Acum vreo 7 ani, înca puteai fi considerat mare şmecher în ale shooterelor dacă reuşeai să baţi săli întregi la Unreal Tournament sau Quake 3, cu atât mai mult să ajungi la performanţa de jucător profi (un lucru luat ceva mai serios pe vremurile alea). Însa vremurile s-au schimbat enorm, iar datorită popularităţii unui joc pe nume Counter Strike, moda shooterului militar generic a reuşit să acapareze întregul gen.

Cei care au jucat astfel de jocuri şi încă le mai joacă au ocazia acum să încerce un nou joc care se doreşte a fi un fel de resurscitare a acelor vremuri, dar oare avem de a face cu un produs bun? Nexuiz este un remake al unui joc gratuit din 2005 şi ca orice joc care se respectă, vine cu engine-ul CryEngine 3 incorporat pentru a vă oferi o adevărată experienţă Unreal/Quake. Desigur, vorbim aici despre un joc de high skill, nu vom discuta despre auto aim, aiming down the sight, perk-uri şi alte chestii care sunt trăsături aşteptate şi standardizate pentru majoritatea shooterelor. Pachetul oferit de Nexuiz este unul simplu, scurt şi la obiect, este un joc sci-fi, aşa că totul e bine până aici.

Nexuiz

Însă ce separă Nexuiz-ul faţă de titanii genului ca Unreal şi Quake? Nu foarte multe din păcate.

Am spus că engine-ul folosit este CryEngine 3, ceea ce nu-i rău având în vedere că tot ce ţine de vizual, în special stilul artistic arată pur şi simplu frumos. Ce-i drept, culorile sunt niţel cam stridente şi asta poate să reprezinte un lucru ce te poate dezavantaja într-o situaţie de luptă când te chinui să distingi inamic de peisaj. La fel, gamma jocului este setată la nivele imense şi de multe ori, chit că modifici luminozitatea oferită, tot ai de a face cu nivele întregi care te afundă într-o cascadă de sclipici, scântei şi iluminări menite să pună niţel stres asupra retinei, dar după spusele celor de la Illfonic, e normal să fie aşa.

Nexuiz

Eu îi înţeleg că privilegiul de a lucra cu un engine atât de performant poate că e prea bine pentru aşteptările oricui, dar am impresia că întregul stil artistic ce combină science fiction-ul cu un design al lumii ce semănă cu era Victoriană a anilor 1800, nu prea se pretează şi nu prea ar face vreo relevanţă în faţa unui design mai simplu folosit în Quake sau Unreal, dar în orice caz, să zicem că momentan, Nexuiz este singurul joc de genul său care aduce un engine de zile mari şi îl portează pe o platformă de joc de mult uitată de mase.

Şi totuşi, fanii înflăcăraţi ai acestui gen mă vor întreba: De ce Nexuiz faţă de Quake Live care e gratis?

E o întrebare bună să ştiţi, însă ca să vă răspund la această întrebare va trebui să aveţi puţină răbdare, căci vă voi spune o poveste interesantă…..frate. Această nouă variantă de Nexuiz era original planificată ca un produs open source gratuit, însă marea problemă a fost licenţa jocului care a fost cumpărată de studio-ul Illfonic care a dorit să scoată o variantă pentru folos comercial. Problema aceasta a rezultat într-o mică controversă unde unii dintre cei care au lucrat iniţial pe Nexuiz-ul din 2005 au mers să creeze un joc numit Xonotic, ce e bazat pe ideea aceasta de open source gameplay fără nici un fel de costuri.

Nexuiz

Nexuiz

Nexuiz

Momentan, eu sper ca Nexuiz să devină un joc gratuit şi deschis pentru a fi modificat de public, căci nu prea mai văd multe jocuri care practică acest lucru în ziua de azi. Însă, cei care sunteţi împătimiţi după aşa ceva, vă recomand să încercaţi Xonotic. Merge pe mecanicile Quake/Unreal şi oferă foarte multă flexibilitate unui developer/modder începător. Nexuiz, e mai comercial, dar eu sper ca Illfonic să îşi schimbe mentalitatea, căci vânzările nu sunt tocmai decente şi ar fi timpul ca acest gen de jocuri arcade, high skill cap să revină în forţă, iar Nexuiz cu siguranţă deţine cheile. În plus, Nexuiz este disponibil pe platforma Steam şi de multe ori puteţi prinde o reducere impresionantă, aşa că fiţi cu ochii în patru dacă aveţi de gând să îl încercaţi.

Nexuiz

Aşa, acum să vă răspund la întrebare.

Nexuiz oferă un singur lucru diferit faţă de Quake Live sau chiar şi faţă de Unreal Tournament. Oferă un gameplay cu variabile, ceea ce în celelalte jocuri, nu prea găseai. Ori era moarte by Shock Rifle, ori era moarte by Railgun şi rareori mai vedeai altă armă folosită, hărţile oricum fiind folosite într-o selecţie foarte, foarte mică.

Pe lângă toate acestea, Nexuiz oferă un sistem de reguli numit Mutators, (cei care au jucat UT extensiv ştiu la ce mă refer) care nu este o regulă opţională….o, nu. Mutators în Nexuiz fac parte din seva jocului. Asta face gameplay-ul jocului interesant, dar în acelaşi timp, aceste lucruri aleatorii pot fi dăunătoare celor care îşi doresc o experienţă simplă. În rest, mişcarea este la fel de rapidă, iar aspectul de twitch shooter este menţinut cu sfinţenie.

De exemplu, Nexuiz are o listă imensă de Mutators care pot fi găsi pe toate hărţile ca un powerup normal. Ţineţi minte că Mutators sunt de 3 tipuri şi pot afecta echipa, doar pe voi sau toţi jucătorii de pe întreaga hartă, aşa că un singur jucător poate să ajungă să controleze soarta unui meci, dacă stăm să ne gândim noi bine. Asta poate ar reprezenta un lucru foarte rău sau unul foarte bun, însă nu ştiu cum un împătimit ar primi aşa ceva. Va trebui ca voi să îmi răspundeţi la chestia asta.

În orice caz, din ce Mutators există pe o hartă vă pot da câteva exemple:

  • Toţi jucătorii sunt forţaţi să folosească doar o singură armă
  • Toţi jucătorii văd în culori alb şi negru
  • Toate armele trag încet
  • Poţi sări de două ori
  • Toată echipa are jump pack-uri

V-aţi prins voi care e treaba. Pentru mine, sincer, Nexuiz reprezintă o briză de aer proaspăt într-o lume unde shooterul militar domină, iar creativitatea sălbatică şi liberă este suprimată cu porcării cvasi militare de acest gen care apar mai ceva ca lăcustele în lanul de porumb. M-am săturat de atâtea simulatoare pentru airsofteri care se cred soldaţi în armată sau Rambo şi cred că e timpul să mai fim şi noi puţin realişti şi să ne dăm seama de faptul că dacă se continuă pe acest drum, vom ajunge să jucăm toţi doar Call of Duty şi Battlefield.

Mă pot aştepta de la jucătorii de Unreal şi Quake să mă trimită înapoi acasă şi să îmi zică că nimic nu se va compara cu ce a fost înainte. Eu zic aşa, decât să vă comportaţi ca nişte moşi obosiţi care joacă table în faţa blocului, vorbind cu orele despre cât era de bine pe vremea lui Ceaşcă, mai bine haida la un Nexuiz şi haideţi să susţinem un gen de jocuri pe care riscăm să nu prea îl mai vedem în curând.

Storyline:

Grafică: 8.5

Sunet: 9

Gameplay: 7.5

Multiplayer: 8

Overall: 8.25

Similar Articles

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.