Asus ROG Strix XG49VQ nu este primul astfel de monitor pe piata si cu siguranta nici ultimul. Desi 32:9 este un aspect ratio foarte ciudat, utilitatea lui nu poate fi negata. Am vazut asta cand am testat primul astfel de monitor, Samsung CHG90.

Insa, mi se pare in continuare un monitor de nisa. Daca nu ai nevoie in mod special de un spatiu foarte mare de lucru e destul de dificil d eutilizat in conditii normale.

Este ENORM si chiar depui efort ca sa te uiti ba in stanga, ba in dreapta.

Bine, in jocuri nu exista aceasta problema pentru ca intr-un shooter, de exemplu, adesea iti ajustezi unghiul de vizualizare folosind mouse-ul si practic lateralele unui astfel de monitor sunt utile doar pentru a-ti satisface vederea periferica si a face totul mai captivant.

Asus ROG Strix XG49VQ review | WASD

Din cele mai importante specificatii modelul XG49VQ nu este foarte departe de CHG90 de la Samsung. Dar vom afla foarte rapid la ce capitole se deosebesc cele doua modele.

 

Ce este Asus ROG Strix XG49VQ?

Este un monitor Super-Wide a carui rezolutie este 3840×1080. Diagonala lui este de 49 inci si daca imparti imaginea in doua folosind caracteristica PBP vei obtine doua monitoare de 27 inci fara bezel intre ele.

Este exact cat doua monitoare de 27 inci

XG49VQ este certificat HDR400 si luminanta maxima pe care o poti obtine atunci cand este afisat continut HDR este de 400 cd/m². Stiu ca nu este o valoare foarte mare si toti marii critici ar spune ca altele sunt HDR1000. Dar pentru utilizarea pe birou este o valoare suficient de mare. Adica atunci cand am folosit modelul PG27UQ (4K@144Hz) m-au durut ochii in momentele in care pe ecran erau afisate scene luminoase. Ma rog, poate sunt eu prea sensibil.

In ceea ce priveste capabilitatile de conectare la acest monitor, poti folosi fie DisplayPort, fie HDMI.

XG49VQ este echipat cu doua port-uri HDMI 2.0 si un DisplayPort 1.2. Asadar vei putea atinge 144 Hz indiferent ce tip de conexiune alegi sa folosesti.

In mod evident exista si un port USB 3.0 si spre diferenta de majoritatea monitoarelor la acest model poate fi accesat super usor pentru ca este situat pe latura inferioara a monitorului. Chiar in dreapta butoanelor de navigare prin meniu.

De data aceasta Asus nu au mai instalat beculete si astfel iluminarea RGB lipseste cu desavarsire. Eu unul doar ma bucur pentru ca oricum iluminarile amplasate pe spatele monitoarelor sunt invizibile pentru utilizator.

Si o alta caracteristica foarte misto, prezenta de altfel pe majoritatea monitoarelor de gaming, este Shadow Boost. Aceasta caracteristica are rolul de a lumina zonele mai intunecate in imaginile afisate. Partea buna este ca o face fara a supra expune zonele deja luminoase din imagini. Puteti vedea mai jos cele 4 niveluri ale acestei setari. Folositi sagetile tastaturii pentru a naviga mai usor prin galerie.

Si bineinteles, la fel ca si monitorul Samsung CHG90, XG49VQ este si el compatibil Freesync2 HDR. Daca vreti sa aflati mai multe despre aceasta tehnologie va invit sa vizionati clipul de mai jos pe care l-am realizat acum ceva vreme.

 

32:9 vs 21:9 vs 16:9

Unul dintre lucrurile interesante care au inceput sa se petreaca in ultima vreme este suportul oferit noilor tehnologii. Daca pe vremuri nu vedeam ca jocurile sa ofere suport pentru monitoarele wide si eram inca prinsi in 4:3 si crop pe FOV vertical daca voiam sa ne jucam pe un 16:9, acum totul e diferit.

De exemplu, Call of Duty Black Ops 4 ofera suport epntru astfel de monitoare si beneficiul este cat se poate de vizibil. Practic vezi mai mult.

Pana si CS:GO ofera suport pentru un astfel de format.

 

Meniul monitorului Asus ROG Strix XG49VQ

 

Galerie foto

Pentru montare a fost nevoie sa asamblez piciorul in afara cutiei si apoi sa am folosesc de el pentru a ridica panoul. Monitorul este foarte greu si aceasta este metoda recomandata si de catre producator pentru a nu defecta altfel panoul.

 

Metodologie de testare

Input lag

Gata cu Unreal Tournament 3. Ma rog, voi continua sa rulez testele, pentru a avea rezultatele la indemana in cazul in care voi observa vreun comportament anume, dar nu le voi mai publica decat in cazuri speciale.

Cel mai important joc din noua metodologie de testare este Counter Strike Global Offensive.

Stiu ca este o vechitura, dar pentru pro gameri este super important timpul de raspuns in acest joc si Unreal Tournament 3 nu se comporta la fel ca acesta din urma.

Pe langa asta, am schimbat si abordarea. Nu voi mai folosi flama armei dupa un foc pe post de reper vizual pentru ca la CS:GO fiecare foc de arma are o animatie diferita si timpul poate varia in functie de aceasta.

In schimb, am ales sa folosesc strafe, bineinteles tot cu ajutorul mouse-ului modificat care aprinde un LED in momentul in care apas click-ul stanga. Stiu ca ati mai vazut prin alta parte o procedura similara, dar abordarea mea nu aduce niciun fel de lag. Nu exista un sistem de operare care sa decida cand sa aprinda LED-ul ca in cazul celor care folosesc Arduino.

Asadar, cand apas click-ul se aprinde LED-ul si dupa ce totul este procesat de catre PC este trimis spre afisare. Si la primul indiciu vizual notez timpul care s-a scurs intre momentul apasarii click-ului (aprinderea LED-ului) pana in momentul afisarii pe ecran.

Fiind vorba de acelasi PC, singura variabila este monitorul si modul selectat pe acesta.

Intotdeauna cand testez un monitor de gaming, aleg cel mai rapid mod de afisare, chiar daca inseamna sa imi afiseze folosind culori ireale ca in cazul modurilor de operare FPS ale majoritatii monitoarelor.

Daca are overdrive, acesta este trecut pe Extreme. Daca are FreeSync sau G-SYNC, acestea sunt dezactivate. Daca are Motion Blur reduction, la fel. Il dezactivez deoarece adauga lag. Am verificat asta cand am testat pentru prima oara G-SYNC care permite utilizatorului sa foloseasca fie G-SYNC, fie ULMB (ultra low motion blur).

Pe absolut toate inregistrarile facute la 1000 fps se observa ca LED-ului ii ia pana in 1ms sa se aprinda. Asadar, acesta nu influenteaza in niciun fel interpretarea timpului de raspuns.

Pentru inregistrare am folosit o camera Sony RX100 Va care este capabila sa inregistreze la 1000 fps.

Pentru Quake Champions folosesc rezolutia nativa cu limitare de 300 fps. Acest framerate este suficient pentru monitoarele la 240 Hz si este super dificil de mentinut. Adica este imposibil cu detaliile altfel decat low. Si chiar si asa, pentru monitoarele 4K inca este imposibil la rezolutie nativa. Framerate-ul cu un RTX 2080 Ti este de 250 fps.

Asadar, cand va fi vorba de un monitor 4K, voi specifica exact la ce rezolutie am facut inregistrarile.

Folosesc un custom match de 30 minute pe Ruins of Sarnath.

Cadrul 216 este cel mai important. Acolo se observa miscarea pe ecran in urma executarii comenzii de strafe stanga. Timpul total scurs de la apasarea click-ului pana la afisarea pe ecran este de 18ms.

Counter Strike Global Offensive este redat in rezolutia 1280*1024 streched pe tot ecranul. Bineinteles, folosesc comanda „-freq” care face jocul sa comunice cu monitorul la rata de improspatare dorita. De asemenea, folosesc si raw input, iar limita de cadre pe secunda este de 300.

Desi competitiv nu exista o limita superioara, nu putem trage o concluzie despre un monitor daca framerate-ul este ba 350, ba 400, ba 200. La fiecare dintre aceste framerate-uri engine-ul jocului are un lag diferit. Si din acest motiv este obligatoriu ca framerate-ul sa fie fix.

Pentru acest joc folosesc harta Cobblestone in modul offline, dar fara boti. Nu de alta, dar nu vreau sa ma trezesc ca vreun bot ca vine sa ma intrebe ce fac langa un perete:).

 

Color accuracy

Pentru masurarea culorilor am folosit un X-Rite i1 Display Pro. M-a interesat in mod special reproducerea culorilor si mai bine zis abaterea de la o reproducere ideala. Adica Delta E. Asadar, am masurat toti parametrii cu monitorul setat pe default, adica asa cum este el cand il scoti din cutie, dar si folosind profilul sRGB (acolo unde exista) sau dupa o calibrare dupa un white point apropiat display-ului de testat.

Unele sunt cu white point 7500K, altele cu 6500K. Si va imaginati ca daca as fi calibrat la 6500K un display de 7500K, ar fi aparut niste aberatii foarte mari.

De asemenea, am inregistrat si valoarea maxima a luminantei, dar si contrastul maximum afisat vreodata pe perioada testelor. Ambele valori sunt foarte importante. Mai ales luminanta deoarece cu cat este mai mare cu atat ai mai multa flexibilitate in setarea culorilor pentru gaming.

In ceea ce priveste delta E-ul, nu am notat doar valoarea maxima asa cum am observat ca se practica. O sa gasiti delta E maxim alaturi de delta E average. Pana la urma, impreuna va ofera o privire de ansamblu mai buna. Media este facuta pe un patch de 24 de culori, iar maxima este valoarea maxima inregistrata pe o singura culoare. Mi se pare logic sa conteze si media. Cu cat este mai mica media pe 24 de valori, cu atat mai bine.

Veti vedea in tabelul cu rezultate la ce ma refer exact.

 

Teste input lag

Intrucat monitorul suporta Picture-by-picture am decis sa testez input lag-ul si in conditiile in care imaginea este impartita in doua. Am facut asta si la Samsung CHG90 si asa ca ar fi bine sa vedem si in cazul lui XG49Vq daca lucrurile stau la fel sau mai bine.

Counter Strike: Global Offensive

 

Quake Champions

 

Comparativ cu alte monitoare

 

Image quality

Luminance

Este foarte interesant ca observam cum diferentele dintre Samsung CHG90 si Asus ROG XG49VQ incep sa se contureze. Asus au folosit o iluminare mult mai puternica si de aici putem deduce ca vor aparea diferente si la capitolul culori.

 

Black luminance

Si culmea este ca in ciuda iluminarii foarte puternice, la XG49VQ avem cel mai pronuntat negru dintre toate monitoarele pe care le-am testat pana acum.

 

Contrast

Iar la capitolul contrast am ramas socat. Nu ma asteptams a vad o valoare atat de mare.

 

Delta E

Culorile nu sunt la fel de bune precum in cazul lui CHG90, dar asta nu inseamna ca este un monitor prost, Ofera cam aceleasi rezultate ca un panou IPS.

 

Verdict

Spre suprinderea mea XG49VQ este ceva „mai de gaming” decat CHG90 de la Samsung. Sincer sa fiu ma asteptam sa vad rezultate identice. Pana la urma panoul este fabricat tot de Samsung.

Dar ce sa vezi, Asus si-au bagat coada si nu au modificat doar meniul monitorului si piciorul. Ci au folosit si altfel de iluminare. Rezultatul este unul placut.

Insa, probabil la generatia urmatoare vom vedea un astfel de monitor ce va putea functiona la 144 Hz chiar si cand este activ Picture by Picture. Oricum, din cat l-am folosit in conditii normale, m-am inteles de minune cu el legat la consola.

N-aveti idee ce placut e sa iau o pauza direct la birou si sa mai fac o cursa in Gran Turismo Sport.

Vi-l recomand daca il folositi full display la PC. Daca vreti pentru mai multe platforme este ok doar in conditiile in care nu te deranjeaza 60 Hz. Si cand folosesti o consola in mod clar nu te deranjeaza.

Stiu ca pretul lui poate parea usor piperat. Insa, asta are legatura strict cu puterea noastra de cumparare. Pretul pentru acest format de monitor este just. Face cat doua monitoare peste medie ca performanta si iti da un surplus de flexibilitate.

Oricum, partea buna este ca are un pret mai mic decat Samsung CHG90. Si pe langa asta are si un picior care nu iti ocupa jumatate din birou.

  • Asus ROG Strix XG49VQ poate fi cumparat de la Evomag la pretul de 5500 Lei

Similar Articles

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.