De ceva vreme am vrut să vă prezentăm şi jocuri din spectrul independent al acestei industrii. La cât de rapid se generează conţinutul video în zilele noastre şi mai ales, la cât de rapid se poate răspândi aşa ceva, mă gândeam că aş porni să fac ceva inutil, dar având în vedere că industria jocurilor este un teren destul de bogat, am zis să încerc să vă prezint câte ceva din fenomenul indie şi pe plaiul WASD-ului. 

Vom porni cu primul titlu indie pe care am reuşit să îl procur în acest an şi anume un joc survival inedit, conceput de studioul Klei Entertainment cunoscut pentru jocuri ca Shank sau Mark of the Ninja. Don’t Stavre este un survival cu un stil artistic foarte apropiat de desenele animate Addams Family sau Beetlejuice, un survival cu mecanici destul de cunoscute de către cei care au gustat jocuri ca Terraria sau Minecraft, dar diferite ca modalitate de aplicare în mecanică.

Don't Starve

 

Ce este Don’t Starve?

Ce este un survival sandbox? Şi de ce m-ar interesa? o să vă întrebaţi. Ei bine, în primul rând genul survival sandbox mai nou poate fi asociat cu legendarul Minecraft, un joc uşor de recunoscut după grafica 8bit în care colecţionarea de blocuri de resurse (lemn, apă, pământ, piatră, nestemate etc.) şi explorarea este recompensată cu modalităţi noi de a construi edificii virtuale. Este atât de popular încât s-a creeat o replică 8bit fidelă a oraşului fictiv King’s Landing din universul A Song of Ice and Fire (Game of Thrones). Pe scurt acest gen de jocuri garantează ore de gameplay fără sfârşit, ingredientul cheie fiind imaginaţia jucătorului.

Să nu care cumva să faceţi greşeala să asociaţi Don’t Starve cu Minecraft, sunt două jocuri roguelike cu ţinte şi mecanici diferite. În primul rând, Don’t Starve nu oferă aceleaşi posibilităţi pentru arhitecţii virtuali. Faţă de Don’t Starve, Minecraft sau Terraria te lasă să îţi faci de cap cu blocurile de construcţie, Don’t Starve nu merge pe acelaşi drum deoarece miza este supravieţuirea. Klei Entertainment au vrut de fapt să te facă să reîncepi jocul de la 0 pentru a accentua tocmai aspectul de joc survival. Unii oameni mi-ar spune că metoda asta de „încercare > eroare > repetă” este o figură de stil învechită şi merge doar în cazul în care ştii cu siguranţă că ai cum să oferi jucătorului o momeală irezistibilă, însă Klei Entertainment şi-au pregătit bine temele.

Don't Starve

 Don't Starve

 Don't Starve

Scopul tău în joc este să supravieţuieşti cât mai mult, însă, dacă din păcate, ai eşuat eşti recompensat cu puncte de experienţă care îţi vor debloca personaje noi. Fiecare dintre acesti noi personaje vin şi ele cu un set nou de abilităţi. Cam asta ar fi „momeala” şi din acest motiv Klei Entertainment au fost silitori când şi-au pregătit temele.

 

Stil artistic

Stilul artistic îmi aduce aminte de jocurile adventure point and click cu puternici influenţe vizuale dintr-o producţie Tim Burton. Culorile nesaturate, paletele închise, sunetul care aduce a Addams Family, toate aceste lucruri deosebesc Don’t Starve de alte titluri din categoria sa. Ca să înţelegeţi câte ceva din povestea jocului, vă recomand să priviţi această animaţie de tip scurt metraj produsă de Klei Entertainment special pentru a explica modul în care Wilson, protagonistul jocului, a fost teleportat şi abandonat într-o lume sălbatică de către un demon.

Don’t Starve vine şi îţi dă impresia asta de „grijă pentru stomac, foametea este inamicul” chair de la începutul jocului, însă nu e asta marea problemă pentru că mâncarea este cel mai uşor lucru de obţinut. Foametea devine cea mai mică grijă în momentul în care descoperi puzderia de hazarduri presărate aleatoriu în lumea jocului. Ca orice survival sandbox ce se respectă, Don’t Starve te introduce într-o lume imensă în care elementele de joc sunt generate şi plasate aleatoriu, iar odată cu acestea vine şi dificultatea jocului ce creşte pe măsură ce trec zilele. Pe scurt, fiecare element al personajului folosit până la terenul generat (planşă sau hartă) oferă o experienţă de joc diferită de fiecare dată şi imposibil de reprodus de la jucător la jucător.

Don't Starve

Dacă vă uitaţi la Don’t Starve după ce aţi jucat Minecraft sau Terraria, o să spuneţi că nu există nimic inedit şi că rutina veche de „adună N materiale, construieşte N obiecte pentru a rafina materialele respective ca într-un final să construieşti alte N obiecte” nu reîmprospătează cu nimic genul survival. Totuşi, v-aş spune să fiţi mai îngăduitori şi să jucaţi în continuare pentru că vă aşteaptă multe surprize. În Don’t Starve sunt câteva clădiri anume zidurile din fân, lemn şi piatră, două standuri de producţie (Science Machine şi Alchemy Engine) care te ajută să construieşti echipament mai bun şi un termometru numit Winterometer care îţi prezice schimbările atmosferice şi implicit schimbarea anotimpului. Jocul are doar două anotimpuri, primăvară şi iarnă. Cu iarna nu e de glumit, căci jocul are o mecanică foarte deşteaptă de a îţi analiza performanţa şi de multe ori te poţi trezi cu o iarnă puternică fix când îţi este mai bine tocmai pentru a reduce facilitatea cu care avansezi. Însă, sentimentul de panică şi frica necunoscutului fac parte din esenţa jocului şi de aceea Don’t Starve e total diferit de cele două titluri mai sus menţionate.

În principiu, când porneşti pentru prima oară în lume poţi să colecţionezi anumite obiecte din mediul înconjurător cu scopul de a construi unelte (topoare, târnăcoape, etc.) şi clădirile necesare supravieţuirii prin completarea unor reţete. Ei bine, această activitate poţi să o duci la bun sfârşit DOAR în timpul zilei, căci ciclul zi / noapte al jocului este unul foarte scurt şi automat eşti forţat să iei decizii bazate pe instinct. De notat este faptul că fiecare personaj, pe lângă viaţă şi nevoile stomacului, are un barometru de sanitate care scade. Un sfat util este să evitaţi folosirea frecventă a găurilor de vierme presărate prin imensa lume (nu aveţi cum să le rataţi, seamănă cu un Sarlacc din Star Wars), căci cu fiecare teleportare efectuată vine şi o scădere drastică a nivelului de sanitate.

Un veteran al acestui gen ar avea pretenţii la o componentă mai avansată de modificare a mediului, însă, vă repet faptul că Don’t Starve nu este definit de acest element.

Don't Starve

 

Concluzii

Asta ar fi tot…pentru moment. Jocul este încă în stadiul BETA, dar asta nu contează pentru că Klei Entertainment sunt foarte receptivi la sugestii din partea comunităţii şi astfel jocul este actualizat la fiecare două săptămâni. Klei Entertainment ne asigură că vom vedea posibiltăţi de modare a jocului şi varii alte elemente de joc adăugate pe parcurs. Vi-l recomand călduros, căci pentru suma modică de 12€ primiţi două copii pentru Steam şi asiguraţi viitorul unui developer pasionat care îşi dă silinţa să scoată titluri ca Don’t Starve, Mark of the Ninja sau Shank.

Similar Articles

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.