Este genul ala de an in care mi-as dori sa nu mai am treaba cu jocurile, insă iata că am fie că imi convine sau nu. Hai, Battlefield 4 review rapid ca sa va explicam cum sta treaba. Au reusit cei de la DICE să scoata un titlu fully polished de data asta? Sau continua traditia lansărilor relativ slabe a predecesorilor?

America pentru totdeauna!

DISCLAIMER: Ma joc seria Battlefield de mai bine de 3 ani insa din pacate nu am experienta vasta a lui Fulger. Sper sa va ofer o recenzie pe masura asteptarilor. Continut de calitate de care v-ati astepta de la Fulger.

Battlefield! Un titlu distribuit de EA si dezvoltat de DICE. FPS-ul militar perceput ca un Jaeger din Pacific Rim ce va infrunta creatura kaiju numita CoD (Call of Duty). Jocul care pune real, in asa presupusul realism al unui joc de acest gen. Stacheta multiplayerului unde limitele sunt doar cele ale hartii.

Battlefield 4Toate aceste descrieri hiperbolice ale jocului semnifica faptul ca DICE au reusit sa aduca licenta Battlefield intr-un stadiu de e-faima absoluta. Este jocul puritanilor care a reusit sa imbine parti din razboaiele omenirii si sa le transpuna intr-un mod cat se poate de neconventional pe PC-uri, cat si pe console mai nou. Sunt mandru ca DICE a ajuns in aceasta pozitie in care deja isi permite sa puna termeni producatorilor de hardware in a isi livra produsul in exclusivitate. Ce mai, suedezii astia au aratat intregii comunitati de gaming ca putina perseverenta si un joc cu mecanici solide poate deveni un fenomen global.

Sa revenim la noul capitol al seriei, adica Battlefield cu numarul 4. Voi incepe sa vad discut despre multiplayer in mare parte, care dealtiminteri este componenta cea mai importanta si prevalenta a jocului. Desigur, exista si o componenta de single player cu poveste americaneasca de razboi, Michael C. Williams din Boardwalk Empire/The Wire ca sidekick, toata imaginea jocului arata eroul suprem invingand situatiile limita….stiti voi. Imaginea aia stupida de american „TactiCool” promovata in multe alte outlet-uri media de pe mapamond.

Toata actiunea campaniei a fost cat se poate de previzibila si prost pusa in scena. Insa repet, punctul forte al acestei francize este DOAR multiplayer-ul.

The battle is good on the field

Asa cum DICE a promis, Battlefield 4 se intoarce cu un repertoriu impresionant de schimbari a formulii de multiplayer printre care enumeram specializarile claselor, noi arme, battlepacks, harti mai variate, moduri noi de joc si multe alte surprize.

Veteranii seriei vor intelege ca Battlefield 4 merge pe aceeasi formula ca cea din Battlefield 3, asa cum Frostbite 3.0 este o imbunatatire a engine-ului Frostbite 2.0.

Battlefield 4In primul si in primul rand DICE a reintrodus factiunea chinezeasca in joc. Cred ca toti cei care am jucat Battlefield 2 am dori sa vedem un Dragon Valley randat in Frostbite 3.0 cu Levolution. Eu zic ca avem voie sa visam macar la asa ceva.

Clasele jocului sunt aceleasi ca si in Battlefield 3 si aici banuiesc ca stiti deja care sunt (Recon, Assault, Engineer, Support), insa de data aceasta fiecare clasa a primit un tratament special in ceea ce priveste personalizarea stilului de joc si rolul in timpul luptei. Fiecare clasa in parte are un kit special. Fiecare kit contine o arma primara, o arma secundara, doua gadget-uri specifice clasei (un lucru nou si binevenit) si cateva obiecte generale prezente la fiecare clasa.

Vom lua ca exemplu clasa Assault ce acces la Assault Rifles si cateva gadget-uri ofensive si defensive. Ei bine, de data aceasta clasa Assault poate sa aleaga o specializare care sa ii ofere bonus-uri procentuale pasive. Un exemplu bun pentru acest bonus ar fi faptul ca Assault class poate sa aleaga o specializare de Combat Medic care creşte eficacitatea medkit-urilor şi a defibrilatorului.

Battlefield 4Faza interesanta este ca FIECARE clasa are cate o chestie de genul asta. Sunt 3 specializari generale si 2 specializari specifice, iar tu ca jucator poti alege doar una in functie de harta/mod/stil de joaca/rol in echipa si varii alti factori. Ce e si mai interesant este ca TOATE aceste specializari trebuiesc activate de jucator prin simplul act al jucarii jocului. Toate bonus-urile sunt pasive, asa ca nu trebuie sa te chinui sa activezi fiecare abilitate in parte, insa ca sa te poti folosi de acel bonus trebuie sa te joci in echipa, fie singur……eu personal va recomand sa jucati in echipa pentru a le activa mai rapid.

Ideea este ca aceste bonus-uri dispar dupa moarte, deci interesul vostru chiar ar fi sa ma ascultati si sa jucati in echipa pentru a va mentine un avantaj distinct asupra inamicului.

Pe langa specializari, toate clasele respective au primit cateva gadget-uri noi. Recon-ul de exemplu a primit din nou explozibil C4 si bila cu senzori preluate din Bad Company 2. Kit-urile de Support si Assault acum au doua variante de Medkits si Ammo Pack (mici si mari). Inginerul a primit multe tipuri de lansatoare de rachete vs vehicule, ce mai, jocul este plin de varietate.

Battlefield 4 este o bestie diferita fata de predecesor. Nu glumesc. Pasul jocului este mult mai alert, iar progresia unui meci se simte mult mai bine datorita unor moduri noi de joc importate.

Domination spre exemplu este modul de joc gasit si prin alte titluri cunoscute, cum la randul sau Obliteration este o varianta a unui mod de joc prezent in Call of Duty (Demolition) combinată cu Rush-ul specific seriei Battlefield. Dupa cum v-ati dat seama, aceste moduri de joc sunt adaugate pentru a ademeni jucatorul si mai important, admin-ul de server in a renunta la formula clasica de server pentru Conquest sau mai nou TDM cu 1000 de ticket-uri (respawn-uri). Ceea ce nu-i o idee rea.

Battlefield 4Battlefield 4 este un shooter militar in toata regula care iti prezinta un scop clar. Tintesti, click si incerci sa omori ce iti intra in campul de vedere. Cu acestea fiind spuse, am observat ca TTK (Time To Kill) este mult mai mic fata de predecesori. De exemplu, un headshot face mult mai mult damage, rezultand de multe ori intr-un OHK (One Hit Kill) de la raze extreme pentru DMR-uri si Sniper Rifles. Pe cand un Assault Rifle de la raza foarte scurta parca ar lua o rafala de 3 gloante pentru a rezulta intr-un headshot. Nu inteleg de ce a fost nevoie de o aceasta schimbare, insa cand ma gandesc la cat de inutila era clasa sniperilor in BF2, BF3, totul parca are logica. De asemenea, TOATE armele au factorul de suprimare scazut bine de tot si cred ca aici toata lumea o sa imi dea dreptate cand o sa spun cat de enervant era sa acoperi un obiectiv cand se tragea in tine doar dintr-un singur loc si ti se facea ecranul vraiste.

Ultima chestie legata de mecanica de shooting care sincer mi-a pus un zambet pe fata a fost faptul ca acum pot in sfarsit sa trag din apa cu pistolul din dotare. Aleluia!

Combat-ul melee ramane la fel ca in BF3, numai ca acum poti intoarce cutitul atacatorulu inapoi in pieptul sau prin mecanica de Counter Knife unde daca ai fost atacat din fata cu cutitul de catre un inamic iti va aparea la un moment dat in timpul animatiei un buton ca intr-un QTE (Quick Time Event) pe care daca il apesi reusesti sa te aperi si sa iti omori atacatorul. De notat ca aceasta miscare poate fi folosita de mai multe ori la rand, asa ca nu uitati sa stai cu fata LA INAMIC si sa il asteptati sa va atace el primul pentru a ii intoarce lama fix inapoi in bot.

Battlefield 4Armamentul este variat, poate fi personalizat dupa bunul plac cu diverse obiecte (tinta red dot, amortizor, bipod, camuflaj etc.) si in genere trebuie folosit in functie de modul de joc abordat. Spre exemplu, imi este foarte dificil, mie personal sa joc un mod de tipul Conquest, pe o harta mare cu un SMG de la Engineer. Insa DICE imi ofera o solutie buna si astfel am la dispozitie inca 4 categorii de arme ce pot fi folosite de TOATE clasele. Din pacate pentru mine si poate din fericire pentru altii, armamentul trebuie schimbat in functie de fiecare harta si mod de joc.

Acest lucru a fost promovat foarte mult de Battlefield 3, dar acum nu voi depuncta jocul pentru ca nu ma lasa efectiv sa joc cu un SMG in fiecare meci. Mai ales ca acum toate armele pot veni cu doua vizoare prin atasamentul Canted Ironsights, ca sunt mai multe seturi de manere pentru arme cu bonus-uri diferite si nu in ultimul rand, pistoalele pot fi personalizate. TOATE!

Se vede de la o posta ca varietatea gameplay-ului a fost tinta principala pentru cei de la DICE si chiar asa este! Pe langa cele 50+ arme, mai sunt inca peste 5 tipuri de grenade si chiar si mai multe tipuri de cutite. Desigur, cutitele difera doar cosmetic, insa grenadele acum vin intr-un format mai interesant cu fel si fel de variatii ca grenade incendiare, fumigene, flashbang etc.

Practic, DICE a pus tuturor jucatorilor la dispozitie abilitatea de a iti personaliza soldatul digital dupa bunul plac. Dar cum ramane cu vehiculele? Cum ramane cu hartile?

Battlefield 4Vehiculele din Battlefield reprezinta o trasatura unica a jocului, iar Battlefield 4 ofera o gama variata de vehicule cu care va puteti distra. De la tancuri pana la elicoptere, barci si alte cele, Battlefield 4 are „di tati”. La fel ca si infanteria, vehiculele pot fi modificate si imbunatatite ca in titlul precedent, insa noua trasatura a jocului este faptul ca toate vehiculele ce primesc o lovitura critica nu sunt distruse instantaneu, ci doar scoase din functiune pana cand sunt reparate (manual sau automat).

Desigur, balansul nu este punctul forte al celor de la DICE, asa ca o buna parte din vehicule, mai precis avioanele de tip „stealth” sunt destul de slabe in comparatie cu cele de atac. Pur si simplu nu prea merita sa joci cu un avion de tip stealth care are doar rachete vs aerian cand un avion de atac are toate acestea, plus bombe, plus manevrabilitate, plus. Stiu sigur ca DICE va face un patch ce va adresa aceasta problema, insa nu inteleg de ce nu puteau sa copieze puterea avioanelor din BF3 si doar sa adauge inca doua tipuri noi cu armament diferit. Nu sunt eu un Game Designer, dar cred ca DICE nu prea au fost atenti la feedback-ul primit de fani.

Culmea este ca majoritatea vehiculelor de atac la sol sau pe apa din categoria usoara ca LAV-ul sau barcile mici au primit armament mult mai puternic, insa aici totul este balansat datorita faptului ca lipsa de manevrabilitate si de protectie le transforma in tinte vulnerabile la o salva buna de RPG-uri. Ca tot vorbeam de vehicule, multi dintre voi care ati jucat intensiv BF3 probabil ca veti sari in sus de bucurie cand veti observa ca majoritatea gadget-urilor de evaziune a vehiculelor au timpi de reactie foarte lenti impotriva lansatoarelor. Asa ca gata cu Flares la infinit pana cand te enervezi si dai cu mouse-ul de pamant.

Un lucru care m-a surprins la Battlefield 4 sunt hartile foarte micute. Inteleg ca DICE probabil ca au vrut sa comprime locul de joaca ca sa nu creeze timpi morti, dar nu le-a iesit nici una, nici alta. Din toate cele 8 harti, doar doua harti m-au impresionat si anume Golmund Railway si Operation Locker. Pe harta Golmund Railway pot juca un Conquest, Rush sau Obliteration fara sa dau de situatii de baserape sau camping excesiv, pe cand in Operation Locker (ce seamana mult cu Operation Metro din BF3, hence the name Operation) am o satisfacere imensa cand incerc modurile TDM si Domination, specializate pentru lupta de infanterie. E un sentiment ciudat sa vezi un joc care promoveaza lupta intre 64 de jucatori sa aiba harti care nu ofera un mediu bun pentru asa ceva. Dar acum na, daca DICE lanseaza Dragon Valley in pachetul Premium probabil ca o sa ma joc numai pe servere Dragon Valley ONLY. Daca nu ma credeti atunci va ofer mai jos o comparatie intre doua harti, Zavod 311 si Operation Locker. Ambele sunt pe Conquest, insa uitati-va unde se concentreaza majoritatea actiunii la fiecare in parte. Uitati-va la layout foarte atenti si observati ca Zavod 311 este un clusterfuck aiurit si mic pe cand Operation Locker este o harta mare cu posibilitati de flancat si multe nivele ce pot fi atacate sau aparate mult mai bine.

Battlefield 4 Battlefield 4

Alte adaugari in gameplay sunt lucruri ce imbunatatesc durata de existenta a jocului. Aceste schimbari includ:

– Squad-uri de 5 persoane

– VOIP in game pentru PC

– Spectator mode

– Commander Mode

– FairFight cu tot cu PunkBuster

Da! Este timpul lui Commander Mode sa iasa in evidenta dupa atatia ani de asteptare. Rolul de Commander functioneaza exact asa cum suna.

Esti un comandant care poate doar sa vada harta jocului si locatia armatei tale. Scopul tau este sa iti coordonezi echipa prin a oferi anumite bonus-uri ce ar rezulta intr-o victorie decisiva. Spre exemplu, comandantul are acces la un UAV, o racheta balistica, la un avion bombardier AC-130 (pe care nu il poti pilota, ci doar poti sa ii controlezi armamentul similar cu Call of Duty Modern Warfare 2), la abilitatea de a parasuta o cutie cu provizii si multe altele. Comandant si DOAR Comandant poti sa fii de pe PC sau chiar si de pe o tableta….ahh, momente glorioase in veceu ce voi avea! Din pacate, eu consider ca implementarea noului Commander Mode este una proasta sau sunt eu prost si nu o inteleg.

De exemplu:

Daca folosesc resursa Promote, atunci nu ofer nimic important decat un streak bonus pentru cineva care nu prea conteaza. Daca folosesc Fast Respawn e ca si cum as arunca resurse aiurea pe geam pentru ca aceasta merge bine doar unui squad bine organizat, iar in pub games de multe ori asa ceva NU EXISTA. Daca aleg sa chem un vehicol, acesta va fi ba bubuit instantaneu pe teren, ba va fi blocat undeva intr-o zona aglomerata si toate inconvenientele astea ma fac sa cred ca acest Commander Mode este facut pentru jucatorii care nu stiu sa joace jocul si doar vor sa castige puncte gratis de pe munca altora. Insa vedem cu timpul ce planuri au cei de la DICE.

FairFight este noua arma folosita impotriva trisorilor, insa executia acestui software produs de catre firma Gameblocks are tendinta in 10% dintre cazuri sa mai esueze. Ideea acestui sistem este sa monitorizeze activitatea fiecarui jucator prin Battlelog, sa raporteze orice statistica modificata ilegal (ex. Kill/Death ratio) printr-un aimbot ESP si sa arunce cu ciocanul interzicerii asupra raufacatorilor. Din pacate, acest sistem de multe ori a banat foarte multi jucatori care erau pur si simplu buni la joc. DICE ne asigura ca nu este cazul si ca FairFight si PunkBuster vor face o treaba minunata in a minimiza aparitia programelor ESP in special programul avansat al celor de la ArtificialAiming care ar fi inamicul principal al celor de la DICE.

In orice caz, majoritatea jocului a fost cizelat, iar gameplay-ul de baza este de bun simt, singurul lucru care ma irita este level design-ul foarte aiurit pentru un joc din seria BF.

Battlefield 4

Battlefield 4

Battlefield 4

Next…gen

Desigur, nu e Battlefield-ul noii generatii daca nu ar concentra toata reclama in jurul engine-ului Frostbite 3.0 si al elementului de Levolution. Nu e mult de spus aici sincer. Battlefield 4 revine cu un engine mult mai capabil si mai aratos, insa vizualul ramane la fel.

Frostbite 3 imbunatateste insa fidelitatea campului de lupta cu cateva aditii ca:

– Destruction 4.0 a.k.a Levolution unde cladirile sau bucati din teren sunt scriptate ceva mai dragut pentru a simula o distrugere mai realista

– Water Waves unde toate corpurile de apa prezente in joc genereaza valuri cu tot interactiunea fizica aferenta a vehiculelor inclusa.

– Tesselation imbunatatit

– Optimizare pentru placi AMD, Windows 8 cu capacitatile complete directx 11.1

– Sustinerea API-ul AMD Mantle lansat in Decembrie printr-un patch

– Optimizari care imping limitele GPU-ului si cresc performantele in raport cu CPU-ul

Pot sa spun ca Battlefield 4 BETA a fost un test dezamagitor, insa produsul finit este demn sa ruleze pe o platforma superioara ca PC-ul. Chiar si cu platforma de test pe care o am (o puteti viziona mai jos), am reusit sa scot un 60 FPS decent in majoritatea situatiilor, inclusiv in campania solo pe setarile optime cu tot cu 8x MSAA.

platformaPC-paul

Battlefield 4Levolution insa a fost elementul cu care DICE a tinut mortis sa se dea mare, insa va pot spune sigur ca vorbe mari, fapte nu prea. Levolution NU presupune distrugerea tuturor elementelor dintr-un nivel, ci doar faptul ca distrugerea in sine arata mai bine. Fizica si numarul de particule generate in timpul unei explozii sau in timpul unei daune facute unui obiect al mediului inconjurator arata destul de convingator, insa asta nu inseamna ca pot sa distrug tot nivelul dupa bunul plac…..desi ar fi fost dragut. Sunt anumite harti care au evenimente scriptate care implica o forma de modificare a mediului fie prin distrugerea unui baraj, fie prin trimiterea unei barci in deriva sau distrugerea unui zgarie-nori. Totul defapt si de drept este un mare script si nimic din ce mi s-ar fi spus acum ceva vreme. Culmea, am fost fraier sa cred ca Frostbite 3.0 este un engine nou asa cum mi s-a promis pe data de 1 Octombrie in timpul unei conferinte AMD din Munchen, Germania. Dealtminteri, despre asta era vorba, despre performanta si calitatea vizuala, nu stabilitatea engine-ului.

Nu e problema insa, caci deja sunt obisnuit cu aceste neajunsuri din partea studio-ului DICE. Aceasta problema persista de la Battlefield 2 incoace si asa va fi pentru totdeauna cu tot cu API-ul AMD Mantle inclus. Daca imi permit o glumita, as putea spune ca vreun competitor al lui AMD a cam dat niste banuti ca toata schema pe GPU-urile Radeon sa nu iasa cum trebuie in Battlefield 4. Crash-uri, deconectari de la netcode-ul prost, rubberbanding, texturi sterse si intinse, probleme de fizica, memory leak-uri si alte cele fac parte din repertoriul DICE, dar la ce performante are jocul in momentul de fata, o iau ca atare si nu imi mai bat capul.

In orice caz, avem screenshot-uri frumos selectionate din fiecare componenta a jocului. Poftiti dovada ca next gen isi are locul numai pe PC. Imi pare rau, dar acest „standard” de 1080p, calitatea vizuala si performante bune pe console sunt doar scheme disperate ale producatorilor de astfel de hardware pentru a scoate bani, pentru ca vezi doamne „pe PC se pirateaza si asta nu e bine”. Consolele sunt bune acolo cand game design-ul e fun, nu cand se cere tehnologie vizuala.

Era sa uit de o alta componenta importanta si anume engine-ul audio inclus in Frostbite 3.0. Inca aud totul in HD la cea mai buna calitate a sunetului prezentata intr-un shooter si sincer de abia astept sa vad cum GPU-urile noi de la AMD randeaza sunetul luptelor din BF4 cu True Audio.

Peticele dupa batalia de pe camp

Battlefield 4Si cu asta doamnelor si domnilor incheiem acest review al celui mai anticipat shooter al anului dupa umila parere a staff-ului WASD.ro. DICE a preluat controlul propriului joc in mai toate departamentele si s-a asigurat ca de data asta numele de Battlefield va rasuna in intreaga lume. Din pacate, ceea ce se voia a fi un strigat de lupta, a ajuns sa fie o strigare ragusita datorita unor probleme de stabilitate a engine-ului si a serverelor. Imi pare foarte rau sa vad cum trecutul vine inapoi sa ii muste de fund pe saracii suedezi si nu inteleg de ce tot imping aceasta stacheta a vizualului si a performantei peste stacheta stabilitatii jocului. M-as fi multumit cu un 30 FPS constant daca totul mergea fara intreruperi si fara bug-uri groaznice. As fi preferat sa nu se mai foloseasca iara de Battlelog ca server browser, dar iata ca tot o porcarie ramane si este decizia DICE sa isi promoveze un plugin amarat pentru browsere. Ce-i drept, functionalitatea app-ului este mult mai buna fata de predecesor, mai ales ca acum e disponibila pe tablete, dar eu sunt mai purist si prefer meniurile executabile. As fi preferat sa renunte la campania singleplayer si sa isi concentreze toate resursele in a produce un multiplayer aproape de perfectiune.

As dori ca Battlefield 4 sa fie FPS-ul anului, insa tare imi e frica ca nu va fi cazul. Culmea, eram pregatit sa sar peste explicatia aia cum ca comunitatea Battlefield este plina de snobi si oameni aroganti legati la ochi, insa pana la urma daca stau bine sa ma gandesc, Battlefield ar trebui jucat cu echipa ta de prieteni, nu singur.

Battlefield 4 este ca un inorog, este ultimul din specia sa. Are pete negre pe piele, dar macar nu e un magar puturos precum Call of Duty: Ghosts.

• Gameplay: 9
  • Sunet: 10