Erau asa fericiti ca puteau, ca nu au stat sa se gandeasca daca trebuia..

Civilization: Beyond Earth este urmatorul joc lansat dupa, mult iubitul si controversatul, Civilization V, si succesorul spiritual pentru Sid Meier’s Alpha Centauri. Spiritual doar.. din pacate.

Bunul

Civilization: Beyond EarthEsti pe o lume noua, o lume proaspata, inca neexplorata, ocupata de extraterestrii care seamana un pic cu cei din Starship Troopers, doar mai verzi si cu un AI prost. Un nou lucru adaugat sunt Alien Nests, locul de unde acesti extraterestrii apar. Daca te pune sfantu’ sa te apropii de unul dintre cuiburi, vei fi inconjurat si evacuat din acea zona, fie prin forta sau prin….forta.

Pe scurt, vei esua, caci in rest, extraterestrii iti dau pace si te lasa sa iti vezi de treaba, atata timp cat nu le stai in cale. Este interesant sa vezi acel comportament pasiv-agresiv din partea lor, cand se apropie de tine vreo 3 unitati si ii vezi dupa aceea ca dispar tura urmatoare, insa cum iti lasi jos garda, pregateste-te sa incepi sa pierzi.

Civilization: Beyond Earth

Fiind pe o planeta extraterestra, fara atmosfera, plina de sateliti rusesti “dezafectati”, ai acces la un nou plan, anume orbita planetei.

Jocul iti permite sa lansezi sateliti in orbita care fie te ajuta pe tine, fie iti distruge inamicii. Totul de la un Solar Collector la un Orbital Laser.. Mmmmm.. Orbital Laser! Este o decizie care presupune multa strategie si gandire pentru a putea fi folosita cu succes, dat fiind faptul ca acesti sateliti au durata de viata limitata si pot fi doborati de inamici. Dar este inca un nivel de complexitate adaugat la joc, ceva despre care nu ma pot plange….prea mult.

Inca un lucru demn de laudat este portiunea jocului numita Covert Ops. Tot timpul mi-a placut sa trimit agenti in orase atat inamice cat si aliate sau neutre, doar sa vad cat haos pot provoca. Sunt lucruriile mici care conteaza, presarite peste tot. Cum ar fi sa le furi o parte din energie si sa o transferi orasului tau sau pur si simplu sa furi tot orasul! Da! All of your base are belong to us este o optiune.. desi nu stiu de ce ai face-o.. pentru ca vei pierde din nou…..dar hei, macar ai posibilitatea.

Dar ca sa ai optiunea de Covert Ops, iti trebuie research-ul numit Computing si iata minunata si subtila tranzitie catre Technology Web. WEB, nu tree. Este un o panza tehnologica care ironic se imparte in ramuri si frunze.. Bravo. BRAVO! Iar a avea o ramura tehnologica nu inseamna neaparat sa nu o poti avea pe cealalta. Poti avea toate tehnologiile la indemna.. daca reusesti sa opresti AI-ul sa castige.

Civilization: Beyond Earth

Civilization: Beyond Earth

Daca tot am vorbit mai devreme de nivel de complexitate, am ajuns la miasma. Miasma este o noua “piedica” adaugata in joc. Pe scurt, din cauza atmosferei si compozitiei chimice a aerului si solului, unele hexagoane au un norisor verde si toxic pe ele. Daca o unitate sta pe acel hexagon va lua damage. Deci aveti grija cand trimiteti unitati sa va construiasca pe miasma ca s-ar putea sa ramaneti fara ele si sa ve intrebati de ce nu aveti generatorul construit deja. Au trecut 20 de ture! Oh.. Notificarea “Unit has been killed!”.. inteleg.

Raul

Lucrul care ma deranjeaza cel mai mult la C:BE este faptul ca de multe ori iti dai seama ca tot ce faci de 2 minute este sa dai “Next Turn”. Exista cateva momente din joc cand chiar nu ai ce face, esti idle. Muncitorii toti lucreaza, armata e inconjurata, nu ai locuri noi de constructie, unitatea de explorare e ocupata cu un expedition, tehnologii noi nu sunt, orasul mai are 20 de ture pana sa termine constructia.. Next Turn.. Next Turn.. Next Turn.. Si toate acestea trebuie facute prin micro-management. Nu zic ca nu este bun acest lucru, e bine sa mai ai parte si de lucruri mai grele intr-un joc. Dar cand trebuie sa dau 10 click-uri la fiecare 10 ture sa dau refresh la acelasi trade route cand acest lucru ar putea fi automat, incep sa ma enervez. Chiar nu inteleg de ce trebuie sa refaci ruta cand ai putea sa umbli cu asa ceva doar cand vrei sa o schimbi.

Civilization: Beyond Earth

Un alt lucru dezamagitor este lipsa personalitatii jocului. In Civ V (stiu ca nu ar trebuii sa-l compar cu Civ V, ci sa il tratez ca un standalone dar nu ma pot abtine ) cand incepi sa joci si sa avansezi, ai impresia ca iti evoluezi caracterul, il manipulezi si-l faci sa devina ce vrei tu. Devine personal cand cineva te scuipa in fata si te defaimeaza in public. Te simti foarte bine cand iti termini Wonder-ul, si vezi acel cutscene. Simti ca ai facut ceva, ca ai devenit cineva. Dar in C:BE nu ai parte de asa ceva. Factiuniile pe care le poti alege nu au o poveste in spatele lor, oponentii tai sunt unidimensionali, iar Minuniile pe care le faci, dupa sute si sute de ture de dezvoltare si tehnologii invatate, sunt.. pai sunt acolo. Nimic special, in afara faptului ca ai cam castigat.

Aaa da, daca tot vine vorba de castig.. Prefer sa pierd. Factiuniile, indiferent de dificultate, toti fug catre cladiri care te fac sa castigi: Contact, care te face sa incerci sa intrii in contact cu creatorii/fostii conducatori ai planetei; Emancipation si Promised Land, care sunt doua lucruri asemanatoare. Practic deschizi un portal catre Terra pentru cei lasati in urma fie sa ii lasi sa guste ei din noua planeta si sa fie liberi, fie doar sa-i conduci asa cum o faceau altii pe Pamant.;

Transcendece, care leaga subconstientul colonistiilor cu cel al extraterestriilor, si nu in ultimul rand, Domination, omoara, cucereste si castiga. Dar nimeni nu merge catre domination.

Nici pe cea mai mare dificultate. Dupa 200 de ture, nu am fost atacat, nu eram in razboi. Dupa 3-400 de ture incep sa-ti zica, pe un ton foarte ironic, ca armata ta este cam mica si ca ar trebui sa faci ceva in privinta asta. Serios? Nu profiti de faptul ca sunt slab?

Tot vorbind de castig, TREBUIE, sa mergi pe UNA dintre cele 3 cai (Afinity) care iti sunt la indemana: Harmony, Supremacy si Purity. Harmony este calea Zen, convietuiesti cu extraterestrii si iti modifici atat structuriile cat si unitatiile in asa fel incat sa para a fi native locului. Supremacy este ceva la care multi viseaza: Roboti. Totul devine robotizat si bazat pe productie. Purity este,  in termeni simplii, continuarea conducerii planetei in stilul arhicunoscut pamantean + evoluarea speciei umane prin modificari genetice. Problema este ca trebuie sa alegi o cale. Nu poti cyborgi, jumate super-om jumate robot care scuipa acid extraterestru. Nu ai libertatea de exprimarea pe care restul jocuriilor o au.

Ultima legata de conditiile de castig, promit. Nu s-a modificat faptul ca unitatiile nu pot fi stacked pe acelasi hexagon, pe acelasi tile. Asa ca roaga-te la zeitatea ta ca altercatiile sa nu fie intr-un chokehold.. ca asa tot ce vei face va fi sa omori -> fi omorat -> pas inainte cu urmatoarea unitatea -> rinse and repeat.

Legat de gameplay in general, e restrictionat foarte mult modul de joc. Cred ca acesta este unul dintre cele mai mari minusuri ale jocului.

Este total impotriva fast-expand-ului, happiness-ul e health, si scade cu fiecare oras pe care-l faci. Cu cat mai multe, cu atat mai mic Health, cu atat mai mica productia.Civilization: Beyond Earth

Este total impotriva rush-ului. Era modul meu preferat de joc. Intra, cucereste repede pe cineva. Dar nu poti. Iti trebuie unitati mai avansate decat ce ai initial. Si daca te concentrezi pe armata o sa ai mari lipsuri cand vine vorba de tehnologii si productie.

Sistemul de cultura nu te ajuta mult. Sunt doar niste perk-uri destul de minore care nu au mare impact.

Questuriile te forteaza sa faci o alegeri, care te duc mai adanc intr-o singura afinitate.

Tot jocul devine plictisitor dupa vreo 10 ore.

Si uratul, sau concluzia

Cu toate luate in considerare, Civilization: Beyond Earth ar fi fost mai bine ca un DLC decat un standalone. Chiar daca are unele parti bune, si simti ca ai ceva de zis in joc, lipsa povestii si a imersiunii face din joc doar un time-sink. Daca esti in cautare de un joc care arata decent, se misca OK si vrei doar sa omori timpul, e perfect. Eu, unul, sunt putin dezamagit.

Civilization: Beyond Earth

• Gameplay: 7 (Classic CIV, minus personalitate)
  • Sunet: 9 (Coloana sonora destul de epica)