N-am mai pus mana pe un monitor ViewSonic de aproximativ 9 ani. De pe vremea cand la PC Mag se ocupa altcineva de monitoare si dezvoltau o procedura de testare ce avea sa arate adevaratul delay al unui monitor.

Nu prea ma fascinau monitoarele la vremea respectiva pentru ca o si faceau cu un osciloscop, dispozitiv ce era prea complicat de inteles pentru un tanar geolog.

Mai tarziu am inteles ca se poate face acelasi lucru si cu o camera HFR (high framerate).

Si iata ca dupa aproape un deceniu pun si eu in sfarsit mana pe un monitor ViewSonic.

La vremea respectiva era unul dintre cele mai rapide.

Imi amintesc cum se lumina colegul meu la fata cand vorbea despre cat de rapid era acel panou. 2ms intre toate monitoarele cu 5ms.

Prea putin ma jucam la vremea respectiva ca sa inteleg ce efect are.

Ma rog, acum pot sa zic simplu, avea mai putin motion blur.

Dar acest XG2702 nu vine cu vreun panou bombastic super overclocked ca pe vremuri, ci mai degraba cu o paleta super bogata de caracteristici pe care le vom descoperi in cele ce urmeaza.

 

Ce este ViewSonic XG2702?

Este un monitor de gaming cu panou TN si o rata de improspatare de 144 Hz. Diagonala lui este de 27 inci. Asta ne indica faptul ca nu este potrivit pentru pro gameri, care au nevoie sa joace mereu pe monitoare de 24 inci precum cele de la competitii, ci pentru jucatori amatori si semi pro care nu au ajuns inca la acel nivel la care performanta sa le fie afectata de catre cel mai mic detaliu.

De asemenea, merita mentionat faptul ca este compatibil cu tehnologia FreeSync de la AMD si combinatia specificatiilor il face oarecum perfect pentru placile video AMD care nu sunt tocmai cele mai performante de pe planeta.

Adica RX 580 si 590 sunt tocmai bune pentru 1920×1080, iar Vega 56 si 64 pentru 2560×1440.

Asta inseamna ca vei putea sa iti construiesti un setup complet cu o suma destul de mica de bani.

Cu cat rezolutia monitorului este mai mare, cu atat suma de bani investita in placa video este si ea mai mare.

Si daca esti si jucator semi profesionist, atunci este destul de clar ca inca va trebui sa ramai la 1920×1080 ca sa poti stoarce cel mai mare framerate posibil din PC-ul tau.

La capitolul conectivitate sta super bine pentru ca ofera un HDMI 1.4, un HDMI 2.0 si un DisplayPort 1.2.

ViewSonic XG2702 27 inch 144 Hz display review | WASD

Asta il face perfect pentru setup-urile multiplatform care includ si o consola.

Si ca sa fie totul mai simplu, este inclus si un jack audio pentru a conecta castile.

Si una dintre caracteristicile pe care mi-ar placea sa o copieze cat mai multi producatori este reprezentata de felul in care au gandit baza monitorului. Este relativ mica si pe langa asta are o panta foarte misto pentru ca poti aseza tastatura deasupra ei. Facand asta si tinand tastatura in modul acela ciudat in care vezi ca o tin jucatorii profesionisti de CS:GO vei putea sa te asezi mai aproape de monitor si vei putea vedea mai bine fara a creste presiunea exercitata asupra mainii din cauza unei pozitii incomode.

 

144 Hz vs 120 Hz vs 60 Hz & Black Stabilization

 

Meniul monitorului ViewSonic XG2702

Desi meniul este destul de greu de folosit pentru ca monitorul are doar doua butoane de navigare care sunt folosite atat pentru sus-jos, cat si pentru stanga-dreapta, macar pune la dispozitie o multitudine de setari.

Cel mai important aspect il reprezinta cele 3 profile ce pot fi modificate si redenumite. Daca permitea in fiecare dintre cele 3 profile sa alegi pentru fiecare si sursa de semnal ar fi fost super util pentru scenariile multi-platform.

 

Galerie foto

 

Metodologie de testare

Input lag

A sosit acel moment in care modificam metodologia de testare. E aproape anul 2019 si drept urmare am decis sa testam folosind un joc super nou si unul super popular. Gata cu Unreal Tournament 3. Ma rog, voi continua sa rulez testele, pentru a avea rezultatele la indemana in cazul in care voi observa vreun comportament anume, dar nu le voi mai publica decat in cazuri speciale.

Cel mai important joc din noua metodologie de testare este Counter Strike Global Offensive.

Stiu ca este o vechitura, dar pentru pro gameri este super important timpul de raspuns in acest joc si Unreal Tournament 3 nu se comporta la fel ca acesta din urma.

Pe langa asta, am schimbat si abordarea. Nu voi mai folosi flama armei dupa un foc pe post de reper vizual pentru ca la CS:GO fiecare foc de arma are o animatie diferita si timpul poate varia in functie de aceasta.

In schimb, am ales sa folosesc strafe, bineinteles tot cu ajutorul mouse-ului modificat care aprinde un LED in momentul in care apas click-ul stanga. Stiu ca ati mai vazut prin alta parte o procedura similara, dar abordarea mea nu aduce niciun fel de lag. Nu exista un sistem de operare care sa decida cand sa aprinda LED-ul ca in cazul celor care folosesc Arduino.

Asadar, cand apas click-ul se aprinde LED-ul si dupa ce totul este procesat de catre PC este trimis spre afisare. Si la primul indiciu vizual notez timpul care s-a scurs intre momentul apasarii click-ului (aprinderea LED-ului) pana in momentul afisarii pe ecran.

Fiind vorba de acelasi PC, singura variabila este monitorul si modul selectat pe acesta.

Intotdeauna cand testez un monitor de gaming, aleg cel mai rapid mod de afisare, chiar daca inseamna sa imi afiseze folosind culori ireale ca in cazul modurilor de operare FPS ale majoritatii monitoarelor.

Daca are overdrive, acesta este trecut pe Extreme. Daca are FreeSync sau G-SYNC, acestea sunt dezactivate. Daca are Motion Blur reduction, la fel. Il dezactivez deoarece adauga lag. Am verificat asta cand am testat pentru prima oara G-SYNC care permite utilizatorului sa foloseasca fie G-SYNC, fie ULMB (ultra low motion blur).

Pe absolut toate inregistrarile facute la 1000 fps se observa ca LED-ului ii ia pana in 1ms sa se aprinda. Asadar, acesta nu influenteaza in niciun fel interpretarea timpului de raspuns.

Pentru inregistrare am folosit o camera Sony RX100 Va care este capabila sa inregistreze la 1000 fps.

Pentru Quake Champions folosesc rezolutia nativa cu limitare de 300 fps. Acest framerate este suficient pentru monitoarele la 240 Hz si este super dificil de mentinut. Adica este imposibil cu detaliile altfel decat low. Si chiar si asa, pentru monitoarele 4K inca este imposibil la rezolutie nativa. Framerate-ul cu un GTX 1080 Ti este de 210 fps.

Asadar, cand va fi vorba de un monitor 4K, voi specifica exact la ce rezolutie am facut inregistrarile.

Folosesc un custom match de 30 minute pe Ruins of Sarnath.

Cadrul 216 este cel mai important. Acolo se observa miscarea pe ecran in urma executarii comenzii de strafe stanga. Timpul total scurs de la apasarea click-ului pana la afisarea pe ecran este de 18ms.

Counter Strike Global Offensive este redat in rezolutia 1280*1024 streched pe tot ecranul. Bineinteles, folosesc comanda „-freq” care face jocul sa comunice cu monitorul la rata de improspatare dorita. De asemenea, folosesc si raw input, iar limita de cadre pe secunda este de 300.

Desi competitiv nu exista o limita superioara, nu putem trage o concluzie despre un monitor daca framerate-ul este ba 350, ba 400, ba 200. La fiecare dintre aceste framerate-uri engine-ul jocului are un lag diferit. Si din acest motiv este obligatoriu ca framerate-ul sa fie fix.

Pentru acest joc folosesc harta Cobblestone in modul offline, dar fara boti. Nu de alta, dar nu vreau sa ma trezesc ca vreun bot ca vine sa ma intrebe ce fac langa un perete:).

 

Color accuracy

Pentru masurarea culorilor am folosit un X-Rite i1 Display Pro. M-a interesat in mod special reproducerea culorilor si mai bine zis abaterea de la o reproducere ideala. Adica Delta E. Asadar, am masurat toti parametrii cu monitorul setat pe default, adica asa cum este el cand il scoti din cutie, dar si folosind profilul sRGB (acolo unde exista) sau dupa o calibrare dupa un white point apropiat display-ului de testat.

Unele sunt cu white point 7500K, altele cu 6500K. Si va imaginati ca daca as fi calibrat la 6500K un display de 7500K, ar fi aparut niste aberatii foarte mari.

De asemenea, am inregistrat si valoarea maxima a luminantei, dar si contrastul maximum afisat vreodata pe perioada testelor. Ambele valori sunt foarte importante. Mai ales luminanta deoarece cu cat este mai mare cu atat ai mai multa flexibilitate in setarea culorilor pentru gaming.

In ceea ce priveste delta E-ul, nu am notat doar valoarea maxima asa cum am observat ca se practica. O sa gasiti delta E maxim alaturi de delta E average. Pana la urma, impreuna va ofera o privire de ansamblu mai buna. Media este facuta pe un patch de 24 de culori, iar maxima este valoarea maxima inregistrata pe o singura culoare. Mi se pare logic sa conteze si media. Cu cat este mai mica media pe 24 de valori, cu atat mai bine.

Veti vedea in tabelul cu rezultate la ce ma refer exact.

 

Teste input lag

Counter Strike: Global Offensive

 

Quake Champions

 

Comparativ cu alte monitoare

Rezultatele obtinute de catre ViewSonic XG2702 sunt excelente si cel putin in cazul meu il transforma in preferinta personala pentru jucat si nu numai. Veti vedea in capitolul urmator de ce.

 

Color accuracy

Masuratori luminanta & contrast

In mod foarte ciudat, monitorul are o luminanta mai mare decat cea declarata. ViewSonic spun ca acest model este capabil de 400cd/m², iar valoarea masurata este de ~430. Nu e un lucru rau. Ba din contra.

 

Si la contrast observam acelasi pattern. Valoarea masurata este mai mare decat cea declarata. Din nou, este super bine ca ofera un contrast excelent, dar poate ar fi fost mai interesant pentru utilizatori sa vada asta si in specificatiile din magazine unde acest model are trecuta valoarea de 1000:1.

 

Delta E

Si cireasa de pe tort o reprezinta tocmai culorile. Adica reproducerea de culori. Tineti cont de faptul ca este un monitor cu panou TN si are niste valori mai bune chiar si decat unele IPS-uri. Eu unul am ramas impresionat.

Totusi, unghiurile de vizualizare sunt destul de inguste si acele culori bune se schimba imediat ce ti-ai schimbat si pozitia capului in raport cu panoul.

 

Verdict

Cand mi-a sosit la review acest monitor m-am intrebat un singur lucru: de ce dumnezeu costa cat un TN 2K la 144 Hz sau cat un Zowie (care stim ca sunt etalon pe partea de eSports). Si aveam sa aflu imediat asta.

Este super rapid si reproduce culorile cum niciun alt TN, dintre toate pe care le-am testat vreodata, nu o poate face.

Asa ca raspunsul la intrebarea mea este cat se poate de simplu, are culori excelente pentru rata de improspatare pe care o are.

Sincer sa fiu, este unul dintre putinele monitoare (cu pret decent) ce se apropie de acel vis: un monitor bun la toate.

Normal ca nu se compara cu un IPS la reproducerea de culori. Dar daca gaming-ul este activitatea principala si ai pretentii sa vezi si tu niste culori mai naturale cand te uiti la un film, atunci XG2702 e ceea ce iti trebuie.

Poti cumpara ViewSonic XG2702 de la PC Garage la pretul de 2034 Lei

Review overview
Summary ViewSonic au reusit sa ma impresioneze cu acest monitor. Pare ceva banal cand il vezi listat in magazine, dar de fapt este mult mai special.
4.5
Tagged

Similar Articles

2 thoughts on “ViewSonic XG2702 review – probabil cel mai bun TN la 144 Hz

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.