În ultimii ani serviciile on-demand (la cerere) au devenit tot mai răspândite. Fie ca e vorba de video sau gaming, apar tot mai multe soluții care oferă performanțe tot mai bune.
Video on-demand deja există și în HD, disponibil pe o multitudine de device-uri: smart TV, PC, media box, tabletă, smartphone. Tot mai mulți oferă aceste servicii, printre care Viewster (la care am lucrat), AceTrax, Amazon etc.
Jocurile de pe portaluri sunt disponibile de la detalii minime (free) până la detalii medium-high in rezoluție Full-HD.
Printre titlurile oferite se află și: Crysis, Need for Speed The Run, Battlefield 3, Mass Effect 3, Dead Space 2, Dragon Age 2, Darksiders 1&2, Game of Thrones, The Darkness 2, Civilization V, King’s Bounty, Confrontation, Tera, The Sims 3, The Witcher, etc.
Încă nu se știe dacă acesta este viitorul gaming-ului, să avem acasă un PC normal și o conexiune de internet rapidă și nimic stocat local. Momentan, performanțele cloud gaming-ului nu sunt rele, dar nu se compară cu un PC high-end şi dacă ţinem cont de ritmul în care avansează tehnologia, în 3-4 ani este foarte posibil să nu mai fie diferență între cele două moduri de gaming (local sau on-demand).
Personal, consider util acest serviciu pentru a încerca jocuri înainte de a le cumpăra. Desigur, pentru cei ce nu le pot rula pe PC-urile lor, este o alternativă bună, decât să facă un upgrade mult mai costisitor. Cei de la OnLive oferă o soluţie şi pentru TV-uri prin consola lor specială şi totul controlabil cu un gamepad.
Pe de alta parte, AMD investește in CiiNOW, o companie de cloud-gaming mai nouă, care, în schimb, vor folosi tehnologia AMD pentru serverele lor. Target-ul lor este un compromis eficient între performanță și costuri, urmărind să ofere o calitate bună la costuri mici și desigur, consum redus. Ei spun că ne oferă un serviciu rapid, ce oferă 8 stream-uri HD 720p per blade și până la 272 stream-uri HD 720p per rack. CiiNOW este de asemenea disponibil cross-device, la fel ca si GRID. CiiNOW are în spate un software simplu, fiind foarte ușoară integrarea jocurilor retail imediat ce sunt lansate pe piață. Ca și competiția, oferă cele mai noi tehnologii în materie de grafică și virtualizare CPU și GPU.
Aşa cum era de aşteptat, cel mai mare duşman al acestui serviciu este conexiunea la internet. Latenţa crescută precum şi costurile relativ mari (ca orice serviciu ce se află la început de drum) fac ca gamerii să aleagă soluţiile clasice. Deşi NVIDIA a anunţat că recent a reuşit să mai reducă latenţa, aceasta tot nu este comparabilă cu experienţa pe care o ai atunci când te joci local.
În mod clar strategiile turn based nu au de suferit:), însă jocurile ce atrag banii publicului larg nu se simt la fel ca acasă.
Gaming-ul on-demand este un serviciu încă la început, dar se anunță un competitor serios pentru gaming-ul clasic. Mai ales că pionierii în acest trend sunt EA, Crytek, Sony, AMD și NVIDIA. Așteptăm să vedem cum evoluează calitatea stream-ului și mai ales cum vor reduce latența, un factor foarte important în secolul vitezei. Soluția oferită de NVIDIA este un pas înainte, dar este nevoie de o săritură serioasă pentru a putea fi un competitor serios pentru gaming-ul clasic.