Sunt deja cativa ani de cand formatul 21:9 a aparut pe piata si rata de adoptie este una destul de buna. Si adevarul este ca formatul asta aduce foarte multe beneficii. Atat pe partea de gaming, cat si productivitate.

Pe partea de gaming aduce un camp vizual mai mare pe orizontala si asta se poate dovedi benefic in jocuri FPS sau racing si de ce nu, chiar si in MOBA sau strategii.

Dar cheia sta, de fapt, in suportul pe care il aduc jocurile pentru acest format. Daca alungesc imaginea, sau o scaleaza in asa masura incat sa fie afisata natural.

Pe partea de productivitate nu cred ca este nevoie de vreo explicatie. Pur si simplu ai mai mult spatiu de lucru.

E aproape ca si cum ai avea doua monitoare.

LG 34GK950G review | WASD

Si mi se pare ca formatul asta este la fix pentru cei ce considera ca doua monitoare sunt prea mult. Pentru jucat nici nu incape discutie, doua monitoare nu sunt o solutie.

Nu pot sa concep sa joc cu o dunga pe mijlocul imaginii. Asa ca, cel putin in ceea ce ma priveste, daca vreau camp vizual mai mare, tre sa ma orientez spre un monitor mai lat.

Si au ajuns, intr-un final, sa imi satisfaca si cerintele mele. 1080 pe verticala e prea putin pentru acest format. Si iata ca modelul care a venit acum la testare vine cu 1440 pe verticala si 3840 pe orizontala.

E un fel de 4K a caruit verticala e de 2K. Si cel mai safe este sa spunem despre el ca e wide 2K.

Dar ce ziceti? Hai sa vedem ce alte specificatii mai are si mai ales ce caracteristici aduce.

Ce este LG 34GK950G-B?

Este un monitor de 34 inci ce foloseste panou IPS. Ma rog, e bagat sub umbrela nano IPS. Asta inseamna ca are culorile mai bune decat un IPS clasic.

Pe romaneste, imaginile afisate de acest monitor vor arata mai bine decat pe un IPS normal.

Din start va spun ca are un pret de achizitie astronomic si pare un pic ciudat ca un monitor de gaming sa coste cat unul pe 10 biti tot de 34 inci si tot de la LG.

Dar pana la urma, LG 34GK950G-B are refresh rate-ul mai mare.

Ce bine ca-i subtire

Bineinteles, avand un format mai aparte, nu este destinat pro gamerilor. Ci jucatorilor amatori care mai folosesc monitorul si pentru alte activitati multi media care implica consumul de continut.

Panoul este pe 8 biti + FRC si LG declara ca este capabil sa afiseze 10 miliarde de culori, precum un monitor cu 10 biti nativ. Dar asta vom descoperi in momentul in care ii vom masura reproducerea culorilor.

Pe partea de sincronizare a refreshrate-ului, 34GK950G-B vine echipat cu modul G-Sync si asta inseamna ca atunci cand este impreunat cu o placa video Nvidia, vei putea scapa de screen tearing.

In ceea ce priveste spatiile de culoare si procentul de acoperire al acestora, LG declara 135% pentru sRGB, 98% pentru DCI-P3 si 95% pentru Adobe RGB.

Mi se par niste cifre cam mari pentru un monitor de gaming.

Dar nu numai ca si gamerii au nevoie de culori bune, dar pana la urma, daca scrie pe el ca e de gaming, asta nu inseamna ca n-ai voie sa il folosesti la altceva.

Printre noutati se mai numara si o tehnologie numita Dynamic Action Sync. Aceasta tehnologie are rolul de a reduce lag-ul produs in mod involuntar de catre procesarea semnalului video trimis de catre GPU.

Ca fapt divers, aceasta tehnologie face cam acelasi lucru pe care il face si cea pe care o vedeti pe monitoarele Benq sub titulatura Instant Mode.

Joystick-ul este folosit pentru navigarea prin meniu, iar rotita pentru ajustat veioza 🙂

Si, asa cum am vazut si la un model mai vechi pe care l-am testat, Sphere Lighting este prezent si pe acest model. Ce face? Ilumineaza peretele din spatele ecranului. Iluminarea nu se schimba in functie de ceea ce eeste afisat pe monitor, insa, are un efect placut. Este ca si cum ai avea o veioza in spatele monitorului. Lumina care scapa seara pe langa monitor da un sentiment placut, de confort. Acelasi lucru il face si iluminarea de pe spatele monitoarelor LG. Asta, versus alte monitoare care au RGB-uri pe spate degeaba pentru ca nici nu sunt suficient de puternice incat sa ilumineze peretele.

Pe partea de port-uri pentru intrare sta destul de bine. Are si DisplayPort, dar si HDMI. Si vei putea lega impreuna cu PC-ul, si o consola. De asemenea, exista si un HUB USB cu doua port-uri. Si nu in ultimul rand jack-ul audio.

Meniul monitorului LG 34GK950G-B

Metodologie de testare

Input lag

Gata cu Unreal Tournament 3. Ma rog, voi continua sa rulez testele, pentru a avea rezultatele la indemana in cazul in care voi observa vreun comportament anume, dar nu le voi mai publica decat in cazuri speciale.

Cel mai important joc din noua metodologie de testare este Counter Strike Global Offensive.

Stiu ca este o vechitura, dar pentru pro gameri este super important timpul de raspuns in acest joc si Unreal Tournament 3 nu se comporta la fel ca acesta din urma.

Pe langa asta, am schimbat si abordarea. Nu voi mai folosi flama armei dupa un foc pe post de reper vizual pentru ca la CS:GO fiecare foc de arma are o animatie diferita si timpul poate varia in functie de aceasta.

In schimb, am ales sa folosesc strafe, bineinteles tot cu ajutorul mouse-ului modificat care aprinde un LED in momentul in care apas click-ul stanga. Stiu ca ati mai vazut prin alta parte o procedura similara, dar abordarea mea nu aduce niciun fel de lag. Nu exista un sistem de operare care sa decida cand sa aprinda LED-ul ca in cazul celor care folosesc Arduino.

Asadar, cand apas click-ul se aprinde LED-ul si dupa ce totul este procesat de catre PC este trimis spre afisare. Si la primul indiciu vizual notez timpul care s-a scurs intre momentul apasarii click-ului (aprinderea LED-ului) pana in momentul afisarii pe ecran.

Fiind vorba de acelasi PC, singura variabila este monitorul si modul selectat pe acesta.

Intotdeauna cand testez un monitor de gaming, aleg cel mai rapid mod de afisare, chiar daca inseamna sa imi afiseze folosind culori ireale ca in cazul modurilor de operare FPS ale majoritatii monitoarelor.

Daca are overdrive, acesta este trecut pe Extreme. Daca are FreeSync sau G-SYNC, acestea sunt dezactivate. Daca are Motion Blur reduction, la fel. Il dezactivez deoarece adauga lag. Am verificat asta cand am testat pentru prima oara G-SYNC care permite utilizatorului sa foloseasca fie G-SYNC, fie ULMB (ultra low motion blur).

Pe absolut toate inregistrarile facute la 1000 fps se observa ca LED-ului ii ia pana in 1ms sa se aprinda. Asadar, acesta nu influenteaza in niciun fel interpretarea timpului de raspuns.

Pentru inregistrare am folosit o camera Sony RX100 Va care este capabila sa inregistreze la 1000 fps.

Pentru Quake Champions folosesc rezolutia nativa cu limitare de 300 fps.

Folosesc un custom match de 30 minute pe Ruins of Sarnath.

Cadrul 216 este cel mai important. Acolo se observa miscarea pe ecran in urma executarii comenzii de strafe stanga. Timpul total scurs de la apasarea click-ului pana la afisarea pe ecran este de 18ms.

Counter Strike Global Offensive este redat in rezolutia 1280*1024 streched pe tot ecranul. Bineinteles, folosesc comanda „-freq” care face jocul sa comunice cu monitorul la rata de improspatare dorita. De asemenea, folosesc si raw input, iar limita de cadre pe secunda este de 300.

Desi competitiv nu exista o limita superioara, nu putem trage o concluzie despre un monitor daca framerate-ul este ba 350, ba 400, ba 200. La fiecare dintre aceste framerate-uri engine-ul jocului are un lag diferit. Si din acest motiv este obligatoriu ca framerate-ul sa fie fix.

Pentru acest joc folosesc harta Cobblestone in modul offline, dar fara boti. Nu de alta, dar nu vreau sa ma trezesc ca vreun bot ca vine sa ma intrebe ce fac langa un perete:).

Color accuracy

Pentru masurarea culorilor am folosit un X-Rite i1 Display Pro. M-a interesat in mod special reproducerea culorilor si mai bine zis abaterea de la o reproducere ideala. Adica Delta E. Asadar, am masurat toti parametrii cu monitorul setat pe default, adica asa cum este el cand il scoti din cutie, dar si folosind profilul sRGB (acolo unde exista) sau dupa o calibrare dupa un white point apropiat display-ului de testat.

Unele sunt cu white point 7500K, altele cu 6500K. Si va imaginati ca daca as fi calibrat la 6500K un display de 7500K, ar fi aparut niste aberatii foarte mari.

De asemenea, am inregistrat si valoarea maxima a luminantei, dar si contrastul maximum afisat vreodata pe perioada testelor. Ambele valori sunt foarte importante. Mai ales luminanta deoarece cu cat este mai mare cu atat ai mai multa flexibilitate in setarea culorilor pentru gaming.

In ceea ce priveste delta E-ul, nu am notat doar valoarea maxima asa cum am observat ca se practica. O sa gasiti delta E maxim alaturi de delta E average. Pana la urma, impreuna va ofera o privire de ansamblu mai buna. Media este facuta pe un patch de 24 de culori, iar maxima este valoarea maxima inregistrata pe o singura culoare. Mi se pare logic sa conteze si media. Cu cat este mai mica media pe 24 de valori, cu atat mai bine.

Veti vedea in tabelul cu rezultate la ce ma refer exact.

Teste input lag

Toate fluctuatiile pe care le vedeti in graficele de mai jos se datoreaza faptului ca este un monitor a carui coloana vertebrala „striga” reproducere a culorilor, nu timp de raspuns. Puteti privi cele mai mici valori ca fiind potentialul monitorului pe care ar putea sa il atinge daca nu ar avea prea multe culori de calculat pentru fiecare pixel in parte.

In majoritatea cazurilor cu valori mici, imaginea era „rupta” si primul frame „rupt” care vine spre monitor are nevoie de mai putina procesare decat un frame intreg. Drept urmare este afisat mai rapid decat in cazul unui frame complet.

Counter Strike: Global Offensive

Quake Champions

 

Comparativ cu alte monitoare

In ceea ce priveste input lag-ul, LG 34GK950G-B se situeaza undeva in mijlocul clasamentului. Poate fi foarte usor trasa concluzia ca desi este un monitor de gaming, este ceva mai bun pentru lucrat, decat pentru jucat. Bine, nu intelegeti gresit. Nu este lent. Dar nici nu este cel mai rapid. Si avand in vedere c anu este un monitor pentru esports, nu prea conteaza ca nu este printre cele mai rapide.

Image quality

Luminance

Luminozitatea pe care am reusit sa o masuram este destul de buna si poate fi crescuta pana foarte aproape de valoarea maxima indicata de catre LG in specificatiile produsului. Asadar, totul e ok din acest punct de vedere.

Black luminance

La capitolul negru am obtinut niste cifre in jurul valorii medii pe care o obtinem in ceneral pe monitoare, adica 0.3. Cu cat este mai mica valoarea, cu atat mai bine. Insa, asta se intampla doar la monitoarele ajustate astfel incat aceasta valoarea sa fie cat mai mica. Insa, se fac sacrificii pentru a reusi sa scazi nivelul de iluminare al negrului. Si chiar si asa, tot nu ajungi la valorile unui OLED. Adica stingere completa a pixelilor pentru a obtine negru.

Contrast

La capitolul contrast sta exact cum ne asteptam. LG au declarat un contrast de 1000:1, iar noi am masurat un pic peste 1000. In general panourile IPS pe acolo au contrastul.

Delta E

Dar cand vine vorba de culori, LG 34GK950G-B sta absolut excelent. Singurele monitoare mai bune decat acesta, dintre toate pe care le-am testat, au fost modelul pe 10 biti de la LG, adica 34WK95 U si Asus PG27UQ, acel 4K@144 Hz. Dar LG-ul 34WK95 U este un monitor capabil sa redea 10 biti, iar pretul monitorului Asus este dublu. Asadar, 34GK950G-B ofera ceva mai multe decat modelul pe 10 biti. Adica vine si cu un refreshrate mai mare, chiar daca Delta E-ul este usor mai mic.

Verdict

Cand am vazut cutia monitorului ce a venit la review, mi-am amintit direct de cele doua 21:9 LG pe care le-am testat aici. Nu au nicio problema acele monitoare. Iar modelul cu G-Sync este in continuare foarte bun atat in ceea ce priveste panoul, cat si calitatea imaginilor afisate. Doar ca mintea mea incepuse sa lucreze abgandu-l pe 34GK950G-B direct in oala in care erau acele doua modele.

Dar stiti care este culmea? Ca daca le punem unul langa altul, fiecare este reprezentativ pentru un anumit segment.

Iar 34GK950G-B este cumva in varful piramidei.

Este un monitor exceptional pe partea de panou. Caracteristicile, insa, nu ma dau pe spate. Ar fi putut exista multe optiuni. Suport de casti, PIP, PBP, butoane programabile etc. Dar au ales sa se concentreze strict pe calitatea imaginii. Oarecum nu este specific acestui segment sa vezi o astfel de abordare din partea producatorului.

Te astepti sa vezi tot felul de briz briz-uri.

Si partea cea mai proasta este ca atunci cand te uiti la monitoare si il vezi pe 34GK950G-B la 6600 Lei vei pune in balanta acele caracteristici. Deoarece doar atat poti vedea. Calitatea imaginii nu ai cum sa o verifici decat cand il vezi expus intr-un magazin. Sau cand te uiti pe diverse masuratori ale culorilor.

Asa ca poftim. 34GK950G-B are un pret mai mare decat majoritatea monitoarelor de gaming  pentru ca si ceea ce afiseaza este peste medie. De fapt, ceea ce afiseaza este exceptional. Nu doar peste medie. Peste medie o fac IPS-urile de gaming mult mai ieftine.

Similar Articles

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.