Stateam eu linistit si testam placi video, cand dintr-o data mi-am dat seama ca au trecut 2 ani de cand am mai verificat in ce stadiu este ray tracing.

Acum 2 ani era degeaba pe singura serie de placi video: RTX 2000. Intre timp a mai aparut si RTX 3000, dar si de la concurenta: RX 6000.

Asadar avem ceva placi video pe care le putem compara exact in subiectul momentului, ray tracing.

Este cel mai fierbinte subiect si dintre toate jocurile pe care le-am testat cu ray tracing Watch Dogs Legion este primul pe care il publicam.

Implementarea lui de ray tracing se limiteaza strict la reflexii. Insa, setul de caracteristici aduse de aceasta tehnologie este mult mai larg.

Cert este ca reflexiile se pot observa cel mai repede cand vine vorba de ray tracing. Partea cu generatul de umbre este destul de greu de pus in evidenta in imagini statice, insa am sa fac asta pentru COD BOCW si DiRT 5. Alte jocuri cu ray tracing pe care le-am testat in perioada asta.

Watch Dogs Legion a fost lansat exact in perioada in care au aparut si consolele ce erau numite next-gen. Cumva are logica sa nu isi fi batut prea mult capul cu implementarea tuturor caracteristicilor, ci doar a celor mai vizibile.

Cum s-ar spune au turnat eye candy cu galeata in joc. Probabil au facut asta doar ca sa apara prin materialele de presa ca fiind joc next gen. Cine stie? Cui ii pasa? Jocul arata bine si este destul de fun.

Per total aspectul este destul de mult imbunatatit atunci cand activezi ray tracing. Sporeste cat de cat imersiunea, insa, inca, are impact foarte mare asupra performantei. Veti vedea.

Cea mai mare diferenta intre Medium si Ultra la capitolul ray tracing este distanta pana la care reflecta si rezolutia reflexiei.

Oricum, Watch Dogs Legion arata bine si datorita texturilor foarte detaliate.

 

Ce si cum testam?

Asa cum v-am dat de inteles din titlu testam toate GPU-urile noi, dar si aproape toate GPU-urile vechi. Adica seria RTX 2000. Pe RTX 2060 si RTX 2060 Super le-am lasat de o parte. Sunt prea slabe pentru acest gen de operatiuni.

Testele rulat pe Watch Dogs Legion si alte jocuri cu ray tracing nu au fost incluse in review-urile placilor din seria RX 6000 deoarece au fost rulate pe o cu totul alta platforma decat cea pe care rulam testele pentru placi video in mod normal.

 

Pentru acest articol am folosit urmatoarele componente:

Componente:

  • Procesor: AMD Ryzen 9 5950X
  • Placa de baza: Aorus X570 Master
  • Memorie RAM: 4x 8GB G.Skill TridentZ Royal RGB @3600MHz
  • Stocare: Corsair MP600 2TB
  • Sursa: Corsair HX1000i
  • Racire CPU: Corsair H115i Elite Capellix
  • Carcasa: Corsair Crystal 680X/NYAC11
  • GPUs: Gigabyte RTX 2070 Super, RTX 2080 Super FE, RTX 2080 TI FE, Gigabyte RTX 3060 TI, RTX 3070 FE, RTX 3080 FE, Asus TUF RTX 3090, RX 6800, RX 6800XT, RX 6900XT

 

Metodologie

Fiind vorba de un singur joc a fost ceva mai simplu sa aruncam o privire asupra impactului pe care il are ray tracing aplicat in mai mutle moduri.

Pentru a intelege cat de mult sunt afectate placile video de activarea reflexiilor am decis sa folosim reflexiile activate la nivel mediu de calitate (care este de altfel si minimul in joc), dar si maxim.

Nu am testat nivelel intermediare pentru ca observi extrem de greu diferenta.

Rezolutiile la care am rulat benchmark-ul integrat in joc sunt 1920×1080, 2560×1440 si 3840×2160.

Profilul de calitate ales a fost Ultra High si singura setare schimbata pe parcursul testari a fost cea care activeaza sau dezactiveaza reflexiile ray tracing.

 

Centrealizator rezultate

Framerate 1920×1080

1920×1080 este fara doar si poate cea mai populara rezolutie a momentului. Este fix in locul in care s-a aflat 1024×768. Si avand in vedere ca acum a aparut o noua tehnologie care sa faca totul sa arate mai bine, am un sentiment ca nu va disparea prea curand.

Pana una alta am sa va reamintesc ca 4K abia acum incepe sa fie adoptat la scara larga pentru ca au si aparut TV-uri cu HDMI 2.1. Adica capabile sa afiseze mai mult de 60 Hz la rezolutia 4K. Totusi, foloseste chroma subsampling. Asa ca nu se poate spune despre 4K ca are sanse sa fie universal acceptat atata vreme cat nu exista un cablu capabil sa transfere informatia vizuala fara a fi alterata calitatea.

Din pacate orice ecran 1080P incepe sa afiseze imagini foarte urate cand depaseste dimensiunea de 25 inci.

Rezolutia 1080P este singura unde placile video entry level din segmentul placilor cu Ray Tracing pot afisa ceva cat de cat cursiv.

Aproape toate pana la RTX 3080 se invart in jurul a 50 fps. Singurele care sunt ceva mai capabile in acest scenariu sunt RX 6800 XT si 6900 XT si RTX 3080 si RTX 3090.

Cam scumpa experienta de 60+ fps in Watch Dogs Legion cu RT activat la 1080P.

1920×1080 – Graphics Quality ULTRA

 

 

Framerate 2560×1440

2560×1440 este poate cea mai misto rezolutie a momentului. Are atat PPI mare (pixels per inch), cat si refresh mare. In materie de PC Gaming la aceasta rezolutie poti atinge framerate-uri decente folosindu-te si de hardware ceva mai ieftin.

Din pacate, singurele placi capabile sa ofere o experienta ok cu ray tracing activat sunt doar cele scumpe. Eu unul nu as juca in aceste conditii. As prefera mereu sa dezactivez RT pentru a castiga ceva mai multa performanta.

Din pacate restul setarilor grafice nu au impact asa mare asupra performantei precum RT. As zice ca implementarea pentru aceasta rezolutie isi are rostul strict pentru a experimenta RT un pic. Nu pentru a juca asa.

RTX 3090 este singura capabila sa ofere peste 60 de cadre pe secunda.

2560×1440 – Graphics Quality ULTRA

 

Framerate 3840×2160

3840×2160 – Graphics Quality ULTRA

 

Verdict

Foarte interesant ca atunci cand m-am apucat sa ma invart prin Londra pentru aceste screenshot-uri jocul m-a facut sa mai explorez putin. Arata foarte bine. Asta este destul de clar. Insa gameplay-ul cu ray tracing activat este decent doar la rezolutia 1080P.

Cel putin pe PC cu mouse+tastatura este chiar neplacuta sa joci la low fps.

Da, reflexiile ray tracing chiar transforma jocul total.

Pacat ca il transforma intr-un stop motion animation superb.

Nu, hardware-ul actual nu este acolo. La fel cum si primele 3 generatii de dupa aparitia pixxel&vertex shading erau slabe exact la key selling point-ul lor.

Materialul acesta nu are rolul de a va spune ce sa va cumparati. Ci e o simplia trecere in revista a nivelului de performanta in noua tehnica de redat imagini mai aproape de fotorealism in jocuri: ray tracing.

Urmatorele jocuri pe care le vom verifica sunt DiRT 5 si Call of Duty BOCW.

Vrei sa nu te doara capu cu framerate prea mic si alte neplaceri? Ia-ti Asus TUF RTX 3090 . E doar 10000 Lei.

In decursul a 7-8 ani un varf de gama a ajuns sa fie pozitionat la un pret de 3 ori mai mare. Ma rog. Gamingul nu mai e nisa.

3 thoughts on “Performanta Ray Tracing: Watch Dogs Legion – cele mai noi GPU-uri testate

  1. Iti cumperi un supercar. 0-60 in 2.5 secunde. Pui un bodykit sa arate mai sexy. 0-60 in 7 secunde. Cam asa sta situatia cu RT momentan, sunt putine jocuri si putina cerere pentru asa ceva momentan. Are nevoie de multa maturizare tehnologia pana sa fie ceva comun. Cum ar fi jocurile de espors cu RT? Ar scadea FPS dramatic la toate. Si faptul ca doar la 1080p e jucabil, scade si mai mult magia. Sincer daca dau 3000+ lei pe o placa video, vreau sa ma joc 1440p la 100+ FPS, nu 50.
    In oarecare masura, conteaza si implementarea in joc, si astept urmatoarele materiale sa vedem o medie de performance.

  2. Cred ca producatorii de jocuri se bazeaza pe faptul ca jucatorii vor sa joace un anunit titlu in orice conditii.
    Mi se pare jenant sa ceri 250-300Ron pe un joc care are nevoie de harware de 5000Euro sa ruleze optim. Daca nu esti capabil sa il optimizezi, cere 10-20Euro pe el. Dar na, nu este prost cine cere.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.