Mass Effect: Andromeda este o gura de aer proaspat pentru fanii francizei, lansandu-se la 5 ani dupa ultimul joc Mass Effect.

Iata, asadar, un joc din genul action role-playing dezvoltat de BioWare Montreal si publicat prin intermediul Electronic Arts. BioWare au fost cei care au lucrat si la celelalte jocuri din franciza, asa ca sa nu credeti ca a pus mana pe ea ceva studio strain.

Developmnent-ul a inceput in 2012, imediat dupa lansarea Mass Effect 3. Conform informatiilor din spatiul internautic, prima decizie a echipei a fost sa nu-l includa pe comandantul Shepard in plot, protagonistul seriei pana la acel moment. Asta le-a permis sa schimbe putin macazul in story, dar si sa aduca adaugiri gameplay-ului.

Baza o reprezinta noul engine al celor de la EA DICE, anume Frostbite 3, care a fortat studio-ul BioWare sa refaca de la zero tot ce au construit initial pe Unreal Engine. Interesant este ca, lucrand cu un engine nou, cei de la BioWare i-au invitat la un moment dat pe developerii jocului Need for Speed sa ii ajute cu mecanicile de condus a autovehiculelor. Frumos!

Mass Effect Andromeda Review
Meniul simplist, dar de efect.

Mai trebuie mentionat faptul ca jocul a fost anuntat pe 15 iunie 2015 la Electronic Entertainment Expo 2015, a fost promovat o perioada buna de timp cu data de lansare pentru sfarsitul anului 2016, insa a primit o amanare pentru 23 martie 2017 (Europa). Cel mai probabil BioWare au avut motive intemeiate.

Apropo, e primul titlu Mass Effect pe care l-am jucat, asa ca haideti sa vedem cum primeste un newbie cele 4 aspecte scrise mare mai jos.

Mass Effect Andromeda Review
Unul dintre cei doi protagonisti. El e Scott.

Povestea

In primul rand trebuie sa stiti ca ploturile din celelalte titluri din franciza sau deciziile din cadrul lor nu au nicio legatura cu Andromeda, conform documentarii mele. Totusi, actiunea se desfasoara in timp undeva dupa actiunea din Mass Effect 2.

Initiativa Andromeda este o incercare de gasire de noi planete locuibile pentru oameni in anul 2819. Astfel sunt trimisi 20,000 de oameni pe o Arca, avand ca lider un Pathfinder. Odata ajunsi, acestia ar trebui sa ajute la construirea Nexusului, o statie spatiala uriasa care ar trebui sa serveasca drept habitat, baza de operatiuni si centru al guvernului. De acolo urmeaza sa se caute noi planete. Joci fie ca Scott sau Sara Ryder, tatal lor, Alec Ryder, fiind Pathfinder-ul umanitatii.

Un rezumat al intregii povestii in sine nu isi are rostul pentru ca va voi face spoilere, insa voi analiza elementele care formeaza story-ul propriu zis.

Intrand mai adanc in story mode, primele probleme pe care le-am observat au fost la sincronizarea liniilor de dialog cu miscarile fetei ale caracterelor. Am fost de-a dreptul frustrat cateva ore de joc mai incolo, realizand ca nimic nu se imbunatateste. Ce sa mai spun de expresiile fetelor in sine ale caracterelor. Multe dintre acestea nu dau urma de emotie pe fata, nu se folosesc de aia 43 de muschi ai fetei efectiv. Zici ca ma uitam la roboti.

Mass Effect Andromeda Review
Kett se numesc ei. Urati de fel.

Totusi, liniile de dialog sunt majoritatea bine jucate, dar am patit de multe ori ca atunci cand calatoream si urmaream un cutscene, ajungeam cumva mai repede la destinatie si linia de dialog era taiata brusc. De asemenea, am reusit cumva sa am 3 linii de dialog vorbind una peste cealalta: una a lui SAM, AI-ul avansat care-l ajuta pe protagonist si e al naibii de inteligent, una a unui caracter care isi zicea linia, si una a unei inregistrari audio gasite pe jos. Normal si firesc era ca jocul sa le intrerupa pe doua, si apoi sa le ia pe rand pe cele ramase. In castile mele s-a facut un terci, asa ca mai bine le-am dat jos si am asteptat sa se termine.

Asadar, trebuie sa aflati ca story mode-ul jocului asta e jumatate gameplay jumatate cutscene-uri, daca nu cumva in proportie mai mare cutscene-uri. Daca nu sunteti buni ascultatori si nu va place sa urmariti scene cinematice, poate mai bine nu dati banii pe joc. Nu de alta, dar eu spun ca nu merita cumparat pentru multiplayer deloc, povestea e cea care merita.

Povestea e solida, bine stratificata si se leaga. Chiar daca am spus ca exista problema aceea cu expresiile fetelor, am reusit sa ma atasez de personaje. Si ce te leaga si mai mult de protagonist este faptul ca ai de multe ori optiunea sa alegi ce raspunsuri sa dai. Developerii spun ca raspunsurile pe care le dai influenteaza personalitatea protagonistului si cursul povestii. Cu prima sunt de acord, cu a doua nu in totalitate. Nu de fiecare data am simtit ca raspunsurile pe care le puteam da aveau sa schimbe mult. Nu a fost primul joc de acest gen pe care l-am jucat, in care puteai alege ce sa spui cu protagonistul – am jucat si Firewatch. Totusi, in Firewatch am simtit un mai mare impact al raspunsurilor mele, poate si pentru ca story-ul era mult mai concentrat si interactionai mai multe cu Delilah (pentru cunoscatori). Este insa o aditie pozitiva jocului, thumbs up pentru asta, m-a facut sa ma simt mai implicat in joc si in poveste in sine, fata de orice alt joc in care eram doar spectator. Si poate ati auzit de controversele cu scenele de romantism din joc. Nu am avut nicio problema cu asta, s-au mai „condimentat” lucrurile intre personaje, insa cica jocul nu a primit rating-ul specific scenelor cu tenta sexuala. Asta e un no-no.

Mass Effect Andromeda Review
Piatra hartie foarfeca? Ce e mai bine sa spun?

Si ca sa se compenseze poate numarul mare de scene cinematice, developerii au ales sa faca jocul open world intr-o masura. M-am bucurat sa nu ma vad restrans de story mode, mai ales ca sa ma bucur de grafica. Frostbite 3 cu siguranta si-a facut treaba. Gasesti pe harta misiuni optionale in aproape fiecare misiune principala, si incepusem sa ma simt ca in Rise of the Tomb Raider. Mai multe asemanari cu jocul in care Lara Croft e protagonista au fost reprezentate de resursele pe care le puteai colecta din diferite containere gasite random pe harta si apoi vinde la vendori sau folosi pentru crafting, dar si diferitele parti de codex precum jurnale, obiecte sau inscrisuri. Nu a fost neaparat ceva rau, dar a dat prea mult a Tomb Raider.

Oricum, ceva care m-a captivat si m-a facut sa vreau sa descopar mai mult open world-ul a fost capacitatea de a scana diverse obiecte si inamici, avand in dreapta componenta lor oragnica, starea lor fizica, etc. Multe detalii variate, in functie de ce inspectam. Nice!

Ce m-a derutat cel mai mult in story a fost insa ghidarea pe care ti-o ofera in partea de sus radarul. Iti arata directi in care sa mergi spre obiectiv, dar nu iti spun daca e intr-o elevatie, si asa mai departe. Nu m-a ajutat nici harta, care iarasi, nu iti arat nimic pe nivele. Spre exemplu, baza spatiala Nexus este destul de maricica la prima plimbare prin ea si e elevata pe 2 nivele. Mi-a luat cred 5-7 minute sa gasesc drumul spre Arca.

Mass Effect Andromeda Review
Chestia aia de sus cu portocaliu era singura mea forma de ghidare, alaturi de harta.

Gameplay si mecanici

Am intrat in Multiplayer inainte sa joc story-ul. Iar faptul ca nu am jucat vreodata Mass Effect, a fost cea mai buna metoda de a „gusta” jocul pe partea de gameplay si mecanici, fara a intra in ceata datorita story-ului. Si spun ca am facut o alegere buna, pentru ca story-ul mi-a placut.

Nefiind un fost jucator de Mass Effect, a trebuit sa ma interesez putin de vechile titluri pe partea de combat. Si asa am aflat ca inainte, combat-ul se baza mai mult pe a trage din cover si mai putin pe agresivitate. Combinand asta cu faptul ca in Mass Effect: Andromeda, abilitatile se folosesc acum de pe tastele 1, 2 si 3, gameplay-ul devine mult mai agresiv. Si il agreez, intrucat e ceva mai distractiv. Oricum, vorbim de lupte in spatiu cu extraterestri numitit Kett si alte forme de viata ciudate, tragi cu lasere, ai o armura speciala… ar fi pacat sa nu adopti un astfel de stil de joc. Si te ajuta si jetpack-ul din spate, care te ajuta sa sari pe o distanta mica, iar daca vrei sa ramai in aer, pur si simplu apesi click dreapta in timp ce cobori – totusi, nu vei mai avea acuratete, si mi se pare normal.

Perspectiva third person am agreat-o cand m-am plimbat colo colo fara arma, insa in momentul in care am pus patul armei in umar am devenit claustrofobic. Field of view-ul cred ca se reduce cu cel putin 100%, si nici nu ai un FOV slider in meniu. Mi-a displacut enorm asta, dar incet incet m-am adaptat, ca nu am avut ce face, nu de alta.

Mass Effect Andromeda Review
Claustrofobia mea. Credeti-ma, cu ecranul full screen e mai rau decat pare.

Sistemul de skill-uri e stratificat destul de bine si e si variat, putand sa alegi sa ai pana la 3 skill-uri, si va dau niste exemple: un shield holograma, o grenada care are explozii multiple, un proiectil care in mare e one shot one kill. Totusi, unele sunt limitate ca numar de folosire, trebuind reaprovizionate. Exista doua feluri de cutii de reaprovizionare – una pentru gloante si skill-uri, iar alta pentru HP si armura. Revenind la skill-uri, mi s-a parut interesant ca eu am fost responsabil si de a upgrada skill-urile celor din squad-ul meu, astfel adaptandu-le dupa stilul meu de joc.

La autovehicule se vede rezulatul prezentei echipei care a dezvoltat Need for Speed. Sunt foarte smooth.

Mass Effect Andromeda Review
Varietate.

Multiplayer

Dupa cum am spus, am intrat in multiplayer inainte de a juca singleplayer-ul. Stiti la ce ma asteptam? La batalii asemanatoare cu cele din Star Wars: Battlefront. Ce am primit pe tava? Un co-op shooter bazat pe valuri de inamici de diferite tipuri si in cadrul carui misiuni ai varii obiective. Am fost dezamagit, cel putin nu la asta ma asteptam din cate am auzit despre joc pana la acel moment.

Trecand mai departe si luand-o la pas mai lent, inainte de a intra in orice tip de meci trebuie neaparat sa iti customizezi loadout-ul. Poti alege dintre mai multe caractere care au fiecare 3 abilitati, iar acest lucru m-a surprins placut – adauga varietate in jocul de echipa, dar si ca nu vezi aceleasi lasere si explozii peste tot. Cel mai bine e sa joci Quick Match, avand de ales intre 4 dificultati. Nu prea am dat de coechipieri care sa comunice, iar cand era vorba de facut ceva combo-uri sau focus pe acelasi inamic, nu se punea problema. Sfatul pe care-l pot oferi este ca atunci cand te bati cu extraterestrii mai mari, stai pe langa crate-urile de HP si gloante, ca o sa ai nevoie de ele. Si da, singur e cam greu sa rezisti, de aceea teamplay-ul este esential.

Grafica, sunet si performanta

Engine-ul Frostbite 3 isi arata dintii cu siguranta, insa in unele scene am impresia ca sunt o gramada de detalii si iluminarea e foarte reala, cand in altele parca m-am intors intr-un joc de prin 2010.

Avand in vedere ca exista foarte multe cutscene-uri, s-a pus accent si pe detaliile fetelor. Pacat de faza cu expresiile faciale, ca strica tot combo-ul. In scenele cinematice nu am intampinat „pixelari”, cum le zic eu, cum am intampinat spre exemplu in Rise of the Tomb Raider. Ma dureau ochii in Tomb Raider.

Un aspect important pentru detinatorii de placi video Nvidia este Nvidia Ansel, tehnologie disponibila si in Mass Effect: Andromeda. Ansel ofera posibilitatea utilizatorului sa opreasca actiunea in cadrul desfasurarii jocului, oferindu-i o camera mobila pe care o poate pozitiona in orice unghi. De aici, acesta pot schimba numeroase aspecte legate de imagine prin aplicarea unor filtre predefinite in stilul Instagram, pentru ca in final sa faca fotografii simple la rezolutia monitorului sau, sau la rezolutii chiar mai mari decat cea normala a acestuia. De asemenea, utilizatorul poate captura poze in 360 de grade la rezolutii foarte mari. Mai multe puteti citi aici, intr-un articol anterior de-al nostru pe aceasta tema.

Sunet

Actorii si-au facut treaba cu siguranta, fiind foarte naturali, insa felul in care au fost ghidati de developeri si felul in care cei din urma mentionati le-au implementat liniile de dialog a fost prost uneori.Spun asta pentru ca am intampinat dati cand un personaj il intrerupea pe altul cand vorbea, insa exista o pauza de 1 secunda buna incat nu mai parea natural, parca eram la un teatru cu actori netalentati. De asemenea, legat de ghidarea developerilor, uneori in liniile de dialog consecutive care, cred eu, erau inregistrate in 2 sound file-uri diferite, actorii vorbeau cu un ton in una din ele si cu un alt ton in cealalta, facandu-ma sa tresar dintr-odata, gen: „Ce naiba l-a apucat pe asta?”

Muzica a fost asigurata de John Paesano, si a facut o treaba foarte buna. Melodiile se potrivesc cu contextul de fiecare data, dar acesta e si meritul developerilor.

Sunetele armelor mi-au adus aminte de Star Wars: Battlefront, dar asta poate pentru ca se trage tot cu lasere si briz-briz-uri, hehe.

Mass Effect Andromeda Review
Ai de ales, dupa cum spuneam.

Performanta

Am jucat primele cateva ore cu lock la 60FPS, si mi-am pus imediat in gand sa scriu despre aspectul asta, fiind convins ca am citit la un moment dat ca varianta pe PC e blocata la 60FPS. Nici nu mi-a trecut prin cap ca am V-Sync activat. M-am calmat dupa asta si va spun si rezultatul – pe Ultra, cu un sistem compus din ASUS GTX 1070 8GB, Intel Core i7 6700K @4,6 GHz si 16GB RAM am obtinut o medie de 95 de FPS.

E decent si in opinia mea, pe setari Medium-High, un PC mid-end ar trebui sa se descurce struna la cel putin 60FPS.

Am ajuns la concluzia ca jocul merita cumparat pentru story, iar multiplayer-ul este mai mult un bonus de pierdut 10 minute cand nu ai absolut nimic altceva de jucat. Cred ca pana si jucand cu prietenii te plictisesti de multiplayer, sincer sa fiu, modurile de joc tip inamici venind in valuri erau populare mai demult, dar nu e ceea ce trebuie in 2017 – asta e opinia mea.

Daca esti un devorator de povesti in care si tu ai un cuvant de spus, la care contribuie la greu scenele cinematice, si aspectele astea mai vin si la pachet cu un open world dragut si grafica decenta, ei bine, Mass Effect: Andromeda ar trebui sa fie pe lista ta. Daca ne gandim putin, tendinta developerilor au fost sa focuseze jocurile pe multiplayer, si nu pe singleplayer, pe masura ce tot mai multa lume a avut acces la internet. E de apreciat sa vedem un story lucrat si complex.

Review overview
Story - 9
Gameplay si mecanici - 7