‘Eeeeey! Sunt mai incantat decat un consolist. Eu, WASDist din nastere, am ajuns un consolist. Neah! Doar gamer.

Si la fel ca multi dintre voi, ma bucur chiar si cand pun mana pe un Tetris. Am amintiri in desaga cu orice platforma posibila.

Am ucis atat de mult timp folosindu-ma de jocuri, incat as putea spune cu lejeritate ca sunt obsedat.

Dang! Am pornit un site numit WASD.

Stiti voi, imi place gaming-ul si am inceput prin a impartasi informatii de fel si chip ce au legatura cu domeniul asta. Mai ales PCMR, pentru ca acolo s-a nascut si WASD. Atat site-ul de pe care citesti acum, cat si schema de miscare.

Dar, ce sa vezi, gaming-ul, ca activitate, evolueaza si se transforma.

Daca ieri jucai pe un monitor CRT la 1024×768@60 Hz, acum iti incanti retina la un LCD@240 Hz.

Playstation 5 review | WASD
PlayStation 5 + Sony XH90 = 4K Love

Iar noi am evoluat asa cum ne-a dictat trendul. De fapt,  pretentiile noastre au inceput sa fie din ce in ce mai inalte.

Ei bine, la fel cum PCMR a evoluat, si consolele au evoluat. Intr-o alta directie, ce-i drept, dar au evoluat.

Cu toate astea, exista cateva puncte comune. Principalul ar fi tocmai WASD. Urmat de arhitectura X86 a consolelor noi si celelalte similitudini dintre PS4 si Xbox One cu PC-urile.

De ceva vreme, WASD pe console, adica utilizatul tastaturii de PC la consola, a devenit oficial. Nu mai e nevoie sa folosesti nu-stiu-ce emulator, adaptor, whatever. Le conectezi direct in USB si jocul care permite utilizarea, gen Fortnite, iti vor oferi inclusiv posibilitatea customizarii tastelor.

De ce s-a ajuns in acest punct? Pentru ca eu, de exemplu, nu pot juca shootere decat folosindu-ma de mouse si tastatura. Mainile mele refuza sa functioneze intr-un shooter daca sunt atinse de un controller DualShock. Asa ca, singurul fel in care ma pot castiga pe mine drept client, este oferindu-mi ceva.

Da, am jucat shootere cu mouse si tastatura pe PS4. Dupa ce dadeam o cursa cu baietii din UKZ, mai aveam chef sa ma joc intr-o gasca. E misto sa socializezi cand te joci. E distractiv. Nu am mereu chef sa alerg dupa fraguri. Uneori imi place sa arunc cu C4 :).

So yeah! WASD merge si pe telefoane. Mai greu, deoarece te enervezi pana faci toate bind-urile. Dar merge.

Asa ca, hai sa va povestesc ce-i si cu PlayStation 5 si daca bate vreun pic mai mult spre PCMR decat o facea PS4!

 

Aspect si constructie

In ceea ce priveste aspectul consolei, parerile sunt impartite. Pe mine unul nu ma intereseaza cum arata atata vreme cat incape intr-o masuta ieftina de la IKEA. De ce? Pentru ca acea inaltime o regasesti in piese de mobilier de la mai multi producatori decat ceva ce poate acomoda Xbox Series X.

Atunci cand ai copil mic in casa, oricum e bine sa ai mobilier de unica folosinta, ca sa zic asa. Ca are grija copilul sa isi ascuta creioanele pe ea. Parca plangi mai putin dupa cartonul presat de la IKEA decat dupa nu stiu ce piesa din lemn de frasinul lui Fat Frumos.

Avantajul pe care mi-l ofera posibilitatea de a ascunde consola sub masa este ca am mai mult spatiu pentru un big a$$ TV. Pentru ca, oricat te-ai bate cu pumnul in piept ca Hz si input lag mic la monitoare, TV-ul ala mare cu HDR e mult mai misto. Cel putin cand stai si tu seara pe canapea si lenevesti.

A, ce? Tu care esti PCMR stai toata ziua doar la birou? Pai foarte rau. Mai tre sa faci miscare. Si mai tre sa te si relaxezi din cand in cand.

Deci pe partea de „e urata, nu-i urata” n-am sa va validez opinia. E ce vreti voi sa fie.

Pentru mine, e PlayStation-ul pe care ma voi juca cu fi-miu tot Rayman si poate noul Sackboy. Iar daca ne vom conversa despre ceva, o sa fie despre ceea ce jucam. Nu despre felul in care arata consola.

Oricum, am fost extrem de suprins sa descopar ca textura controller-ului sau a consolei este data de taman simbolurile PlayStation.

 

Galerie foto

Teardown

La capitolul constructie, trebuie sa recunosc ca sunt impresionat. Cooler-ul este ceea ce ar trebui sa vedem la toti trantorii de asambleaza laptop-uri. Bine, nu va imaginati ca ma refer la introdus un asemenea cooler intr-un laptop. Ma refer strict la faptul ca este o racire construita cu cel mai mare simt de raspundere.

Nu, nu am desfacut-o inca. Nici nu permite NDA-ul si inca mai avem treaba cu ea. Teste de input lag de rulat. Si altele.

 

Experienta PS5

Va spun de la inceput ca sunt utilizator de PS4 cu vibratiile dezactivate. De ce? De nevoie. Unele jocuri de PS4 au talentul sa vibreze cand esti AFK. Mi s-a intamplat de o mie de ori si in GT: uitam sa scot ready-ul in lobby si cursa incepea. Eu fiind plecat. Adevarat. Greseala mea. Dar controller-ul incepea sa vibreze. Asa ca am inceput sa traiesc fara vibratii.

Dar am apreciat intotdeauna un haptic feedback bun, acolo unde era prezent. iPhone 8, de exemplu, al carui buton ma fascineaza si in ziua de azi.

Iar haptic feedback-ul PS5 este incredibil. Bine, eu l-am  experimentat si in combinatie cu adaptive triggers. Poate combinatia asta m-a fascinat de fapt.

Oricum, in Astro’s Playroom sunt extrem de bine evidentiate caracteristicile astea.

In Spider-Man: Miles Morales nu mi s-a parut atat de prezenta rezistenta la apasarea trigger-elor. Cel putin nu la fel de prezenta precum in Astro’s Playroom. Am fost mai degraba captivat de calitatea video.

 

DualSense

Ei bine, acesta este noul controller. Este singurul controller care functioneaza cu Spider-Man: Miles Morales. Daca nu ai acest controller conectat, nu poti porni jocul.

Dar trecand peste aceasta limitare ciudata, DualSense este cu mult superior lui DualShock 4.

Constructia este superioara. Materialele folosite sunt mult mai placute la atingere. Feedback-ul butoanelor pare similar, dar textura lor este diferita. Si nu inseamna ca este mai rau. Este in contrast cu restul controller-ului ca senzatie. Asta te va ajuta sa gasesti butoanele atunci cand ai nevoie de ele rapid.

Triggerele au cursa un pic mai lunga decat cea a lui DualShock 4. Si ma refer in momentele in care nu functioneaza adaptive triggers.

Stick-urile analogice sunt mult imbunatatite. Cercul exterior are un pattern diferit de cercul interior. Oricum, priza degetelor mari este muuuuult mai buna decat la DS4.

Difuzorul este la fel de meh precum cel al lui DS4, dar noutatea o reprezinta microfonul incorporat.

M-am bucurat enorm, pentru ca de nenumarate ori mi s-a intamplat sa am la dispozitie doar casti de auditie. Adica fara microfon incorporat.

Fac viata mai usoara celor ce vor sa intre in gasti si sa poata discuta cu prietenii folosind vocea. Nu e cel mai usor lucru din lume sa trimiti mesaje text pe PlayStation folosindu-te de controller.

O alta noutate o reprezinta inlaturarea benzii iluminate. Asta il face imposibil de utilizat cu jocurile VR pentru PS4.

In ceea ce priveste autonomia, am sa va spun subiectiv ca a rezistat cam cat il stiu si pe DualShock 4 ca rezista.

De ce!? N-am facut masuratori si cronometrari? Pentru ca depinde extrem de mult si cat iti vibreaza in mana. In Astro’s Playroom se consuma mai repede decat in Spider-Man: Miles Morales. Este singurul motiv, vibreaza mai mult si mai apasat:).

Imi place ca au pastrat jack-ul pentru casti cu microfon si ca poate fi folosit in continuare cand controller-ul functioneaza wireless, spre deosebire de Raiju pentru PS4, care mai costa si extrem de mult.

 

Ray tracing si display-uri

Este caracteristica pe care toata lumea o astepta. Inclusiv Nvidia. Stiti de ce? Pentru ca ei nu au fost capabili sa convinga developerii sa integreze tehnologia asta. Ar fi avut un numar prea mic de potentiali clienti (posesori de RTX 2000) carora sa se adreseze.

Asa ca, de acum incolo, va incepe sa curga cu jocuri cu ray tracing si cu port-uri executate pe repede inainte si cu termen de livrare ieri.

Singurul joc in care am putut sa experiementez ray tracing pe noua consola Playstation este Spider-Man: Miles Morales. Prin urmare, fix asta veti vedea si voi in screenshot-uri: Spider-Man.

Eu am jucat noul Spider-Man in modul Fidelity. Nu m-a deranjat absolut deloc framerate-ul scazut. Eram acolo pentru a ma bucura de poveste. Nu aveam chef de vreun mega combo pentru ca nu eram la niciun concurs. Dar ray tracing-ul ala arata bine de tot.

Asa ca da, eu n-am nicio problema cu low framerate, in acest gen de jocuri.

Si ca tot veni vorba de framerate, PS5 aduce acel ceva mega dulce. Aduce framerate peste 60 fps.

Dar este cumva legata toata treaba asta de display-ul pe care vei afisa jocul.

Cea mai buna experienta o ofera TV-urile cu HDMI 2.1. Aceste televizoare sunt capabile de refresh rate de maxim 120 Hz, atunci cand primesc 120 cadre pe secunda (cat suporta standardul HDMI 2.1, 4K@120). Daca o sa primeasca 60 de cadre pe secunda, TV-ul va afisa la 60 Hz. Iar daca cumva o sa primeasca 91 cadre pe secunda, va afisa la 91 Hz.

Asta inseamna ca se foloseste de VRR (variable refresh rate). Nu stiu sa va spun, inca, daca la monitoare o sa foloseasca tehnologia Freesync, care in esenta este acelasi lucru sau nu.

A, da. Nu va faceti sperante sa puteti inregistra gameplay la 2560×1440. Sau sa jucati la rezolutia asta. Chiar si atunci cand conectezi un display cu aceasta rezolutie, singurele optiuni sunt 4K si FHD.

Toate monitoarele au functionat la maxim 60 Hz deoarece nu exista inca vreun joc care sa sara peste 60. Iar Devil May Cry 5 nu a ajuns inca.

  • Sony XH90: 3840×2160@120 Hz, VESA VRR – a functionat la 4K60 (nu am continut la mai mult de 60 fps)
  • Aorus AD27QD: 2560×1440@144 Hz, FreeSync – a functionat 1080P60 si 4K60
  • Aorus KD25F: 1920×1080@240 Hz, FreeSync – a functionat 1080P60
  • Samsung CHG70: 2560×1440@144 Hz FreeSync HDR – nu a functionat
  • LG 34UM69G-B: 2560×1080@75 Hz, FreeSync – tbd
  • LG 34GK950g-B: 3440×1440@100 Hz, G-Sync – tbd

 

Stocare si timp incarcare jocuri

In mod clar modul de incarcare al jocurilor este complet revolutionar. Daca pe vremuri puteai astepta chiar si minute bune pentru incarcarea unui joc, Spider-Man: Miles Morales a sarit din meniu direct in joc in aproximativ 2 secunde. Cat ai zice painjen :).

Daca vrei sa vezi cat de repede se incarca Spider-Man, uite-te aici.

Dar pe cat de rapid este SSD-ul folosit de Sony in PS5, pe atat de repede il umpli.

Totalul capacitatii este de 667.2 GB.

Pare o capacitate mica, si chiar este. Am reusit sa o las fara spatiu pentru Screenshot-uri destul de repede. Am instalat o mana de jocuri.

 

Nivel zgomot

De data aceasta, Playstation au nimerit-o din plin. PS5 este extrem de silentioasa atat cand te joci, dar si cand te uiti la un BD 4K HDR. Pana si unitatea optica este silentioasa. Sau antifonata. Cert este ca nu auzi consola decoland cand invarte discul.

Masuratorile de mai jos sunt in timp ce „camera” din joc era „blocata cu scotch” pe modul invartit. Asa m-am asigurat ca am actiune pe ecran si ca GPU-ul lucreaza la foc continu pentru jumatate de ora.

 

Temperaturi

La fel ca si in cazul masuratorilor de zgomot, „camera” din joc era „blocata cu scotch” pe modul invartit.  De fapt, imaginile Flir de mai jos le-am executat in acelasi moment al testari nivelului zgomotului.

Simplu, consola e cam la fel de calda precum o mana.

 

Experienta PS4 pe PS5

Nu puteam sa nu rejoc indragitele mele jocuri. Evident, eram cel mai curios de Gran Turismo Sport. As fi incercat si casca VR daca as fi avut la indemana un adaptor. Asa ca m-am rezumat la jocuri si periferice.

Backwards compatibility

As putea sa inchiei acest capitol prin a va spune ca absolut toate jocurile pe care le-am instalat au functionat. Unele ceva mai bine, adica se simtea framerate-ul mai mare, iar altele absolut la fel ca pe PS4.

Gran Turismo Sport

Un caz special a fost GT Sport, care in 4K pe PS5 se simte mult mai bine. Ca si cum jocul ar rula pe un GPU cu load de maxim 50%.

Am jucat 10 ture pe Monza cu GT-R pe PS4 Pro si imediat pe PS5 si ceva se simtea complet diferit.

Aveti mai jos screenshot-uri cu evolutia in fiecare tura.

Am jucat ca o cizma pe PS5. Dar problema era ca simteam masina altfel. Asa cum a fost trecerea de la gamepad la volan. Erau masini care pur si simplu nu le puteam conduce folosind gamepad. Triggerele nu au cursa suficient de lunga pentru a iti oferi suficienta precizie in apasarea acceleratiei.

Cu volan pot sa conduc mai smooth. Fix asta se intampla si in acest caz. Experienta era asemanatoare.

De ce? Pentru ca framerate-ul statea doar in 60 fps. Fiind o consola cu CPU mai puternic, nici nu era nevoita sa sara vreun cadru pe partea de calcule fizice sau comenzi primite pe input. E normal ca engine-urile jocurilor sa mai sara cate un cadru ici-colo atat pe partea vizuala, cat si pe partea input sau fizica. Nu ai putere de procesaea nelimitata.

Bine, in cazul GT Sport pe PS5 fix, asta ai. Tocmai din acest motiv se simte mai bine.

Also, daca joci GT Sport pe PS4 Pro, joaca-l in Full HD. e mai smooth un pic.

 

Assetto Corsa Competizione

Nu prea ma dau in vant dupa ACC. L-am incercat pe PC si nu mi-a placut. Plus ca nici nu am cum cine sa il joc. In schimb, primul Assetto il am mereu instalat.

Cand am instalat ACC pe consola am inteles de ce nu il joaca nimeni. Nu cred ca exista joc mai urat decat ACC. Bine, pe PC arata super bine. Dar, pentru console, au mers cu rezolutia atat de jos incat pare sub 720P.

Nu stiu despre voi, dar markerele de distanta pentru mine sunt la fel de invizibile in ACC precum in GT Sport cu casca de VR. Prea mica rezolutia.

Dar nu conteaza ca arata prost, important era sa aflu cum e cu senzatia. In ambele scenarii, atat PS4 Pro, cat si PS5, se simte si se misca absolut identic. Si arata la fel de oribil.

Cred ca au avut in target 60 fps pe PS4 Slim. Normal ca orice platforma mai puternica o sa ofere acelasi feeling daca pui acelasi build al jocului.

 

Periferice

La capitolul periferice am verificat urmatoarele:

  • Volan Thrustmaster T-GT
  • Controller Astro C40TR
  • Controller Razer Raiju TE
  • Mad Catz Street Fighter V Arcade FightStick
  • DualShock 4

Si ghici ce? Toate au functionat perfect.

In cazul volanului am observat comportament4ul dorit si in modul GT, dar si in modul other.

 

Input lag

Cel mai simplu imi este sa masor input lag-ul intr-un joc pe care il cunosc deja. Asadar, pentru asta am sa ma folosesc de Gran Turismo Sport.

Atat pentru ca imi da flexibilitatea de a rulasi pe PS4 Pro, dar si pe PS5.

Am sa ma folosesc de acelasi principiu aplicat in cazul soarecilor de gaming. Va invit sa cititi despre procedura aici. Este extrem de important daca vreti sa intelegeti mai multe despre input lag in general.

Folosind procedura descrisa in link-ul de mai sus, am rulat intai testele de input lag pentru TV-ul Sony XH90 pentru a-l putea clasifica undeva in termeni de input lag. Si e mult mai laggy decat un monitor pentru PC. E normal, toate televizoarele au lag ceva mai mare. Chiar daca ii opresti toate extra procesarile de semnal (motionflow, sharpness etc).

 

Asadar, am sa ma folosesc de acelasi indicator vizual. Doar ca de data aceasta am sa inchid eu cu degetul circuitul electric. Iar in timp ce fac asta, apas si butonul patrat. Apasare care va duce la schimbarea treptei in care se afla masina.

Evident, m-am folosit de camera Sony RX100 Va care filmeaza la 1000 fps. Asta inseamna ca fiecare cadru filmat reprezinta o milisecunda.

Display-ul pe care l-am folosit pentru masuratori este Sony Bravia XH90 55″. Am decis sa nu fac masuratori pe un monitor de gaming deoarece cu acest TV am simtit ca ruleaza mai smooth GT Sport pe PS5.

Am folosit volanul Thrustmaster T-GT si degetul pentru inchis circuitul. Am cronometrat individual cat dureaza in medie apasarea butonului.

Tineti minte: am facut aceste teste pentru a imi da seama de ce se simte mai bine GT Sport pe PS5 versus PS4 Pro.

Asa ca, avand aceste masuratori in fata care imi indica clar faptul ca atunci cand apas acelasi buton pe volan (patrat), am acelasi lag si o senzatie identica. Dar asta se intampla la apasarea butonului.

Iar eu senzatia de precizie o simteam in pedala de frana.

Dupa mai multe conversatii cu un prieten care presteaza pentru un mare dezvoltator de jocuri, experienta lui de programator m-a ajutat sa inteleg ce se intampla cu pedala de frana.

Cand ai load foarte mare pe CPU, engine-ul jocului mai poate sari anumite calcule daca acestea pot intarzia executia jocului.

Cum pedala are foarte multe puncte de activare, practic o apasare lenta si o modulare duce la transmiterea unui numar foarte mare de comenzi catre joc.

Dupa ce am studiat mai multa vreme inregistrarile celor doua sesiuni, pot spune ca diferenta pe care am observat-o consta intr-o precizie mai mare a pedalei de frana exact cand si incep abordarea unui viraj si frana incepe sa fie eliberata. Acea relaxarea a franei nu se intampla la fel de brusc ca pe PS4 Pro.

Cand am pus PS4 Pro in modul FHD, doar de proba, senzatia a inceput sa semene un pic cu cea de pe PlayStation 5.

De ce? Pentru ca CPU+GPU nu sunt chinuite in load maxim si e suficient timp pentru interpretat absolut toate comenzile pe care le trimite volanul meu catre joc.

 

Verdict

In momentul in care va scriu aceste randuri, gandul meu este blocat in Gran Turismo Sport. Vreau neaparat sa mai joc un pic. In acelasi timp ma gandesc si la stream-ul pe care vreau sa il fac in momentul in care se ridica NDA-ul. Am creierul intr-o mie de parti si nu ma asteptam ca acest dispozitiv sa ma puna in pozitia de sah mat cerebral pentru ca are prea multe chestii extra. Si toate sunt misto tare.

Vreau sa ma joc si Gran Turismo Sport, dar si Astro’s Playroom si Sackboy’s Big Adventure cu Tudor. Vreau sa il vad cum se bucura descoperind toate caracteristicile DualSense.

Este cumva imposibil de explicat ce face. Dar, uneori cand vibreaza puternic de la o explozie, iti lasa impresia ca se comporta precum un subwoofer. Cert este ca se pune accent mare si pe alte experiente senzoriale. Nu doar audio/video.

Incet dar sigur ne indreptam spre o lume a jocurilor unde ochii si urechile nu vor mai fi singurii martori.

Iar acest haptic feedback din DualSense nu reprezinta altceva decat un pas spre viitor.

Indiferent daca vei trece la noua platforma acum sau in viitorul mai indepartat, un lucru stiu sigur: iti va placea.

N-are cum sa nu iti placa.

Oricum, in momentul in care vor aparea si jocuri la 120 fps, am sa revin asupra input lag-ului folosindu-ma de mouse.

Poate la un moment dat voi compune un material mai amplu despre experienta de joaca Call of Duty de pe mai multe platforme. Daca tot merge WASD pe orice.

Similar Articles

16 thoughts on “Review: Playstation 5

  1. Foarte bun material. Dintre toate review-urile de pe la noi, al tau e cel mai complex si mai documentat. Daca oi avea noroc, poate prind la lansare, daca nu, in decembrie macar.

  2. salut! mie nu imi e foarte clar cum e cu backwards compatibility. Daca imi cumpar azi AC:Valhalla pentru ps4, il pot juca si pe ps5? intreb pentru ca ubisoft vinde 2 versiuni – pentru ps4 si ps5.
    thanks!

    1. discul meu de valhalla are o eticheta mica pe el si scrie ca ps5 upgrade e free. acum nu stiu sa iti spun daca il cumperi digital pe ps4 daca o sa primesti si varianta de ps5 atunci cand il vei descarca pe ps5.

  3. Good review, cu umor si la obiect. Noul controller pare foarte fain, iar faptul ca au folosit textura fizica simbolurile de PS mi se pare epic. Overall zic ca e o consola buna, clar peste competitie. Cred ca pentru multi nu merita luata day1, ci cand apare un joc ce si-l doresc. Si varianta digitala ma atrage cel mai mult, jucand doar o parte din jocurile exclusive (God of War de exemplu). Personal, in setup-ul unui gamer ar trebui sa faca parte un PC puternic si un PS5. Xbox nu are rost, pentru ca ai PC. La partea de storage clar afecteaza oamenii ce tin multe jocuri, si inca nu au dat drumul la expandable storage. Sper sa se rezolve curand.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.