Sunt sigur ca ati auzit si voi de monitoare ce costa cat o masina. Adica la orice nivel ai utiliza PC-ul, cu siguranta ai auzit pe cineva vorbind despre monitoare de mii de euro.

Si sigur ai auzit si ca sunt folosite pentru „facut” filme. Domeniul ala unde totul este scump.

Dar te-ai gandit ca acelasi lucru se intampla si in domeniul gaming?

Adica sigur ai observat interesul exagerat pentru GPU-uri. Dar monitor de gaming la mii de euro? Care nici macar nu are diagonala de 2m.

Pfft.

32 inci la 3000 de coco pentru gaming. Nici nu e OLED.

Ce este chestia asta?!1

E noul monitor 4K@144Hz de la Asus. Numele lui de cod este PG32UQX.

Si daca nu v-ati prins, este vorba de o matahala de 32 inci.

Asus ROG PG32UQX review | WASD
24″ si 32″

Zoom 1.4x de la display-ul tau de 24 inci 🙂

 

Ce este Asus ROG PG32UQX?

Este un monitor cu panou IPS de 32 inci, rezolutie 4K si rata de improspatare de 144 Hz. Este cumva varful deziderabil in materie de specificatii.

Bine, poti sa te crezi intr-un meme si sa zici ca vrei 4K la 240 Hz, dar asta nu se va intampla in urmatorii 10 ani.

Asa ca din perspectiva specificatiilor, este top notch si cumva pretul a fost mostenit de la primul model pe care l-au lansat cu aceste specificatii acum 3 ani. Adica PG27UQ.

Diferenta majora o reprezinta diagonala care era de 27 inci.

Cumva, fiind atat de mare, PG32UQX este monitorul ideal pentru racing. Dar in acelasi timp e atat de misto de folosit pe birou incat nu imi vine sa il mut pe stand.

In ceea ce priveste specificatiile, le puteti consulta pe site-ul Asus.

Cea mai importanta specificatie o reprezinta iluminarea panoului cu miniLED.

Fata de fostul 4k144, actualul are 1152 mini LED-uri ce pot ilumina zone mai mici. Densitatea LED-urilor are impact direct asupra HDR.

 

Si daca tot suntem la capitolul iluminare, luminozitatea maxima specificata este de 1400 cd/m2. Este intensitatea maxima in scenarii in care vizualizezi un bec sau un soare intr-un clip HDR. Nu va imaginati ca poate ilumina intregul panou la o astfel de intensitate. Ti-ar praji ochii.

Restul specificatiilor sunt clasice, IPS, 4ms, 500 cd/m2, etc.

La capitolul caracteristici, insa, putem sta de vorba pana maine, caci este doldora de chestii interesante.

Cea mai importanta dintre toate, avand in vedere ca si costa cat o masina SH, este calibrarea din fabrica. Asus declara un Delta E <2. Ceea ce nu e rau. Dar fostul 4K144 avea Delta E <1.

Vedem adevarul la capitolul reproducere a culorilor.

Cea mai vizibila caracteristica o reprezinta ecranul din zona logo-ului. E destul de interesant, dar nu pot sa imi imaginez cum mi-ar schimba viata in bine.

Poate afisa tot felul de informatii redundante pe care le poti vizualiza in caz de nevoie si folosind o aplicatie atunci cand vrei sa monitorizezi ceva.

Nu stiu despre voi, dar eu cand mi-am montat PC-ul am rulat cateva teste de stabilitate si l-am „pupat pe obraz”. Nu m-a interesat ce temperatura are dimineata sau seara, la fel cum nu ma intereseaza nici in cazul meu decat daca ma simt funky. Nu imi verific temperatura non-stop.

Aura Sync este prezenta si in cazul lui PG32UQX. Doar ca de aceasta data atat ochiul de pe spatele monitorului este RGB, ci si “lanterna” de sub picior. Noroc ca are si un capacel cu care poti acoperi „lanterna”.

De departe cea mai tare caracteristica o reprezinta filetul pentru camera montat pe latura de sus alaturi de un port USB pentru a alimenta intr-un mod elegant echipamentul de filmat.

La genul asta de caracteristici te intrebi de ce nu le copiaza si alti producatori.

Pentru navigat prin meniu ai o rotita cu un buton central si doua alte butoane in lateralele rotitei.

Meniul este structurat simplu, dar navigarea nu e cea mai usoara de pe planeta. Un joystick ar fi fost mult mai potrivit.

 

Galerie unboxing Asus ROG PG32UQX

 

Meniul monitorului Asus ROG PG32UQX

 

Metodologie de testare

Input lag

Asa cum am descris si in acest articol, metodologia de testare a suferit o serie de schimbari de-a lungul timpului pe masura ce tot descopeream neajunsuri. Argumentarile le gasit in articolul indicat acum doua propozitii.

Asadar, pentru a putea numara milisecundele scurse din momentul in care mouse-ul incepe sa se deplaseze pe mousepad pana in momentul in care monitorul afiseaza ceva folosim o camera video Sony RX100 mark Va ce poate filma la 1000 fps. Asta inseamna ca fiecare cadru al filmarii reprezinta o milisecunda.

 

Pentru a deplasa mouse-ul intr-o maniera repetitiva ne folosim de „electrocorditor” un ciocan cablat la un LED ce se aprinde in momentul in care ciocanul impinge mouse-ul.

 

Jocul folosit pentru testarea standard este CS:GO cu framerate-ul blocat la 400 cu rezolutia 1920×1080 si detaliile setate la minim.

Cadrul 199 reprezinta momentul in care circuitul se inchide; frame-ul 200 reprezinta inceputul deplasarii mouse-ului pe pad; frame-ul 210 reprezinta momentul in care actiunea este afisata pe ecran

Bineinteles, toate tehnologiile suplimentare au fost dezactivate pentru realizarea testelor de input lag.

PC-ul pe care rula CS:GO este echipat cu urmatoarele componente:

Picture quality

Pentru masurarea culorilor am folosit un X-Rite i1 Display Pro. M-a interesat in mod special reproducerea culorilor si mai bine zis abaterea de la o reproducere ideala. Adica Delta E. Asadar, am masurat toti parametrii cu monitorul setat pe default, adica asa cum este el cand il scoti din cutie, dar si folosind profilul sRGB (acolo unde exista) sau dupa o calibrare dupa un white point apropiat display-ului de testat.

De asemenea, am inregistrat si valoarea maxima a luminantei, dar si contrastul maximum afisat vreodata pe perioada testelor. Ambele valori sunt foarte importante. Mai ales luminanta deoarece cu cat este mai mare cu atat ai mai multa flexibilitate in setarea culorilor pentru gaming.

In ceea ce priveste delta E-ul, nu am notat doar valoarea maxima asa cum am observat ca se practica. O sa gasiti delta E maxim alaturi de delta E average. Pana la urma, impreuna va ofera o privire de ansamblu mai buna. Media este facuta pe un patch de 24 de culori, iar maxima este valoarea maxima inregistrata pe o singura culoare. Mi se pare logic sa conteze si media. Cu cat este mai mica media pe 24 de valori, cu atat mai bine.

 

Teste input lag

Fara niciun fel de perdea, Asus PG32UQX este cel mai lent monitor pe care l-am testat cu aceasta metodologie. L-am cerut pentru retestare si pe cel vechi 4K@144 Hz, iar daca va sosi voi actualiza graficele articolului.

 

Nu este niciun fel de problema lagul mai mare fata de celelalte monitoare daca te joci exclusiv single player games. Sau jocuri care nu necesita reactii de pro player. Dar daca vrei sa castigi vreun meci de Warzone, cu alte monitoare ai sanse mai mari.

 

Image quality

In mod normal masuram si black luminance precum si contrastul. Insa, dintr-un motiv necunoscut valorile masurate au fost mereu 0. Indiferent ce PC am utilizat, mereu am vazut valoarea 0.

Valoarea de la capitolul luminance este obtinuta intr-un mediu SDR.

Iar la capitolul culori nu sta mai stralucit decat fratele lui mai mare Asus ROG PG27UQ. Asta nu inseamna ca este mai prejos. Dar cumva ma asteptam sa fie mai bun din orice punct de vedere.

 

Luminance

 

Delta E

 

Verdict

Asus ROG PG32UQX este moftul suprem. Nimic altceva. Are culori bune, dar gasesti asta si pe monitoare mai ieftine. Are refresh rate misto, dar in cazul PC Gaming o poti face mult mai bine pe orice alt monitor cu rezolutie mai mica. Da, da. Ma refer la framerate. Care o sa fie mai mare daca rezolutia e mai mica.

Poate pentru PS5 sa zici ca e misto la 4K@120Hz cu mouse si tastatura la un desk. Daca ar avea HDMI 2.1. Dar are doar 2.0.

Cand vezi un display de gaming la pretul de 2999$ cumva te astepti sa fie gandit mai pentru orice fel de gaming. Nu doar DisplayPort gaming. Dar aparent e un monitor doar pentru PC Gaming. Laggy.

Are culori foarte misto, dar cumva nu ma da pe spate pentru ca vad acelasi Delta E si la monitoare care costa de 6 ori mai putin. Iar input lag-ul pe care l-am masurat este potrivit pentru non gameri.

Singurul motiv pentru care ti-as putea recomanda monitorul asta e ca sa se laude fi-tu la scoala cu el. Ca are 4K@144. Altfel mai bine mergi pe un combo de doua monitoare. Sunt nenumarate optiuni care iti vor oferi per total o experienta mult mai…completa.

Cumva monitorul asta pare mai inrudit cu lucratul si actul creativ decat cu jucatul.

Inca nu l-am gasit listat pe nicaieri. Cand o sa devina disponibil voi actualiza articolul.

Pana una alta, verifica monitorul Asus PG259QNR. E o alegere mult mai de gaming decat 4K@144.

Similar Articles

2 thoughts on “Review: Asus ROG PG32UQX – 4K@144Hz cu extra lag

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.