Cand am inceput sa testez input lag-ul, nu m-am gandit nicio secunda ca ma voi indeparta prea mult de monitoarele de gaming cu refresh rate mare.

Cumva, imi parea singurul segment unde au logica niste animatii mai smooth.

Dar uite ca proiectoarele nu numai ca au ajuns sa atinga 124 Hz, dar acum Benq se mai si lauda ca au input lag mic.

Cum aud ceva de input lag, ma activez.  Mi-este starnita o curiozitate iesita din cale afara.

Va dati seama ca eram curios ce e cu acest proiector care nu are lag precum unul clasic.

Nu va ganditi ca ma voi apuca sa joc shootere folosindu-ma de un proiector. Insa, pentru Gran Turismo, am sa fac acest mic sacrificiu. Sa joc pe un ecran mai mare decat TV-ul meu de 65 inci.

Da, stiu ca GT e la 60 Hz, dar tre’ sa apara in aproximativ jumatate de an PS5 si XBOX One Series. Poate vor oferi o rata de improspatare mai mare de 60 Hz, macar pentru Full HD. N-am pretentii de 4K la mai mult de 60 fps. Dar macar in Full HD.

E si uite ca asa am decis sa vad ce e cu acest gen de afisare. Vreau sa aflu daca ar fi o solutie candva. Cand mi se va pune mie pata.

Benq TH585 & TH 685 review - input lag tests | WASD

 

Ce testam?

Pentru acest experiment ne-am folosit de doua proiectoare Benq. TH685 si TH585. Ambele sunt la 120 Hz, insa TH685 are scris mare pe cutie Low Input Lag. Asta il face mai de gaming, nu? Pai asta vom afla.

Daca vreti sa va benoclati la specificatii, puteti sa o faceti pe site-ul Benq.

Si cum totul a pornit de la o pura curiozitate, hai sa trecem la testat.

 

 

Galerie foto

 

Metodologie de testare

Input lag

Fiind vorba de ceva ce nu testam in mod normal, am zis sa reintroducem in scena Unreal Tournament 3. Asa cum v-am mai zis, am continuat sa rulam testele cu el, doar ca nu le-am prea mai afisat.

Si bine am facut ca am tot rulat, pentru ca asa va pot arata si voua comparativ cu niste monitoare de gaming chiar interesante.

Asadar, mouse-ul modificat imi permite sa aprind un LED atunci cand apas click-ul. Dupa un anumit timp, pe ecranul PC-ului se vede si actiunea pornita de apasarea click-ului.

Timpul scurs din momentul aprinderii LED-ului si pana in momentul afisarii actiunii pe ecran este un cumul de mai multi timpi. Atunci cand tu apesi un click, mouse-ul proceseaza informatia si o trimite catre port-ul USB.

Procesorul ia informatia de la port-ul USB si ii spune jocului sa faca ceva cu ea, Jocul face ceva si ii spune placii video sa randeze chestia aia si cealalta. Dupa ce pleaca pixelii pe cablu, ajung la marele zid digital (monitorul LCD), unde sta un paznic (procesorul monitorului) care ii spune fiecarui pixel unde sa se duca.

Daca paznicul e burtos si chel (lent si ieftin), o sa ai lag pentru ca nu o sa aiba chef sa ordoneze rapid pixelii. Daca-i unu zvelt si cu par sau fara, o sa fie pixelii aruncati mai rapid spre LCD.

Si cand faci acelasi lucru de nenumarate ori si tot ce schimbi din circuit este tocmai ecranul, incepi sa observi diferentele dintre acestea. Asa am ajuns si la acea lista impresionanta pe care o sa o observati la capitolul „Comparativ cu alte monitoare”.

Pe absolut toate inregistrarile facute la 1000 fps se observa ca LED-ului ii ia pana in 1ms sa se aprinda. Asadar, acesta nu influenteaza in niciun fel interpretarea timpului de raspuns.

Pentru inregistrare am folosit o camera Sony RX100 Va care este capabila sa inregistreze la 1000 fps.

Jocul Unreal Tournament 3 rula la 300 fps.

Folosesc un custom match de 30 minute pe Biohazaard.

Cadrul 216 este cel mai important. Acolo se observa miscarea pe ecran in urma executarii comenzii de strafe stanga. Timpul total scurs de la apasarea click-ului pana la afisarea pe ecran este de 18ms.

Desi este alt joc, se poate observa diferenta dintre momentul aprinderii LED-ului si momentul in care incepe strafe-ul pe ecran.

Teste input lag

Ne-am rezumat doar la Unreal Tournament, deoarece este foarte dificil sa analizezi slow motion-urile cu proiectile. Alternarea culorilor face extrem de dificila observarea momentului in care se intampla actiunea in imagine.

Se poate observa ca, nu numai media a scazut in cazul proiectorului la 120 Hz, dar si intervalul de lag este ceva mai restrans.

 

Unreal Tournament

 

Comparativ cu alte monitoare

Si ceea ce ati vazut mai sus se traduce in asta:

Observam ca aceste doua proiectoare au lag. Mult. Modelul TH685 aduce niste imbunatatiri fata de TH585, dar cam marunte.

 

Verdict

In cazul in care sperai ca un proiector sa fie viitoarea ta solutie de afisare ca sa te joci frumos pe un ecran mare, ei bine, poate sa fie o alegere valida in continuare. A, da, normal: Daca accepti lag-ul enorm.

Daca te joci pe consola, il poti tolera doar in sfera single player. In jocuri simple te poti obisnui usor cu lag-ul.

Si mi-am dat seama acum ca acest proiector isi are rostul in bootcamp-urile jucatorilor. Mi se pare o solutie ceva mai portabila decat un TV mare. Plus ca are refresh rate mare si vizualizezi altfel replay-urile.

Asa ca da, asta fac proiectoarele de gaming. Au lag. De ce? Pentru ca proiectoarele afiseaza altfel imaginile si au nevoie de mai mult timp pentru a afisa fiecare canal de culoare.

Ceea ce vedeti mai jos reprezinta cadrele unei inregistrari la 1000 fps. Asta inseamna ca fiecare jpg reprezinta o milisecunda. Acum stiti cum afiseaza un proiector imaginile alea frumoase. Ii ia 8 milisecunde sa treaca prin toate culorile, unde LCD-ul umple un panou intreg in 2-3 milisecunde si intr-un x milioane de nuante.

Si sa nu uit, modelul TH585 il vedeti la 60 Hz pentru ca la acel refresh rate a binevoit sa functioneze.

  • Modelul Benq TH585 poate fi cumparat de la PC Garage la pretul de 3300 Lei, iar Modelul Benq TH685 nu este listat pe nicaieri inca.

Similar Articles

One thought on “Analiza input lag a proiectorului de gaming Benq TH685 HDR

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.