Ridicol este un adjectiv prea bland pentru un monitor precum Samsung CHG90. Cand il vezi in poze pe Internet te gandesti doar la “ce dumnezeu e atrocitatea aia?!” si stiu sigur ca foarte putini oameni si-ar dori sa cumpere asa ceva.

Adevarul este ca are un format extrem de ciudat.

Dar veti vedea, in cele ce urmeaza, ca de fapt poate fi un monitor fantastic daca este folosit corespunzator si in cateva situatii specifice.

Nu sunt foarte multe scenarii in care poate fi folosit corespunzator fara sa iti faca nervi ca este prea mare. Dar important este ca sunt.

Voi reintroduce capitolul experienta in timpul utilizarii deoarece va trebui sa va povestesc ca sa intelegeti la ce este bun un asemenea monitor.

Samsung CHG90 - 49 inch 32:9 display @ 144 Hz

Dar pana sa ajungem in acel punct hai sa discutam despre chestiile tehnice.

 

Ce este Samsung CHG90?

CHG90 nu stiu daca poate fi considerat un adevarat varf de gama si asta pentru ca rezolutia pe verticala este abia 1080, dar pe orizontala ofera 3840 pixeli. Practic, sunt doua ecrane Full HD lipite. Sau ma rog, rezultatul este unul asemanator cu alipirea a doua monitoare Full HD.

Monitorul este curbat si acesta este un lucru foarte bun pentru o dimensiune atat de mare. Adica stand pe mijloc si uitandu-te spre una dintre laterale, daca nu ai avea curbura, ai avea un unghi de vizualizare foarte prost.

Asadar, de data aceasta este chiar utila. Nu de alta, dar e mai usor sa rotesti gatul decat sa te plimbi cu tot corpul pentru a beneficia de unghiul de vizualizare potrivit.

In caz ca sunteti curiosi, curbura este 1800R.

Panoul este, bineinteles, SVA, Exact ca in cazul majoritatii monitoarelor de la Samsung.

Si contrar asteptarilor, efectul acela de aurora nu isi mai face simtita prezenta. Cu alte cuvinte au mai progresat si ei.

In ceea ce priveste caracteristici, CHG90 este dotat Cu Freesync 2 si asta inseamna ca este capabil sa redea continut HDR. Apropos, recent AMD au redenumit Freesync 2 in Freesync 2 HDR. Probabil si-au dat si ei seama ca nu era tocmai clar numele ales.

Mai jos aveti un material in care povestesc mai multe despre Freesync 2. Veti intelege cateva lucruri chiar daca este realizat cu ajutorul unui monitor CHG70.

Greutatea monitorului este foarte mare si este oarecum de inteles. Partea buna este ca Samsung s-au asigurat ca monitorul va fi stabil pe birou si astfel au inclus un picior enorm in pachet.

 

Meniul monitorului Samsung CHG90

 

Metodologie de testare

Input lag

Gata cu Unreal Torunament 3. Ma rog, voi continua sa rulez testele, pentru a avea rezultatele la indemana in cazul in care voi observa vreun comportament anume, dar nu le voi mai publica decat in cazuri speciale.

Cel mai important joc din noua metodologie de testare este Counter Strike Global Offensive.

Stiu ca este o vechitura, dar pentru pro gameri este super important timpul de raspuns in acest joc si Unreal Tournament 3 nu se comporta la fel ca acesta din urma.

Pe langa asta, am schimbat si abordarea. Nu voi mai folosi flama armei dupa un foc pe post de reper vizual pentru ca la CS:GO fiecare foc de arma are o animatie diferita si timpul poate varia in functie de aceasta.

In schimb, am ales sa folosesc strafe, bineinteles tot cu ajutorul mouse-ului modificat care aprinde un LED in momentul in care apas click-ul stanga. Stiu ca ati mai vazut prin alta parte o procedura similara, dar abordarea mea nu aduce niciun fel de lag. Nu exista un sistem de operare care sa decida cand sa aprinda LED-ul ca in cazul celor care folosesc Arduino.

Asadar, cand apas click-ul se aprinde LED-ul si dupa ce totul este procesat de catre PC este trimis spre afisare. Si la primul indiciu vizual notez timpul care s-a scurs intre momentul apasarii click-ului (aprinderea LED-ului) pana in momentul afisarii pe ecran.

Fiind vorba de acelasi PC, singura variabila este monitorul si modul selectat pe acesta.

Intotdeauna cand testez un monitor de gaming, aleg cel mai rapid mod de afisare, chiar daca inseamna sa imi afiseze folosind culori ireale ca in cazul modurilor de operare FPS ale majoritatii monitoarelor.

Daca are overdrive, acesta este trecut pe Extreme. Daca are FreeSync sau G-SYNC, acestea sunt dezactivate. Daca are Motion Blur reduction, la fel. Il dezactivez deoarece adauga lag. Am verificat asta cand am testat pentru prima oara G-SYNC care permite utilizatorului sa foloseasca fie G-SYNC, fie ULMB (ultra low motion blur).

Pe absolut toate inregistrarile facute la 1000 fps se observa ca LED-ului ii ia pana in 1ms sa se aprinda. Asadar, acesta nu influenteaza in niciun fel interpretarea timpului de raspuns.

Pentru inregistrare am folosit o camera Sony RX10 II capabila sa inregistreze 3 secunde la 1000 fps.

Pentru Quake Champions folosesc rezolutia nativa cu limitare de 300 fps. Acest framerate este suficient pentru monitoarele la 240Hz si este super dificil de mentinut. Adica este imposibil cu detaliile altfel decat low. Si chiar si asa, pentru monitoarele 4K inca este imposibil la rezolutie nativa. Framerate-ul cu un GTX 1080 Ti este de 210 fps.

Asadar, cand va fi vorba de un monitor 4K, voi specifica exact la ce rezolutie am facut inregistrarile.

Folosesc un custom match de 30 minute pe Ruins of Sarnath.

Cadrul 216 este cel mai important. Acolo se observa miscarea pe ecran in urma executarii comenzii de strafe stanga. Timpul total scurs de la apasarea click-ului pana la afisarea pe ecran este de 18ms.

Counter Strike Global Offensive este redat in rezolutia 1280*1024 streched pe tot ecranul. Bineinteles, folosesc comanda „-freq” care face jocul sa comunice cu monitorul la rata de imporospatare dorita. De asemenea, folosesc si raw input, iar limita de cadre pe secunda este de 300.

Desi competitiv nu exista o limita superioara, nu putem trage o concluzie despre un monitor daca framerate-ul este ba 350, ba 400, ba 200. La fiecare dintre aceste framerate-uri engine-ul jocului are un lag diferit. Si din acest motiv este obligatoriu ca framerate-ul sa fie fix.

Pentru acest joc folosesc harta Cobblestone in modul offline, dar fara boti. Nu de alta, dar nu vreau sa ma trezesc ca vreun bot ca vine sa ma intrebe ce fac langa un perete:).

 

Color accuracy

Pentru masurarea culorilor am folosit un X-Rite i1 Display Pro. M-a interesat in mod special reproducerea culorilor si mai bine zis abaterea de la o reproducere ideala. Adica Delta E. Asadar, am masurat toti parametrii cu monitorul setat pe default, adica asa cum este el cand il scoti din cutie, dar si folosind profilul sRGB (acolo unde exista) sau dupa o calibrare dupa un white point apropiat display-ului de testat.

Unele sunt cu white point 7500K, altele cu 6500K. Si va imaginati ca daca as fi calibrat la 6500K un display de 7500K, ar fi aparut niste aberatii foarte mari.

De asemenea, am inregistrat si valoarea maxima a luminantei, dar si contrastul maximum afisat vreodata pe perioada testelor. Ambele valori sunt foarte importante. Mai ales luminanta deoarece cu cat este mai mare cu atat ai mai multa flexibilitate in setarea culorilor pentru gaming.

In ceea ce priveste delta E-ul, nu am notat doar valoarea maxima asa cum am observat ca se practica. O sa gasiti delta E maxim alaturi de delta E average. Pana la urma, impreuna va ofera o privire de ansamblu mai buna. Media este facuta pe un patch de 24 de culori, iar maxima este valoarea maxima inregistrata pe o singura culoare. Mi se pare logic sa conteze si media. Cu cat este mai mica media pe 24 de valori, cu atat mai bine.

Veti vedea in tabelul cu rezultate la ce ma refer exact.

 

Experienta in timpul utilizarii

Primul soc a fost cutia. E mare cat China si greu tare. L-am tot mutat cu greu prin casa pana i-a venit randul sa il testez si cand chiar am reusit sa ma apuc de el m-am chinuit aproximativ 15 minute pana l-am asamblat.

Panoul este si el extrem de greu si e super dificil sa il muti dintr-o camera in alta deja asamblat.

Dupa ce am reusit sa il “plantez” pe biroul de test m-am lovit de o alte dificultate. Conectarea cablurilor. Este atat de mare incat nu il poti roti cat sa vezi conectorii si sunt si “ascunsi” intr-o scorbura, lucru ce face dificila conectarea cablurilor fara a te uita.

Ma rog, trecand peste aceste mici probleme de care te lovesti o singura data, la instalare, m-am lovit de dimensiunea lui.

My god! Imi era greu sa imi mut privirea de la zona centrala spre coltul dreapta jos ca sa vad cat e ceasul.

Ma rog, intr-un final am ajuns sa impart ferestrele pe jumatate de ecran si am ajuns la concluzia ca fiecare jumatate se simte ca un monitor mai mic.

Imediat dupa ce am inceput sa impart totul in doua am si putut lucra.

Si marea revelatie a venit in momentul in care am descoperit in meniu setarea PBP (picture by picture).

Atunci am conectat consola la unul dintre port-urile HDMI si mi-am dat seama cu adevarat ce permite acest monitor si cui se adreseaza de fapt.

Sigur, poate fi folosit ca un singur monitor cu o suprafata enorma care este ideal pentru Excel si atat. Dar poate fi folosit ca dublu monitor atat pentru productivitate cu pauze (PC+PS4) dar si ca dual display pe un singur picior.

Pana la urma, a doua imagine poate fi luata din oricare alta sursa, nu neaparat o consola. Si practic poate fi folosit si pentru doua PC-uri.

Sincer sa fiu mi se pare absurd sa joci la doua PC-uri pe acelasi monitor daca nu esti vreun fermier de conturi.

Dar ganditi-va la programatorii care pot folosi diferite dispozitive conectate la oricare dintre intrarile video.

Pe o bucata de monitor programeaza si pe cealalta verifica rezultatul.

Daca e un lucru pe care il faciliteaza monitorul acesta este ca desi e enorm, e mai simplu de utilizat decat doua monitoare de 24 de inci pentru ca nu ai la fel de multe cabluri.

Este ridicol pentru gaming pe un singur PC si total abstract pentru ca jocurile nu suporta acest format. Abia au inceput sa ofere suport pentru 21:9.

Quake Champions nu e capabil sa randeze ca lumea nici HUD-ul, daramite jocul.

Asa ca, da, eu am reusit sa il folosesc cu adevarata placere. Insa conectat la PC-ul meu si la PS4 Pro in acelasi timp si cand luam pauza de scris mai il puneam pe Kratos sa mai arunce cate un topor. Dar doar in 60 Hz. Si veti vedea imediat de ce. Caci urmeaza capitolul cu teste.

 

Teste input lag

Am extins un pic testele in cazul acestui monitor si am decis sa verific comportamentul lui atat full screen, in timp ce reda imagine pe intreaga suprafata a panoului, dar si PBP si modul normal de utilizare, adica 16:9> Acesta din urma mi s-a parut singurul mod posibil de a utiliza monitorul in jocuri. Sunt extrem de putine jocuri ce sunt afisate corect pe un astfel de monitor si cu siguranta vei ajunge sa il folosesti cu black bars.

Counter Strike: Global Offensive

 

Quake Champions

 

Comparativ cu alte monitoare

Nu este cel mai rapid monitor dintre toate pe care le-am testat, insa, in mod clar sta bine la capitolul timp de raspuns. Si sta destul de bine atat cand imaginea este afisata pe intregul panou, cat si doar 16:9. Insa, in momentul in care vrei sa il folosesti impartit in doua monitoare, dai de naiba. Pardon, de lag.

De ce se intampla asta? Pentru ca amaratul de procesor al monitorului trebuie sa se ocupe de doua fluxuri video. Si daca ar fi fost conceput pentru asta s-ar fi descurcat la 144 Hz si fara adaosul de lag.

Daca vreti o analogie usor de inteles, ganditi-va ca este un procesor dual-core care se ocupa rapid cu ambele nuclee ca sa afiseze imaginea pe intregul display, iar cand este folosit modul PBP, monitorul aloca cate un nucleu pentru fiecare dintre fluxurile video. Practic, ii scade puterea la jumatate si rezultatul este cat se poate de vizibil, lag-ul se dubleaza.

 

Color accuracy

Luminanta si contrast

Bineinteles, este vorba de masuratori in SDR. In modul HDR probabil ca sare de 400 cd/m².

Asa cum era de asteptat, la capitolul contrast observam ca panourile SVA de la Samsung sunt in pozitiile fruntase.

Si iarasi le vedem in pozitii fruntase cand vine vorba de cat de negru este dracu…pardon, negru.

 

Delta E

La capitolul reproducere a culorile, monitorul Samsung CHG90 sta foarte bine. Mai ales ca el este pozitionat ca fiind de gaming. Nu am inclus masuratori cu profilul sRGB deoarece ofera rezultate mult mai slabe decat cele ale profilului implicit.

 

Verdict

Intregul concept al acestui monitor este super misto. Sa ai doua monitoare intr-unul singur si fara bezel intre ele este absolut sublim. Totusi, daca vrei sa il folosesti in locul a doua monitoare te vei lovi de un lag incredibil. Si nu este vorba de cateva milisecunde ca intre cel mai lent monitor Asus PG27Q (IPS, 60 Hz, 4K) si cel mai rapid monitor (Aorus AD27QD). Este vorba de extra 25 milisecunde. Pe care le simte chiar si mamaie.

Asadar, este vorba de o limitare hardware aici. Si pe viitor voi extinde testele in acest sens la toate monitoarele care suporta PBP si PIP. Tocmai ca sa stiti si voi daca merita luata in considerare aceasta caracteristica.

In cazul lui CHG90 merita tinut cont de ea doar daca este folosit pentru lucru office. Si acest format este godlike pentru Excel sau Premiere. Sau alte aplicatii care necesita spatiu mare de lucru pe orizontala. Caci pe verticala, din pacate, CHG90 sta prost. Are doar 1080. Si pentru anul 2019 este chiar putin.

Va recomand sa asteptati sa mai apara mai multe monitoare cu acest format daca vreti neaparat sa folositi si voi PBP. Poate nu vor suferi de lag precum acesta.

  • Daca totusi vrei sa iti cumperi un Samsung CHG90, poti sa o faic de la PC Garage la pretul de 6041 Lei
Review overview
Summary Samsung au spart gheata cu acest format, insa, sunt mutle de imbunatatit pentru a putea fi folosit de catre gameri. Deocamdata e bun de office. Poate urmatoarea iteratie.
4
Tagged

Similar Articles

One thought on “Samsung CHG90 LC49HG90DMNXZA review – o ciudatenie interesanta

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.