Deşi toată lumea vorbeşte despre noul joc de la Codemasters numindu-l doar Dirt 2, acesta este de fapt o continuare a celebrei serii Colin McRae a carei nume este dat de răposatul multiplu campion. Şi nu numai că este o continuare, dar şi poartă numele lui, lucru ce a fost un pic surprinzător pentru mine…e cam dubios să poarte numele unui mort, fie el şi legendă.

Totuşi, Dirt 2 nu este doar un alt joc cu licenţă post mortem şi poate fi apreciat pentru calitatea lui, nu doar pentru nume…aşa cum se întâmplă cu albumele lu 2Pac, care sunt răsuflate rău de tot (cele post-mortem).

Bine, calitatea am putea spune că este garantată de numele producătorului, care are un trecut monstruos în acest gen de jocuri, deşi majoritatea a auzit de Codemasters deabia cu ocazia GRID.

Colin McRae: DiRT 2

Ce este Dirt 2? Este o combinaţie între mai multe jocuri şi parcă începe să se simtă o îndepărtare destul de mare de ceea ce era seria CMR. Adică deja au fost introduse flashback-urile, originale din GRID. Şi mai mult decât atât, nu joci doar raliu, ci şi foarte mult offroad care este de-a dreptul arcade.

În momentul de faţă, am terminat toate cursele de raliu existente în Dirt 2 şi pot să spun că m-am plictisit imediat de buggy-uri şi camionete. Dar până la urmă, jocul a fost lansat pentru a mulţumi o plajă mai mare de gusturi aşa că mă voi conforma şi voi continua să ignor ceea ce nu îmi place în el. Probabil voi ruga un prieten să îmi joace cursele de offroad ca să văd şi eu toate unlock-urile.

Trecând peste partea tristă (cantitatea redusă de curse de raliu) în Dirt 2 avem parte de nişte peisaje foarte impresionante cu forme de relief foarte diferite şi litografii ale solului la fel de variate care chiar se simt în controlul maşinii. Despre zone vom discuta în pagina următoare, unde vom admira şi o serie de peisaje şi după care vom trece la ceea ce de fapt ne interesează, analiza jocului din punct de vedere al graficii şi performanţei.

Pentru această parte a articolului am ales 4 plăci video, 3 ATI şi una NVIDIA. Dar hai să discutăm despre asta la momentul oportun, acum trebuie să mergem mai departe şi să vorbim mai în detaliu despre joc. În rest, platforma de test este aceeaşi pe care am folosit-o la orice placă video, Core i7 920@stock de data asta, 3GB DDR3@1600 8-8-8-20 pe GIGABYTE EX58-UD5.

 

Cateva cuvinte despre joc

Cursele din Dirt2 se desfăşoară în cadrul unui Turneu Mondial şi cuprinde nouă locaţii internaţionale, răspândite pe tot globul şi reproduse după surioarele lor din realitate. Veţi zice: „Doar nouă? Nu sunt cam puţine?” Păi nu, pentru că în fiecare din aceste locaţii există mai multe tipuri de curse şi variante de traseu, iar numărul total al evenimentelor trece de 100.  Suficient pentru toată lumea.

În ordine ~geografică, de la Vest la Est, locaţiile sunt:

–    Baja – California


–    Los Angeles


–    Utah


–    Londra


–    Maroc


–    Croaţia


–    Malaezia


–    China


–    Japonia


Fiecare teritoriu vine cu un set specific de curse: în Croaţia predomină raliul pe traseu montan (asfalt/pietriş), foarte îngust (de la dreapta la stânga: munte, 2 metri de drum, râpă) şi dotat cu numeroase ace de păr, iar în Londra veţi întâlni în special curse Rally Cross (asfalt/noroi) care se desfăşoară atât ziua cât şi noaptea. Lucrurile astea sunt valabile doar dacă este vorba de Dirt Tour. Dacă se încearcă time trial, combinaţiile sunt nelimitate.

Evident, în funcţie de zonă variază şi decorul. Astfel, în China veţi goni pe lângă câmpurile de orez din zona Yangshuo şi prin munţii din zonă, iar în Maroc veţi traversa oraşul Ait Benhaddou şi deşertul din apropiere. Despre restul nu vă mai zic, să vă las vouă plăcerea de a le descoperi.

Multiplayer-ul este destul de interesant. Codemasters au ascultat părerile fanilor şi au introdus posibilitatea de a concura împotriva a 7 concurenţi pe aceeaşi pistă. Tot la capitolul ăsta, dacă cumva stai prost cu internetul şi ai foarte mare lag, poţi juca semi-offline. Adica te poţi bate cu lumea întreagă în time trial sau poţi participa la diferite turnee în care trebuie să faci un anume task.

De exemplu, cât m-am jucat eu era un turneu pentru cel mai lung slide. M-am uitat de curiozitate pe leaderboard să văd cât este cel mai lung şi se ajunsese la 800m, iar al meu era de doar 122m. Cum a reuşit omul ala să ajungă la 800m habar n-am, oricum e interesant.

Controlul maşinii este foarte bun şi fiecare maşină reăspunde în felul ei. Sunt maşini care dacă le conduci trebuie sa frânezi întotdeauna înainte de curbă şi să începi să accelerezi abia după apex şi alte maşini ce îţi permit să iei curbe hard cu acceleraţia apasată la maxim….evident, asta se poate doar în slide.

Celor care vor să încerce time trial-ul le recomand să încerce toate setările posibile ale maşinii, mai ales cele legate de înălţimea ei. Aşa poţi face să alunece maşina sau nu şi astfel poţi ajunge să storci fiecare sutime de secundă din fiecare cursă. BTW, pe forum am făcut un topic unde vă puteţi întrece aşa:D. Topicul îl găsiţi aici.

Gata, am vorbit deja prea mult despre joc, hai să vedem cum stăm cu performanţa şi cu nivelul detaliilor în funcţie de API-ul folosit.

 

DirectX 9

Toată lumea spune că Dirt 2 arată la fel fie că rulează în DX9 sau 11. De lucrul ăsta ne vom ocupa în continuare. Însă ar fi prea sec să ne uităm pur şi simplu la nişte poze şi să comparăm grafica. Aşadar ne-am gândit să şi rulăm benchmark-ul din joc pe 4 plăci video.

Un alt zvon lipsit complet de bază este acela cum că benchmark-ul este diferit de fiecare. Dirt 2 poate fi folosit ca benchmark, însă nu în cursele de cross sau raid în care toate maşinile pornesc în acelaşi timp. În acele curse într-adevăr, nimic nu este repetitiv. Însă dacă se porneşte benchmark-ul cu setarea de raliu, atunci de fiecare dată maşina va merge absolut la fel. Totuşi, am observat o mică diferenţă între rulări, dar doar daca se folosesc setări diferite pentru grafică. De exemplu, o rulare fără AnitAliasing am observat că durează cu 10-20 sutimi de secundă mai puţin decât una cu AntiAliasing. Având în vedere că acea cursă pe care am testat eu durează 3 minute şi 30 de secunde, diferenţa poate fi considerată ca fiind infimă.

Mai jos avem cele două grafice. Primul este pentru rularea fără AntiAliasing, iar al doilea cu 8X multisampling.

 

 

 

Nu vă faceţi griji, 5870 nu este atât de patetic ca în grafic atunci când îi este aplicat AntiAliasing. Rezultatul acela este atât de slab datorită driverului extrem de prost (Catalyst 9.11). Diferenţe foarte mari între rulările cu AntiAliasing şi fără nu sunt pentru că nu este nevoie să aplice foarte mult AA, majoritatea scenelor sunt oricum acoperite de blur.

Hai să aruncăm câţiva ochi pe nişte screenshot-uri făcute cu şi fără AntiAliasing.

Ţin să menţionez că setările au fost alese cele mai înalte posibil din joc. Iar trecerea pe DX9 am facut-o din fisierul XML pentru config.
Screenshot-urile le-am făcut special cu maşina stând pe loc pentru a observa depth of field-ul aplicat total aiurea. Pentru a observa diferenţa între screenshot-ul fără AntiAliasing şi cel cu AntiAliasing, uitaţi-va la eleronul maşinii pentru primele două screenshot-uri. Iar pentru al doilea set trbeuie să vă uitaţi la partea superioară a parbrizului.

Bun, hai să vedem cum arată în DX11 şi apoi să le comparăm :D.

 

DirectX 11

A sosit momentul adevărului. Hai să vedem întâi ce drop de performanţă avem.

Rulează ceva mai slab decât pe DX9, dar având în vedere că şi scenele arată mai bine, este şi normal.
Hai să aruncăm un ochi pe screenshot-urile din joc. Sunt făcute în aproximativ aceeaşi poziţie special pentru a le putea compara între ele. Dacă nu aţi reţinut felul în care arată în DX9, fear not pentru ca în pagina urmatoare sunt doar screenshot-uri DX9 vs DX11.

În DirecX 11 se observă o mai mare nevoie de AntiAliasing. Acest aspect se poate observa în cadrele cu botul maşinii şi la vegetaţia din depărtare, lucruri care în DX9 sunt acoperite de blur.

Acum hai să comparăm screenshot-uri folosind ba DX9, ba DX11

 

DX9 vs DX11

Eu ma voi abţine de la orice comentariu. menţionez doar că screenshot-urile sunt la full size şi e posibil să se încarce cam greu. Rezoluţia lor este 1680*1050 şi în ambele cazuri este folosit AntiAliasing 8X.

Sus DirectX 9, jos DirectX 11

 

Asta a fost cu screenshot-urile. Cum am spus, vă las să judecaţi singuri. Eu nu voi comenta încă nimic pentru că e totul ultra clar.

Urmează supriza surprizelor:D…Dirt 2 pe Eyfinity

 

Jucat cu Eyefinity

A fost pe departe una dintre cele mai interesante experienţe. În mod sigur nu m-a făcut să mă joc mai bine, dar este al naibii de fun. Ca impact, poate fi comparat cu ochelarii 3D de la NVIDIA, însă ca preţ nu prea.

Ca să vă faceţi o idee, dacă ma jucam de la 1,5m distanţă de monitorul central marginea monitoarelor nici nu se observă. De asemenea, dacă distanţa creşte şi se joacă din spatele maşinii (mod cam stupid de a juca cu Eyefinity) iar nu se observă rama. Singurul fel în care începe să fie enervantă e dacă se joacă de la bordul maşinii. Mi s-a întâmplat frecvent să aştept să treacă imaginea de marginea monitorului pentru a ma încadra într-un ac de păr.

Oricum, sentimentul final care l-am perceput folosind Eyefinity a fost de viteză. Şi lucrul ăsta s-a simţit cel mai bine pe cursele din Croaţia în care vezi cu coada ochiului cum trece muntele pe lângă tine foarte repede:D

Două BenQ şi un Dell, toate 3 au 24″, dar cel din centru are alt raport

Hai să vă arăt câteva poze şi un mare bonus, un filmuleţ.

Vă recomand să download-aţi pozele pe PC-ul vostru ca să puteţi da zoom in/out după bunul plac.

Screenshot 1

Screenshot 2

Screenshot 3

Screenshot 4

Screenshot 5

Screenshot 6

Screenshot 7

Screenshot 8

Screenshot 9

Screenshot 10

Screenshot 11

Screenshot 12

Screenshot 13

Screenshot 14

Screenshot 15

Este foarte adevărat totul din monitoarele laterale este alungit, dar având în vedere că în jocul ăsta serveşte pentru vederea periferică nu prea contează aspectul ăsta decât pentru a exagera sentimentul de viteză.

Ştiu că sunteţi curioşi cum funcţionează Dirt în Eyfinity, aşa că mai jos aveţi graficul cu fiecare placă ATI pe care am rulat.

 

 

Concluzii

M-am tot jucat Dirt 2 de la deblocarea lui pe Steam până acum şi voi continua mult timp să o fac. Am un record care trebuie să îl bat neapărat:D.

Ce e fun în jocul ăsta? nu prea te plictiseşti, decât dacă eşti tu un mare plictisit de jocurile cu maşini.

E super competitiv jocul pentru că nu ai un miliard de upgrade-uri pentru maşini, ai doar nişte setări care le faci înainte de a începe cursa şi atât. Mai departe se limitează totul la skill-urile jucătorului sau la perifericele de care dispune. Eu deja simt că m-am apropiat cu aceea cursa la limita. Am ajuns să câştig cu greu câteva sutimi de secundă. Presimt că un gamepad mi-ar aduce un foarte mare avantaj graţie acceleraţiei progresive. Practic voi putea lua curbele ţinând motorul la o anumită turaţie şi astfel vor cam dispărea şi cele mai mici derapaje.

Cea mai ieftină metodă de a intra în posesia jocului rămâne achiziţionarea unei plăci video HIS care include în pachet şi jocul. Să nu mai zic că mie nu îmi place de nicio culoare să îl joc pe DX9. Nu suport blur-ul în general şi întotdeauna încerc să îl dezactivez. Din păcate Dirt 2 nu oferă nicio opţiune pentru Depth of Field, aşa că cel mai lejer pentru mine e să îl joc în DX11.

+ Multiplayer
+ Gameplay
+ Grafică
+ Sunet & Soundtrack
+ Atmosferă

–  Meniul
–  Necesită atât cont de Steam cât şi Windows Live

Similar Articles

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.