Puneam si anul trecut intrebarea daca TN-urile isi mai au rost. Am si raspuns, de altfel, atunci cand am intrebat si raspunsul era ca Da. Si uite ca suntem la jumatatea lui 2019 si Gigabyte vin cu un nou monitor Aorus. Unul de 240 Hz dedicat special pentru eSports.

Va dati seama ca din momentul in care le-am vazut roadmap-ul acesta mi-a atras atentia pentru ca e foarte greu sa faci un monitor de gaming bun. Si eram curios ce pot face niste jucatori noi pe acest segment.

Poate ca si voi va intrebati. Sau poate ca nu, caci v-am raspuns din titlu.

Aorus KD25F 240 Hz gaming monitor review | WASD

La naiba, as putea sa va spun de pe acum ca e cel mai bun monitor pentru eSports si sa inchei articolul. Dar nu este de ajuns. Trebuie sa vedeti si ce anume il face asa de special de eu il numesc cel mai bun.

Dar pana sa va povestesc despre droaia de caracteristici ale lui hai sa ne intelegem asupra unui lucru. In eSports bun=rapid (input lag mic). Culori, beculete si alte aspecte nu conteaza absolut deloc.

 

Ce este Aorus KD25F?

Bineinteles, Aorus KD25F este un monitor cu rata de improspatare de 240 Hz. Diagonala lui este de 24,5 inci si ese echipat cu panou TN. Marea noutate este ca panoul are un timp declarat pentru GTG de 0,5 milisecunde. Asta inseamna ca motion blur-ul este super mic. Si de asemenea, merita precizat faptul ca este panou pe 8 biti, nu 6 biti + FRC asa cum ne-am obisnuit la majoritatea monitoarelor de acest fel.

Producatorul panoului este tot AU Optronics, ca la majoritatea monitoarelor cu panou TN, insa modelul nu il cunoastem.

Bineinteles, la fel ca si Aorus AD27QD, KD25F este pliiin de caracteristici misto.

Una dintre cele mai tari chestii mi se pare codec-ul audio integrat ce iti permite conectarea la monitor a castilor cu microfon. Si pe langa asta are si ANC. Asa ca asta il transforma in monitor ideal pentru LAN-uri. Dar asta ar trebui sa ii intereseze de fapt pe organizatorii de concursuri. Sau ma rog, si pe utilizatorii de PC-uri in medii zgomotoase.

Si bineinteles, Gigabyte au inclus si iluminarea RGB de pe spate. Exact la fel cum este prezenta si pe AD27QD. Singura diferenta este ca la KD25F ii vezi si pinii pentru ca piciorul nu este montat din pachet.

Si ca tot veni vorba de picior. Gigabyte cred ca sunt singurii de pe planeta asta care pun pe monitoarele lor suruburi ce necesita o surubelnita pentru a le strange bine.

Dar trecand peste aceste mici inconveniente, monitorul arata bine cu si fara iluminare. Pe mine unul nu ma intereseaza faptulc a exista iluminare. Nu o vad, e cu spatele la mine. Deci nu exista. Si daca ar fi fost cumva pe fata iluminarea il numeam din prima cel mai prost monitor de pe planeta si refuzam sa il testez.

Si sa nu uit, piciorul are in partea de sus si un maner ce il face usor de transportat pentru ocaziile cand mergi la un LAN.

Pe langa aceste caracteristici, Aorus KD25F vine inzestrat si cu Black Equalizer. Acea caracteristica ce era specifica doar monitoarelor Benq. Dar avand in vedere ca nu este marca inregistrata, numele poate fi folosit de catre oricine. Oricum, in esenta face cam acelasi lucru sub orice nume. Diferenta o face felul in care functioneaza. Spre diferenta de majoritatea monitoarelor, Aorus KD25F iti permite sa te duci pana in panzele albe cu aceasta setare. Adica nivelul normal de imagine este 10, iar daca alegi 0 te vei alege cu o imagine aproape neagra. Iar daca alegi 20, imaginea va deveni aproape alba. Din cat am testat, cate 1 sau maxim 2 pasi pot fi utilizati.

Si piesa de rezistenta a acestui monitor este Aim Stabilizer. Aceasta caracteristica este de fapt motion blur reduction. Pentru a reduce blurul, Gigabyte au mers pe cea mai rapida metoda: strobing. partea cea mai misto este ca spre diferenta de monitoarele cu panou de anul trecut, acum nu se mai pierde asa de multa luminozitate.

 

Meniul monitorului Aorus KD25F

Pentru navigare prin meniu este folosit un singur buton, sau mai bine zis joystick. Totul este super usor de folosit si de indata ce te obisnuiesti cu meniul devine totul super simplu.

Partea misto este ca Gigabyte au si aplicatie de desktop numita OSD Sidekick si aceasta iti permite sa alegi niste hotkey-uri pentru schimbarea diferitelor setari ale monitorului. Si asta inseamna ca poti face schimbari on-the-fly in timp ce te joci. Destul de misto toata chestia.

 

Metodologie de testare

Input lag

Gata cu Unreal Tournament 3. Ma rog, voi continua sa rulez testele, pentru a avea rezultatele la indemana in cazul in care voi observa vreun comportament anume, dar nu le voi mai publica decat in cazuri speciale.

Cel mai important joc din noua metodologie de testare este Counter Strike Global Offensive.

Stiu ca este o vechitura, dar pentru pro gameri este super important timpul de raspuns in acest joc si Unreal Tournament 3 nu se comporta la fel ca acesta din urma.

Pe langa asta, am schimbat si abordarea. Nu voi mai folosi flama armei dupa un foc pe post de reper vizual pentru ca la CS:GO fiecare foc de arma are o animatie diferita si timpul poate varia in functie de aceasta.

In schimb, am ales sa folosesc strafe, bineinteles tot cu ajutorul mouse-ului modificat care aprinde un LED in momentul in care apas click-ul stanga. Stiu ca ati mai vazut prin alta parte o procedura similara, dar abordarea mea nu aduce niciun fel de lag. Nu exista un sistem de operare care sa decida cand sa aprinda LED-ul ca in cazul celor care folosesc Arduino.

Asadar, cand apas click-ul se aprinde LED-ul si dupa ce totul este procesat de catre PC este trimis spre afisare. Si la primul indiciu vizual notez timpul care s-a scurs intre momentul apasarii click-ului (aprinderea LED-ului) pana in momentul afisarii pe ecran.

Fiind vorba de acelasi PC, singura variabila este monitorul si modul selectat pe acesta.

Intotdeauna cand testez un monitor de gaming, aleg cel mai rapid mod de afisare, chiar daca inseamna sa imi afiseze folosind culori ireale ca in cazul modurilor de operare FPS ale majoritatii monitoarelor.

Daca are overdrive, acesta este trecut pe Extreme. Daca are FreeSync sau G-SYNC, acestea sunt dezactivate. Daca are Motion Blur reduction, la fel. Il dezactivez deoarece adauga lag. Am verificat asta cand am testat pentru prima oara G-SYNC care permite utilizatorului sa foloseasca fie G-SYNC, fie ULMB (ultra low motion blur).

Pe absolut toate inregistrarile facute la 1000 fps se observa ca LED-ului ii ia pana in 1ms sa se aprinda. Asadar, acesta nu influenteaza in niciun fel interpretarea timpului de raspuns.

Pentru inregistrare am folosit o camera Sony RX100 Va care este capabila sa inregistreze la 1000 fps.

Pentru Quake Champions folosesc rezolutia nativa cu limitare de 300 fps.

Folosesc un custom match de 30 minute pe Ruins of Sarnath.

Cadrul 216 este cel mai important. Acolo se observa miscarea pe ecran in urma executarii comenzii de strafe stanga. Timpul total scurs de la apasarea click-ului pana la afisarea pe ecran este de 18ms.

Counter Strike Global Offensive este redat in rezolutia 1280*1024 streched pe tot ecranul. Bineinteles, folosesc comanda „-freq” care face jocul sa comunice cu monitorul la rata de improspatare dorita. De asemenea, folosesc si raw input, iar limita de cadre pe secunda este de 300.

Desi competitiv nu exista o limita superioara, nu putem trage o concluzie despre un monitor daca framerate-ul este ba 350, ba 400, ba 200. La fiecare dintre aceste framerate-uri engine-ul jocului are un lag diferit. Si din acest motiv este obligatoriu ca framerate-ul sa fie fix.

Pentru acest joc folosesc harta Cobblestone in modul offline, dar fara boti. Nu de alta, dar nu vreau sa ma trezesc ca vreun bot ca vine sa ma intrebe ce fac langa un perete:).

 

Color accuracy

Pentru masurarea culorilor am folosit un X-Rite i1 Display Pro. M-a interesat in mod special reproducerea culorilor si mai bine zis abaterea de la o reproducere ideala. Adica Delta E. Asadar, am masurat toti parametrii cu monitorul setat pe default, adica asa cum este el cand il scoti din cutie, dar si folosind profilul sRGB (acolo unde exista) sau dupa o calibrare dupa un white point apropiat display-ului de testat.

Unele sunt cu white point 7500K, altele cu 6500K. Si va imaginati ca daca as fi calibrat la 6500K un display de 7500K, ar fi aparut niste aberatii foarte mari.

De asemenea, am inregistrat si valoarea maxima a luminantei, dar si contrastul maximum afisat vreodata pe perioada testelor. Ambele valori sunt foarte importante. Mai ales luminanta deoarece cu cat este mai mare cu atat ai mai multa flexibilitate in setarea culorilor pentru gaming.

In ceea ce priveste delta E-ul, nu am notat doar valoarea maxima asa cum am observat ca se practica. O sa gasiti delta E maxim alaturi de delta E average. Pana la urma, impreuna va ofera o privire de ansamblu mai buna. Media este facuta pe un patch de 24 de culori, iar maxima este valoarea maxima inregistrata pe o singura culoare. Mi se pare logic sa conteze si media. Cu cat este mai mica media pe 24 de valori, cu atat mai bine.

Veti vedea in tabelul cu rezultate la ce ma refer exact.

 

Teste input lag

Counter Strike: Global Offensive

 

Quake Champions

 

Comparativ cu alte monitoare

Desi in mod normal UT3 il folosesc doar pentru mine si nu il mai prezint in articole, de data aceasta il includ pentru ca monitorul KD25F este mai rapid decat orice alt monitor am testat vreodata si drept urmare se vede frumos cum e in capul listei la toate cele 3 jocuri inc are l-am testat.

 

Image quality

Luminance

La capitolul luminanta livreaza exact ceea ce specifica Gigabyte pe pagina produsului. Si asta e un lucru bun. Valorile masurate sunt foarte bune.

 

Black luminance

Nici nu ma asteptam sa vad un negru prea neagru. Pana la urma e vorba de un TN, nu un VA.

 

Contrast

Iar la capitolul contrast sta de asemenea foarte bine. Gigabyte spun ca are un contrast in jurul valorii de 1000:1 si pe acolo am obtinut si noi folosind profilul implicit. Aceasta valoarea variaza in functie de profilul de culoare selectat.

 

Delta E

Este foarte interesant ca monitorul Aorus KD25F care este echipat cu panou pe 8 biti obtine niste cifre similare cu ale lui ViewSonic XG2702, care de asemenea are un panou tot pe 8 biti. Diferenta, insa, o face rata de improspatare.

 

Verdict

Aorus KD25F reuseste sa improspateze imaginea pe care si-au creat-o Gigabyte dupa lansarea lui Aorus AD27QD. Acel monitor s-a vandut ca painea calda pentru ca reusea sa ofere ce niciun alt monitor nu putea la acel pret. Dar KD25F are un pret nu cu mult mai mic decat al lui AD27QD. Si sa platesti undeva la 2400 Lei pe un monitor TN pare cam mult.

Dar asa cum am mai zis, monitorul este doldora de caracteristici misto. Niciuna dintre dotarile lui nu mi s-a parut inutila. A ba da. LED-urile RGB de pe spate. Dar in rest, toate sunt gandite pentru gameri.

Iar la capitolul performanta si calitatea imaginii cifrele vorbesc de la sine. Este, fara niciun dubiu, cel mai bun monitor pentru esports in acest moment. Si o spune asa pentru ca va dati seama ca la un moment dat si ceilalti producatori si vor actualiza line-up-ul si ii vor ajunge din urma pe Aorus. Dar in acel moment diferenta o vor face dotarile.

Da, poti sa te joci si DiRT, nu doar CS:GO sau Quake Champions:)

Dupa ce m-am indragostit instant de AD27QD, acum ma reindragostesc de KD25F. Momentan lucrez si ma joc pe AD27QD si chiar mi-ar placea la nebunie sa lucrez pe cel IPS si sa ma joc pe KD25F. Adica sa imi fac un setup cu doua monitoare. Imi plac amandoua atat de mult incat mi-as schimba stilul si as folosi doua monitoare.

Ce vreau sa zic, de fapt, este ca amandoua sunt exceptionale si sunt recomandarile mele #1 pentru voi, in functie de ceea ce faceti. Daca mai mult va jucati, sau mai mult lucrati.

Monitorul va fi comercializat exclusiv prin PC Garage. Asa ca daca va face cu ochiul stati cu refresh-ul pe pagina Gigabyte de monitoare de gaming.

Similar Articles

One thought on “Review: Aorus KD25F – Cel mai bun monitor de esports. Punct

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.