Ca sa fie clar, nu testam doar monitoare ce poarta emblema “de gaming”, iar LG-ul care este vedeta acestui material se afla undeva la granita intre gaming si non gaming.

Prima caracteristica ce il face potrivit si pentru gaming, ar spune multi, este Freesync.

Aceasta tehnologie te ajuta sa scapi de tearing atunci cand te joci si imaginea se fractureaza.

Insa, avand in vedere ca este vorba, totusi, de un monitor ce ruleaza la 60 Hz, din punctul meu de vedere aceasta tehnologie este inutila.

Practic, plaja de actiune a Freesync este intre 48 Hz si 60 Hz. Adica si framerate-ul trebuie sa se afle tot in acest interval pentru ca Freesync sa functioneze. E un pic cam dificil, nu?

Dar mergem mai departe, verificam panoul, culorile si timpul de raspuns si ignoram total Freesync.

LG 27UL550-W review | WASD

 

Ce este LG 27UL550-W?

Este un monitor de 27 inci cu panou IPS ce poate afisa imagini la rezolutie 4K cu un refresh rate de 60 Hz.

Panoul este capabil sa afiseze 10 biti desi corect este sa spunem ca are un panou pe 8 biti + FRC.

De asemenea, panoul este HDR10. Dar asta nu ar trebui sa mire pe nimeni pentru ca aceasta certificare este probabil cea mai simplu de obtinut dintre toate.

Asa cum am mai zis si in interoducere, monitorul este compatibil cu tehnologia Freesync si de aici si componenta “de gaming” a acestuia.

Intrucat nu este un monitor cu rata de improspatare mare, acesta poate fi folosit de catre gameric a monitor secundar. Si e bine de stiut ca poate fi rotit.

La capitolul intrari de semnal sta bine, oferind doua port-uri HDMI si unul DisplayPort. Ar fi fost dragut sa existe si un HUB USB, insa avand in vedere ca este un IPS destul de accesibil ca pret, nu te poti astepta la de toate.

Dar cel mai mare avantaj al acestui monitor este de departe pretul. Printre monitoarele cu specificatii similare mai exist aunul singur mai ieftin, si anume LG 27UK600.

Pe site-ul LG este listat la 300$, iar in Romania are pretul de aproximativ 1900 Lei.

Bineinteles ca exista monitoare 4K mai ieftine, dar cu siguranta calitatea panoului este inferioara.

Mi-ar fi placut sa existe si cea mai simpla optiune pentru cable management din lume, adica o clema din plastic. Insa, astfel de optiuni lipsesc cu desavarsire.

 

Meniul monitorului LG 27UL550-W

 

Metodologie de testare

Input lag

Gata cu Unreal Tournament 3. Ma rog, voi continua sa rulez testele, pentru a avea rezultatele la indemana in cazul in care voi observa vreun comportament anume, dar nu le voi mai publica decat in cazuri speciale.

Cel mai important joc din noua metodologie de testare este Counter Strike Global Offensive.

Stiu ca este o vechitura, dar pentru pro gameri este super important timpul de raspuns in acest joc si Unreal Tournament 3 nu se comporta la fel ca acesta din urma.

Pe langa asta, am schimbat si abordarea. Nu voi mai folosi flama armei dupa un foc pe post de reper vizual pentru ca la CS:GO fiecare foc de arma are o animatie diferita si timpul poate varia in functie de aceasta.

In schimb, am ales sa folosesc strafe, bineinteles tot cu ajutorul mouse-ului modificat care aprinde un LED in momentul in care apas click-ul stanga. Stiu ca ati mai vazut prin alta parte o procedura similara, dar abordarea mea nu aduce niciun fel de lag. Nu exista un sistem de operare care sa decida cand sa aprinda LED-ul ca in cazul celor care folosesc Arduino.

Asadar, cand apas click-ul se aprinde LED-ul si dupa ce totul este procesat de catre PC este trimis spre afisare. Si la primul indiciu vizual notez timpul care s-a scurs intre momentul apasarii click-ului (aprinderea LED-ului) pana in momentul afisarii pe ecran.

Fiind vorba de acelasi PC, singura variabila este monitorul si modul selectat pe acesta.

Intotdeauna cand testez un monitor de gaming, aleg cel mai rapid mod de afisare, chiar daca inseamna sa imi afiseze folosind culori ireale ca in cazul modurilor de operare FPS ale majoritatii monitoarelor.

Daca are overdrive, acesta este trecut pe Extreme. Daca are FreeSync sau G-SYNC, acestea sunt dezactivate. Daca are Motion Blur reduction, la fel. Il dezactivez deoarece adauga lag. Am verificat asta cand am testat pentru prima oara G-SYNC care permite utilizatorului sa foloseasca fie G-SYNC, fie ULMB (ultra low motion blur).

Pe absolut toate inregistrarile facute la 1000 fps se observa ca LED-ului ii ia pana in 1ms sa se aprinda. Asadar, acesta nu influenteaza in niciun fel interpretarea timpului de raspuns.

Pentru inregistrare am folosit o camera Sony RX100 Va care este capabila sa inregistreze la 1000 fps.

Pentru Quake Champions folosesc rezolutia nativa cu limitare de 300 fps.

Folosesc un custom match de 30 minute pe Ruins of Sarnath.

Cadrul 216 este cel mai important. Acolo se observa miscarea pe ecran in urma executarii comenzii de strafe stanga. Timpul total scurs de la apasarea click-ului pana la afisarea pe ecran este de 18ms.

Counter Strike Global Offensive este redat in rezolutia 1280*1024 streched pe tot ecranul. Bineinteles, folosesc comanda „-freq” care face jocul sa comunice cu monitorul la rata de improspatare dorita. De asemenea, folosesc si raw input, iar limita de cadre pe secunda este de 300.

Desi competitiv nu exista o limita superioara, nu putem trage o concluzie despre un monitor daca framerate-ul este ba 350, ba 400, ba 200. La fiecare dintre aceste framerate-uri engine-ul jocului are un lag diferit. Si din acest motiv este obligatoriu ca framerate-ul sa fie fix.

Pentru acest joc folosesc harta Cobblestone in modul offline, dar fara boti. Nu de alta, dar nu vreau sa ma trezesc ca vreun bot ca vine sa ma intrebe ce fac langa un perete:).

 

Color accuracy

Pentru masurarea culorilor am folosit un X-Rite i1 Display Pro. M-a interesat in mod special reproducerea culorilor si mai bine zis abaterea de la o reproducere ideala. Adica Delta E. Asadar, am masurat toti parametrii cu monitorul setat pe default, adica asa cum este el cand il scoti din cutie, dar si folosind profilul sRGB (acolo unde exista) sau dupa o calibrare dupa un white point apropiat display-ului de testat.

Unele sunt cu white point 7500K, altele cu 6500K. Si va imaginati ca daca as fi calibrat la 6500K un display de 7500K, ar fi aparut niste aberatii foarte mari.

De asemenea, am inregistrat si valoarea maxima a luminantei, dar si contrastul maximum afisat vreodata pe perioada testelor. Ambele valori sunt foarte importante. Mai ales luminanta deoarece cu cat este mai mare cu atat ai mai multa flexibilitate in setarea culorilor pentru gaming.

In ceea ce priveste delta E-ul, nu am notat doar valoarea maxima asa cum am observat ca se practica. O sa gasiti delta E maxim alaturi de delta E average. Pana la urma, impreuna va ofera o privire de ansamblu mai buna. Media este facuta pe un patch de 24 de culori, iar maxima este valoarea maxima inregistrata pe o singura culoare. Mi se pare logic sa conteze si media. Cu cat este mai mica media pe 24 de valori, cu atat mai bine.

Veti vedea in tabelul cu rezultate la ce ma refer exact.

 

Teste input lag

Counter Strike: Global Offensive

 

Quake Champions

 

Comparativ cu alte monitoare

Sincer sa fiu ma asteptam sa fie ceva mai laggy monitorul LG. Nu de alta, dar este 4K la 60 Hz. Si sa il vad ca e foarte putin mai lent decat unele modele cu refresh rate mare e chiar o veste buna.

 

Image quality

Luminance

La capitolul iluminare nu este iesit din comun. Dar fiind vorba de un monitor ale carui culori trebuie sa fie cumva peste medie, o iluminare in jurul a 200 cd/m² este ok.

 

Black luminance

Si negrul nu este extrem de negru. Dar valoarea inregistrata il plaseaza in zona de mijloc. Exact unde ar si trebui sa fie avand in vedere pretul lui.

 

Contrast

Contrastul ma asteptam sa fie ceva mai mare. Mai ales dupa ce am testat si alte LG-uri IPS unde contrastul era peste 1000, desi LG declarau 1000:1. Oricum, imaginile arata bine chiar si cu un contrast mic.

 

Delta E

Valorile Delata mi se par foarte bune pentru ceea ce platesti. In plus, il poti si imbunatati. Eu am folosit un preset de culori. Nu l-am calibrat. Insa, sunt sigur ca aceste valori pot fi micsorate chiar mai mult de atat.

 

Verdict

Desi plecam la drum cu prejudecati cand vine vorba de testarea unui monitor la 60 Hz, LG 27UL550-W mi-a lasat o impresie placuta. Daca te joci foarte rar si cel mai adesea consumi continut, este alegerea perfecta. E bun chiar si pentru editare foto si video la nivel amatorial. Insa, daca pretentiile iti cresc pe masura skill-ului in editare, va trebui la un moment dat sa te orientezi catre un alt model mai fidel la capitolul culori.

Oricum, pe post de monitor secundar este alegerea perfecta. Este usor si nu va necesita un brat foarte puternic si pe langa asta poate fi folosit chiar si pe verticala folosind piciorul lui. In caz ca nu vrei sa mai investesti si intr-un stand/brat.

  • Poti cumpara LG 27UL550-W de la Evomag la pretul de 1974 Lei

Similar Articles

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.