Asus GL503VS Scar Edition este primul laptop cu ecran cu refresh de 144 Hz din portofoliul Asus si, de altfel, singurul care pare ca s-ar potrivi cel mai bine acestei activitati.

Da, stiu ca sunt foarte multe alte laptop-uri performante ce in aparenta sunt bune pentru eSports. Insa, acelea pot fi folosite de catre un gamer profesionist doar in combinatie cu un ecran extern.

Este imposibil pentru un jucator profesionist sa se readapteze la 60, 75 sau 100 Hz dupa ce cea mai mare perioada din cariera lui a jucat doar pe 144 Hz.

Si asa este destul de dificil sa se adapteze la dimensiunea mica a ecranului.

Dar cand vine vorba de refresh rate, lucrurile sunt clare. 144 Hz este cerinta minima a unui jucator profesionist.

Pana la urma diferenta de dimensiune poate fi compensata prin ajustarea distantei la care sta privitorul. Asadar, acest laptop il vom trata ca pe unul bun pentru cei ce isi petrec mare parte din timp plimbandu-se pe la turnee.

Asus ROG Strix GL503VS GTX1070 144Hz notebook review | WASD

 

Ce este Asus GL503VS Scar Edition?

Este un laptop cu ecran de 15 inci si asta inseamna ca este mai portabil decat majoritatea laptop-urilor de gaming.

Greutatea lui GL503VS este de 2,5 Kg si desi pare o diferenta mica intre 2,5 si 4, de exemplu, acel 1,5 Kilograme in plus pot face diferenta.

Eu am folosit aproximativ o luna un laptop de 17 inci de gaming si l-am transportat aproape zilnic cu mine doar ca sa vad cat de frustrant poate sa fie.

Si dupa aceasta experienta mi-am cumparat un Ultrabook.

E greu sa plimbi un laptop de 17 inci. Si tocmai din acest motiv spun ca un astfel de laptop este potrivit pentru jucatorii profesionisti, pentru ca nu le rupe spinare.

Power birck-ul este greu, cei drept, dar acela nu trebuie sa stea neaparat in rucsac. Acolo unde stau lucrurile de care trebuie sa aiba mare grija.

Modelul de GL503VS pe care l-am primit la review este echipat cu un procesor Intel Core i7 7700HQ ce poate rula la o frecventa maxima de 3,8 GHz. Si asta conteaza foarte mult mai ales pentru jucatorii de CS:GO care depind foarte mult de procesorul PC-ului pe care joaca.

Pentru stocare, Asus au ales pentru GL503VS o solutie mixta si astfel avem al dispozitie un SSD de 256GB PCIE Gen3X4 si un HDD de 1TB la 5400 rpm.

Iar la capitolul RAM este super bine dotat. A venit echipat cu 32GB DDR4 la 2400 MHz si latimea de banda pusa la dispozitie pentru citire este de aproximativ 33GB/s. Suficient de mare pentru a juca PUBG corespunzator.

Imi place extrem de mult faptul ca s-au gandit sa  integreze si 3 butoane dedicate ce sunt chiar utile gamerilor. mai exact, avem doua butoane pentru ajustat puterea sunetului si asta face ca reglarea volumului sa fie super usoara chiar si in timpul sesiunilor de gaming.

Si poate cel mai util buton, atat gratie functiei, cat si pozitionarii, este cel de oprire a microfonului.

Practic, aceste butoane te scutesc de alt-tab-uri inutile.

Iar la capitolul conectivitate sta excelent. Este dotat cu un port mini DisplayPort si unul HDMI 2.0. Asta inseamna ca daca vei vrea sa il folosesti la un monitor cu refresh de 240 Hz vei putea.

Stiu ca pare aberant s amai folosesti un ecran extern cand ai deja unul la 144 Hz, dar atunci cand esti obisnuit cu 24 inci de la toate competitiile pe la care participi, orice monitor mai mic se va dovedi a fi obositor. Si na, poate acasa vrei sa te joci un pic mai relaxat.

 

Metodologie de testare

Performanta in jocuri

Duap cum spuneam, mi se pare un laptop potrivit pentru eSports. Drept urmare testele pe care le rulam au legatura cu aceasta activitate.

Bineinteles, ca poate rula orice fel de joc, insa, pe noi ne intereseaza daca poate satisface cerintele unui pro gamer.

Pentru asta folosim urmatoarele jocuri:

  • Counter Strike: Global Offensive
  • Overwatch
  • PUBG
  • Quake Champions
  • Fortnite

Chiar daca ar fi cel mai usor de interpretat setarile maxime de detalii, majoritatea jocurilor permit aplicarea de efecte ce au impact rpea mare asupra performantei. Veti vedea la Overwatch la ce ma refer.

Bineinteles, rezultatele le vom compara cu cele obitnute de catre un PC desktop construit cu un buget similar pentru acest laptop.

 

Input lag

A sosit acel moment in care modificam metodologia de testare. E anul 2018 si drept urmare am decis sa trecem la testarea folosind un joc super nou si unul super popular. Gata cu Unreal Torunament 3. Ma rog, voi continua sa rulez testele, pentru a avea rezultatele la indemana in cazul in care voi observa vreun comportament anume, dar nu le voi mai publica decat in cazuri speciale.

Cel mai important joc din noua metodologie de testare este Counter Strike Global Offensive.

Stiu ca este o vechitura, dar pentru pro gameri este super important timpul de raspuns in acest joc si Unreal Tournament 3 nu se comporta la fel ca acesta din urma.

Pe langa asta, am schimbat si abordarea. Nu voi mai folosi flama armei dupa un foc pe post de reper vizual pentru ca la CS:GO fiecare foc de arma are o animatie diferita si timpul poate varia in functie de aceasta.

In schimb, am ales sa folosesc strafe, bineinteles tot cu ajutorul mouse-ului modificat care aprinde un LED in momentul in care apas click-ul stanga. Stiu ca ati mai vazut prin alta parte o procedura similara, dar abordarea mea nu aduce niciun fel de lag. Nu exista un sistem de operare care sa decida cand sa aprinda LED-ul ca in cazul celor care folosesc Arduino.

Asadar, cand apas click-ul se aprinde LED-ul si dupa ce totul este procesat de catre PC este trimis spre afisare. Si la primul indiciu vizual notez timpul care s-a scurs intre momentul apasarii click-ului (aprinderea LED-ului) pana in momentul afisarii pe ecran.

Fiind vorba de acelasi PC, singura variabila este monitorul si modul selectat pe acesta.

Intotdeauna cand testez un monitor de gaming, aleg cel mai rapid mod de afisare, chiar daca inseamna sa imi afiseze folosind culori ireale ca in cazul modurilor de operare FPS ale majoritatii monitoarelor.

Daca are overdrive, acesta este trecut pe Extreme. Daca are FreeSync sau G-SYNC, acestea sunt dezactivate. Daca are Motion Blur reduction, la fel. Il dezactivez deoarece adauga lag. Am verificat asta cand am testat pentru prima oara G-SYNC care permite utilizatorului sa foloseasca fie G-SYNC, fie ULMB (ultra low motion blur).

Pe absolut toate inregistrarile facute la 1000 fps se observa ca LED-ului ii ia pana in 1ms sa se aprinda. Asadar, acesta nu influenteaza in niciun fel interpretarea timpului de raspuns.

Pentru inregistrare am folosit o camera Sony RX10 II capabila sa inregistreze 3 secunde la 1000 fps.

Pentru Quake Champions folosesc rezolutia nativa cu limitare de 300 fps. Acest framerate este suficient pentru monitoarele la 240 Hz si este super dificil de mentinut. Adica este imposibil cu detaliile altfel decat low. Si chiar si asa, pentru monitoarele 4K inca este imposibil la rezolutie nativa. Framerate-ul cu un GTX 1080 Ti este de 210 fps.

Asadar, cand va fi vorba de un monitor 4K, voi specifica exact la ce rezolutie am facut inregistrarile.

Folosesc un custom match de 30 minute pe Ruins of Sarnath.

Cadrul 216 este cel mai important. Acolo se observa miscarea pe ecran in urma executarii comenzii de strafe stanga. Timpul total scurs de la apasarea click-ului pana la afisarea pe ecran este de 18ms.

Counter Strike Global Offensive este redat in rezolutia 1280*1024 streched pe tot ecranul. Bineinteles, folosesc comanda „-freq” care face jocul sa comunice cu monitorul la rata de imporospatare dorita. De asemenea, folosesc si raw input, iar limita de cadre pe secunda este de 300.

Desi competitiv nu exista o limita superioara, nu putem trage o concluzie despre un monitor daca framerate-ul este ba 350, ba 400, ba 200. La fiecare dintre aceste framerate-uri engine-ul jocului are un lag diferit. Si din acest motiv este obligatoriu ca framerate-ul sa fie fix.

Pentru acest joc folosesc harta Cobblestone in modul offline, dar fara boti. Nu de alta, dar nu vreau sa ma trezesc cu vreun bot ca vine sa ma intrebe ce fac langa un perete:).

 

Color accuracy

Pentru masurarea culorilor am folosit un X-Rite i1 Display Pro. M-a interesat in mod special reproducerea culorilor si mai bine zis abaterea de la o reproducere ideala. Adica Delta E. Asadar, am masurat toti parametrii cu monitorul setat pe default, adica asa cum este el cand il scoti din cutie, dar si folosind profilul sRGB (acolo unde exista) sau dupa o calibrare dupa un white point apropiat display-ului de testat.

Unele sunt cu white point 7500K, altele cu 6500K. Si va imaginati ca daca as fi calibrat la 6500K un display de 7500K, ar fi aparut niste aberatii foarte mari.

De asemenea, am inregistrat si valoarea maxima a luminantei, dar si contrastul maximum afisat vreodata pe perioada testelor. Ambele valori sunt foarte importante. Mai ales luminanta deoarece cu cat este mai mare cu atat ai mai multa flexibilitate in setarea culorilor pentru gaming.

In ceea ce priveste delta E-ul, nu am notat doar valoarea maxima asa cum am observat ca se practica. O sa gasiti delta E maxim alaturi de delta E average. Pana la urma, impreuna va ofera o privire de ansamblu mai buna. Media este facuta pe un patch de 24 de culori, iar maxima este valoarea maxima inregistrata pe o singura culoare. Mi se pare logic sa conteze si media. Cu cat este mai mica media pe 24 de valori, cu atat mai bine.

Veti vedea in tabelul cu rezultate la ce ma refer exact.

 

Temperaturi

Bineinteles, toata lumea este curioasa cand vine vorba de temperaturi in gaming. Pana la urma nu vrei sa iti coci mainile cand folosesti un astfel de dispozitiv. Partea buna este ca desi ajunge la o temperatura mare atat procesorul cat si GPU-ul, tastatura nu se incalzeste. In schimb partea de sub ecran este foarte calda.

Chiar daca ventilatoarele ajung sa se invarta la turatie maxima, nivelul zgomotului nu este chiar asa mare. Iar daca folosesti casti va fi totul in regula. Totusi, noapte este destul de deranjant.

Cea mai fierbinte zona a lui GL503VS este grila prin care aerul cald este evacuat. Normal. Poate ca ar fi ajutat la ceva daca nu ar fi fost acoperita si una dintre fante cand ecranul este deschis. Poate.

 

Teste de performanta

Counter Strike: Global Offensive

Acele doua drop-uri mari sunt cauzate de catre doua smoke-uri. Mai exact, asta se intampla cand treci prin fumul acelei grenade. Desi PC-ul Desktop este dotat cu GTX1070Ti, o placa video mai performanta decat GTX 1070-ul din laptop, diferenta de performanta nu este exagerat de mare.

In afara de momentele cu scaderi grave de performanta, laptop-ul este capabil sa asigure o medie de 200 cadre pe secunda.

 

PUBG

Drop-urile de performanta se resimt un pic mai tare pe laptop. Totusi, experienta a fost similara pe ambele statii. Pe Desktop este ceva mai stabil framerate-ul, dar nu prea simti asta in timp ce doar alergi ca bezmeticul.

 

Fortnite

Singurul lucru important pe care trebuie sa il retineti este ca nu exista drop-uri majore. Fortnite fara Antialiasing si cu post procesarea la minim ruleaza pe laptop-ul Asus GL503VS la fel pe Desktop atunci cand sunt detaliile setate la maxim. E de inteles. SI placa video si procesorul laptopului sunt ceva mai lente decat cele de pe Desktop.

 

Overwatch

Desi experienta este una foarte buna, se poate observa ca framerate-ul variaza destul de frecvent. Oricum, atata vreem cat GL503VS este capabil sa ofere peste 200 cadre pe secunda, totul este perfect. Pana la urma detaliile se pot ajsuta si mai mult astfel incat sa se reproduca acel comportament stabil pe care il vedem la PC-ul Desktop.

 

Quake Champions

Din experienta va spun ca daca framerate-ul nu scade sub 120 fps, Quake Champions este perfect jucabil. Asadar, experienta pe care o ofera GL503VS este una foarte placuta. Ca fapt divers eu joc cu totul pe low si frame rate-ul sta si mai sus:).

 

Input lag

Counter Strike: Global Offensive

 

Quake Champions

 

Comparativ cu alte monitoare

E clar ca nu este cel mai rapid monitor dintre cele pe care le-am testat, dar eu unul sunt multumit de performanta lui. Adica combinatia dintre input lag si culorile pe care le reproduce este perfecta. Se putea mai bine la oricare dintre aceste capitole, dar ar fi trebuit sa existe un compromis la unul dintre ele in favoarea celuilalt.

 

Color accuracy

Masuratori Luminanta & Contrast

Desi pare ca nu este foarte luminos, pentru un ecran de laptop de gaming, Asus ROG Strix GL503VS sta taman bune. Daca luminanta ar fi fost mai mare doar ar fi fost neplacut de utilizat cu nivelul luminozitatii setat la maxim.

 

Mi-ar fi placut sa fie genul de panou care ofera un contrast mare, de aproximativ 1200:1. Insa nu cred ca vom vedea asta prea curand de la un AHVA. Oricum, nu e rau.

 

Verdict

Cel mai mult mi-ar fi placut sa nu va povestesc despre un laptop „mort” (End of Life). Mi-ar fi placut sa va pot spune sa mergeti sa vi-l cumparati de la un magazin sau altul. Dar n-am cum sa fac asta. Si nici varianta noua, Adica GL504 nu am cum sa o recomand pentru ca nu l-am testat. Dar Asus mi-au promis ca il vor trimite destul de curand spre testare.

Oricum, GL503VS ne-a aratat ca da, se poate face eSports cu laptop-uri usor de transportat, nu doar cu cele de 17 inci.

Este incredibil cat de multa putere este impachetata intr-un laptop asa mic.

Adica sa fim seriosi, este dotat cu GTX 1070. Si nu ia foc. Bine, urca pana la 90° C, dar nu ajunge in punctul in care performanta scade drastic.

Mi-ar placea sa se concentreze mai tare pe sistemul de racire si sa il faca cumva mai eficient. Este singurul lucru care il tine un pic in spate pe GL503VS.

Similar Articles

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.