Acum ceva vreme am scris un editorial despre cum sa iti alegi mouse-ul de gaming. Concluzia finala a acelui editorial sublinia foarte tare aversiunea mea fata de senzorii laser si a ramas in continuare la fel.

Totusi, in acest material nu va voi povesti acelasi lucru, ci va voi sublinia lucrurile importante la un mouse pentru cele cateva stiluri de jocuri predominante ca popularitate.

Exista 4 mari parametri foarte importanti la un mouse. Totusi, pentru fiecare stil de joc importanta se schimba. De exemplu, senzorul nu este la fel de important pentru MMO-uri ca pentru shootere.

Hai sa vedeti cei 4 parametri si apoi voi discuta mai detaliat despre fiecare in parte. Lista de mai jos este realizata in ordine alfabetica si se modifica in functie de stilul de joc.

  • Butoane
  • Forma
  • Greutate
  • Senzor

Butoanele sunt foarte importante, insa nu pentru toate stilurile de joaca. Daca la shootere ai nevoie de doar 2 butoane, sa pui tinta si sa tragi, la MOBA-uri sau RPG-uri ai nevoie si de alte butoane. Ideea e ca la shootere nu poti folosi mai multe de doua butoane si sa si tintesti bine in acelasi timp. In momentul in care iti modifici grip-ul pe mouse pentru a apasa un anume buton ca sa arunci grenada, sa zicem, in acea fractiune de secunda cat misti degetul nu vei putea sa te razgandesti din a arunca grenada si sa iti muti tinta la fel de precis catre un inamic care te-a luat prin surprindere. La alte genuri de jocuri aceasta miscare nu are rezultate dezastroase.

De asemenea, pentru MOBA-uri ai nevoie de click-uri super rezistente si pe care sa t epoti baza deoarece dai click-uri non-stop.

Omron switches
Click-urile Omron sunt standardul rezistentei

 

Forma este unul dintre cei mai importanti parametri pentru majoritatea genurilor de jocuri. Ideea e simpla, daca mouse-ul nu iti este potrivit pentru mana, nu te vei ptuea concentra la joc si vei fi intotdeauna stresat ca nu stai cu mana bine pe mouse. Nu am vorbit despre forma click-urilor la butoane pentru ca acestea fac parte din forma. Canalele pentru degetele de pe click-urile stanga si dreapta definesc forma unui mouse. La capitolul acesta se incadreaza doua categorii de soareci, simetrici si ergonomici. Cei simetrici au in general forme care se potrivesc cu majoritatea mainilor, iar cei ergonomici au lateralele inclinate diferit si nu sunt simetrici. Stiu ca te gandesti la soarecii de birou, insa la gaming este cu totul altceva. Este bine sa eviti modele de mouse cu linii pe care sa stea degetele pe partea dreapta a lui. Acest gen de forma se potriveste unui numar limitat de utilizatori.

Gamdias Apollo
Cea mai oribila forma a unui mouse de gaming. Gamdias Apollo

 

Greutatea este la fel de importanta pentru toate genurile de jocuri. De fapt, este foarte important sa poti folosi tu mouse-ul. Daca esti obisnuit cu soareci usori de 85-100g, atunci e logic ca nu trebuie sa acorzi atentie unui Logitech G502 care este super greu. Aici depinde foarte mult de preferintele utilizatorului si de felul in care si-a format miscarile bazate pe memoria muschilor. Daca vei face un salt de la 85 la 120 grame vei observa ca anumiti mushci ai mainii incep sa te doara.

Logitech G403 wireless mouse
Logitech G403 fara greutate si fara capacul greutatii

 

Senzorii din anul 2016 sunt foarte buni. Bine, acestia sunt de fapt 3 senzori mari si lati si oricare dintre ei te va multumi. Pentru shootere este obligatoriu sa folosesti unul dintre cei 3, pentru MOBA-uri sau RPG-uri nu este la fel de important pentru ca nu ai nevoie de tracking perfect la viteza mare de deplasare a mouse-ului pe pad.

Daca alegi un mouse cu PixArt PMW3310 sau 3360 sau cu Avago S3988/S3989 esti in siguranta. PWM3366 poate fi gasit doar la soarecii Logitech ca G303, G403, Pro sau G502 si ar f modificat conform cerintelor lor. Totusi, eu nu am observat nicio diferenta intre 3360 si 3366.

Pixart 3360
Senzorul lui Cooler Master Mastermouse Pro L

 

First person shooter

overwatch

Ordinea importantei pentru FPS-uri este:
Forma, Senzor, Greutate, Butoane

  1. Forma este pe primul loc deoarece, dupa cum spunea, exista 3 senzori super buni pe piata. Pentru ei exista implementari cu nenumarate forme  si poti gasi combinatia ideala intre forma si unul dintre acesti 3 senzori.
  2. Senzorul este important pentru ca nu trebuie sa faci rabat de la calitate. Chiar va recomand, orice mouse v-ar placea, sa fie consturit cu unul dintre ce 3 senzori.
  3. Greutatea este importanta deoarece nu vrei sa iti oboseasca mana. In momentul in care iti oboseste mana treptat treptat pentru ca mouse-ul nu este potrivit ca greutate cu stilul tau, acuratetea ta va avea de suferit.
  4. Si nu in ultimul rand, butoanele. La acestea conteaza foarte mult sa iti permita sa le apesi rapid si sa fii sigur ca atunci cand le apesi se vor si executa comenzile pe care le dai. Dupa cum spuneam, numarul lor este irelevant pentru shootere deoarece nu ar trebui sa folosesti mai mult de doua butoane.

 

RPG-uri

bastion

Ordinea importantei pentru RPG-uri:
Butoane, Forma, Senzor, Greutate

  1. Butoanele sunt pe primul loc deoarece este vorba de jocuri pe care le joci in general acasa si ai timp sa iti configurezi butoanele asa cum vrei. E important sa ai totul la indemana in astfel de jocuri. Si cum nu esti niciodata sub presiune precum intr-o competitie, ai timp berechet intotdeauna sa iti configurezi totul asa cum iti e mai usor.
  2. Forma este si ea foarte importanta pentru ca vrei intotdeauna sa ai mana relaxata. Nu vrei sa simti muchii ascutite nici macar atunci cand te joci for fun. De fapt, o froma ciudata a mouse-ului face ca distractia sa dispara.
  3. Senzorul este important, dar nu la fel ca la shootere. Aici chiar nu conteaza daca ai sau nu acceleratie sau prediction (angle snaping). Insa, este important sa nu il “dai peste cap” (spin out).
  4. Iar greutatea este pe ultimul loc deoarece atunci cand obosesti poti sa iei o pauza. In shootere (la nivel competitiv) este posibil sa nu poti lua pauza atunci cand te doare mana daca mouseul este greu. Dar la jocuri single player poti sa faci asta pentru ca te joci in confortul casei tale.

 

MOBA si RTS

hots

Butoane, Greutate, Forma, Senzor

  1. Butoanele sunt cele mai importante pentru ca trebuie sa fii foarte sigur pe ele. Calitatea click-urilor este mai importanta decat numarul butoanelor. Daca la shootere misti mouse-ul fara sa apesi neaparat pe click (sa tragi cu arma), la MOBA-uri vei apasa constant pe butoane pentru miscarea constanta a personajului. Numarul butoanelor este destul de important si el pentru ca unele comenzi sau spell-uri pot fi executate si cu mouse-ul. Spre diferenta de shootere, aici nu iti este afectat aim-ul pentru ca nu prea exista. E drept ca unele skill shot-uri necesita concentrare, insa acelea trebuie folosite in metoda clasica: tastatura+mouse.
  2. Greutatea este are un loc fruntas deoarece in astfel de jocui vei face foarte frecvent miscari foarte mici pe mousepad. Astfel de miscari pun presiune in general asupra muschilor de la cot inspre varful degetelor. Daca ai un mouse greu si il misti cu varful degetelor vei observa imediat oboseala si intr-un final nu vei face altceva decat sa iti scazi APM-ul (actions per minute) pentru ca vei misca mouse-ul mai greu. In RTS ai miscari marunte atunci cand selectezi unitati individual si le dai comenzi individuale, iar in MOBA-uri atunci cand iti misti personajul fie pentru a fi pregatit sa te feresti de un spell, fie ca iti kite-ezi adversarul.
  3. Forma este importanta deoarece una dubioasa iti poate impiedica miscarile marunte descrise anterior. Daca nu ai un grip pe care sa poti fi sigur, vei sta sa te gandesti la cum sta mouse-ul in mana in loc sa acorzi atentie adversarului din joc.
  4. Si senzorul se afla pe ultimul loc deoarece nu ai miscari ample cu viteza de 2m/s care sa poata bloca un senzors E important si aici sa nu pierzi tracking-ul pentru ca e o senzatie neplacuta, dar se presupune ca alegi unul dintre senzorii buni existenti pe piata.

 

Sper sa fi clarificat o serie din nelamuririle pe care le aveti atunci cand sunteti pusi in fata unei sumedenii de soareci de gaming si nu stiti pe care sa il alegeti.

Despre recomandari specifice vom discuta cu alta ocazie. Probabil am sa alcatuiesc un top personal.

Leave a Reply