V-am mai povestit de-a lungul timpului ca nu numai chestiile de gaming au ce cauta la noi pe in ogor si iata ca monitorul pe care il testam astazi chiar nu are nicio legatura cu acest domeniu.

Sigur, te poti juca pe un monitor 5K de la LG ce este recunoscut pentru culorile lui senzationale. Dar de ce ai face asta? A, da. Pentru ca poti.

Ma rog, vom masura si timpul de raspuns al lui pentru ca este procedura standard atunci cand vine vorba de monitoare, dar nu ma astept sa impresioneze pe cineva.

Dar la culori! Abia astept sa pun colorimetrul pe el. Sunt sigur ca ma va da pe spate, mai ales ca functioneaza in 10 biti cu 5700-ul XT pe care il am acum pe platforma de teste.

LG 34WK95U review | WASD.ro

 

Ce este LG 34WK95U?

LG 34WK95U este un monitor de 34 inci cu o rezolutie aproape 5K. Adica da, pe orizontala ofera 5120 pixeli, dar pe verticala doar 2160. Nu este un lucru rau pentru ca astfel ofer aun format 21:9 ce este mult mai usor de utilizat.

Daca ar fi avut o inaltime mai mare ar fi fost ceva mai dificil sa iti arunci privirea pe latura de sus atunci cand il folosesti. Cel putin din punctul meu de vedere.

Panoul este AH-IPS cu nano particule ce absorb excesul de lumina si astfel poate reproduce nuante iesite din comun pentru monitoare.

Desi este capabil sa afiseze 10 biti de culoare, acest lucru este posibil deoarece panoul este pe 8 biti si foloseste si FRC (frame rate control). O tehnologie ce ajuta panourile sa reproduca mai mutle culori decat ar putea in mod normal.

Desi este un monitor compatibil cu standardul HDR600, acesta poate afisa 10 biti de culoare chiar si atunci cand primeste continut SDR. Si asta este exact ceea ce vor sa auda prosumerii.

La capitolul conectivitate sta excelent.

Ofera 2 port-uri HDMI, unul DisplayPort si un Thunderbot 3 care este tipul de conexiune perfect pentru utilizatorii de MacBook-uri si laptopuri moderne cu Windows.

Una dintre dotarile care mi se par absolut obligatorii pentru un astfel de monitor o reprezinta senzorul de lumina. Acesta permite ajustarea automata a iluminarii monitorului in functie de lumina ambientala.

In ceea ce priveste reglarea panului, acesta poate fi inclinat, iar piciorul permite ridicarea sau coborarea lui cu aproximativ 10 cm.

 

Meniul monitorului LG 34WK95U

 

Metodologie de testare

Input lag

Gata cu Unreal Tournament 3. Ma rog, voi continua sa rulez testele, pentru a avea rezultatele la indemana in cazul in care voi observa vreun comportament anume, dar nu le voi mai publica decat in cazuri speciale.

Cel mai important joc din noua metodologie de testare este Counter Strike Global Offensive.

Stiu ca este o vechitura, dar pentru pro gameri este super important timpul de raspuns in acest joc si Unreal Tournament 3 nu se comporta la fel ca acesta din urma.

Pe langa asta, am schimbat si abordarea. Nu voi mai folosi flama armei dupa un foc pe post de reper vizual pentru ca la CS:GO fiecare foc de arma are o animatie diferita si timpul poate varia in functie de aceasta.

In schimb, am ales sa folosesc strafe, bineinteles tot cu ajutorul mouse-ului modificat care aprinde un LED in momentul in care apas click-ul stanga. Stiu ca ati mai vazut prin alta parte o procedura similara, dar abordarea mea nu aduce niciun fel de lag. Nu exista un sistem de operare care sa decida cand sa aprinda LED-ul ca in cazul celor care folosesc Arduino.

Asadar, cand apas click-ul se aprinde LED-ul si dupa ce totul este procesat de catre PC este trimis spre afisare. Si la primul indiciu vizual notez timpul care s-a scurs intre momentul apasarii click-ului (aprinderea LED-ului) pana in momentul afisarii pe ecran.

Fiind vorba de acelasi PC, singura variabila este monitorul si modul selectat pe acesta.

Intotdeauna cand testez un monitor de gaming, aleg cel mai rapid mod de afisare, chiar daca inseamna sa imi afiseze folosind culori ireale ca in cazul modurilor de operare FPS ale majoritatii monitoarelor.

Daca are overdrive, acesta este trecut pe Extreme. Daca are FreeSync sau G-SYNC, acestea sunt dezactivate. Daca are Motion Blur reduction, la fel. Il dezactivez deoarece adauga lag. Am verificat asta cand am testat pentru prima oara G-SYNC care permite utilizatorului sa foloseasca fie G-SYNC, fie ULMB (ultra low motion blur).

Pe absolut toate inregistrarile facute la 1000 fps se observa ca LED-ului ii ia pana in 1ms sa se aprinda. Asadar, acesta nu influenteaza in niciun fel interpretarea timpului de raspuns.

Pentru inregistrare am folosit o camera Sony RX100 Va care este capabila sa inregistreze la 1000 fps.

Pentru Quake Champions folosesc rezolutia nativa cu limitare de 300 fps.

Folosesc un custom match de 30 minute pe Ruins of Sarnath.

Cadrul 216 este cel mai important. Acolo se observa miscarea pe ecran in urma executarii comenzii de strafe stanga. Timpul total scurs de la apasarea click-ului pana la afisarea pe ecran este de 18ms.

Counter Strike Global Offensive este redat in rezolutia 1280*1024 streched pe tot ecranul. Bineinteles, folosesc comanda „-freq” care face jocul sa comunice cu monitorul la rata de improspatare dorita. De asemenea, folosesc si raw input, iar limita de cadre pe secunda este de 300.

Desi competitiv nu exista o limita superioara, nu putem trage o concluzie despre un monitor daca framerate-ul este ba 350, ba 400, ba 200. La fiecare dintre aceste framerate-uri engine-ul jocului are un lag diferit. Si din acest motiv este obligatoriu ca framerate-ul sa fie fix.

Pentru acest joc folosesc harta Cobblestone in modul offline, dar fara boti. Nu de alta, dar nu vreau sa ma trezesc ca vreun bot ca vine sa ma intrebe ce fac langa un perete:).

 

Color accuracy

Pentru masurarea culorilor am folosit un X-Rite i1 Display Pro. M-a interesat in mod special reproducerea culorilor si mai bine zis abaterea de la o reproducere ideala. Adica Delta E. Asadar, am masurat toti parametrii cu monitorul setat pe default, adica asa cum este el cand il scoti din cutie, dar si folosind profilul sRGB (acolo unde exista) sau dupa o calibrare dupa un white point apropiat display-ului de testat.

Unele sunt cu white point 7500K, altele cu 6500K. Si va imaginati ca daca as fi calibrat la 6500K un display de 7500K, ar fi aparut niste aberatii foarte mari.

De asemenea, am inregistrat si valoarea maxima a luminantei, dar si contrastul maximum afisat vreodata pe perioada testelor. Ambele valori sunt foarte importante. Mai ales luminanta deoarece cu cat este mai mare cu atat ai mai multa flexibilitate in setarea culorilor pentru gaming.

In ceea ce priveste delta E-ul, nu am notat doar valoarea maxima asa cum am observat ca se practica. O sa gasiti delta E maxim alaturi de delta E average. Pana la urma, impreuna va ofera o privire de ansamblu mai buna. Media este facuta pe un patch de 24 de culori, iar maxima este valoarea maxima inregistrata pe o singura culoare. Mi se pare logic sa conteze si media. Cu cat este mai mica media pe 24 de valori, cu atat mai bine.

Veti vedea in tabelul cu rezultate la ce ma refer exact.

 

Teste input lag

Counter Strike: Global Offensive

 

Quake Champions

 

Comparativ cu alte monitoare

Si este exact cum ma asteptam. Cel mai lent. In schimb compenseaza prin reproducerea culorilor si veti vedea mai jos la ce ma refer.

 

Image quality

Luminance

 

Black luminance

 

Contrast

 

Delta E

Valorile masurate sunt, de data aceasta, cum ma asteptam: excelente. Nici nu aveam dubii cu privire la delta E si iata cum arata comparativ cu alte monitoare ce sunt de gaming.

 

Verdict

LG 34WK95U nu este un monitor pentru gaming. O zic si LG pe site-ul de prezentare si o spun si magazinele care il listeaza in categoria monitoare profesionale. Totusi, lag-ul nu este ataaaaaat de dramatic. Nu este departe de acel 4K@144 Hz.

Dintre toate monitoarele pe care le-am testat pana acum, acesta este si rpeferatul meu in materie de calitate a imaginii. Insa doar din acest punct de vedere.

A, sa nu uit. Am ramas suprins si de difuzoarele integrate. Se aud super clar pentru niste difuzoare de monitor.

Si acum intrebarea de 5000 Lei. Merita monitorul asta aceasta suma? Da! Este un monitor pe care il cumperi ca sa faci bani cu el. Singura lui problema este ca trebuie sa ai fie o placa video care sa ofere suport pe 10 biti in aplicatiile unde conteaza sa fie afisata imaginea in 10 biti. Mai exact Photoshop si Premiere.

Pentru chestii profesionale vi-l recomand. Pentru consumat de continut, nu.

  • Monitorul LG 34WK95U poate fi cumparat de la PC Garage la pretul de 5600 Lei.

Review overview
Summary LG 34WK95U est eun monitor superb pentru mediul de lucru profesional. Cu toate astea, pentru jocuri nu este o alegere buna.
4.5
Tagged

Similar Articles

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.