Vine o vreme cand lucrurile asternute in fata ta par foarte interesante. Imi aduc aminte de trecerea la DX11 si de toata agitatia din piata jocurilor si a hardware-ului pentru jocuri. E o agitatie placuta. Simti ca se mai dezmortesc si dezvoltatorii de hardware cat si developerii de jocuri atunci cand un API nou le bate la usa.

Nvidia pregateste terenul incet-incet pentru DirectX 12 si astazi mai lanseaza un GPU care promite ca revolutioneaza tot. Totusi, GeForce GTX 980Ti este, de fapt, un Titan X sugrumat si scuturat de cateva shadere. Locul lui in piata este destul de clar inca de pe vremea cand a fost lansat Titan X. Dar, evident, nu era inca nevoie de acest GPU pe piata. Nici acum nu prea este nevoie pentru ca nu are cu cine sa concureze. AMD sunt in acelasi loc, iar GTX 980 se descurca de minune pe monitoarele Full HD pe care le detin majoritatea gamerilor.

Nvidia GeForce GTX 980 Ti review

Poate cine stie, e in continua crestere cererea de monitoare WQHD, rezolutie la care chiar e nevoie de un GPU ceva mai puternic. Caci pentru 4K chiar nu se pune problema. Cel putin din punctul meu de vedere, rezolutia 4K este inutila atata vreme cat nu exista monitoare cu refresh rate mai mare de 60 Hz.

Anyway, hai sa vedem cum stam la capitolul specificatii pentru ca este destul de interesant GTX 980Ti.

 

Specificatii

GTX 980 Ti este o aditie placuta seriei 900. Specificatiile lui sunt foarte interesante si le puteti vedea in tabelul de mai jos.

 

Titan X GTX 980 TI GTX 980 GTX 960
Arhitectura Maxwell
Nuclee 3072 2816 2048 1024
Graphic Processing Clusters 6 6 4 2
Streaming Multiprocessors 24 22 16 8
Frecventa GPU 1000 1000 1126 1126
Frecventa Boost 1075 1075 1216 1178
Data rate memorie 7 Gbps 7 Gbps 7 Gbps
Nr controllere memorie 6 4 2
Magistrala memorie 384-bit 256-bit 128-bit
Latime Banda Memorie 336.5 GB/s 224 GB/s 112 GB/s
Conectori Alimentare 1x 8-pin 1x 6-pin 2x 6-pin 1x 6-pin
TDP 250 W 165 W 120 W
Iesiri Video
3x DP 1.2; 1x HDMI 2.0; 1x DL DVI-I
3x DP 1.2; 1x HDMI 2.0; 1x DL DVI-I

Va mai aduceti aminte de GTX 970? Dar de problema lui legata de felul in care erau dezactivate shaderele defecte? Ei bine, daca nu mai tineti minte exact partile tehnice, Nvidia declarasera ca 970 are 13 Streaming Multiprocessors si restul de 3 pana la 16 erau dezactivate. Problema nu era dezactivarea propriu zisa a lor, ci felul in care erau dezactivate. Mai precis, dezactivarea lor avea efect asupra latimii de banda dintre GPU si memoria video pe un numar mic de adrese.

In cazul lui GTX 980 TI nu se stie cum s-a facut dezactivarea si daca se va observa acelasi efect ca la GTX 970. Nvidia nu au comunicat nimic in acest sens si sunt foarte convins ca au invatat din greselile facute la GTX 970.

Ideea este ca cipul full size are 24 de clustere, iar GTX 980 Ti are doar 22 functionale. Asta inseamna ca restul de 2 sunt dezactivate pentru ca nu erau functionale de la bun inceput. E vorba de selectie. Cipurile functionale complet merg in Titan X, iar cele cu mici defecte merg in GTX 980Ti. Nimic nou.

In ceea ce priveste capabilitatile, GTX 980 Ti pare un Titan X un pic mai mic. Numarul de shadere este insignifiant mai mic, iar capacitatea de memorie este redusa la jumatate. In loc de 12 GB, avem 6 GB pe GTX 980Ti. O capacitate suficienta pentru orice fel de texturi necomprimate si obscen de mari.

 

Caracteristici

G-Sync? Bineinteles ca GTX 980 Ti este compatibil cu aceasta tehnologie proprietara Nvidia de sincronizare intre GPU si monitor (care suporta, evident, G-Sync).

Lectura must read legata de G-Sync:

Chestia interesanta legata de lansarea lui GTX 980 Ti este ca Nvidia au adus cateva modificari si aditii acestei tehnologii. Principala aditie este G-Sync pentru laptop-uri. Va mai aduceti voi aminte de leak-ul unui driver pentru GTX 980M care activa G-Sync pe Asus ROG G751JY? Ei bine, acum acest laptop suporta oficial G-Sync. Culmea, laptop-ul nu are integrat vreun modul G-Sync asa cum se intampla cu monitoarele ce ofera suport pentru aceasta tehnologie.

In prezentare, Nvidia spuneau ca este alta arhitectura si alta implementare decat cea pentru desktop si banuiesc eu ca de aceea nu ar fi nevoie de modulul G-Sync. In realitate cred ca de fapt se folosesc de Adaptive Refresh Rate asa cum fac si AMD in tehnologia lor FreeSync. In definitiv ambele fac acelasi lucru: sincronizeaza frecventa de refresh cu numarul de cadre pe secunda. Daca ai 68 fps, refresh-ul monitorului va fi setat la 68 Hz, iar daca fps-ul urca la 72 si refresh-ul va urca la 72 Hz.

Pe partea de desktop, G-Sync aduce o mica imbunatatire in sensul ca este ceva mai flexibil. Acum este posibila utilizarea acestei tehnologii atat in Windowed mode, cat si in configuratii SLI. Nu pare mare lucru, dar sunt foarte multi jucatori care joaca Windowed mode, mai ales cei ce fac si stream.

 

Dynamic Super Resolution (DSR) – Si aceasta tehnologie este disponibila la fel ca pe toate placile video din seria 900. Daca pe GTX 960 sau 970 nu prea isi are rostul, veti vedea ca GTX 980Ti se descurca foarte bine la rezolutii mari si ar putea deveni o solutie viabila pentru utilizatorii de monitoare la rezolutie Full HD. In caz ca nu stiti ce face DSR, ei bine, aceasta tehnologie permite redarea jocului la rezolutie mai mare decat cea a ecranului pe care este afisata si este redimensionata. Efectul se observa imediat, insa reducerea de performanta este prea mare pentru cat de mic este castigul in termeni de calitate.

 

VXGI(Voxel Global Illumination) – Aceasta tehnologie deja si-a facuta simtita prezenta pe seriile iesite deja si mai exact GTX 980 si GTX 970 aratand ce inseamna lumina globala cu adevarat dinamica si avand un realism fara precedent, totul fiind realizat in timp real si fara nimic pre-rendered sau pregatit anterior. Aceasta tehnologie va face diferenta intre o scena bine realizata si una slab lucrata, ea fiind foarte performanta si capabila mai ales pe noul Titan X! Vom avea parte de aceasta tehnologie in toata gloria sa pe noile jocuri ce vor aparea pe noul Unreal Engine 4.

Multi-Frame Sampled AA (MFAA) – Avem parte de anti-aliasing de calitate inalta cu impact redus mai ales la rezolutii precum 4K unde fiecare cadru pe secunda conteaza. Folosindu-se de noua arhitectura Maxwell, MFAA are o capabilitate de a prezenta calitate 4xMSAA la pret de 2xMSAA ca performanta. Aceasta tehnologie fiind valabila in foarte multe titluri (atat in DX 10 cat si 11 si viitorul DX12) dar ea nefiind utilizabila in situatia in care doua placi video sunt combinate in Sli.

Asynchronous Time Warp – Cu aceasta noua tehnologie, Nvidia planifica sa cucereasca market-ul VR prin a reduce dramatic timpul care dureaza sa ajunga o imagine de la placa video la head-set VR si asta in timp ce atinge o performanta de TOP. Prioritatile sunt latenta si frame-rateul maxim si fluent, de asta Nvidia debuteaza cu VR SLI unde doua placi Titan X pot produce simultan imagini diferite fiecare placa video producand o imagine pentru un ochi educat, astfel marind frame rate-ul substantial si pastrand latenta mica generata de catre placi si motorul de redare.

 

Titan X, dar nu prea

Sunt atat de multe similaritati incat ai crede ca e un Titan X cu alt nume. Totuisia au pus alt cip. Au pus de fapt un Titan X incomplet. Acele cipuri imperfecte de pe un wafer de Titan X, sau mai bine zis resturile, sunt in esenta aceste cipuri folosite pe GTX 980 Ti. Suna cam nasol. Stiu. Nimanui nu ii place sa primeasca firimituri. Dar la ce diferenta mare de pret este intre cele doua si ce diferenta mica de performanta regasim, who the fuck cares?!

Desi nu se vede foarte bine din imaginea de mai sus, ambele placi video folosesc exact aceleasi componente. Absolut totul este identic, exceptie facand GPU-ul in sine si capacul sistemului de racire care are un colorit diferit. In ceea ce priveste potentialul de overclocking, ei bine el este acolo. Alimentarea GPU-ului si a memoriilor este identica ca in cazul lui Titan X si daca acesta din urma se overclocka incredibil de bine, nu ar fi niciun motiv ca GTX 980 Ti sa nu o faca la fel (teoretic). Totul este pur teoretic pentru ca este posibil ca cipurile sa nu fie ele capabile de prea multe pentru ca sunt flawed.

Vom vedea de fapt cum sta la acest capitol in sectiunea dedicata.

 

Galerie foto

{gallery}/2015/hardware-reviews/gtx980ti/galerie:171:105:0:1{/gallery}

 

Platforma de test

Mai jos aveti componentele pe care le-am folosit pentru construirea platformei de test. Aceasta o vom mentine pe viitor pentru ca procesorul in jurul caruia este construita este unul dintre cele mai populare.

 Placa de baza: Gigabyte Z97X Gaming G1
 Procesor: Intel Core i7 4790K @ 4,4 GHz
 Cooler: Fractal Design Kelvin T12
 Memorie RAM: 2×4 GB DDR3 Kingston HyperX Savage @2400 MHz
 Stocare: ADATA Premiere Pro SP610 512 GB
 Sursa: Enermax Platimax 1500W
 Placi video: Nvidia GeForce GTX 780
Nvidia GeForce GTX 980
Nvidia GeForce GTX 980Ti
Nvidia GeForce Titan X
AMD Radeon R9 295X2
AMD Radeon R9 290X
 Driveri video:  352.90 15.4
 Display: Dell UP2414Q

 

 

Temperatura

La acest capitol nu ma astept sa fie prea mari surprize. Pana la urma este vorba de aproximativ acelasi lucru ca Titan X si in definitiv si temperaturile ar trebui sa fie similare.

Hai sa vedem comportamentul in cele doua scenarii ale noastre.

 

Load cu ventilatorul setat pe auto

 

Load cu ventilatorul setat la 100%

 

Comparativ cu alte placi video

Toate cele 3 placi video din seria 900 care folosesc cooler-ul specific Nvidia ofera cam aceleasi temperaturi. Cu siguranta diferenta dintre ele o face zgomotul, dar din pacate nu am avut disponibil un decibel-metru.

Da, temperatura lui GTX 980 Ti este ok si cu siguranta modelele integratorilor vor oferi temperaturi mai mici.

 

Consum

La capitolul consum ne asteptam sa vedem o valoare similara ca a lui Titan X. Pana la urma PCB-ul este identic, iar cipul are nevoie de un curent aproximativ similar atunci cand este incarcat la maxim.

 

Overclocking

Toata lumea spera ca GTX 980 Ti sa fie capabil macar sa ajunga din urma un Titan X. Ar fi cu adevarat bang for buck daca ar face asta. Dar ce zici de faptul ca atunci cand e overclocked intrece ca performanta un Titan X.

Frecventa de baza nu am crescut-o foarte mult, dar boost-ul ne-a ajutat enorm si frecventa finala la care am si rulat testele este de 1457 MHz. De la 1076 MHz. Thats something!

 

Teste de performanta

3D Mark Firestrike Extreme

 

3D Mark Firestrike Ultra

 

Bioshock Infinite

Full HD

 

WQHD

 

UHD

 

GRID Autosport

Full HD

 

WQHD

 

UHD

 

Sleeping Dogs

Full HD

 

WQHD

 

UHD

 

Tomb Raider

Full HD

 

WQHD

 

UHD

 

Dragon Age Inquisition

Full HD

 

WQHD

 

UHD

 

Hitman Absolution

Full HD

 

WQHD

 

UHD

 

Metro Last Light

Full HD

 

WQHD

 

UHD

 

Thief

Full HD

 

WQHD

 

UHD

 

Middle Earth: Shadow of Mordor

Full HD

 

WQHD

 

UHD

 

Alien Isolation

Full HD

 

WQHD

 

UHD

 

DiRT Rally

Full HD

 

WQHD

 

UHD

 

Exista si un motiv pentru care in toate graficele de mai sus nu am pus highlight pe GTX 980 Ti: este exact intre GTX 980 si Titan X. Era evident acest lucru, insa aproape tot timpul este foarte aproape de Titan X. Cel mai interesant comportament il ofera GTX 980 Ti atunci cand este aplicat un pic de overclocking. In aceste conditii intrece lejer un Titan X.

 

Concluzii

In ceea ce priveste performanta, GTX 980 Ti este din alta liga fata de GTX 980. Performanta lui este mult mai apropiata de Titan X, decat de GTX 980. Partea misto este ca pretul lui GTX 980 Ti este mai apropiat de GTX 980 decat de Titan X si asta il face din start un best buy, evident pentru categoria din care face parte.

Pretul recomandat de Nvidia este de 3499 Lei cu TVA inclus. Si desi pare ca Nvidia isi faulteaza GTX 980-urile, ei bine nu este chiar asa pentru ca in plan exista si ieftinirea lor. Insa, din experienta e destul de clar ca la noi aceasta ieftinire va putea fi observata mult mai tarziu decat in alte tari.

Nu stiu daca are aceasi problema legata de memorie ca GTX 970 pentru ca nu am verificat. Sper, insa, ca Nvidia sa fi invatat ceva din greselile lor.

Asadar, daca ai un GTX 980 poti sa mai iti cumperi inca unul. Vei avea un setup al naibii de puternic, dar te vei confrunta cu clasicele dureri de cap date de configuratiile multi-GPU. Mai ai varianta sa il vinzi rapid 980-ul. Rapid la modul maine si sa mai pui niste bani si sa iei acest mic centaur. Vei fi complet multumit de acest mini Titan X.

Similar Articles

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.