ramane acum de vazut este si daca vor fi listate placile video cu GTX 950 in zona de pret de 850 Lei asa cum recomanda Nvidia. La acel pret este chiar ok.

Similar Articles

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.